Sfantul Ioan Botezatorul - profet al ascezei si pocaintei

Ioan Botezatorul este profetul care face legatura intre Vechiul si Noul Testament, cel care propovaduieste pocainta oamenilor si boteaza pentru iertarea pacatelor. Un om devotat crezului sau pana la moarte si care vesteste timpul mesianic, cand judecata va fi iminenta, pentru cei care nu fac fapte vrednice de pocainta.Sfantul Ioan Botezatorul a inceput a boteza in valea Iordanului in jurul anului 27 d.Hr. Este un profet care atrage multimile prin viata lui sfanta, "barbat drept si sfant" (Mc. 6, 20), si prin mesajul sau de intoarcere la Dumnezeu prin pocainta. Sfantul Ioan ii boteaza pe toti "fiii lui Avraam", si cei care se cred drepti si cei care se cred pacatosi. Nimeni nu se poate apara ca il are parinte pe Avraam si astfel sa nu doreasca sa se intoarca sincer la Domnul, sa-si innoiasca propria minte si viata. Sfantul Ioan Botezatorul ia atitudine transanta impotriva celor care incearca sa se justifice si mustra pe cei care se cred fii ai lui Dumnezeu pe acest considerent si-i numeste "pui de naparci" (Lc. 3,7). De aceea indemnul sau este ca omul sa faca pocainta: "Faceti dar roduri vrednice de pocainta", printr-o viata dreapta, cu evlavie si frica de Dumnezeu. Botezul sau era unul al pocaintei intru iertarea pacatelor, oricine isi marturisea pacatele si accepta sa duca o viata curata primea botezul si incredintarea ca va fi iertat. Dar iertarea nu era primita in momentul botezului, ci devenea reala si lucratoare in momentul manifestarii Duhului Sfant, caci ziua mantuirii este foarte aproape. Sfarsitul timpului liniar este surprins prin taierea pomilor ce nu rodesc, "ca iata si securea la radacina pomilor zace, deci tot pomul care nu face roada buna se taie si in foc se arunca" (Lc. 3, 9).Un mod de vietuire pustnicescSfantul Ioan Botezatorul a trait treizeci de ani in pustie, iar imbracamintea lui era o tunica din par de camila si un brau din piele, ca semn ca nu mai avea patimi. O imbracaminte minimala, ce ne descopera un adevarat ascet, pe linia vechilor profeti, precum Ilie Tesviteanul, care inainte de ridicarea lui la cer isi lasa mantia ucenicului Elisei. Alimentatia sa este una restransa la cele oferite de mediul desertic, "iar hrana lui era lacuste si miere salbatica" (Mt. 3, 4). Prin acest mod de viata pustnicesc Sfantul Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul Domnului va strange in jurul sau ucenici, care se vor impartasi si ei din invataturile si modul de a fi al sfantului. Oamenii vin tot mai multi, vor sa-l cunoasca, sa-i ceara sfatul, sa se roage impreuna, ceea ce ne prezinta un ascet, un singuratic, ce duce o viata riguroasa prin posturile pe care le practica, departe de placeri, prin purificare trupeasca si sufleteasca. Semnul vizibil pentru purificare este botezul ce arata convertirea penitentului si alegerea de a-si schimba modul de viata. Epifania descopera dragostea parinteasca a Tatalui pentru Fiul in Duhul SfantAstfel si Domnul Hristos la inceputul activitatii sale publice vine la raul Iordanului si cere Inaintemergatorului botezul. In prima instanta, Sfantul Ioan Botezatorul ezita sa boteze pe Domnul, bine stiind cine este si spunand "eu am trebuinta a ma boteza de Tine si tu vii catre mine?" (Mt. 3, 14). Dar Domnul implineste Legea spre dreptate prin smerenia Sa, iar Sfantul Ioan Il va boteza prin ascultarea de Cuvantul Viu: "lasa acum, ca asa este cu cuviinta noua, ca sa plinim toata dreptatea" (Mt. 3, 15). Momentul Botezului Domnului are o dimensiune cosmica, cerurile se deschid, iar Duhul Sfant de viata facator, in chip de porumbel "venind preste dansul", ne descopera taina mantuirii omului. Prezenta Duhului "ca un porumbel" ne duce cu gandul la porumbelul trimis de Noe, care venind cu ramura de maslin a vestit sfarsitul potopului, iar acum la Botez ne vesteste sfarsitul pacatului. Totodata, in momentul Botezului se aude un glas din cer: "Acesta este Fiul Meu cel iubit intru care am binevoit" (Mt. 3, 17). Sfanta Treime se descopera oamenilor ca un Dumnezeu intreit in persoane si o singura fiinta pentru a lor mantuire. Epifania vadeste cum lucreaza Dumnezeu, atat la zidirea omului - "sa facem om dupa chipul si asemanarea noastra", cat si la rezidirea sa, cand Hristos Isi incepe lucrarea de mantuire a neamului omenesc. Tatal l-a zidit pe om dupa chipul Cuvantului si i-a dat viata in Duhul Sfant. Marturisirea Tatalui adevereste ca Iisus Hristos este singurul Sau Fiu: "Fiul Celui Preainalt se va chema" (Lc. 1, 32), nascut din veci din Tatal si ne dezvaluie dragostea parinteasca si legatura vesnica pe care Tatal o are cu Fiul in Duhul Sfant.Vietuirea ingereasca a Sfantului Ioan BotezatorulSfantul Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul Domnului devine martorul si concomitent marturisitorul Teofaniei de la raul Iordanului, el cel care a dus o viata de ingereasca: "Iata, Eu trimit pe ingerul Meu si va gati calea inaintea fetei Mele" (Maleahi 3, 1); este profetul timpurilor din urma, care cu ravna pentru cele dumnezeiesti, doreste ca oamenii sa faca pocainta grabnica intru iertarea pacatelor. Inaintemergatorul pregateste poporul pentru Botezul lui Hristos, care este unul curatitor de pacat, prin care omul devine faptura noua, fiu al lui Dumnezeu prin infierea Fiului Sau. Tot ceea ce face Sfantul Ioan Botezatorul este sa ajute pe om sa vina si sa stea cu vrednicie in fata Domnului Iisus Hristos. Mesajul sau schimba vietile oamenilor, caci printr-o viata inchinata lui Dumnezeu puterea cuvintelor are o alta intensitate, ceea ce face ca ascultatorii sai sa gandeasca in inimile lor daca nu cumva este el Mesia: "Cine esti tu? Nu cumva esti Hristosul ce va sa vina? Nu sunt eu Hristosul, a raspuns Ioan. Esti Ilie? Nu sunt. Esti tu Proorocul? Şi a raspuns: Nu. Deci i-au zis: Cine esti? Ca sa dam un raspuns celor ce ne-au trimis. Ce spui tu despre tine insuti? El a zis: Eu sunt glasul celui ce striga in pustie: "Indreptati calea Domnului", precum a zis Isaia proorocul" (In. 1, 20-23). Sfantul Ioan Botezatorul stie si recunoaste pe Domnul Sau: "eu cu apa va botez pe voi, dar vine cel mai tare decat mine, caruia nu-i sunt vrednic a-i dezlega cureaua incaltamintelor lui. El va va boteza cu Duh Sfant si cu foc" (Lc. 3, 16).(Articol publicat in Ziarul Lumina, Editia de Banat, din data de 7 ianuarie 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1009

Id: 27404

Data: Jan 7, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).