Sfantul Prooroc Ioan Botezatorul, Inaintemergatorul Domnului

Biserica Ortodoxa cinsteste astazi, 7 ianuarie, pe proorocul care L-a botezat pe Mantuitorul lumii in apele Iordanului, moment in care Sfanta Treime S-a aratat pentru prima data oamenilor. Misiunea pe care a avut-o Ioan Botezatorul a fost aceea de a vesti apropierea lui Mesia si de a boteza in raul Iordan pe cei care se pocaiau. 'Mijlocitor al legii' si 'propovaduitor al pocaintei', 'sfesnic si inger', Sfantul Ioan Botezatorul este proorocul care inchide cartea Vechiului Testament si o deschide pe cea a Noului Testament. Cel mai mare nascut din femeie, simbolul martirilor si al misionarilor, ramane in traditia Bisericii ca Mergatorul-inainte al lui Hristos, cel care Il prezinta lumii pe Mielul lui Dumnezeu, Rascumparatorul pacatelor omenirii.Sfantul Prooroc Ioan s-a nascut in familia preotului Zaharia, dupa cele mai multe izvoare de atestare, la Ein-Karem, la aproximativ 10 kilometri de Ierusalim. Nasterea minunata a Sfantului Ioan a fost profetita de Ingerul Gavriil intr-o aratare in timpul slujbei oficiate la templu de tatal Sfantului Ioan. Mama sa, Elisabeta, inaintata in varsta si fara copii, deoarece nu putea sa aiba urmasi, era descendenta a semintiei lui Aaron. Zaharia, tatal sau, nu a crezut in cuvantul ingerului si, drept pedeapsa, a ramas mut. Aflam indeosebi de la Sfantul Apostol si Evanghelist Luca in Capitolul I ca era in zilele lui Irod, regele Iudeii, un preot cu numele Zaharia din ceata preoteasca a lui Abia, iar femeia lui era din fiicele lui Aaron si se numea Elisabeta. Aflam apoi mai departe de la Sfantul Luca ca erau amandoi drepti inaintea lui Dumnezeu si ca nu aveau nici un copil pentru ca Elisabeta era stearpa si amandoi erau inaintati in varsta. Zaharia tamaia la templul din Ierusalim si i s-a aratat ingerul Domnului, i-a fost frica si primeste acest raspuns extraordinar ‚Nu te teme Zaharia pentru ca rugaciunea ta a fost ascultata si Elisabeta femeia ta iti va naste un fiu si il vei numi Ioan’. Iata, deci, inca o intersectie intre partea divina a ingerului, cu tatal Sfantului Ioan Botezatorul. Deci, inca din momentul acesta avem semne ca aceasta persoana care va lumina mult timp viata noastra si viata crestina a fost o persoana randuita de Dumnezeu ca sa pregateasca calea venirii Mantuitorului Iisus Hristos in lume , a spus Inaltpreasfintitul Arhiepiscop Ioan, Episcopul Covasnei si Harghitei. Nasterea lui Ioan s-a petrecut cu sase luni inaintea nasterii lui Iisus. Sfintii Parintii socotesc nasterea Inaintemergatorului ca 'minunea ce merge inaintea Minunii' si o privesc ca treapta pe care se urca intelegerea celor ce vor vedea nasterea cea peste fire, din cea batrana si stearpa din neamul lui Aaron, pentru a se sui apoi la vederea cea preaminunata a nasterii celui mai presus de fire din Fecioara Maria. Pe cand era inca nenascut, la salutarea Mariei, Maica Domnului, Scriptura Noului Testament consemneaza ca pruncul (Ioan) a saltat in pantecele mamei sale. Iata cum se adevereste ca Ioan apare ca prooroc si prieten al Mirelui, iar ca Inger al intruparii el depaseste timpul. Ioan este mesager, el este trimisul care vine din pustie si arata lumii pe Hristos, Mielul lui Dumnezeu, care ridica pacatul lumii. Insasi venirea Sfantului Ioan Botezatorul este insotita de semne, 'caci mana Domnului era cu el', si Ioan devine aceasta mana, degetul lui Dumnezeu care arata si vorbeste oamenilor despre Hristos, Lumina lumii.Sfantul Ioan isi incepe propovaduirea in pustiu, acolo isi boteaza ucenicii si 'glasul lui striga in pustiu' (Is. 40, 3). Ducea o viata de renuntare, era imbracat cu haine din par de camila, manca miere de albine si lacuste si se ruga mereu. A fost un exemplu pentru primii asceti ai crestinismului si