Sfintirea cea Mare a Apei la Manastirea Izbuc
De Boboteaza, cand primim de la Dumnezeu 'harul izbavirii si binecuvantarea Iordanului', Preasfintitul Sofronie, Episcopul Oradiei, a savarsit Sfanta Liturghie arhiereasca in cea mai veche vatra sihastreasca din Bihor, Manastirea Izbuc, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, in biserica mare a asezamantului monahal bihorean, informeaza Ziarul Lumina , Editia de Transilvania.In cuvantul de invatatura rostit cu aceasta ocazie, Preasfintitul Sofronie a subliniat faptul ca sarbatoarea Bobotezei, numita si Epifanie sau Teofanie, 'este o sarbatoare cu puternica incarcatura treimica, la fel ca si Rusaliile', deoarece Evanghelia praznicului ni-L descopera pe Dumnezeu ca 'treime de persoane'. Fiul, Cuvantul lui Dumnezeu, Şi-a luat fire omeneasca 'pentru a veni sa aseze, din nou, lumea in ceea ce fusese inainte de caderea in pacat a primului om, vine si se face Noul Adam'. Astfel, Mantuitorul vine la Iordan sa primeasca botezul de la Ioan 'pentru a prilejui lumii descoperirea Preasfintei Treimi'. Botezul Mantuitorului Iisus Hristos in apa Iordanului 'este un semn al reasezarii lumii, al recreerii lumii prin venirea Creatorului, a Fiului lui Dumnezeu in Creatie'. Prefigurarea Botezului in Vechiul Testament Preasfintia Sa a aratat apoi ca Botezul Domnului a fost prefigurat de mai multe ori in Vechiul Testament. Mai intai prin 'apele primordiale ale creatiei, peste care se purta Duhul lui Dumnezeu', apoi prin potopul din vremea lui Noe, persoana prin care Dumnezeu 'a salvat samanta umanitatii pentru ca oamenii sa nu moara'. A treia prefigurare a Botezului o avem in apa Marii Rosii prin care a trecut poporul Israel cand a fost izbavit din robia egipteana, ceea ce duhovniceste inseamna 'trecerea de la robia pacatului la libertatea luminii dumnezeiesti'. Apa Iordanului in care s-a botezat Mantuitorul Iisus Hristos 'prefigureaza botezul din apa si din Duh'. In virtutea acestui fapt a avut loc trimiterea Apostolilor la propovaduire 'prin botezul in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh'. 'De aceea, noi vom savarsi pana la sfarsitul veacurilor botezul in numele Sfintei Treimi, prin intreita cufundare, in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, botez prin care cel care se boteaza intra intr-o viata noua, o viata duhovniceasca, o viata in Duhul Sfant, o viata in care propria lui existenta, a celui botezat, este recreata', a aratat PS Sofronie. Mantuitorul Iisus Hristos se apropie de propriul botez in stare de chenoza, de micsorare, 's-a golit pe Sine chip de rob luand', de smerenie. In aceasta stare de 'smerenie deplina' isi incepe misiunea publica Fiul lui Dumnezeu. 'Prin aceasta smerenie a vrut sa arate cat de mult iubeste Dumnezeu pe om si cum lasa Dumnezeu totul, stralucire, putere, ca sa nu-l inspaimante pe om, care ajunsese rob al pacatului. De aceea, la Iordan, intr-un fel tainic, mistic este rupt pacatul lui Adam', cum gasim scris si intr-una din rugaciunile de sfintire a apei din aceasta zi de mare praznic: 'Astazi, pacatele oamenilor se curata in apele Iordanului', dupa cum a aratat PS Sofronie. 'In apele botezului moare omul cel vechi' In continuarea cuvantului sau, chiriarhul Oradiei a explicat celor prezenti semnificatia teologica a actului Botezului Domnului, asa cum este el reliefat de icoana canonica a sarbatorii, precum si semnificatia botezului prin care noi, crestinii, incepem viata duhovniceasca in Trupul tainic al lui Hristos, Sfanta Biserica. Teologic, apele Iordanului sunt numite 'mormant lichid', pentru ca 'preinchipuie mormantul in care a fost coborat trupul cel mort dupa rastignirea pe Cruce, pana cand a inviat. Acesta este si motivul pentru care, in icoana canonica a Botezului Domnului, apele Iordanului trec de capul Mantuitorului, aratand ca e ingropat ca intr-un mormant lichid fiindca, prin cufundarea in apele botezului, moare omul cel vechi, al pacatului, si ia chip, in cel ce se boteaza, Adam cel Nou, adica Hristos'. Mormantul Domnului este prefigurat in apele Iordanului si simbolizat de apa botezului. 'De aceea, cel ce se boteaza trebuie botezat prin cufundare, ceea ce inseamna scufundarea cu totul in apa, nu o simpla baie, asezarea in cristelnita si turnarea apei peste cap, ci scufundarea pur si simplu', a accentuat Preasfintia Sa. In Biserica primara, in ziua de Boboteaza, ca si la Craciun, se botezau multimi mari de oameni. 'De aceea, noi cantam la inceputul Sfintei Liturghii in loc de 'Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi', care este o cantare treimica, cantam si la Boboteaza 'Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si imbracat', pentru ca in numele Preasfintei Treimi se face botezul'. Botezul inchipuie moartea omului Vechi si invierea celui Nou. Prin aceasta, Hristos ia chip, se naste in noi. 'Fiul lui Dumnezeu Isi ia fire omeneasca, El, Cel imbracat cu lumina ca si cu o haina, se imbraca in firea omeneasca, isi ascunde slava in chipul robului pentru ca pe noi, oamenii, dezbracati de slava prin caderea lui Adam, sa ne imbrace in chipul Sau, al lui Adam cel Nou. De aceea, noi, cei botezati in numele lui Hristos, suntem imbracati intru Hristos', a spus in incheiere Vladica Sofronie.Slujba Aghesmei MariIn cadrul Sfintei Liturghii, PS Sofronie l-a hirotonit pe monahul Chiril in treapta de ierodiacon si pe ierodiaconul Casian in treapta de ieromonah, amandoi fiind vietuitori ai sfintei Manastiri Izbuc. Dupa Rugaciunea Amvonului, din cadrul Sfintei Liturghii, Intaistatatorul Eparhiei Oradiei a savarsit, asa cum prevede randuiala slujbei din ziua de Boboteaza, slujba Aghesmei Mari, care se foloseste pentru sfintirea, binecuvantarea si sanatatea sufleteasca si trupeasca a tuturor credinciosilor 'ce o vor lua cu credinta si vor gusta dintr-insa'.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: Jan 11, 2011
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei