Seminar international pentru prevenirea abandonul scolar organizat de Asociatia Filantropia Oradea

Cu binecuvantarea Preasfințitului Parinte Sofronie, Episcopul Oradiei, in zilele de 11 si 12 ianuarie 2013, Asociatia Filantropia a Episcopiei Oradiei a organizat un seminarul internațional privind implicarea comunitații in soluționarea problemei abandonului școlar, utilizand metoda nurtury , un concept britanic de acordare a unui sprijin holistic copiilor predispuși la abandonul școlar, o problema cu care se confrunta tot mai multe comunitați, in special cele rurale, ca urmare a extinderii saraciei extreme, a dificultaților de trai din cadrul familiilor și populației cu educație limitata din aceste zone, cum este, mai ales, cazul comunitaților de rromi.Seminarul a fost organizat ca urmare a experienței acumulate pana in prezent de primul centru de nurtury din Romania, situat in localitatea Girișul de Criș, judetul Bihor, aflat sub administrarea sucursalei din Girișul de Criș a Asociației Filantropia Oradea, in baza unui parteneriat cu Fundația Ro-Man-Aid, condusa de Doamna Rosa Drow, din Marea Britanie, insula Man, doctorand in științe ale educației, și soțul acesteia Doug Drow, inițiatorii acestui concept pilot pentru țara noastra, și care propune acordarea de servicii de nurtury pentru copiii cu dificultați de integrare școlara.In cele doua zile de seminar, cei 14 participanți romani, angajați ai Asociației Filantropia Oradea pentru centrul de nurtury din Girișul de Criș, delegați ai școlilor din Girișul de Criș si Tarian, dar și reprezentanti ai Inspectoratului Școlar Judetean Bihor, au primit din partea celor doi specialiști din Marea Britanie, delegați ai NGN (Nurtury Group Network), Helene Stollery si Wendy Roden, informații privind specificul serviciilor de nurtury din țara de origine, impartașind din experiența acestora metode specifice de evaluare a copiilor cu risc, standarde, tehnici și situații de lucru cu care s-au confruntat in activitațile de prevenire a abandonului școlar, specifice unui serviciu de nurtury și aplicate in Marea Britanie, unde funcționeaza de peste 40 de ani o rețea naționala de astfel de centre, cu rezultate considerabile privind prevenirea marginalizarii sociale și a abandonului școlar.Specialiștii romani din cadrul centrului de nurtury din Girișul de Criș au prezentat serviciile pe care le ofera, precum și rezultatele inregistrate pana in prezent, ca urmare a unei activitați desfașurate cu un grup de 27 de copii, majoritatea proveniți din familii de etnie rroma din comunitate, aratand astfel necesitatea dezvoltarii acestui concept și in țara noastra, cu participarea intregii comunitați, dupa cum ne-a precizat Pr. Laurentiu Lazar.Reprezentanții Inspectoratului Școlar Judetean Bihor si cadrele didactice din școlile implicate au reafirmat utilitatea acestui proiect de nurtury in comunitatea din Girișul de Criș, exprimandu-și interesul pentru dezvoltarea acestei metode si in alte scoli.Pe parcursul seminarului, Parintele Laurențiu Lazar, consilier social-filantropic al Episcopiei Oradiei, care a moderat agenda de discuții, a prezentat cateva exemple de implicare comunitara, in diverse parohii afiliate la mișcarea eparhiala de filantropie și conștientizare comunitara, subliniind rolul preoților, dar și a credincioșilor, care implinesc misiunea filantropica a Bisericii Ortodoxe Romane pentru promovarea valorilor familiei și ale comunitații, intervenind activ atat in lucrarea de identificare a unor dificultați ale familiilor și copiilor din parohie, cat și in soluționarea acestor probleme, prin participare directa și sprijin concret.Centrul de nurtury de la Girișul de Criș a fost inițiat in anul 2008, de Doamna Rosa Drow, care a facilitat cofinanțarea centrului, in baza unui proiect de finanțare nerambursabila, ce poarta titlul Centrul de nurtury și prevenirea abandonului școlar Girișul de Criș , sprijinit de guvernul insulei Man, Man Government Overseas Aid Committee, care a finanțat acest centru și pentru acest an școlar. Grupul de sprijin de tip nurtury a fost inființat in Marea Britanie in anul 1969 de Marjorie Boxall, psiholog educațional, incurajat de Inner London Education Authority (ILEA), cu sediul in Hackney. In acea perioada se inscriau in invațamantul primar un numar foarte mare de copii cu dificultați emoționale, sociale și de comportament, ceea ce a crescut numarul referatelor de recomandare a acestor copii pentru școlile speciale din sistemul britanic. In baza unui studiu specific pe aceasta tema, Marjorie Boxall a constatat ca dizabilitațile emoționale, sociale și comportament ale acestor copii sunt generate de carențe in ingrijire, de lipsa in primii ani de viața a unui cadru afectiv, de securitate, detetminat de caldura caminului matern, condiții de trai, relaționare cu membrii familiei, prezența in viața copilului a unor traume considerate minore de catre familie, dar care afecteaza profund stima de sine și capacitatea de dezvoltare personala a acestora. Remediul dezvoltat de Marjorie Boxall este oferit de grupul nurtury pentru copii din ciclul primar și, mai tarziu, și din ciclul gimnazial, prin care un invațator și un asistent ofera copiilor implicați in grupul de nurtury un mediu de securitate emoționala, prin dezvoltarea unui spațiu de nurtury in școala, apropiat mediului matern, cu afecțiune, spațiu de joaca, facilitați asemanatoare celor casnice, sau cele care ar trebui sa existe acasa, pentru a stimula increderea copilului in noul mediu, mai apoi prin joaca, interacțiune cu personalul de sprijin, pentru creșterea increderii in forțele proprii, participarea la provocarile de invațare aduse prin joaca de invațator și asistent, ca treptat, copilul sa iși ridice nivelul de dezvoltare personala pentru a putea relua cursurile alaturi de ceilalța copii, inlaturand astfel riscul abandonului școlar.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 573

Id: 27616

Data: Jan 16, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).