Sfantul Grigorie Teologul: Casatoria cea placuta lui Dumnezeu

Casatoria este una din Tainele Bisericii, de aceea reprezinta un fel de a fi specific, prin care cei ce l-au imbratisat isi pot lucra mantuirea, daca implicita legatura a barbatului cu femeia este pastrata totdeauna intr-o dragoste curata. Nu de putine ori insa, casatoria trece prin diverse momente dificile, prin probe ale iubirii. Toate acestea pot fi depasite, asa cum putem vedea si in patrunzatoarele indemnuri ale Sfantului Grigorie Teologul, doar printr-un recurs repetat si corect la cuvintele inspirate ale Scripturii si ale Parintilor Bisericii.Dar sa ne intoarcem la ceea ce spuneam mai inainte; pentru aceasta Il urmau multi oameni pe Hristos, intrucat la neputintele (bolile) noastre S-a pogorat. Apoi, Evanghelia ce spune? 'Şi s-au apropiat de El fariseii, ispitindu-L si zicand: Se cuvine oare omului sa-si lase femeia sa pentru orice pricina?' (Matei 19, 3). Iarasi Il ispitesc fariseii; iarasi cei ce citesc legea, legea nu o cunosc; iarasi cei ce savarsesc talcuirea Legii, de alti invatatori au nevoie. Nu au fost de ajuns saducheii care L-au ispitit despre Inviere, invatatorii de Lege care au cerut sa-i invete despre desavarsire, irodianii, care sa-L intrebe despre 'banul de dajdie', iar altii despre stapanirea lumeasca; l-au intrebat pe Cel neispitit de vreun pacat, pe Ziditorul casatoriei, pe Cel care din cauza prima a facut tot acest neam al oamenilor. Raspunzand, El a zis: 'N-ati citit ca Cel ce i-a facut de la inceput, barbat si femeie i-a facut?' (Matei 19, 3-4). Cunosc, de asemenea, si ca unora le raspunde la intrebari, altora insa le inchide gura. Atunci cand este intrebat: 'Cu ce putere faci acestea?' (Luca 20, 2), intrucat cei ce-L intrebau erau cu totul lipsiti de invatatura, ii intreaba la randul Sau: 'Botezul lui Ioan era din cer sau de la oameni?' (Luca 20, 4). Şi din ambele parti ii impiedica pe cei ce-I pun intrebarile. Pe cat putem, sa-L imitam si noi pe Hristos, ca uneori sa inchidem gura celor ce discuta cu noi lucruri fara sens si sa rezolvam utopia intrebarii printr-o intrebare si mai lipsita de sens. Caci si noi am fost uneori intelepti in lucrurile zadarnice, ca si eu cu lucruri neintelepte sa ma falesc. Dar cand vei vedea ca o intrebare are nevoie de o examinare rationala, atunci sa nu-i consideri pe cei ce-ti pun intrebarea nevrednici de un raspuns intemeiat.Desfranarea femeii trebuie deopotriva pedepsitaConsider ca tema despre care m-ai intrebat face cinste intelepciunii si vrednica este de un raspuns binevoitor (de oameni iubitor). Consider ca aceasta cinsteste intelepciunea fata de care multi au o dispozitie dusmanoasa, a caror lege este partinitoare si nestatornica. Caci pentru care motiv ei pedepsesc femeia, in timp ce pe barbat il ingaduie? Iar daca femeia cu randuiala rea fata de patul barbatului savarseste preacurvie, si Legea o pedepseste cu o grea pedeapsa pentru acest fapt, pentru ce, totusi, barbatul, atunci cand desfraneaza cu o alta femeie, sa ramana nepedepsit? Eu nu voi accepta aceasta legiuire, si nu voi incuviinta acest obicei (obisnuinta). Barbatii au fost legiuitorii acestor legi, si din aceasta pricina legiuirea este facuta impotriva femeii; fiindca legiuitorii chiar si pe copii i-au asezat sub stapanirea tatalui, lasand firea cea mai slaba a femeii, neajutorata (nevindecata). Dumnezeu insa nu face asa, ci spune: 'Cinsteste pe tatal tau si pe mama ta', iar aceasta este prima porunca, de care este legata fagaduinta: 'Ca sa-ti fie tie bine' (Ies. 20, 12). Şi 'cel ce va bate pe tata sau pe mama sa fie omorat' (Ies. 21, 15). Deopotriva, si binele a cinstit, si rautatea a pedepsit. Şi in alt loc a mai spus: 'Binecuvantarea tatalui intareste casele fiilor, iar blestemul mamelor le darama pana in temelie' (Int. Sir., 3, 9). Iata cat de dreapta este legiuirea dumnezeiasca! Unul este Ziditorul barbatului si al femeii, dintr-un trup sunt amandoi, dupa un singur chip sunt facuti, o singura lege, o singura moarte si o singura inviere sexista pentru amandoit. De asemenea, din barbat si din femeie am fost facuti; una este si datoria pe care feciorii o au fata de parinti.In Hristos, si barbatul, si femeia sunt de aceeasi cinsteAsadar, cum poti avea cerinta ca femeia sa fie inteleapta, tu, cel care nu dai in schimb ceea ce ceri? Cum ceri ceea ce nu oferi? Cum pentru un trup de aceeasi cinste, asezi legiuiri diferite? Daca vei cerceta, vei gasi si lucruri mai rele. A pacatuit femeia? Acelasi lucru a facut si Adam. Pe amandoi i-a facut sarpele sa cada sub osanda. Nu se arata unul a fi mai slab, iar celalalt mai puternic. Poate si pe cele mai bune doresti sa le cercetam? Prin Patima Sa, Hristos pe amandoi ii mantuieste. S-a intrupat cumva Hristos pentru barbat? Acelasi lucru s-a facut si pentru femeie. S-a dat mortii Hristos pentru barbat? Şi femeia prin moartea Sa este mantuita. Se spune ca Hristos din samanta lui David este. Crezi insa ca prin aceasta este barbatul cinstit? Se naste insa din Fecioara, iar aceasta taina este deasupra celor femeiesti. Asadar, se spune in Scriptura: 'Şi vor fi amandoi un trup' (Fac. 2, 24); iar acest trup cel unul (unic) sa aiba aceeasi cinste. Iar Pavel si modelul cugetarii intelepte asupra acestor lucruri il legiuieste. Cum si in ce mod? 'Taina aceasta mare este; iar eu zic in Hristos si in Biserica' (Efes. 5, 32). Bine este femeii sa-L cinsteasca pe Hristos prin barbat; bine este si barbatului sa nu necinsteasca Biserica prin femeie. Caci spune: 'Femeia sa se teama de barbat' (Efes. 5, 33), asadar, si de Hristos. 'Dar si barbatul dator este sa-si iubeasca femeia' (Efes. 5, 33), caci si Hristos iubeste Biserica. Ar trebui insa sa cercetam mai pe larg aceasta spusa scripturistica.Unitatea casatoriei se pastreaza prin rabdare si intelepciune'Bate laptele si se va face unt' (Pilde 30, 33). Cerceteaza, deci, si poate vei gasi in acestea ceva mai hranitor. Mi se pare ca in acest loc cuvantul Scripturii leapada bigamia. Caci daca exista doi Hristosi, atunci pot exista si doi barbati si doua femei. Daca insa exista un singur Hristos, un singur cap al Bisericii, atunci sa fie doar un singur trup; al doilea sa fie inlaturat. Daca al doilea este oprit, atunci ce mai zicem de al treilea? Primul este legea, al doilea este iertarea, iar al treilea faradelegea. Cele care se afla dincolo de acestea sunt ale unei vieti necurate, si exista putine exemple ale unei asemenea rautati. Asadar, legea randuieste desfacerea casatoriei pentru orice pricina; Hristos, insa, nu o randuieste pentru orice pricina; ci ingaduie desfacerea casatoriei doar din pricina curviei, in timp ce pe toate celelalte ne indeamna sa le cercetam cu intelepciune. Iar curvia este respinsa de Hristos, intrucat falsifica legatura familiei; in timp ce pe toate celelalte ne indeamna sa le intampinam cu rabdare si intelepciune; sau, mai curand, sa aveti rabdare si intelepciune toti cei care ati primit legatura casatoriei. Daca vezi ca ea se boieste si se impodobeste, sa o despodobesti; daca vezi ca vorbeste cu obraznicie, intelepteste-o; daca in chip desfranat rade, fa-o sa se rusineze; daca este mult cheltuitoare sau peste masura de aplecata spre desfatari, fa-o sa se infraneze; daca inainteaza in chip nepotrivit, opreste-o; daca priveste ici si colo fara rost, pedepseste-o. Sa n-o tai dintr-odata (cu desavarsire). Caci nu e lucru pe deplin vadit care este cel ce se afla in pericol, cel ce taie sau cel ce este taiat. 'Izvorul apelor tale', se spune, 'sa fie numai pentru tine singur, iar nu pentru strainii care sunt cu tine' (Pilde 5, 16-17), si: 'Cerboaica preaiubita si gazela plina de farmec sa-ti fie ea' (Pilde 5, 19). Asadar, tu sa nu te faci rau strain, nici sa nu cauti sa placi mai mult alteia decat femeii tale. Daca insa alergi in alta parte, atunci si pe sotia ta o faci sa cada sub osanda desfranarii. Acestea sunt cele spuse de Mantuitorul.Sfantul Grigorie Teologul, Cuvantul 37 (fragment), traducere si prezentare de drd. Nicusor Deciu, articol publicat in ziarul 'Lumina de Duminica' din data de 20 februarie 2011.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 686

Id: 11932

Data: Feb 20, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).