Sfantul Teodor Studitul despre cuminecarea cu Sfintele Taine

Controversa iconoclasta a constituit una dintre încercarile majore prin care a trecut Biserica în decursul istoriei sale îndelungate. Sfinti precum Nichifor al Constantinopolului, Ioan Damaschin sau Teodor Studitul au fost cei care au luat atitudine împotriva acestui flagel. Sfântul Teodor Studitul ne-a lasat si fragmente importante în care ne vorbeste despre împartasirea cu Sfintele Taine - ce erau considerate de iconoclastii vremii drept o simpla „icoana“ a lui Hristos -, termen trist având în vedere presupunerea gresita aflata la baza sa.Pe lânga darul scrierii unor tratate teologice de anvergura, Cuviosul Teodor Studitul a beneficiat si de cel al propovaduirii prin viu grai. Fiind un predicator priceput, el s-a îngrijit constant de hranirea sufleteasca a monahilor din manastirea pe care o pastorea, atât prin intermediul unor omilii bine documentate, cât si prin Catehezele sale, adesea scurte, dar foarte patrunzatoare. Contextul în care a trait si propovaduit Sfântul Teodor Studitul ne este bine cunoscut, în special în lumina cercetarilor recente. Astfel, el a reprezentat unul dintre pilonii rezistentei ortodoxe împotriva flagelului ereziei iconoclaste, care a cuprins o mare parte a Imperiului Bizantin de la începutul secolului al VIII-lea si pâna la mijlocul secolului al IX-lea. Nu ne propunem sa discutam acum controversa iconoclasta si ideile care au stat la baza acesteia, ci ne vom rezuma exclusiv la a aminti foarte pe scurt - urmând ca într-un material ulterior sa analizam pe larg - de ce iconoclastii pot fi considerati drept persoane care au negat realitatea prezentei lui Hristos în Sfintele Taine. Astfel, iconoclastii au distrus o sumedenie de icoane si au razuit inclusiv pereti pictati din biserici pentru a-i înlocui cu elemente florale. Însa ei nu au exclus Sfânta Cruce, deoarece aceasta nu constituia doar un simbol crestin esential, ci si unul militar, fiind semnul prin excelenta al armatei bizantine. Mai mult decât atât, la un moment dat, împaratii bizantini iconoclasti si „teologii“ falsi care le aprobau comportamentul necuviincios fata de sfintele icoane au început sa afirme ceva de-a dreptul cutremurator, si anume ca Trupul lui Hristos constituie cea mai veritabila „icoana“ a Sa. Evident, aceasta atitudine a fost criticata aspru de multi Sfinti Parinti, printre care îl regasim evidentiat si pe Sfântul Nichifor al Constantinopolului, însa în cele ce urmeaza ne vom concentra exclusiv asupra scrierilor Sfântului Teodor Studitul.Mai multe detalii în Ziarul Lumina.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 526

Id: 39449

Data: Apr 3, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).