Sarbatoarea Sfintelor Pasti la Catedrala Episcopala Invierea Domnului din Oradea

Praznicul Invierii Mantuitorului Iisus Hristos a gasit noua catedrala episcopala a Eparhiei Oradiei cu hramul Invierea Domnului invesmantata in frumoasa haina de sarbatoare, cu prilejul hramului. Prin purtarea de grija a Preasfintitului Parinte Sofronie, la sfarsitul lunii martie a acestui an lucrarile de placare a fatadei catedralei cu marmura si piatra de Podeni au fost terminate, schelele fiind indepartate, iar icoana in mozaic cu scena Invierii Domnului, copie dupa originalul de la manastirea Nea Moni din Grecia, putand fi admirata.Un moment de mare binecuvantare pentru clerul si credinciosii catedralei, dar si pentru intreaga Episcopie a Oradiei, l-a constituit prezenta luminii sfinte de la Ierusalim in noaptea Invierii. Cu binecuvantarea Preasfintitului Parinte Sofronie al Oradiei, o delegatie de la Centrul Eparhial al Episcopiei Oradiei a adus la Oradea, prin bunavointa Inaltpreasfintitului Parinte Timotei al Aradului, din sfanta lumina sosita la Arhiepiscopia Aradului, sfanta lumina venind pe calea aerului de la Bucuresti, de la Sfanta Patriarhie. Astfel, la ora 23.45, inainte de momentul inceperii Slujbei Invierii, sfanta lumina a ajuns la Oradea, la noua Catedrala Episcopala, de unde a fost impartita in intreaga Eparhie, iar cei 2.000 de credinciosi prezenti au primit, la indemnul Veniti de luati lumina rostit de Ierarh, lumina sfanta.In Duminica Sfintei Invieri, Chiriarhul Oradiei, Preasfintitul Parinte Sofronie, a savarsit, alaturi de un sobor de preoti si diaconi Sfanta Liturghie pascala in paraclisul cu hramul Sfintii Ierarhi Nicolae, Spiridon si Nectarie de la demisolul Catedralei Episcopale Invierea Domnului . Pe Sfanta Masa s-a aflat, ca si in noaptea Invierii, un felinar in care se pastreaza sfanta lumina de la Ierusalim. Dupa cum ne informeaza pr. Cristian Rus, in cadrul slujbei, dupa citirea textului evanghelic de la Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan, Preasfintia Sa a rostit un luminat cuvant de invatatura in care a explicat profundele invataturi dogmatice ce se desprind din text si legatura cu cea mai mare minune savarsita de Mantuitorul Iisus Hristos, propria Sa inviere din morti: Pericopa evanghelica ce s-a citit in aceasta Duminica, a Invierii Domnului, este un rezumat al intregii teologii dogmatice a Bisericii, cuprinzand intelesul tainic al mantuirii noastre. In cuvintele Şi Cuvantul trup S-a facut sta toata taina Bisericii Ortodoxe. Prin Cuvantul lui Dumnezeu s-a creat lumea, caci nimic din ceea ce s-a facut nu s-a facut fara Fiul. Cuvantul cel vesnic, Fiul, Cel Unul Nascut, plin de har si de adevar, este din veci impreuna cu Tatal, in Duhul Sfant, in comuniunea de iubire a Preasfintei Treimi. Acum, la Inviere, ni se arata lamurit ca El, Fiul lui Dumnezeu, a rascumparat lumea, a venit in lume ca sa ne rascumpere din pacat si din moarte. Tot ceea ce se poate intelege, dupa mintea noastra omeneasca, limitata, despre Tatal, noi aflam prin Fiul, caci Fiul este chipul ipostasului Tatalui. Fiinta dumnezeiasca este inaccesibila noua oamenilor, dar in Persoana Fiului noi vedem, ca intr-o oglinda, Persoana Tatalui, cum se reflecta iubirea Tatalui in Fiul. Atat putem noi intelege in lumina Duhului Sfant din Dumnezeu.Fiul lui Dumnezeu, Domnul Iisus Hristos, Mantuitorul nostru, desi S-a facut om, nici o clipa nu I-a lipsit firea dumnezeiasca, dar a tinut-o ascunsa, ca sa-l pacaleasca pe cel care l-a inselat pe Adam in Rai, pe diavolul. El, Creatorul, a venit in lume, s-a incopciat in tesatura creatiei, Şi-a unit firea omeneasca cu firea dumnezeiasca in Persoana Sa, a Cuvantului lui Dumnezeu, pentru a arata slava Tatalui si a o transfera firii omenesti. Pentru ca invierea Sa inseamna scoaterea din stricaciune a firii omenesti. Mantuitorul, ca Dumnezeu, fiind fara de moarte, dar ca om murind, iar dupa trei zile inviind, pentru noi, ca ca sa ne rascumpere din pacat, S-a inaltat la cer, ridicand si firea umana in slava Tatalui.Asadar, biruinta Mantuitorului in fata mortii este, in fapt, biruinta noastra, a urmasilor lui Adam, cei care prin Adam cel dintai am cazut, dar prin Noul Adam, Cuvantul inomenit, prin credinta in El, ne mantuim , a precizat Preasfintia Sa.La finalul Sfintei Liturghii, Ierarhul a citit rugaciunile de binecuvantare a oualor, branzei si carnurilor, ce se sfintesc in prima zi de Pasti.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 713

Id: 13315

Data: Apr 27, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).