Sfaturi pentru o rodnica pastoratie a bolnavilor
Clericii din protopopiatele I, II si III Capitala, Ilfov Nord siIlfov Sud, impreuna cu preotii de caritate din Bucuresti siIlfov, s-au intrunit ieri, 5 noiembrie, in Aula Magna "TeoctistPatriarhul" a Palatului Patriarhiei, in cadrul Conferinteipastoral-misionare semestriale de toamna, desfasurata subpresedintia Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul BisericiiOrtodoxe Romane.In cadrul conferintei, opt preoti au sustinut referate pe tema"Ingrijirea bolnavilor si lucrarea pastoral-misionara,social-filantropica si medicala a Bisericii". Lucrarile au fostdeschise de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, care a vorbitdespre ingrijirea bolnavilor ca datorie spirituala si necesitatesociala, informeaza "Ziarul Lumina".Pr. Emilian Vilcu, de la Capela "Sfantul Gheorghe" a SpitaluluiClinic de Urgenta Floreasca - Bucuresti, a vorbit despre sanatateca dar de la Dumnezeu si responsabilitate umana: "Tamaduireaomului, trup si suflet, constituie o traditie in crestinism sieste chiar esentiala. Hristos este privit ca Marele Doctor, care avenit sa-l tamaduiasca pe om in intregime, trup si suflet, inmod fundamental si definitiv. Dar toate vindecarile pe care le-asavarsit Hristos au avut in vedere insanatosirea trupeasca,dar mai ales pe cea sufleteasca, sanatatea sufleteasca fiind aceastare dinamica in care omul traieste in conformitate cu natura sasi isi implineste menirea - vietuirea in Hristos. Sanatateaintr-adevar este un dar de la Dumnezeu, care corespunde naturiiumane normale, firesti, insa pe de alta parte acest dar alsanatatii nu slujeste cu nimic omului si nu poate constituipentru el un bun daca nu-l pune in slujba binelui, prin implinireaporuncilor si spre slava lui Dumnezeu. Sanatatea poate constituiintr-o oarecare masura un rau daca omul se foloseste de ea casa pacatuiasca".Pr. Grigore Moraru, de la Parohia Tunari, Protoieria Ilfov Nord, aexplicat ca unul dintre aspectele cele mai dificile ale pastoratieieste acela de a veni in ajutorul bolnavilor in stadiu terminal."Preotul este chemat deseori sa conlucreze cu o intreaga echipamedicala multidisciplinara atunci cand este vorba de un bolnav instadiu terminal, de unde necesitatea de a se adapta nu numai la nivelde orar sau de vizite, dar si la nivel de mesaje si atitudini."Pr. Grigore Moraru a aratat ca, pentru o rodnica pastoratie abolnavilor, preotii trebuie sa urmeze cateva etape: 1. spunandadevarul bolnavului; 2. ascultandu-l; 3. incercand sainteleaga prin ceea ce trece. "A ajuta inseamna mai intai detoate a intelege prin ceea ce trece aproapele. Majoritateabolnavilor in stadiu terminal trec prin cinci faze distincte:negarea, revolta, negocierea, depresia si acceptarea. Aceasta ordinenu este respectata totdeauna, iar timpul necesar trecerii dintr-oetapa intr-alta poate sa fie foarte diferit de la o persoana laalta. Nu in cele din urma, nivelul duhovnicesc al fiecaruia poatesa bulverseze total aceste etape."Pastoratia cadrelor medicale, o provocare actualaPr. medic Vlad Toader, de la capela Universitatii Romano-Americane,a surprins in prezentarea sa cateva aspecte legate de pastoratiacadrelor medicale. "Pastoratia medicilor este una dificila.Devenirea unui medic este una anevoioasa si care face apel la unnumar insemnat de sacrificii personale, pornind de la anii multi destudiu, continuand cu cantitatea uriasa de informatii ce trebuieasimilata si ajungand la sacrificiile facute din perspectivaconfortului personal si al relatiilor de familie, prin nenumaratelenopti petrecute in spital in turele de garda.Din aceste motive, persoana doctorului sufera transformariimportante de-a lungul formarii sale. Schimbarea in mentalitate pecare doctorii sunt indreptatiti sa o aiba aici trebuie lucrata:in