pentru monahism. Inaintemergatorul Domnului nu traia in comoditate, el avea ca preocupare principala bucuria care vine omului din rugaciune, din postire, din pocainta si din daruirea sa totala lui Dumnezeu. Incingerea cu o curea de piele provenita de la un animal mort semnifica mortificarea, omorarea patimilor pacatoase care traiesc in el. In acelasi timp, in Orient, unde hainele erau lungi si largi, cand cineva purta curea insemna ca era gata sa lucreze. Omul in stare de activitate era incins. Sfantul Ioan este incins, pentru ca se afla in lucrare de propovaduire, de rugaciune, in lucrare duhovniceasca. Hrana lui, constituita din miere salbatica si lacuste, animale socotite curate in cartea Leviticului, dar care aveau gust si miros neplacute, ne arata ca nu mancarea si gustul bun sunt scopurile activitatii sale, ci ca Proorocul Ioan mananca doar ca sa traiasca, nu traieste ca sa manance, sublinia la 4 ianuarie 2009 Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, Preafericitul Parinte Daniel.Ioan Botezatorul este Inaintemergatorul Domnului, cel care a pregatit calea si multimile pentru primirea lui Mesia, Iisus Hristos. Mesajul principal pe care il transmitea Ioan era Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor!. Cei care renuntau la pacate erau botezati in Iordan. Botezul acesta are si o semnificatie eshatologica, prevestind, asa cum insusi proorocul spunea, botezul cu foc si Duh Sfant, pe care il aducea Cel Care va veni dupa el, Hristos-Domnul. In predicile sale l-a criticat, in mod repetat, pe regele Irod Antipa pentru faptul ca s-a casatorit cu Irodiada, fosta sotie a fratelui sau vitreg, Filip. Aceasta i-a atras intemnitarea. La o petrecere cu multi oaspeti, Salomeea, fiica Irodiadei, a dansat in fata tatalui sau vitreg, iar Irod Antipa i-a promis orice. La indemnul mamei, fata a solicitat capul Sfantului Ioan Botezatorul. Fiind ucis, capul i-a fost adus Salomeei pe tava. Trupul lui Ioan Botezatorul ar fi fost dus de sustinatorii sai in orasul Samaria.Confrom traditiei, Ioan a fost inmormantat in Samaria. Istoricii Rufinus si Teodoret arata ca mormantul sau a fost profanat in timpul imparatului Iulian Apostatul, in 362, o parte dintre moaste fiind arse. Cealalta parte a fost dusa in Ierusalim, apoi in Alexandria, unde, la 27 mai 395, a fost asezata in biserica ce ii poarta numele. Despre capul Sfantului, Nichifor si Simeon Metafrastul spuneau ca ar fi fost ingropat separat, in fortareata Machaerus ori chiar in palatul lui Irod din Ierusalim. Astazi, capul Sfantului se afla la Roma. Fragmente din moaste se gasesc si in Biserica Copta, la manastirile dintre Cairo si Alexandria.Sfantul Ioan Botezatorul reprezinta modelul de priveghere, de rugaciune, de pocainta si de trezvie duhovniceasca, de trezire a sufletului din moartea pacatului si de ascultare a cuvantului lui Dumnezeu. Haina din par de camila purtata de Ioan vorbeste despre pocainta necesara pentru dobandirea mantuirii. Totodata, vesmantul purtat de Sfantul Ioan marturiseste asprimea vietii dusa de acest prooroc. Sfantul Ioan Botezatorul in reprezentarile iconograficeTraditia Bisericii Ortodoxe a pastrat in cadrul ei o bogata latura artistica din care se pot deduce o multitudine de sensuri si de idei ce au rolul de a consolida si intari dreapta credinta. Reprezentarile iconografice ale diferitelor momente sau persoane din istoria mantuirii pastreaza in ele o teologie insemnata, accesibila tuturor celor care privesc si cinstesc cum se cuvine sfintele icoane. Pentru a intelege mai bine mesajul icoanelor pictate in cinstea Sfantului Ioan Botezatorul, o analiza a principalelor reprezentari iconografice dedicate Proorocului si Inaintemergatorului Domnului nostru Iisus Hristos este relevanta. Fiindca astazi Biserica