Sfanta Liturghie la hramul istoric al Catedralei Patriarhale

Sfintii Imparati Constantin cel Mare si mama sa Elena au fost sarbatoriti, astazi, 21 mai 2013, in Biserica Ortodoxa Romana. Cu acest prilej, Catedrala Patriarhala din Bucuresti și-a sarbatorit hramul istoric.Sfanta Liturghie de hram a fost savarsita de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane si de opt ierarhi, inconjurati de un sobor preoti si diaconi, pe un podium special amenajat langa Catedrala Patriarhala.Alaturi de Preafericirea Sa s-au aflat urmatorii ierarhi: Inaltpreasfintitul Dionisie, Mitropolitul Corintului, Inaltpreasfințitul Ciprian, Arhiepiscopul Buzaului și Vrancei, Inaltpreasfintitul Calinic, Arhiepiscopul Argesului si Muscelului, Inaltpreasfintitul Casian, Arhiepiscopul Dunarii de Jos, Preasfintitul Ambrozie, Episcopul Giurgiului, Preasfintitul Visarion, Episcopul Tulcii, Preasfintitul Siluan, Episcopul romanilor ortodocsi din Ungaria si Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.Dupa citirea Sfintei Evanghelii, Patriarhul Romaniei a rostit un cuvant de invatatura in care a vorbit despre semnificației Pericopei Evanghelice citita in cadrul Sfintei Liturghii, dar și a Apostolului: Aceasta Evanghelie se citește de obicei atunci cand este pomenit un ierarh, un pastor și in mod semnificativ a ales aceasta lectura din Evanghelie pentru a fi citita la pomenirea Sfantului Imparat Constantin care nu era episcop, dar care a devenit prin purtarea de grija fața de Biserica lui Hristos un parinte duhovnicesc, un protector al ei. De aceea, el este intr-un fel numit episcop din afara, un supraveghetor, un veghetor, un aparator al Bisericii. Apostolul care s-a citit astazi este și mai surprinzator pentru ca nu vorbește de sfinți in general, ci vorbește despre convertirea Sfantului Apostol Pavel in fața porților Damascului pe cand prigonea pe creștini. Astfel, Sfantul Apostol Pavel a devenit dintr-un prigonitor al Bisericii unul dintre cei mai mari pastori ai ei. Dupa Hristos el este al doilea prin ravna sa pentru credința in Iisus Hristos și pentru Biserica. El care a fost prigonitor al Bisericii devine cel mai mare misionar al lui Hristos și al Bisericii. Prin aceasta vedem o analogie intre convertirea Sfantului Apostol Pavel, care vede o lumina copleșitoare in amiaza mare, lumina prin care ii vorbește Hristos și ii schimba viața, și Sfantul Imparat Constantin care a vazut tot așa, ziua in amiaza mare, un semn ceresc, dar nu o lumina care l-a orbit, ci semnul Sfintei Cruci pe cer și a primit incredințarea ca prin acest semn va invinge. Sfantul Imparat Constantin a insemnat armata sa cu semnul Sfintei Cruci, iar in data de 28 octombrie 312, langa Roma, la Podul Vulturului pe Tibru, a invins armata dușmanului sau Maxențiu, deși aceasta era mult mai numeroasa. Ca semn de recunoștința, Sfantul Imparat Constantin a inceput sa apere pe creștini. Mai intai, in anul urmator, le-a dat libertate prin Edictul de la Mediolanum sau Milano de astazi, dupa care a ajutat Biserica prin o mulțime de inlesniri .Sfinții Imparați Constantin și Elena au schimbat fața lumii, au marcat o cotitura in istorie, a aratat Patriarhul Romaniei, spunand ca: Din prigonitor, Imperiul Roman devine Imperiul Creștin. In edictul de toleranța religioasa de la Milano din 313 se spune ca fiecare cetațean roman are dreptul sa urmeze credința pe care o dorește și sa se inchine divinitații din cer așa cum dorește. Deci, era o libertate creștina, o libertate religioasa pentru toți cetațenii, aceasta cuprinzandu-i in primul rand pe creștini. Prin faptul ca a menționat ca fiecare se poate inchina unei divinitați din cer, nu de pe pamant, de fapt a desființat cultul imparatului ca fiind zeu, ca fiind un Dumnezeu .In continuare, Preafericirea Sa a prezentat masurile imparatului Constantin favorabile creștinilor: Sfantul Constantin cel Mare a fost un pastor al Bisericii in ințelesul de ajutator al ei. Cei care au fost persecutați s-au putut intoarce din exil, creștinii care au pierdut biserici, locașuri sfinte sau averi le-au primit inapoi. Sfantul Imparat a aratat in toate o grija deosebita pentru lucrarea misionara a Bisericii. Impreuna cu mama sa Elena au construit locașuri de cult in cele mai importante locuri din Rasari și Apus, la Ierusalim, la Roma și la Constantinopol unde a mutat capitala imperiului, numind Bizanțul Noua Roma și dupa numele sau, Constantinopol. In anul 306 ajunge el imparat in una din cele patru parți ale imperiului, deoarece in timpul sau Imperiul Roman era condus de doi imparați, unul in Apus și altul in Rasarit, și fiecare avea asociat cate un cezar, cate un imparat secund. Dupa moartea tatalui sau, imparatul Constantin Clor, in anul 306, Sfantul Constantin devine imparat pentru a patra parte a imperiului și, apoi, biruind pe Maxențiu in anul 313, ramane singur imparat in Apus, iar in anul 324 a invins pe Liciniu, care deși la inceput s-a ințeles cu Sfantul Constantin sa dea libertate creștinilor, dupa aceea s-a razgandit. Indata dupa ce a ajuns singurul imparat in intreg Imperiul Roman, Sfantul Constantin, care a dat liberate celor persecutați, s-a interesat de unitatea Bisericii .Patriarhul Romaniei a aratat si rolul imparatului Constantin la primul Sinod Ecumenic: Dupa ce au incetat persecuțiile din afara au inceput tulburarile din interior ale ereziilor. De aceea, in anul 325, Sfantul Constantin a convocat primul Sinod Ecumenic a toata lumea la Niceea, langa Constantinopol. Acest sinod a formulat primele opt articole din Crezul pe care il rostim astazi, niceo-constantinopolitan. Deci, Sfantul Imparat Constantin a fost interesat de unitatea de credința a imperiului și a mediat astfel incat el a organizat de fapt acest Sinod Ecumenic punand la dispoziția ierarhilor poșta imperiala și palatul imperial de la Niceea, el locuind in al palat la Nicomidia, urmarind din aproape lucrarile Sinodului I Ecumenic. Astfel, Sinodul a afirmat ca Iisus Hristos este Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut, nu facut, Cel de o ființa cu Tatal, prin Care toate s-au facut .Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a vorbit si despre activitatea Sfantului Constantin cel Mare pe teritoriul tarii noastre: Sfantul Imparat Constantin s-a nascut nu departe de țara noastra, s-a nascut in Serbia de astazi. Insa nu erau sarbi atunci, ei au venit in secolul al VII-lea și s-au creștinat in secolul al IX-lea, iar Sfantul Constantin s-a nascut mai probabil in anul 273. Regiunea in care s-a nascut el s-a numit Dacia Mediteranea ceea ce inseamna ca era o regiune locuita de daco-romani. In aceasta regiune, el s-a nascut in orașul Naisus care astazi se numește Niș. A avut o deosebita preocupare și simpatie pentru teritoriul țarii noastre, de aceea el a recucerit intr-un fel Dacia dupa parasirea ei de catre imparatul Aurelian, care a parasit-o din cauza invaziilor popoarelor migratoare barbare. Trebuie sa amintim aici, ceea ce se amintește foarte rar, ca pentru a arata interesul sau pentru regiunea Dacia, adica Țara Romaneasca de astazi din partea de sud a țarii, a construit un pod peste Dunare, mai mare decat podul lui Traian, podul lui Constantin de la Sucidava, Corabia, Celei, din Oltenia de astazi, care ar trebui mai bine cunoscut. Acest pod cu o lungime de peste doi kilometri a fost o punte de legatura și o facilitate de a se ocupa mai mult de teritoriul acesta care a fost oarecum pierdut și apoi recaștigat pentru Imperiul Roman. El a continuat creștinarea populației inceputa de Sfantul Apostol Andrei. Sfinții Imparați Constantin și Elena sunt cinstiți cu multa evlavie pentru pilda vieții lor, pentru dragostea lor fața de Hristos și fața de Biserica. Ei devin modele pentru noi toți in a pastra dreapta credința, in a aparat și a ajuta Biserica și modele in educație. Sfanta Elena l-a educat pe fiul sau in credința astfel incat el a devenit un mare aparator al Bisericii și un civilizator. Legile lui apara demnitatea umana, interzic tortura, divorțul, avortul, in secolul al IV-lea. Peste tot se vede grija pentru saraci, pentru cei orfani, pentru cei necajiți, atat din partea imparatului, cat și din partea imparatesei. Sfanta Elena nu a fost numit imparateasa doar pentru ca era mama lui, ci a fost declarata Augusta, adica imparateasa, de catre Sfantul Constantin cel Mare .Dupa Sfanta Liturghie, de la orele 11.30, a avut loc anuntarea si premierea castigatorilor celor patru concursuri nationale pentru copii si adulti organizate in anul 2013 de Patriarhia Romana.De la orele 13.00, in Sala Europa Christiana din Palatul Patriarhiei, va avea loc vernisajul expozitiei Icoana ortodoxa - lumina credintei . Expozitia cuprinde lucrarile realizate de catre participantii la concursul organizat de catre Patriarhia Romana.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 546

Id: 31017

Data: May 21, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).