constientizarea faptului ca puterea ce vine din aceasta lungasi anevoioasa pregatire isi are izvorul de fapt in Hristos.Aceasta este diferenta intre lucratorul vrednic al lui Hristos siuzurpatorul care se pune pe sine in locul lui Dumnezeu, mai mult saumai putin constient. Acest lucru trebuie facut insa cu maximadelicatete din partea slujitorului Bisericii, pentru casensibilitatile si orgoliile ce pot fi lezate sunt uneori uriase."Pr. medic Cezar Antonio Dumitrascu, de la Biserica "SfintiiImparati Constantin si Elena", Protoieria I Capitala, a vorbitdespre efectele crizei economice in degradarea calitatii actuluimedical si a asistentei sanitare a populatiei, referindu-se in modspecial la migratia medicilor.Preotul a aratat ca, din 2007 pana in prezent, peste 13.000 demedici romani au plecat sa lucreze in strainatate, iar de lainceputul acestui an 1.605 medici si-au gasit de lucru inspitalele si clinicile din strainatate. Potrivit unui raportintocmit de Avocatul Poporului, efectul major al plecarii medicilordin Romania consta in scaderea calitatii vietii, prin afectareadreptului la viata si la integritate fizica si psihica si adreptului la ocrotirea sanatatii cetateanului. Exodul medicilorspecialisti are consecinte si asupra celor ramasi sa profesezein Romania: mai multi pacienti consultati de mai putini medici.Acest fapt implica acordarea unui timp prea scurt in consultareapacientilor, creand premisele unor potentiale diagnosticarisuperficiale, crearea, in randul medicilor ramasi, a unei staride frustrare si de panica profesionala. Medicii specialistiramasi se vad nevoiti a suplini golul lasat; sunt nevoiti salucreze peste programul legal, sa efectueze garzi suplimentare,deseori consecutive.Pr. Nectarie Florentin Antasiuc, de la Parohia "Sfintii Arhangheli" -Huedin, Protoieria III Capitala, a vorbit despre responsabilitateapreotului cu privire la cercetarea bolnavilor si muribunzilor si laadministrarea in timp util a Tainei Sfantului Maslu. "Cercetareacelor ce bolesc timp indelungat trebuie sa fie pentru preot datoriade a nu-i lasa sa moara nespovediti si neimpartasiti. Teama,destul de raspandita, ca o superstitie, ca daca se cuminecabolnavul moare mai repede o poate risipi preotul aducand pildecunoscute de toti, despre bolnavi care au ajuns chiar in coma,si-au revenit si se afla sanatosi.Va starui mult asupra adevarului ca Sfanta Impartasanie, casi Sfantul Maslu nu se dau spre moarte, ci spre viata sivindecare. In ceea ce priveste Taina Sfantului Maslu, preotultrebuie sa-i arate bolnavului ca aceasta reprezinta si omangaiere in fata bolii", a spus pr. Nectarie Florentin Antasiuc.Preotul de spital ajuta bolnavul sa aiba o viziune echilibrataasupra boliiParintele Viorel Olaru, de la Parohia "Sfantul Prooroc Daniil",Protoieria III Capitala, a subliniat faptul ca prezenta preotuluicapelan sau de caritate in spital este imperativa datoritaabordarii crestine a bolii si a suferintei. "De cele mai multeori, bolnavul, macinat de durerea produsa de afectiunile medicale,poate aluneca in deznadejde sau in ideea ca starea sa este opedeapsa direct de la Dumnezeu. Misiunea preotului in aceste cazurio dubleaza pe cea a medicului. Doctorul incearca sa vindece trupulprin tratament medicamentos, iar clericul are datoria de a intarisufletul bolnavului aratand ca Dumnezeu nu este autorul suferinteisale si ca aceasta are un rol pedagogic. Complementar cumedicamentele prescrise de doctor, preotul trebuie sa aducainaintea suferindului "medicamentele" care intaresc sufletul,adica Taina Sfintei Spovedanii si Sfanta Euharistie si TainaSfantului Maslu", a aratat parintele Viorel Olaru.Parintele Eduard Toma, preot capelan la Centrul scolar "ReginaElisabeta" din cadrul Protoieriei II Capitala, a vorbit despreconsilierea duhovniceasca pe care