drept-maritoare praznuieste cu laude si cu cantari duhovnicesti mutarea la Domnul a Sfantului Ioan Botezatorul, este potrivita o analiza succinta in special a icoanei acestei sarbatori si a intelesurilor ce deriva din ea. Iconografia ortodoxa cunoaste mai multe moduri in care acest eveniment este redat. Prima varianta este cea care cuprinde reprezentarea Sfantului Ioan Botezatorul in conformitate cu ceea ce cultul marturiseste despre acesta: inger in trup. Reprezentarea angelica subliniaza in acest mod aspectul de trimis al lui Dumnezeu, de mesager al vointei divine, de mandatar al implinirii vointei lui Dumnezeu pe pamant. Icoana Taierii Capului – simbolul asumarii mucenicieiPrin faptul ca Sfantul Ioan isi tine capul cu mana dreapta, aceasta varianta a icoanei poate produce o tulburare in sufletele privitorilor. Insa, prin alegerea unei astfel de reprezentari se doreste manifestarea asumarii conditiei de marturisitor al dreptei credintei. In mana stanga a Sfantului Ioan, aceasta icoana contine mesajul central al propovaduirii sale: 'Pocaiti-va, ca s-a apropiat Imparatia cerurilor'. Acest indemn misionar va reprezenta nucleul predicii Mantuitorului Iisus Hristos de mai tarziu. In felul acesta se evidentiaza misiunea Botezatorului de a-L vesti oamenilor pe 'Mielul lui Dumnezeu, cel ce ridica pacatul lumii'. Pe acest considerent, sfantul va fi numit Inaintemergatorul Domnului. O alta reprezentare a evenimentului praznuit astazi, intalnit adesea in iconografia dedicata Sfantului Ioan Botezatorul, evidentiaza latura istorico-scripturistica a evenimentului in sine. Cu toate ca Sfanta Scriptura reda faptul ca Sfantul Ioan a primit sfarsitul poruncit de imparatul Irod la dorinta Irodiadei, prin fiica sa, Salomeea, in temnita (conform Matei 14, 10, Marcu 6, 28), iconografii au ales reprezentarea acestui moment ca si cum ar fi avut loc in afara acesteia. Prin ratiunea aceasta, la prima vedere indrazneata, se pune in lumina faptul ca moartea unui ales al Domnului, si in special a unuia de marimea si importanta teologica a Sfantului Ioan, nu poate fi facuta in ascuns, ci ea evadeaza din negura temnitei, simbolizand iadul si pacatul, iesind biruitor in fata mortii. Totodata, icoana aceasta, din aceasta perspectiva, poate fi un arhetip al pogorarii la iad a Mantuitorului. Sfantul Ioan, chipul slujirii sacerdotaleIn conceptia crestina, bazata pe Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie, Sfantul Ioan Botezatorul ocupa un loc de seama in istoria mantuirii, avand un rol determinant in acest sens, rol pe care iconografia ortodoxa l-a retinut in celebra icoana numita 'Deisis' (Mijlocire). Pe marginea acestei reprezentari au avut loc o seama de discutii ce au la baza acordarea denumirii speciale de Mijlocitor, pe care Biserica i-a incredintat-o Fecioarei Maria, ca reprezentant al femeii depline, cat si Sfantului Ioan, ca unul ce reuneste intru sine chipul slujirii sacerdotale, prin excelenta. Nu intamplator Sfantul Ioan reprezinta din acest punct de vedere adevaratul chip al preotiei si prefigurarea slujirii sacerdotale a Noului Testament. Scena Deisis, pentru importanta mesajului ei teologic, a patruns adanc in iconografia Bisericii, intrand in canonul picturii bisericesti. Astfel, aproape orice lacas de cult ortodox are reprezentata aceasta scena pe iconostas, deasupra usilor imparatesti, simbolizand rugaciunea comunitara a Bisericii. Unii exegeti, in conformitate cu conceptia clasica, sunt de parere ca in aceasta scena se reuneste atat Vechiul Testament (prin Sfantul Ioan, ca ultimul mare profet mesianic), cat si Noul Testament (prin Maica Domnului).

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 939

Id: 11187

Data: Jan 10, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).