Biserica Ortodoxa cinsteste la 7 ianuarie 2014 pe Sf. Proroc Ioan Botezatorul, deoarece prin acesta s-a facut aratarea Sfintei Treimi la momentul Botezului Domnului de la Iordan. Misiunea pe care a avut-o Ioan Botezatorul a fost aceea de a vesti apropierea lui Mesia si de a boteza în râul Iordan pe cei care se pocaiau. 'Mijlocitor al legii' si 'propovaduitor al pocaintei', 'sfesnic si înger', Sfântul Ioan Botezatorul este proorocul care închide cartea Vechiului Testament si o deschide pe cea a Noului Testament. Cel mai mare nascut din femeie, simbolul martirilor si al misionarilor, ramâne în traditia Bisericii ca Mergatorul-înainte al lui Hristos, cel care Îl prezinta lumii pe Mielul lui Dumnezeu, Rascumparatorul pacatelor omenirii. Sfântul Prooroc Ioan s-a nascut în familia preotului Zaharia, dupa cele mai multe izvoare de atestare, la Ein-Karem, la aproximativ 10 kilometri de Ierusalim. Nasterea minunata a Sfântului Ioan a fost profetita de Îngerul Gavriil într-o aratare în timpul slujbei oficiate la templu de tatal Sfântului Ioan. Mama sa, Elisabeta, înaintata în vârsta si fara copii, deoarece nu putea sa aiba urmasi, era descendenta a semintiei lui Aaron. Zaharia, tatal sau, nu a crezut în cuvântul îngerului si, drept pedeapsa, a ramas mut.Nasterea lui Ioan s-a petrecut cu sase luni înaintea nasterii lui Iisus. Sfintii Parintii socotesc nasterea Înaintemergatorului ca 'minunea ce merge înaintea Minunii' si o privesc ca treapta pe care se urca întelegerea celor ce vor vedea nasterea cea peste fire, din cea batrâna si stearpa din neamul lui Aaron, pentru a se sui apoi la vederea cea preaminunata a nasterii celui mai presus de fire din Fecioara Maria. Pe când era înca nenascut, la salutarea Mariei, Maica Domnului, Scriptura Noului Testament consemneaza ca pruncul (Ioan) a saltat în pântecele mamei sale. Iata cum se adevereste ca Ioan apare ca prooroc si prieten al Mirelui, iar ca Înger al întruparii el depaseste timpul. Ioan este mesager, el este trimisul care vine din pustie si arata lumii pe Hristos, Mielul lui Dumnezeu, care ridica pacatul lumii. Însasi venirea Sfântului Ioan Botezatorul este însotita de semne, 'caci mâna Domnului era cu el', si Ioan devine aceasta mâna, degetul lui Dumnezeu care arata si vorbeste oamenilor despre Hristos, Lumina lumii. Sfântul Ioan îsi începe propovaduirea în pustiu, acolo îsi boteaza ucenicii si 'glasul lui striga în pustiu' (Is. 40, 3). Ducea o viata de renuntare, era îmbracat cu haine din par de camila, mânca miere de albine si lacuste si se ruga mereu.A fost un exemplu pentru primii asceti ai crestinismului si pentru monahism. Ioan Botezatorul este Înaintemergatorul Domnului, cel care a pregatit calea si multimile pentru primirea lui Mesia, Iisus Hristos. Mesajul principal pe care îl transmitea Ioan era „Pocaiti-va, ca s-a apropiat împaratia cerurilor!“. Cei care renuntau la pacate erau botezati în Iordan. Botezul acesta are si o semnificatie eshatologica, prevestind, asa cum însusi proorocul spunea, botezul cu „foc si Duh Sfânt“, pe care îl aducea Cel Care va veni dupa el, Hristos-Domnul. În predicile sale l-a criticat, în mod repetat, pe regele Irod Antipa pentru faptul ca s-a casatorit cu Irodiada, fosta sotie a fratelui sau vitreg, Filip. Aceasta i-a atras întemnitarea. La o petrecere cu multi oaspeti, Salomeea, fiica Irodiadei, a dansat în fata tatalui sau vitreg, iar Irod Antipa i-a promis orice. La îndemnul mamei, fata a solicitat capul Sfântului Ioan Botezatorul. Fiind ucis, capul i-a fost adus Salomeei pe tava. Trupul lui Ioan Botezatorul ar fi fost dus de sustinatorii sai în orasul Samaria. Confrom traditiei, Ioan a fost înmormântat în Samaria. Istoricii Rufinus si Teodoret arata ca mormântul sau a fost profanat în timpul împaratului Iulian Apostatul, în 362, o parte dintre moaste fiind arse.Cealalta parte a fost dusa în Ierusalim, apoi în Alexandria, unde, la 27 mai 395, a fost asezata în biserica ce îi poarta numele. Despre capul Sfântului, Nichifor si Simeon Metafrastul spuneau ca ar fi fost îngropat separat, în fortareata Machaerus ori chiar în palatul lui Irod din Ierusalim. Astazi, capul Sfântului se afla la Roma. Fragmente din moaste se gasesc si în Biserica Copta, la manastirile dintre Cairo si Alexandria. Sfântul Ioan Botezatorul reprezinta modelul de priveghere, de rugaciune, de pocainta si de trezvie duhovniceasca, de trezire a sufletului din moartea pacatului si de ascultare a cuvântului lui Dumnezeu. Haina din par de camila purtata de Ioan vorbeste despre pocainta necesara pentru dobândirea mântuirii. Totodata, vesmântul purtat de Sfântul Ioan marturiseste asprimea vietii dusa de acest prooroc.Sarbatoarea este una dintre cele trei sarbatori cu cruce rosie închinate Sfântului Proroc Ioan Botezatorul pe lânga Nasterea Sfântului sarbatorita la 24 iunie si Taierea Capului la 29 august.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 537
Id: 37165
Data: Jan 6, 2014
Imagine:
În fiecare an în ziua de 6 ianuarie, Biserica Ortodoxa sarbatoreste Botezul Domnului sau Boboteaza, Praznic împaratesc care se mai numeste si „Aratarea .....
Data: Jan 6, 2014
Astazi, la Dumnezeiasca Aratare, majoritatea credinciosilor suceveni au participat la Sfanta Liturghie arhiereasca savarsita la Catedrala Sf. Ioan cel Nou de la Suceava, dupa cum ne-a .....
Data: Jan 6, 2014
Praznicul Botezului Domnului reprezinta o mare sarbatoare si pentru crestinii ortodocsi români din Ungaria, care participa la slujbe în numar mai mare si duc cu evlavie la .....
Data: Jan 6, 2014
Urmând asezamintelor si traditiilor stramosesti, dupa praznicul Sfântului Vasile cel Mare, credinciosii severineni au purces pe drumul curatirii sufletesti si trupesti. .....
Data: Jan 6, 2014
Sarbatoarea închinata Botezului Domnului Iisus Hristos a fost cinstita astazi si în Eparhia Argesului si Muscelului.Înaltpreasfintitul Parinte Arhiepiscop Calinic a .....
Data: Jan 6, 2014
Continuând bucuria prilejuită de marele praznic al Naşterii Domnului, peste o mie de credincioşi ieşeni s-au adunat ieri la Catedrala mitropolitană pentru a sărbători Botezul Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus .....
Data: Jan 6, 2014
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).