preotul o poate acorda pacientilorpentru a depasi momentele grele de deznadejde si depresie careinsotesc suferinta. "Misiunea preotului este centrata peconstientizarea celui bolnav ca nu poate ramane pasiv in boala,ci, dimpotriva, trebuie sa-si angajeze vointa, mentinandu-seintr-un dinamism treaz in asteptarea ajutorului divin. Preotul despital ofera bolnavului si o viziune echilibrata asupra manierei dereceptare a bolii. Cel ipohondru care idolatrizeaza medicii saumedicamentele trebuie sfatuit sa nu inlocuiasca credinta inDumnezeu cu credinta exacerbata in medici, deoarece, ca si incazul tuturor talentelor, abilitatilor, stiintelor sitehnologiilor umane, si cele ale medicinei sunt utilizate adecvatcat timp nu ocupa locul central si nu creeaza dependenta.Preotul de spital, inainte de a incepe vizita pe saloane, trebuiesa fie pregatit psihologic cu o mare capacitate de ascultare, darsi cu multa caldura sufleteasca. Deoarece multi bolnavi suferapentru ca nu sunt ascultati, succesul asistentei pastorale sanitaretine in buna parte de faptul ca ascultarea cu rabdare abolnavului face parte integranta si esentiala din terapeuticapreotului", a spus parintele Eduard Toma.Astazi, in Sala Mare a Teatrului "Toma Caragiu" din Ploiesti, sedesfasoara intrunirea preotilor si diaconilor din protoieriilePloiesti, Campina, Valenii de Munte si Urlati si a clerului decaritate din judetul Prahova.Centre sociale si medicale din Arhiepiscopia BucurestilorPr. Zosima Banyai, de la Parohia "Sfanta Irina" - Voluntari,Protopopiatul Ilfov Nord, a prezentat centrele sociale dinArhiepiscopia Bucurestilor. Mai intai, a fost prezentataactivitatea Sectorului Social-filantropic si misionar alArhiepiscopiei Bucurestilor, care cuprinde: doua centre de informaresi consiliere, Centrul de ingrijiri paliative "Sfantul Nectarie",Centrul de zi pentru copii "Sfanta Mucenita Sofia", Cantinasociala "Casa Barnabas", Cabinetul stomatologic "SfantulPantelimon". Pe langa aceste centre sociale, in 2011, ArhiepiscopiaBucurestilor a infiintat Fundatia "Bucuria Ajutorului", careadministreaza Centrul medico-farmaceutic "Vasiliada" de laManastirea Plumbuita si Centrul de zi "Sfantul Stelian" de laValea Crangului. Asociatia "Diaconia" ofera servicii acreditate incadrul Centrului comunitar de servicii "Patriarh Justinian Marina",care are trei componente: Centrul de primire in regim de urgenta amamelor cu copii victime ale violentei in familie, Centrul de zipentru copii scolari proveniti din familii monoparentale si/sausarace si Centrul de consiliere si terapie de familie. Centrulsocio-medical al Fundatiei "Sfantul Spiridon" - Vechi, de asemenea,ofera servicii medicale gratuite persoanelor defavorizate. Alaturide acestea mai exista numeroase asezaminte sociale administrate deparohii si manastiri: Caminul de batrani al ManastiriiPasarea, Asezamantul social pentru persoane varstnice alManastirii Christiana, Centrul medical-social "Sfantul Dorothei" alManastirii Turnu, Asezamantul social "Acoperamantul MaiciiDomnului" de la Parohia Precupetii Vechi, Asociatia "SfantulArhidiacon Ştefan" a Bisericii "Sfintii Arhangheli Mihail siGavriil" - Ghencea, Asezamantul social al Parohiei Izvoarele,Asezamantul social-filantropic "Sfantul Antonie cel Mare", Centruleducational "Glasuri de Ingeri" al Parohiei Vatra Luminoasa,Cabinetul medical al Parohiei Doamna Oltea, Atelierul de creatie"Sfantul Vasile cel Mare" al Protoieriei I Capitala, Centrul de zipentru copiii strazii al Fundatiei "Sfanta Macrina", Centrul deinformare, consiliere sociala si spirituala al Parohiei Icoanei,Centrul social al Parohiei Rosu, Centrul de Ingrijiri Paliative alFundatiei "Sfanta Irina".
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: Nov 6, 2012
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei