Sfantul Cuvios Ioan Damaschin, parintele Dogmaticii

Sfantul Cuvios Ioan Damaschin este sarbatorit in Biserica Ortodoxa Romana la 4 decembrie 2012.In debutul primei epistole catre Corinteni, Sfantul Apostol Pavel afirma urmatoarele: "Cuvantul Crucii este nebunie pentru cei pierduti, dar pentru cei care ne mantuim este puterea lui Dumnezeu" (I Cor. 1:18).In cadrul istoriei duhovnicesti a Bisericii, crucea are un rol extrem de important. Ea nu reprezinta deloc un instrument de tortura pentru constiinta crestina, ci, din contra, un simbol al caii spre Hristos. Sfantul Ioan Damaschin ne deschide drumul spre intelegerea tainei Sfintei Cruci."Prin nimic altceva nu s-a distrus moartea"In "Dogmatica" sa, Sfantul Ioan Damaschin consacra un capitol intreg Sfintei Cruci, incercand sa sublinieze importanta ei fundamentala pentru viata crestina. Astfel, el precizeaza: "Orice fapta si orice minune a lui Hristos este foarte mare, dumnezeiasca si minunata. Dar cea mai minunata decat toate este cinstita Lui cruce. Caci prin nimic altceva decat prin crucea Domnului nostru Iisus Hristos s-a distrus moartea, s-a dezlegat pacatul stramosesc, s-a pradat iadul, s-a daruit invierea, ni s-a dat puterea sa dispretuim cele prezente si chiar moartea, s-a savarsit intoarcerea la fericirea cea dintru inceput, s-au deschis portile Raiului, s-a asezat firea noastra in dreapta lui Dumnezeu,ne-am facut copii si mostenitori ai lui Dumnezeu" (Sfantul Ioan Damaschin, Dogmatica, trad. pr. Dumitru Fecioru, EIBMBOR, Bucuresti, 2005, pp. 192-193). Crucea este cea mai puternica minune a lui Hristos, pentru ca a reprezentat momentul supremei jertfe a Fiului lui Dumnezeu. Moartea a fost desfiintata, in sensul ca Raiul s-a redeschis celor vrednici de a locui in el. Pacatul stramosesc a fost dezlegat, pentru ca prin Hristos este intemeiat Botezul curatitor de orice nedreptate. Iadul este pradat pentru ca Fiul lui Dumnezeu a coborat in el propovaduind Imparatia cerurilor celor prinsi de moartea sufleteasca. De asemenea, Sfantul Ioan Damaschin subliniaza puterea pe care ne-o ofera Crucea de a dispretui aceasta viata trecatoare si chiar teroarea mortii. Prin jertfa de pe Cruce, Mantuitorul a daruit oamenilor viata vesnica aratand puterea Sa deosebita. "Iata, dar, ca moartea lui Hristos, adica Crucea, ne-a imbracat cu intelepciunea enipostatica si puterea lui Dumnezeu. Cuvantul Crucii este puterea lui Dumnezeu, sau pentru ca prin ea ni s-a aratat puterea lui Dumnezeu, adica biruinta asupra mortii, sau pentru ca, dupa cum cele patru brate ale Crucii se tin si se strang prin incheietura de la mijloc, tot astfel se tin prin puterea lui Dumnezeu inaltimea, adancimea, lungimea si latimea, adica toata creatura vazuta si nevazuta" (Dogmatica, p. 193). Puterea Crucii se arata in doua aspecte fundamentale. In primul rand, ea devine semnul biruintei lui Dumnezeu asupra mortii. Chiar daca Mantuitorul a murit pe Cruce, El nu a putut fi tinut de moarte in iad. Hristos a biruit moartea si ne-a deschis calea vesniciei. De asemenea, Crucea este vazuta drept o pecete a creatiei. Cele patru brate ale sale acopera creatia si o pecetluiesc prin energiile necreate ale Sfintei Treimi.Vestirea Crucii in Vechiul TestamentDe vreme ce Mantuitorul a fost vestit de prooroci si prefigurat prin diverse simboluri in cartile vechi-testamentare, era normal ca si Sfanta Cruce sa fie anticipata in anumite momente. De aceea, Sfantul Ioan Damaschin