Semnificația postului și sarbatorii Adormirii Maicii Domnului

Biserica Ortodoxa Romana se afla in perioada Postului Adormirii Maicii Domnului, post randuit de Biserica spre aducerea aminte de virtutile alese ale Sfintei Fecioare si de postul cu care ea insasi, dupa traditie, s-a pregatit pentru trecerea la cele vesnice. In continuare redam un articol semnat de pr. Ioan Valentin Istrati, intitulat Semnificația postului și sarbatorii Adormirii Maicii Domnului, articol postat pe site-ul doxologia.roIn iconografie, langa sicriul binecuvantat cu trupul Fecioarei se afla Hristos in picioare, purtand sufletul Macii sale, ca pe un bebeluș. Acesta este gestul suprem de reciprocitate a iubirii.Postul și sarbatoarea au patruns la noi odata cu generalizarea cultului mariologic in Rasarit, prin secolul al V-lea. Romanii i-au acordat o cinstire deosebita, sarbatoarea fiind asteptata, dupa unele traditii, cu aproape aceeasi bucurie ca Pastele sau Craciunul. O dovada a acestei cinstiri este si postul de doua saptamani care precede sarbatoarea si care se tine de catre crestini pretutindeni, 'caci postul ei a fost tinut mai abitir ca al Craciunului', dupa cum arata traditia. Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului este cinstita și prin mulțimea de biserici care poarta acest hram. La inceput durata postului Adormirii Maicii Domnului era diferita pentru creștini, cei din Antiohia posteau o zi, pe 6 august, in vreme ce la Ierusalim acest post ținea opt zile. Existau și creștini care posteau toata luna august, in vreme ce alții posteau in luna septembrie. Uniformizarea datei și a duratei postului a avut loc in sec. al XII-lea, la sinodul local din Constantinopol (1166), condus de patriarhul ecumenic Luca Crysoverghis. Aici s-a stabilit ca acest post sa fie ținut incepand cu 1 august și sa se termine pe 15 august, ziua praznuirii Adormirii Maicii Domnului.Exista randuiala ca impreuna cu slujba Vecerniei sa se savarșeasca in aceasta perioada a postului și cele doua Paraclise ale Fecioarei Maria, iar in ajunul praznicului, Prohodul Maicii Domnului.Tradiții populare in Postul SantamarieiDin informatiile publicate de Tudor Pamfile, in 'Sarbatori de toamna si Postul Craciunului', 1914, Postul Adormirii Maicii Domnului se socoteste a fi tot asa de mare, adica de insemnat, ca si Postul Mare de dinaintea Pastilor, din care se zice chiar ca este rupt. Ca urmare, toata lumea trebuie sa-l tina cu sfintenie, nefiind ingaduita mancare de dulce decat bolnavilor si copiilor.Cu privire la perioada postului, muscelenii 'nu mananca nici chiar untdelemn, iar dezlegare de peste nu-i decat o singura zi, Pobrejenia (Schimbarea la Fața n.n.), ca Postul Sinta-Mariei este rupt din Paresimi.' De asemenea, in popor exista credinta potrivit careia, 'la inceput, Postul Pastilor era de noua saptamani, dar vazandu-se ca e prea lung si prea saracacios, asa ca oamenii ieseau prea slabi in primavara, cand trebuia sa se dea cu totul muncilor, s-a micsorat acest post cu doua saptamani si s-au pus aceste zile de post inaintea Santa-Mariei Mari, cand e belsug de legume si zarzavaturi'.S. Marian scrie ca prin unele parti din Bucovina se crede ca daca ploua mult in acest post, aceasta se intampla din pricina ca la sfarsitul caslegilor de carne a nins mult ('Inmormantarea la romani').Semnificația sarbatoriiSarbatoarea Adormirii Maicii Domnului are multiple semnificații teologice și spirituale pentru credincioși. De altfel, insași icoana Adormirii Maicii Domnului arata aceasta taina primirii mamei in brațele lui Hristos, Fiul ei. In iconografie, langa sicriul binecuvantat cu trupul Fecioarei se afla Hristos in picioare, purtand sufletul Macii sale, ca pe un bebeluș. Acesta este gestul suprem de reciprocitate a iubirii. Cea care L-a ținut in brațe pe Dumnezeu, acum odihnește in brațele Fiului și Stapanului ei.Moartea Maicii Domnului inseamna intrarea ei in iubirea infinita a Fiului ei, iar inima ei de mama se unește cu inima Fiului, simțind dumnezeiește durerile lumii și alinandu-le cu milostivirea ei. Dupa adormire, nimeni și nimic nu o mai pot opri pe Maica Domnului sa ajute pe toți credincioșii. Nici timpul, nici spațiul, nici limitarile umane, nu mai pot opri pe Maica Domnului sa fie pretutindeni in har, mangaind pe cei indurerați și inspirand Biserica Fiului ei.Axionul sarbatorii Adormirii Maicii Domnului vorbește despre aceasta taina a prezenței Fecioarei in inima lumii și in viața Bisericii. Cuvintele Se biruiesc hotarele firii intru tine Preacurata Fecioara, ca nașterea feciorește și moartea arvunește viața semnifica acest schimb dumnezeiesc intre cele pamantești și cele cerești, prin iubirea Mantuitorului. Astfel, nașterea Fiului lui Dumnezeu din ea feciorește firea umana și sfințește intreaga creație, iar moartea ca desparțire vremelnica a sufletului de trup arvunește viața, fiind pragul ontologic dintre vremelnicie și veșnicie, dintre timp și eternitate, dintre libertate și har. Adormirea Maicii Domnului este așadar o sarbatoare in care antinomia teologica a infinitului devenit finit pentru iubirea Sa veșnica pentru noi se impletește cu prezența permanenta a rugaciunii Maicii Domnului in viața lumii, pana la sfarșitul veacurilor.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 566

Id: 15597

Data: Aug 3, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).