Slujba Vecerniei Invierii Domnului a fost oficiata de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, la Catedrala Patriarhala

In prima zi de Pasti, la Catedrala Patriarhala din București, a fost savarsita Vecernia Invierii Domnului de catre Preafericitul Parinte Patriarh Daniel impreuna cu Preasfintitul Parinte Mihail, Episcopul Ortodox al Australiei si Noii Zeelande, Preasfintitul Ciprian Campineanul, Episcop Vicar Patriarhal, Preasfintitul Varlaam Ploiesteanul, Episcop Vicar Patriarhal si Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop Vicar Patriarhal, inconjurati de un sobor de preoți și diaconi. In cadrul acestei sfinte slujbe a fost citita Evanghelia de la Ioan capitolul XX, versetele 19-25.Evanghelia din cadrul Vecerniei Invierii se citeste de catre toti slujitorii, in mai multe limbi, daca este posibil in 12 limbi dupa numarul Sfintilor Apostoli, dupa cum este precizata randuiala in cartea 'Slujba Invierii' aparuta la Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa a Patriarhiei Romane. Protosul citeste primul versetul in romaneste iar apoi ceilalti repeta pe rand versetul in limba respectiva. La sfarsitul fiecarui verset se bate cate o data in toaca si in clopote, iar dupa sfarsitul intregii Evanghelii se bate indelung in toaca si in clopote in trei stari. La Catedrala Patriarhala Evanghelia a fost citita in 12 limbi. Preafericirea Sa a tinut un cuvant de invatatura in care a aratat semnificatia acestei Sfinte Evanghelii care s-a citit: Hristos a inviat!Preasfințiile voastre, preacuvioși, preacucernici parinți, iubiți credincioși și credincioase. Ne aflam in Slujba Vecerniei Sfintelor Paști numita in popor și A doua Inviere . Aceasta slujba cuprinde citirea Evangheliei de la Sfantul Evanghelist Ioan care se refera la intalnirea Mantuitorului Iisus Hristos cel Inviat din morți cu ucenicii Sai. Aceasta Evanghelie a fost citita in 12 limbi. Randuiala de a citi Evanghelia care vorbeste despre intalnirea Mantuitorului Hristos cel inviat din morti cu ucenicii sai are o semnificatie deosebita si anume, Mantuitorul Iisus Hristos nu a inviat din morti doar pentru poporul evreu, ci pentru toate popoarele. El a venit sa Mantuiasca intreaga umanitate, toate popoarele si sa daruiasca sansa iertarii de pacate tuturor celor care, prin pocainta, doresc mantuirea. Evanghelia dupa Luca ne arata ca Mantuitorul Iisus Hristos a spus ca se va propovadui pocainta la toate neamurile incepand de la Ierusalim. Dar, in Evanghelia dupa Ioan nu se vorbeste insa despre pocainta in mod direct, ci se vorbeste despre iertarea pacatelor, insa iertarea pacatelor se daruieste numai celor care se pocaiesc pentru pacate. Evanghelia ne arata mai intai ca Mantuitorul Iisus Hristos daruieste dupa Inviere pacea Sa ucenicilor sai. Iisus a intrat prin usile incuiate, a stat in mijlocul ucenicilor sai si a zis: Pace voua . Femeilor mironosite le-a spus cand le-a intalnit aproape de mormantul Sau: Bucurati-va, nu va temeti . Deci, cele dintai cuvinte ale Mantuitorului Iisus Hristos inviat din morti au fost cele adresate femeilor purtatoare de aromate si ucenicilor sai. Femeilor le-a spus: Bucurati-va iar ucenicilor sai Pace voua . Deci, bucuria si pacea sunt cele doua daruri mari ale vietii ceresti pe care Mantuitorul Iisus Hristos o arata in umanitatea Sa inviata din morti. Aceasta lucrare deosebita a Lui are semnificatie pentru viata noastra. Numai in comuniune de credinta si iubire cu Mantuitorul Iisus Hristos primim adevarata bucurie si adevarata pace. Apoi vedem in Evanghelia dupa Ioan ca Mantuitorul ofera ucenicilor si dovada invierii Sale. Dupa ce le spune pace voua El le arata coasta Sa si mainile Sale, iar ucenicii s-au bucurat ca au vazut pe Domnul. Desi este vorba de un singur verset aici avem de a face, cu o mare taina. Hristos a inviat din morti dar urmele, stigmatele crucii au ramas pentru totdeauna in trupul Sau inviat din morti . De asemenea Patriarhul Romaniei a subliniat faptul ca Invierea nu se poate desparti de Rastignire: Vedem ca taina crucii nu se desparte de Inviere pentru ca Invierea era ascunsa in cruce iar crucea isi arata slava sa in Inviere. Mantuitorul a aratat ca El este acelasi, Cel Rastignit si Inviat. Cand femeile mironosite au mers la mormant ingerul le-a intrebat: cautati pe Iisus cel Rastignit? Nu mai este aici a inviat , deci pe Rastignitul il cautau si s-au intalnit cu Cel Inviat. Cel Rastignit si Cel Inviat este una si aceiasi persoana. Cu alte cuvinte, taina crucii ramane ascunsa in Inviere, interiorizata in Inviere, dupa cum Invierea era tainic ascunsa in iubirea lui jertfelnica, smerita si atotputernica. De aceea Biserica nu separa niciodata crucea de Inviere si Invierea de cruce. Crucea fara Inviere duce la deznadejde, Invierea fara cruce duce la orgoliu, la aroganta. Deci, puterea invierii lui Hristos ramane smerita pentru vesnicie. Noi, in noaptea de Pasti cand proclamam Invierea Domnului ridicam crucea, la care am adaugat lumanarea invierii, nu ascundem crucea, caci prin cruce a venit bucurie la toata lumea – asa cantam. De ce? Pentru ca taina Invierii era ascunsa in cruce ca iubire jertfelnica ascultatoare pana la moarte a lui Iisus ca om fata de Dumnezeu Tatal. In iconografia ortodoxa, cand Hristos coboara la iad, in spatele Lui sub forma de lumina este pictata crucea – cand icoana este corecta. De aceea, cei ce picteaza icoane trebuie sa cunoasca teologia Bisericii. Sfantul Vasile cel Mare, intr-o rugaciune din Liturghia sa, spune: prin cruce a coborat la iad, prin puterea iubirii sale smerite ascultatoare si jertfelnice a coborat la iad pentru a arata ca cei ce au ajuns acolo, ca neascultare fata de Dumnezeu, gasesc pe noul Adam, pe Hristos cel smerit si ascultator de Dumnezeu pana la moarte si inca moarte pe cruce. Deci, aceasta precizare ca le-a aratat mainile Lui ucenicilor si coasta Sa strapunsa, desigur vindecate, dar totusi ramase rani. Un ganditor francez din secolul al 20-lea a spus suferinta trece dar faptul de a fi suferit nu se sterge niciodata. Suferinta unui om trece dupa un timp dar faptul de a fi suferit ramane ca un patrimoniu spiritual al personalitatii sale. Vedem ca Mantuitorul Iisus Hristos a inviat din morti, dar semnele crucii raman in trupul Sau pentru ca El sa ne arate in vesnicie iubirea cea mare fata de Dumnezeu si fata de noi. Deci, noi nu putem apropia de Hristos Cel inviat uitand jertfa Lui pentru noi. Cu alte cuvinte nu exista bucurie in ortodoxie decat cea care izvoraste din post si rugaciune, din nevointe, din rastignirea egoismului nostru. Este o mare iluzie sa creada cineva ca viata crestina se umple de bucurie fara nevointa. Prin cruce a venit bucurie la toata lumea, pentru ca timp de 40 de zile si apoi o saptamana Sfanta si Mare noi am postit si ne-am rugat, iar acum simtim acest adevar ca prin cruce vine bucurie la toata lumea dupa ce ne-am plans pacatele si ne-am spovedit, ne-am primit iertarea simtim cu adevarat bucuria invierii. Evanghelia ne arata in urmatoarele versete ca Mantuitorul Iisus Hristos saluta din nou pe ucenici cu aceste cuvinte Pace voua . Acolo, salutarea si darul pacii a fost o pregatire a lor. Acum repetarea cuvintelor pace voua inseamna o confirmare si deschiderea pentru noul dar . Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a aratat de asemenea ca Hristos, pe langa darul pacii si al bucuriei, a dat ucenicilor si puterea de a ierta pacatele: Pe langa darul pacii Hristos mai ofera un dar mare si sfant si anume puterea de a ierta pacatele. Dar aceasta putere nu este una juridica, ci una duhovniceasca pentru ca sufland asupra lor a zis luati Duh Sfant. Li se da un fel de hirotonie, un fel de induhovnicire speciala, un dar al lui Dumnezeu, caci singur Dumnezeu care poate ierta pacatele este impartasit acum oamenilor prin puterea si lucrarea Duhului Sfant pe care Mantuitorul Iisus Hristos il impartaseste ucenicilor sai. Aceasta pogorare a Duhului Sfant asupra ucenicilor atunci cand primesc darul de a ierta pacatele oamenilor ne arata ca nu oricine poate ierta pacatele, ci numai cel care a primit Duhul Sfant. De ce trebuia sa impartaseasca Duhul Sfant ucenicilor Sai? De ce Hristos a daruit Duhul Sfant ucenicilor Sai? Pentru ca ceea ce se iarta pe pamant se iarta si in ceruri. Nu e vorba de o formula juridica de tribunal, ci e vorba de o legatura divino-umana. Preotul pronunta iertarea pacatelor, dar iertarea o face Duhul Sfant trimis de Mantuitorul Iisus Hristos ca pe oameni sa-i aduca curati in fata lui Dumnezeu Tatal. Duhul Sfant deschide creatura spre Dumnezeu spune Sfantul Atanasie cel Mare. Aici Duhul Sfant lucreaza prin Apostolii care primesc darul iertarii pacatelor si Duhul Sfant face legatura intre cuvintele Apostolilor de pe pamant si Sfanta Treime din Ceruri. De aceea in general tainele savarsite prin lucrarea Duhului Sfant se fac in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca toate le face Sfanta Treime in Biserica, dar Dumnezeu imprumuta de la preot sau de la episcop vocea si mana ca sa vizualizeze lucrarea Sa nevazuta, dar reala. Deci, puterea aceasta sau darul acesta de a ierta pacatele este, dupa bucurie si pace, cel mai mare dar pe care Hristos Domnul il daruieste Bisericii Sale. Bucuria si pacea a daruit-o si o daruieste tuturor. Darul iertarii pacatelor este dat ucenicilor sai si ei il transmit apoi episcopilor si episcopii preotilor. De aceea in Biserica primara numai episcopul era duhovnic, dar inmultindu-se comunitatile prin delegati au primit darul de a ierta pacatele si preotii care conduc duhovniceste comunitati incredintate lor. Vedem insa ca Toma, care nu era prezent acolo, cand a aflat ca Mantuitorul Iisus Hristos s-a aratat celorlalti ucenici, el dornic sa aiba ceva palpabil ca dovada ca Hristos a inviat a spus: daca nu voi pune degetul meu in ranile cuielor si nu voi pune mana mea in coasta Lui nu voi crede . Vedem insa ca Mantuitorul Iisus Hristos vine special, se arata la Duminica Tomii pentru ca Toma sa se incredinteze de adevarul Invierii. Deci, retinem in concluzie, iubiti credinciosi, ca Mantuitorul cel Inviat din morti ne daruieste bucuria Sa, ne daruieste pacea Sa si ne arata ca iubire Sa jertfelnica a sfintei cruci s-a aratat preaslavita si preaminunata in Slavita Sa Inviere ca sa ne incurajeze pe noi ca ori de cate ori purtam crucea necazurilor si suferintelor sa ne gandim la Hristos Cel rastignit si inviat. Iar El cu puterea iubirii Sale jertfelnice ne ridica ne iarta, ne mantuieste si ne daruieste bucuria Invierii Sale spre Slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire .Slujba Vecerniei oficiata in prima zi de Pasti are un caracter special atat prin Evanghelia citita in mai multe limbi, cat si prin randuiala solemna potrivita Marelui Praznic al Invierii Domnului.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 585

Id: 5497

Data: Apr 4, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).