Slujba de Boboteaza la Catedrala mitropolitana din Timisoara

De praznicul “Botezului Domnului” numerosi credinciosi timisoreni si-au îndreptat pasii spre Catedrala mitropolitana pentru a participa la slujba de Boboteaza, oficiata de Preasfintitul Paisie Lugojanul, Episcop- vicar al Arhiepiscopiei Timisoarei. Ierarhul, înconjurat de un sobor de preoti si diaconi a savârsit Sfânta si Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare si Sfintirea cea Mare a Apei, ne-a explicat George Giurgiu.În cuvântul de învatatura adresat celor prezenti, Preasfintia Sa a vorbit despre semnificatiile duhovnicesti ale slavitului praznic, aratând ca la Botezul Domnului are loc aratarea Preasfintei Treimi; glasul Tatalui se face auzit din ceruri, Fiul se descopera tuturor ca Mesia cel mult asteptat si sta în râul Iordan, iar Sfântul Duh Se coboara în chip de porumbel. În acelasi timp, Preasfintitul Paisie a subliniat legatura spirituala dintre Epifania de la Iordan si lucrarea sfintitoare si mântuitoare a Tainei Sfântului Botez, primita în pruncie de fiecare crestin.Astfel, prin botez refacem legatura cu Dumnezeu si ne facem partasi mortii si învierii Domnului nostru Iisus Hristos,prin întreita afundare în cristelnita.În finalul Sfintei Liturghii, dupa rugaciunea Amvonului, ierarhul, înconjurat de soborul de preoti si diaconi, a savârsit Sfintirea cea Mare a Apei. În cadrul slujbei au fost înaltate rugaciuni pentru ca lucrarea cea curatitoare a Treimii Celei mai presus de fire sa se pogoare peste apa si sa-i daruiasca ei "harul izbavirii si binecuvântarea Iordanului". Dupa Sfintirea Apei, Preasfintia Sa a binecuvântat credinciosii, stropindu-i cu apa sfintita, mergând prin mijlocul lor, pâna la iesirea din sfântul lacas, unde i-a binecuvântat pe toti cei aflati pe treptele catedralei. Dupa slujba, preotii slujitori au împartit credinciosilor prezenti Agheasma cea Mare si iconite cu praznicul Botezului, administratia Catedralei pregatind în acest an vase cu o capacitate de aproximativ 5.000 de litri de apa.Semnificatii ale Agheasmei MariCuvântul „agheasma” în limba greaca înseamna „apa sfintita”. Ca element fundamental al Creatiei, apa se foloseste la spalarea si curatirea fizica a trupului uman sau a celorlalte corpuri materiale, dar este asociata si lucrarii de curatire spirituala, de îndepartare a urmelor pacatului. Pe lânga sfintirea lumii exterioare, Agheasma mare sfinteste si trupurile crestinilor. Agheasma Mare se poate consuma dimineata pe nemâncate si înainte sa se ia anafura, iar atunci când credinciosii se împartasesc, dupa împartasanie, nu înainte. Timpul în care se consuma Agheasma Mare este în perioada Praznicului Bobotezei, din preziua Bobotezei si pâna la Odovania Praznicului, pâna la 14 ianuarie. De asemenea se poate consuma în zile de sarbatoare, în zile de ajunare, înainte de masa dis de dimineata, sau în zilele când credinciosii merg la Biserica.Conform traditiei, credinciosii întrebuinteaza Agheasma mare si pentru stropitul caselor, a gospodariilor, a animalelor din batatura, sfintind lumea din jur si chemând ajutorul lui Dumnezeu de-a lungul noului an.Agheasma mare este pastrata la loc de cinste în fiecare locuinta, îndeosebi în vase de sticla.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 520

Id: 37152

Data: Jan 6, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).