face un adevarat istoric in aceasta privinta incepand de la pomul vietii sadit in Rai si incheind cu un cuvant din proorocia lui Isaia. "Pomul vietii, care a fost sadit de Dumnezeu in Rai a preinchipuit aceasta cinstita Cruce. Dar pentru ca prin pom a venit moartea, trebuia ca prin lemn sa se daruiasca viata si invierea. Iacov cel dintai a inchipuit Crucea cand s-a inchinat varfului toiagului lui Iosif, iar cand a binecuvantat pe fiii lui Iosif cu mainile incrucisate este foarte lamurit ca a descris semnul Crucii. Toiagul lui Moise a lovit marea in chipul Crucii si a mantuit pe Israel, iar pe Faraon l-a inecat. Mainile intinse in chipul Crucii au biruit pe Amalec. Prin lemn se indulceste apa cea amara, iar din piatra curg si se revarsa izvoare" (Dogmatica, p. 195). Exista o conotatie stransa intre pomul vietii si lemnul Sfintei Cruci. De vreme ce prin pomul cunostintei binelui si raului a venit moartea pentru om, prin Sfanta Cruce reprezentata de pomul vietii a intrat in lume vestea cea buna a vietii vesnice in Dumnezeu prin Hristos. De asemenea, Sfantul Ioan Damaschin imbogateste aceasta prezentare si cu exemplele patriarhului Iacov si profetului Moise, doua personaje reprezentative ale lumii Vechiului Testament. Moise a daruit apa poporului insetat lovind piatra in chipul Crucii sau aruncand un lemn in apele amare. De asemenea, a despartit cu acest semn apele Marii Rosii trecand poporul Israel prin mijlocul lor si a biruit asupra lui Amalec tinand mainile in chipul Crucii. Remarcam ca aceste minuni nu au reprezentat doar niste fapte marete in vederea mirarii poporului israelit, ci lucru carele-au salvat viata. Daca nu ar fi trecut prin mijlocul Marii Rosii, ar fi fost ucisi de egiptenii razbunatori. Daca nu ar fi avut apa, setea i-ar fi doborat in pustie. Sfantul Ioan Damaschin continua seria semnelor care au profetit existenta Crucii, precizand ca: "Toiagul lui Aaron face cunoscuta vrednicia preoteasca. Şarpele, desi era mort, a fost inaltat in triumf pe lemn, iar lemnul mantuieste pe cei credinciosi care privesc la dusmanul omorat. Tot astfel a fost pironit Hristos, Care nu stia de pacat, intr-un trup al pacatului. Moise cel mare a strigat "Priviti viata voastra atarnata pe lemn, in fata ochilor vostri" (Deut. 28:66). Iar Isaia spune: "Toata ziua am intins mainile mele catre un popor neascultator si impotriva graitor" (Isaia 65:2). Cei care ne inchinam acestui semn sa dea Dumnezeu sa dobandim partea lui Hristos cel rastignit" (Dogmatica, p. 195). Şarpele pironit pe lemn in pustie salva viata celor muscati de serpi si se inscrie astfel in seria minunilor izbavitoare pentru poporul Israel. Este de remarcat simbolul toiagului lui Aaron. Crucea este pentru prima data simbolizata de un obiect apartinand rangului preotesc, de unde rezulta si arhieria Mantuitorului."Ne inchinam semnului Crucii, iar nu materiei"Sfantul Ioan Damaschin are grija sa precizeze si faptul ca nu cinstim materia din care este confectionata Crucea, ci semnul in sine. Drept dovada, el aduce argumentul ca, atunci cand Crucea este distorsionata sau daramata, nu mai poate fi cinstita, indiferent de materia din care este facuta. "Ne inchinam, deci, semnului cinstitei si de viata facatoarei Cruci, chiar daca este facut din alta materie. Noi nu cinstim materia - sa nu fie! - ci semnul ca simbol al lui Hristos (...) Prin urmare, trebuie sa ne inchinam semnului lui Hristos. Acolo unde va fi semnul, acolo va fi si El. Dar nu trebuie sa ne inchinam materiei din care este facut semnul Crucii, chiar daca ar fi din aur sau pietre scumpe, daca se intampla sa fie distrus semnul. Ne inchinam, deci, tuturor celor afierosite lui Dumnezeu, aducandu-I inchinaciunea" (Dogmatica, p. 195). Atrage atentia aici ideea ca oriunde se afla Crucea este si Hristos. In mod clar, Hristos nu poate fi separat de Crucea Sa, tocmai pentru ca El ofera valoare Crucii. Crucea fara Hristos nu inseamna nimic. Este, insa, adevarat ca exista in continuare multe persoane care resping Crucea in orice circumstanta din cauza lipsei de credinta. De aceea, Sfantul Ioan Damaschin se simte obligat sa adauge: "In adevar, Crucea este nebunie pentru cei care nu o primesc cu credinta si care nu tin seama de bunatatea si atotputernicia lui Dumnezeu, ci cerceteaza cele dumnezeiesti cu ganduri omenesti si firesti. Toate cele ale lui Dumnezeu sunt mai presus de fire, de cuvant si de cuget" (Dogmatica, p. 192). Crucea ne indeamna la o rastignire a gandirii rationale, lucru care irita multe persoane inteligente, dar lipsite de posibilitatea de a admite ca exista si taine mai presus de minte. Dumnezeu nu se afla in spatiul definitiilor, iar lucrurile de care se foloseste pentru a ne deschide mintea si inima se dovedesc deseori pline de mister. Crucea este un obiect la care nimeni nu s-ar fi putut gandi pozitiv inainte de Intruparea Domnului si, cu toate acestea, astazi este semnul biruintei noastre si al caii spre mantuire. Sfantul Ioan Damaschin s-a nascut in Damasc, Siria, in a doua parte a secolului al VII-lea, dintr-o familie nobila si bogata, cu functii in administratia fiscala a Siriei. Bunicul sau, Mansur, avusese un rol istoric nefericit, acela de a trata capitularea Damascului in mainile arabilor, la 4 septembrie 635. Tatal sau, Serghie (cu numele arab: Sargun ben-Mansur), a fost consilierul apropiat al califilor Mo-awia (660-680) si Abd-el Melik. I-a dat fiului sau Ioan o educatie aleasa. Ioan ocupa dregatoria tatalui sau, dupa moartea acestuia, in 690, pana in 718, cand califul Omar al II-lea porneste o politica anticrestina. Acesta este momentul in care Ioan Damaschin isi imparte averea la saraci, isi elibereaza sclavii si se retrage impreuna cu fratele lui adoptiv, Cosma, in Manastirea Sfantul Sava din Palestina, unde va ramane pana la sfarsitul vietii. Este hirotonit preot si va sluji in Biserica Invierii din Ierusalim.Dupa anul 726, cand Leon Isaurul (717-740) a publicat edictul iconoclast, Ioan Damaschin a devenit un atacant activ al ereziei, scriind trei tratate si a luat parte si la sinodul anti-iconoclast al episcopilor orientali. A fost cunoscut, mai ales de catre teologii secolului al XI-lea, si ca imnograf si melod, datorita imnelor compuse de el care s-au raspandit in toata lumea crestina.A murit la Manastirea Sfantul Sava, in anul 749, unde se afla si azi chilia si mormantul sau, iar opera sa este bogata si foarte variata. Contine tratate filosofice, dogmatice, polemice, exegetice, morale, ascetice, omiletice si imnologie. Lucrarea sa fundamentala este Izvorul Cunostintei in trei parti: Dialectica sau Logica, Despre erezii. Dogmatica ramane pana in zilele noastre un text de referinta pentru intelegerea dogmei crestine.  (Informatii preluate din "Ziarul Lumina".)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 763

Id: 26493

Data: Dec 4, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).