Sfantul Andrei, temelie pentru crestinismul romanesc

Pe Sfantul Apostol Andrei il regasim langa Mantuitorul nostru Iisus Hristos pe parcursul intregii activitati mesianice. Este martor la aratarile dupa Inviere ale Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, chiar daca nu a mers pana la capat pe drumul Golgotei, catre Rastignire si catre Crucea Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, apoi dupa Inaltarea la Cer este alaturi de ceilalti Apostoli la Coborarea Duhului Sfant. La Sinodul Apostolic care s-a tinut intre 49-50 d.Hr. la Ierusalim,s-au fixat prin tragere la sorti ariile de misiune ale fiecarui Apostol al Mantuitorului.Interviul a fost realizat de parintele consilier Ciprian Apetrei, directorul Agentiei de Ştiri BASILICA, in cadrul emisiunii Dialogurile TRINITAS , avandu-l ca invitat pe dl. Acad. Emilian Popescu.Domnule academician Emilian Popescu, in urma acestei trageri la sorti, ce spatiu a revenit pentru propovaduirea Evangheliei Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos Sfantului Apostol Andrei?Aceasta informatie o avem de la un scriitor bisericesc foarte important, si anume Origen, care a trait in secolul al III-lea si care a preluat traditia circulatorie in vremea respectiva potrivit careia Sfantului Apostol Andrei i-a revenit prin tragere la sorti Scitia. Problema care se mai pune este daca el a mers numai in Scitia Mare, adica in sudul Rusiei si Crimeea, sau daca a venit si in Scitia Mica. Noi credem si avem si dovezi ca drumul Sfantului Apostol Andrei spre Scitia Mare a pornit de aici, din sud, pentru ca avem anumite izvoare, cum este si Sinaxarul Bisericii din Constantinopol si altele, care spun ca el a raspandit credinta crestina la Calcedon, a trecut la Bizant, unde a si instituit un episcop, si a luat-o spre nord, a ajuns si la Odesos, unde a asezat si acolo un episcop si, dupa cum spune si Sinaxarul, a ajuns pana la Dunare si acolo a ajuns pe un teritoriu care se cheama Scitia. Aceasta este stabilit astazi ca trebuia sa treaca neaparat prin aceasta regiune.Dupa aceea, mai este o informatie data de papa Ipolit al Romei, care a trait in secolul al III-lea si a murit ca martir in 235, care spune ca Sfantul Apostol Andrei a raspandit credinta crestina la traci si la sciti, ca si doua vecinatati. Tracia si Scitia erau provinciile care in vremea lui aveau aceasta denumire, Dobrogea si Tracia de Sud, adica teritoriul pe care il stapanesc turcii acum si are capitala la Adrianopol, acolo era centrul provinciei Tracia.Cum s-a raspandit Evanghelia din Dobrogea in tot spatiul romanesc? Sfantul Apostol Andrei a ajuns acolo, si in mod sigur nu a trecut si a stat cateva zile, ci a ramas o perioada indelungata, a creat comunitati, a avut ucenici care, evident, aveau legaturi si cu ceilalti de la nordul Dunarii.Sfantul Andrei nu a depasit granitele Dobrogei. Practica folosita de Apostoli era ca sa mearga intai in orase pentru ca, asa cum spunea un istoric englez, referitor la Sfantul Apostol Pavel si ca un genial conducator, el si-a ales orasele pentru ca acolo era centrul satanei si autoritatile care aveau putere si peste teritoriul rural. Sfantul Apostol Pavel a cautat sa mearga si unde erau comunitati iudaice, sinagogi, care erau primele vizate si prin acesti evrei din diaspora se raspandea credinta crestina. Unii i-au primit pe Pavel si pe Sfantul Apostol Andrei deoarece practica era comuna, dar folosind limba pe care acestia o vorbeau, in Dobrogea de exemplu, greaca si latina, era usor ca invatatura Mantuitorului Iisus Hristos sa fie perceputa de Sfantul Apostol Andrei. Dupa aceasta vestire a Cuvantului, urmau botezul si intemeierea comunitatii. Nu pleca Apostolul de acolo pana nu stabilea conducerea Bisericii, un episcop cu preoti, si abia dupa aceea pleca mai departe in alt oras. Comunitatea se dezvolta, Apostolii se reintorceau, cum s-a reintors si Sfantul Apostol Pavel, s-o mai intareasca, s-o mai povatuiasca si asa departe. Sfantul Apostol Andrei a venit in Dobrogea la noi, dar a simtit nevoia la un moment dat sa cheme si pe prietenul sau Filip, care a avut ca arie misionara Frigia, centrul Turciei de astazi. El a si murit la Hierapolis si se pastreaza mormantul, iar de curand am citit ca i s-a gasit mormantul gol, pentru ca moastele au fost luate si duse in Apus. Deci, dupa vestirea Cuvantului urma aceasta forma de organizare practica. Sfantul Apostol Pavel spunea ca prin cuvant si fapta a vestit Evanghelia. Cuvantul era vestirea propriu-zisa, iar fapta era ceea ce urma dupa aceasta. Despre Sfantul Apostol Filip stim dintr-un izvor occidental aparut mai de curand ca a instituit in Scitia episcopi, preoti si diaconi.Cum a ajuns Sfantul Apostol Andrei in Patras, unde avem si martiriul sau?Dupa ce a vestit impreuna cu fratele lui, Petru, in Asia Mica, in Pont, Galatia si Bitinia, l-a ajutat pe Sfantul Apostol Filip in Frigia o perioada, a venit in teritoriul nostru, s-a dus in Crimeea si dupa aceea s-a reintors in Peninsula Balcanica, unde nu se facuse misiune. Sfantul Apostol Pavel a urmat dupa Sfantul Apostol Andrei, s-a stabilit la Patras, unde a facut misiune si avem izvoare despre timpul petrecut acolo, ca a crestinat multa vreme, chiar si pe sotia guvernatorului de acolo, guvernator care l-a condamnat la moarte prin rastignire, iar astazi cunoastem acest guvernator al orasului Egeas din Pelopones - Grecia de astazi. A fost rastignit pe un maslin in forma de X, cu mainile si picioarele date in forma de cruce. L-au legat cu franghii si l-au lasat sa se chinuie, si se spune ca doua zile a putut rezista si dupa aceea a murit. Pana in momentul mortii, bineinteles ca a fost batut si schingiuit, pentru ca facuse o mare comunitate la Patras. Asadar, a murit aici, a fost inmormantat si stim foarte bine despre moastele lui ca au ramas in continuare pana catre anul 357, cand s-a sfintit Catedrala de la Constantinopol cu hramul 'Sfintii Apostoli', inceputa de Constantin cel Mare si terminata de fiul sau, Constantius, si i s-a dat acest hram pentru ca imparatul Constantin cel Mare dorea sa aduca moastele tuturor Apostolilor aici. El avea sarcofagul in centru, intr-o rotonda, iar ele trebuiau sa fie in jurul lui. Nu au fost aduse toate moastele Apostolilor, dar ale Sfantului Apostol Andrei au fost aduse in anul 357. Dar aceste moaste au ramas la Constantinopol multa vreme, pana in perioada cruciatilor, cand au fost luate si duse in Apus, in afara de cap, pentru ca nu le-au obtinut imparatul Constantius asa usor de la locuitorii orasului Patras, pentru ca era patronul lor spiritual. A reusit sa le ia cu totul, insa in secolul al IX-lea, in timpul imparatului Vasile I Macedoneanul, o doamna bogata din Patras a intervenit pe langa imparat, cu care avea o relatie de prietenie, si i-a dat Cinstitul cap, care a ajuns din nou la Patras si care se afla in aceste zile la noi. Moastele care au fost la Constantinopol si luate de cruciati au fost duse in Apus si impartite.Capul Sfantului Apostol Andrei a ajuns si el in Apus la un moment dat, atunci cand turcii au invadat Peninsula Balcanica, in secolul al XX-lea. Dupa ce a fost retrocedat, a si ajuns in tara noastra. Este un moment important pe care il marcam si iata, Sfantul Apostol Andrei a venit la noi, iar acest lucru este o mare bucurie pentru ca il avem pe Apostolul romanilor. Il putem numi asa?Sigur ca da. Desigur, in aceasta teza care este stabilita documentar nu cred toti istoricii. Spun ca nu sunt atatea documente, insa ei nu recunosc, pentru ca au aparut in ultimul timp informatii occidentale din documente occidentale care au stat la baza alcatuirii martirologiului Bisericii Catolice din Apus. In 1854, acest martirologiu, aceasta istorie veche a crestinismului apusean a fost stabilita si pe baza acestor documente care vorbesc si de patimirea Sfantului Apostol Andrei, de actiunea lui in Scitia Minor, si asa mai departe. Deci, nu ne mai putem limita la ceea ce se stia acum 50 sau 100 de ani. Acum literatura noastra este mult mai bogata si cine vrea sa combata ideea aceasta va intampina mult mai multe greutati decat sa o admita. Nu se mai poate combate. (…) Daca s-a ajuns sa fie cu cruce rosie si sarbatoare nationala la 30 noiembrie, trebuie sa extindem sarbatorirea lui si pe 1 decembrie ca este Ziua Nationala, caci daca este Apostolul romanilor, trebuie sa il sarbatorim si la 1 decembrie, sa avem ambele zile libere. (Interviu realizat de pr. Ciprian Apetrei in cadrul emisiunii radiofonice 'Dialogurile Trinitas')

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 691

Id: 17443

Data: Oct 27, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).