Sinaxar la Duminica a doua a Postului Mare

Biserica Ortodoxa se afla la 15 martie 2014 în Duminica a doua din Post, numita și a Sfântului Grigorie Palama. Va prezentam în cele ce urmeaza Sinaxarul din Triod la aceasta duminica:„În Duminica a doua a Sfântului si Marelui Post, facem pomenirea celui între sfinti Parintelui nostru Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului.Acest fiu al dumnezeiestii si neînseratei lumini, cu adevarat om al lui Dumnezeu si minunat serv si slujitor al lui Dumnezeu era originar din Asia, din parinti de neam si slaviti. S-a silit sa-si împodobeasca cu vir­tute si învatatura nu numai pe omul cel din afara si vazut, ci cu mult mai mult pe cel launtric si nevazut. Pe când era înca în frageda copilarie a murit tatal lui. Mama sa l-a învatat si l-a crescut atât pe el, cât si pe fratii si surorile lui în învatatura si în legea Domnului si în Sfintele Scripturi. A ajuns însa bun cunoscator si al învataturii laice, caci a urmat la dascali învatati. Grigorie, istet din fire, având o râvna potrivita, a adunat în scurta vreme tot felul de cunostinte, încât, ajungând la vârsta de douazeci de ani si socotind pe toate o nimica si mai înselatoare decât visurile, cauta sa alerge sus la Dumnezeu, pricina si datatorul oricarei întelepciuni, si printr-o vietuire mai desavârsita sa-si afieroseasca lui Dumnezeu toata fiinta sa. De aceea a descoperit mamei sale scopul sau iubitor de Dumnezeu, dorul si dragostea înflacarata de Dumnezeu, ce-o avea de multa vreme. Cu acest prilej a aflat ca si ea nutreste de mult aceleasi gânduri si ca-si gaseste desfatarea în aceleasi lucruri ca si el. A adunat deci mama îndata în jurul ei pe copiii sai si le-a zis cu veselie: «Iata eu si pruncii pe care mi i-a dat Dumnezeu!». Apoi a încercat sa afle ce parere au ei despre cele bune si le-a descoperit telul fratelui lor mai mare. Acesta, întrebuintând mai mult cuvinte din inima decât din minte, i-a con­vins sa urmeze cu bucurie aceleasi dorinte ca si el si sa fuga de lume. De aceea, dupa ce si-a împartit, dupa sfatul evanghelic, toata averea la saraci si a parasit cu suflet usurat favorurile împaratesti si cinstea si zgo­motele din palatele împaratesti, a urmat lui Hristos. Pe mama si pe surorile sale le-a dus într-o manastire de calugarite, iar el împre­una cu fratii sai s-au dus în muntele sfinteniei, supranumit Athos. Dar pentru ca timpul n-a îngaduit sa traiasca la un loc, a sfatuit pe fratii sai sa ramâna în alte manastiri si acolo sa-si duca viata în ascultare de Dumnezeu, iar el s-a dat în ascultarea unui batrân minunat numit Nicodim, care traia în isihie numai pentru Dumnezeu. De la acesta a învatat cu fapta, în umilinta sufletului, toata porunca si toata virtutea. A mai dobândit aici, în descoperire tainica, si sprijinul si ajutorul nebiruit de nimeni al Preacuratei Nascatoarei de Dumnezeu. Dupa mutarea lui Nicodim catre Dumnezeu, a trait câtiva ani în Marea Lavra cu multa râvna în cele duhovnicesti. De dragul isihiei însa a plecat din Marea Lavra si a îmbratisat pustia. Fiind sârguincios si dorind necontenit cu tarie sa fie cu Dumnezeu, s-a dat pe sinesi unei vieti co­vârsitor de aspre. Înfrânându-si prin ruga­ciune staruitoare simturile, înaltându-si mintea la Dumnezeu, petrecându-si tot tim­pul în rugaciune, studiind cele dumnezeiesti si întocmindu-si într-un chip foarte bun viata, învingea cu mare putere, cu ajutorul lui Dumnezeu, atacul demonilor; curatindu-si sufletul cu izvoare de lacrimi prin privegheri de nopti întregi, a ajuns vas ales al harurilor dumnezeiescului Duh si avea adeseori vedenii dumnezeiesti. Şi ceea ce-i mai minunat este ca nu si-a schimbat felul lui aspru de viata, cu toate ca a plecat, din pricina navalirilor ismailitilor, în Tesalonic si a fost silit sa locuiasca în alte orase.Dupa multi ani, dupa ce si-a curatit desavârsit si trupul si sufletul, cu voia lui Dumnezeu, a primit marele har al preotiei. Şi savârsea tainele preotiei ca unul care n-avea trup si era, ca sa spun asa, în afara de el însusi, încât sufletele celor care se uitau la el se pocaiau numai vazându-l. Era cu adevarat mare si era cunoscut de cei care traiau dupa rânduiala lui Dumnezeu ca un purtator de Duh. Se arata un astfel de om si celor care vedeau faptele lui: avea putere împotriva demonilor; izbavea pe cei cu­prinsi de înselaciunea si uneltirea lor; facea ca pomii neroditori sa dea roade; vedea mai dinainte cele viitoare si era împodobit si cu celelalte haruri ale dumnezeiescului Duh. Dar pentru ca savârsirea virtutii sta în pu­terea noastra, si fara încercari nu este nici desavârsire si nici aratarea credintei noastre în Dumnezeu - caci împreuna-lucrarea faptei bune si a dorintei de bine desavârseste pe omul care traieste dupa Dumnezeu a îngaduit Dumnezeu sa cada acest mare barbat în felurite si necontenite încercari, pentru ca prin toate acestea sa se arate cu adevarat desavârsit. Ce minte poate sa-si închipuie câte i s-au întâmplat? Ce cuvânt poate sa rosteasca uneltirile mai mari decât cele dinainte ale cumplitului vrajmas si acuzatiile si bârfelile aduse lui de noii luptatori împotriva lui Dumnezeu? Cine poate sa spuna cât de mult a luptat pentru credinta timp de douazeci si trei de ani, suferind din partea vrajmasilor vatamari si felurite necazuri?Ereticul, Varlaam din Calabria, care se credea grozav în întelepciunea laica si socotea, în desertaciunea propriilor lui gân­duri, ca stie toate lucrurile, a pornit razboi cumplit împotriva Bisericii lui Hristos, a dreptei noastre credinte si a tuturor celor care o tineau cu tarie. Varlaam învata nebu­neste ca harul comun Tatalui si Fiului si Sfântului Duh si lumina veacului ce va sa fie, prin care vor straluci si dreptii ca soarele, în chipul în care si Hristos a ara­tat-o stralucind ca soarele pe Muntele Taborului, si, pe scurt, toata puterea si lucrarea Dumnezeirii triipostatice, este cu totul deosebita de firea dumnezeiasca si este creata. Iar pe cei care cugetau drept, ca acea dumnezeiasca lumina este necreata si ca toata puterea si lucrarea dumnezeiasca nu sunt nicidecum însusiri noi printre însusirile firesti ale lui Dumnezeu, pe toti acestia, prin cuvinte si prin scrieri mari, îi numea închinatori la doi dumnezei si închinatori la mai multi dumnezei, dupa cum se numesc si iudeii, Sabelie si Arie.Pentru a vadi ratacirea lui Varlaam, Biserica a trimis la Constantinopol pe dum­nezeiescul Grigorie, ca un luptator al credintei si ca un cunoscut aparator, dar, mai bine-spus, si ca acuzator si ca acuzat. Dumnezeiescul împarat Andronic al pa­trulea Paleologul, aparator al dreptei credinte, a adunat un sfânt sinod. Când a venit la acest sinod si Varlaam - cu învataturile lui eretice spuse mai sus si cu acuzatiile aduse împotriva credinciosilor marele Grigorie, plin de dumnezeiescul Duh si îmbracat cu putere nebiruita de sus, a astu­pat acea gura deschisa împotriva lui Dum­nezeu si în sfârsit a biruit-o; a prefacut în cenusa, prin cuvântari arzatoare si prin scrieri, ereziile lui asemanatoare spinilor. Pentru ca n-a mai putut suferi rusinea, vrajmasul dreptei credinte a fugit la latini, de unde a si venit. în sinod Grigorie, dupa ce a mustrat pe Varlaam, a mustrat si pe Polichindin, si prin cuvântari împotriva lui, a nimicit scrierile acestuia. Cu toate acestea, partizanii pierzaniei acestora nu încetau de a purta razboi Bisericii lui Dumnezeu. Spre a le fi stavila, silit mai mult de sfântul sinod si chiar de împarat, si înainte de toate prin voia dumnezeiasca, Grigorie a fost înduple­cat sa se urce pe scaunul arhiepiscopal si sa fie pastor sfintei Biserici a Tesalonicului. Îmbracat cu acest har, a dat cu barbatie si staruinta cu mult mai multe lupte decât înainte pentru credinta ortodoxa. Pe multii, cumplitii si viclenii partizani ai lui Achindin si Varlaam, care se aratau ca niste pui înversunati ai unor înversunate fiare salba­tice, ca si învataturile si scrierile lor, i-a combatut cu fel de fel de argumente, prin cuvântari si scrieri de Dumnezeu insuflate, nu o data sau de doua ori, sau de trei ori, ci de multe ori si în multe împrejurari, nu numai în timpul unui împarat sau patriarh, ci în timpul a trei împarati, care au luat sceptrul împaratiei unul dupa altul, si în timpul tot atâtor patriarhi si a multor sinoade. Dar în sfârsit i-a biruit. Unii îndaratnici, socotind o nimica dreptatea dumnezeiasca, au ramas în ratacirea lor. Asa s-a întâmplat cu toate ereziile.Pe scurt, acestea si atât de mari sunt biruintele marelui Grigorie împotriva rau-credinciosilor. Dar Dumnezeu, pe cai ne­spuse, l-a trimis învatator si în Rasarit. Din Tesalonic a fost trimis sol în Constantinopol ca sa potoleasca certurile dintre împarati. A fost prins însa de agarineni si tinut în stapânirea lor un an întreg. Ca un luptator a mers din loc în loc si din oras în oras, învatând cu mult curaj Evanghelia lui Hristos. Pe cei tari îi întarea însa si mai mult si-i sfatuia sa staruie în credinta, iar pe cei sovaielnici, care aveau unele îndoieli si-i puneau întrebari cu privire la cele ce se petreceau în acea vreme, îi sprijinea cu întelepciunea dumnezeiasca si le dadea cea mai buna dezlegare tuturor întrebarilor ce i le puneau. Iar celorlalti, care s-au rupt în chip nenorocit de crestini si îsi bat joc de dogmele noastre: de iconomia întruparii Domnului si Dumnezeului nostru, de cinsti­ta cruce, de cinstitele icoane carora ne închi­nam, de multe ori le vorbea cu îndrazneala. Mai mult înca vorbea si despre Mahomed si despre multe alte întrebari ce-i erau puse. Prin raspunsurile pe care le dadea, pe unii îi uimea, iar pe altii îi înfuria împotriva Iui, si îsi întindeau mâinile spre el si i-ar fi pus muceniceste capat zilelor daca, prin pur­tarea de grija a lui Dumnezeu, n-ar fi fost crutat cu nadejdea rascumpararii sale cu bani. Acest lucru s-a întâmplat, si marele Grigorie a fost eliberat de niste crestini iubitori de Hristos. Şi asa a plecat îndata, mucenic nesângerat, la turma sa.Pe lânga multe si mari daruri si merite deosebite ce avea, a fost împodobit si el cu semnele lui Hristos, având în el, dupa cum spune Pavel, lipsurile lui Hristos (Col. 1, 24). Iar ca sa aratam însusirile lui deosebite, le vom numi pe acestea: era peste masura de blând si smerit, însa nu când era vorba de Dumnezeu si de cele dumnezeiesti, în aces­tea era mare luptator; era fara ura si îngaduitor; cauta, atât cât îi sta în putinta, sa rasplateasca cu bine pe cei care se purtau rau cu el; nu primea cu usurinta cuvintele ce se spuneau împotriva unora; era rabdator si cu suflet mare în greutatile ce veneau asupra lui de fiecare data; era mai presus de orice placere si slava desarta; era totdeauna simplu în toate trebuintele trupului, desi cu timpul trupul lui se slabise cu totul; blândetea, linistea si necontenita lui buna­vointa a tariei sufletului sau se desavâr­sisera atât de mult în el, încât aceste însusiri se aratau si pe dinafara celor care-l priveau; în toate totdeauna întelegator, atent si ordo­nat. Ca o urmare a acestor însusiri, aproape niciodata ochii lui nu-i erau seci de lacrimi, ci purtau în ei izvoare de lacrimi.Deci asa a luptat vitejeste de la început pâna la sfârsit împotriva patimilor si a demonilor; a alungat departe de Biserica lui Hristos pe eretici, înfatisând limpede în cuvântari si în scrieri credinta ortodoxa, iar prin ele a pecetluit oarecum toata Scriptura cea insuflata de Dumnezeu, dupa cum si ea, care-i sfârsit si pecete a vietii si cuvântului sfintilor, a pecetluit viata si cuvântul lui; a pastorit apoi, apostoleste si bine-placut lui Dumnezeu, turma lui timp de treisprezece ani, a împodobit-o cu predici morale si a condus-o spre staulul cel ceresc. Şi, ca sa spunem asa, spre a se arata ajutator de obste si al ortodocsilor în viata si al celor ce vor veni, s-a mutat la viata cea mai presus de lume în anul 1362 de la Hristos, traind în total 63 de ani. Duhul si l-a dat în mâinile lui Dumnezeu, iar trupul, sfintele lui moaste, le-a lasat turmei. Sfintele lui moaste si astazi se pastreaza în Mitropolia din Tesalonic, neobisnuit de stralucite si de slavite, ca o mostenire si comoara nepretuita. De fiecare data fac minuni celor ce se apropie de ele cu credinta, daruind izbavire de tot felul de boli.Cu ale lui rugaciuni, Dumnezeule, miluieste-ne si ne mântuieste pe noi. Amin”.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 573

Id: 38862

Data: Mar 16, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).