Sinaxar la Duminica Mironositelor
Biserica Ortodoxa se afla, astazi, 4 mai 2014, în Duminica a III-a dupa Pasti, numita si Duminica Mironositelor. În continuare, redam Sinaxarul din Penticostar la aceasta sarbatoare:„În aceasta zi, a treia Duminicii dupa Pasti, praznuim sarbatoarea Sfintelor femei Mironosite. Facem înca si pomenirea Iui Iosif din Arimateea, care era ucenic în ascuns al Domnului, si a lui Nicodim ucenicul, care venise noaptea la Mântuitorul.Dintre toti acestia, femeile Mironosite sunt martorii nemincinosi si cei dintâi ai învierii, iar Iosif si Nicodim, ai înmormântarii: adica ai faptelor care sunt pentru credinta noastra cele mai de seama si cele mai cuprinzatoare.Nicodim, pentru ca nu avusese aceleasi simtaminte cu iudeii, a fost dat afara îndata din sinagoga; iar Iosif, dupa îngroparea trupului Domnului, a fost aruncat de iudei într-o prapastie, de unde a fost scos cu putere dum­nezeiasca si a fost dus în Arimateea, care era locul sau de nastere. Hristos, dupa ce a înviat, S-a aratat lui Iosif, care se afla în lanturi, si l-a încredintat si mai mult despre taina învierii. Şi cu toate ca a suferit multe din partea iudeilor, nu a rabdat sa treaca sub tacere cele cu privire la taina învierii, ci a învatat cu îndrazneala, pe toti, cele întâmplate. Se spune, astfel, ca tot acest Nicodim, cel dintâi, ar fi facut cunoscut, în scris, cu de-amanuntul, cele cu privire la Patimile lui Hristos si cele cu privire la înviere, ca unul care facea parte din sinagoga, si care cunostea cu de-amanuntul sfaturile si judecatile iudeilor, si, într-un singur cuvânt, toate. Şi, din pricina aceasta, precum am zis, ca martori nemincinosi ai înmormântarii, au fost asezati laolalta cu femeile care au marturisit învierea, dupa cea dintâi încredintare a Tomii; caci aceea s-a rân­duit mai înainte, ca una care a avut loc, dupa cum se stie, la opt zile.Aceste femei au marturisit cele dintâi învierea si au vestit-o Ucenicilor. Caci se cuvenea ca aceea, care cazuse mai întâi sub pacat si care mostenise blestemul, sa vada mai întâi învierea si sa auda bucuria, ea însasi, care auzise mai întâi blestemul: «întru dureri vei naste fii». Ele s-au numit Mironosite, deoarece Iosif si Nicodim, îngropând, Vineri, prea în graba, trupul Domnului, fiindca Pastile bateau la usa si era mare ziua acelei Sâmbete, ei, desi îl unsesera cu miruri, dupa obiceiul iudeilor, totusi nu facusera lucrul asa cum se cuvenea. Ca ei pusesera numai aloc si smirna, si înfasurându-L cu giulgiu, îl asezasera în mormânt.Pentru aceasta, femeile Mironosite, având, ca niste ucenite, dragoste fierbinte pentru Hristos, cumparând miruri de mult pret, au venit noaptea la mormânt, atât de frica iudeilor, cât si din pricina obiceiului, ca sa-L plânga si sa-L unga cu miresme în zorii zilei si sa împlineasca atunci, ceea ce nu se putuse face, din pricina grabei, la îngropare. Iar daca au ajuns ele la mormânt, aleasa aratare au vazut: Doi îngeri stralucitori sezând înauntrul mormântului si altul pe piatra. Dupa aceea au vazut pe Hristos si î I s-au închinat. Magdalena, însa, luându-L drept gradinar, L-a întrebat unde a dus trupul lui Hristos.Mironosite au fost multe dar, Evanghelistii facând amintire numai de cele mai însemnate, trecând cu vederea pe celelalte. Acestea erau: mai întâi de toate Maria Magdalena, din care Hristos alungase sapte demoni si care, dupa învierea Domnului, ducându-se la Roma, dupa cum se spune, a dat unei morti neasteptate pe Pilat si pe arhierei, istorisind cezarului Tiberiu cele facute de aceia împotriva lui Hristos. Mai târziu ea a murit în Efes si a fost înmormântata de Ioan Teologul; iar sfintele ei moaste au fost aduse în Constantinopol de preaînteleptul Leon.A doua Mironosita a fost Salomeea, fiica lui Iosif Logodnicul, care a avut sot pe Zevedei, din care s-au nascut Ioan Evanghelistul si Iacov. Ca Iosif a avut patru fii: Iacov, numit cel mic, Iosi, Simon si Iuda, si trei fiice: Estera, Tamara si Salomeea lui Zevedei. Astfel, când auzi vorbindu-se în Evanghelie de Maria, mama lui Iacov cei mic si a lui Iosi, sa te gândesti ca aceea este Nascatoarea de Dumnezeu; ca Nascatoarea de Dumnezeu se socoteste maica a copiilor Iui Iosif. De aci se poate întelege ca Ioan Evan­ghelistul este nepot de sora al lui Hristos.A treia dintre Mironosite este Ioana, femeia lui Huza, care era ispravnic si iconom al casei împaratului Irod. A patra Mironosita este Maria si a cincea Marta, surorile lui Lazar; a sasea, Maria lui Cleopa si a saptea, Suzana. Au mai fost înca si multe altele, care, dupa cum istoriseste dumnezeiescul Luca, slujeau lui Hristos si Ucenicilor Lui, din avutul lor.Deci, Biserica lui Dumnezeu a primit sa praznuiasea, dupa Sfântul Apostol Toma, si pe acestea, ca pe cele ce au propovaduit învierea, si au adus multe marturii pentru credinta noastra, întru încredintarea si dovedirea lamurita a învierii Iui Hristos, ca pe unele care au vazut cele dintâi pe Hristos înviat din morti si au propovaduit tuturor învatatura cea mântuitoare si au petrecut viata întru Hristos, în cel mai bun chip si precum se cuvenea unor femei, care au fost ucenite ale lui Hristos”. (Penticostar, Editura I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1999)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: May 4, 2014
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei