Suntem invitati sa cinam la masa Imparatiei

In Saptamana Mare retraim in chip spiritual drumul pe care Mantuitorul L-a parcurs spre Patimile si Invierea Sa. Joia Mare, prin evenimentele relatate de Sfintele Evanghelii citite la slujbele speciale din aceasta zi, ocupa un loc deosebit in viata duhovniceasca a fiecarui credincios. Despre insemnatatea teologica si duhovniceasca, specificul liturgic, comemorarea si actualizarea evenimentelor din Joia Mare ne-a vorbit Inalt Preasfintitul Laurentiu, Mitropolitul Ardealului.Inalt Preasfintia Voastra, ce ne readuc in memorie lecturile evanghelice din Joia Mare?In Joia Mare comemoram Cina cea de Taina la care a participat Mantuitorul cu ucenicii Sai, spalarea picioarelor, rugaciunea Mantuitorului si prinderea Lui in Gradina Ghetsimani, precum si judecarea Lui in fata Sinedriului cu marturii mincinoase. Aceste evenimente sunt cuprinse si relatate prima data in Evanghelia de la Luca, citita la Denia Joii celei Mari, slujba oficiata miercuri seara. La Cina cea de Taina, Mantuitorul a instituit Sfanta Liturghie. Cina cea de Taina a fost o cina prepascala, organizata dupa tiparul iudaic si in acelasi timp a fost una speciala, pentru ca Mantuitorul a dorit sa stea la masa cu ucenicii Sai inainte de Patima Sa. Acolo a instituit Euharistia si l-a deconspirat pe tradator, pe Iuda. Acesta a plecat de la Cina, fiind primul care s-a lipsit de slujba comuniunii pe care a intemeiat-o Hristos.Ce acte savarsite la Cina cea de Taina s-au pastrat in Liturghia de azi?La Cina cea de Taina, Mantuitorul a savarsit cateva acte pe care noi le avem pastrate la Sfanta Liturghie pana astazi: a luat painea, a luat paharul, a multumit lui Dumnezeu Tatal, le-a binecuvantat si le-a dat ucenicilor, zicand: "Luati, mancati… Beti dintru acesta toti…" Mai intai, Hristos a ales si a predestinat materia de jertfa, painea si vinul. Multumirea adusa Tatalui este pastrata in marea rugaciune euharistica din cadrul Sfantei Liturghii. Binecuvantarea painii si a vinului reprezinta epicleza euharistica, iar frangerea si impartirea painii si a paharului sunt cuprinse in Sfanta Impartasanie.Pana astazi, in unele locuri din tara, in special la manastiri, se pastreaza o randuiala a spalarii picioarelor. Mantuitorul a facut acest act ca un semn de suprema si pilduitoare smerenie.Ce bogatie spirituala au Evangheliile si textele liturgice din Joia Mare?Evenimentele comemorate si actualizate in Joia Mare sunt cuprinse in Evanghelia de la Luca, citita la Denia de miercuri seara, si cea de la Matei, citita la Sfanta Liturghie. Relatarile sunt continuate in cele 12 Evanghelii de la Denia Sfintelor Patimiri de Joi seara. Este foarte important sa meditam asupra textului de la Sf. Evanghelist Luca, de la Denia din Joia Mare, in care Mantuitorul se prezinta ucenicilor si noua ca Slujitorul tuturor si Rascumparatorul omenirii cazute. In Evanghelia de la Sfanta Liturghie ne este descoperit caracterul eshatologic al Mesei Euharistice, instituite in Joia Mare, si al lucrarii Sfintilor Apostoli. "Şi Eu va randuiesc voua Imparatie, precum Mi-a randuit Mie Tatal, ca sa mancati si sa beti la masa Mea in Imparatia Mea si sa sedeti pe scaune judecand cele 12 semintii ale lui Israel", le-a spus Mantuitorul ucenicilor Sai.Rugaciunea Mantuitorului din Gradina Ghetsimani este de o frumusete extraordinara, in care vedem lupta dintre firea umana si cea dumnezeiasca a lui Hristos, exprimata prin cuvintele relatate de Sf. Luca: "Parinte, de voiesti, treaca de la Mine paharul acesta. Dar nu dupa voia Mea, ci voia Ta sa se faca".Toate cantarile de la Denia Joii celei Mari ne actualizeaza ceea ce Evangheliile ne prezinta. Troparele de la Denie precum "Cand slavitii ucenici la spalarea cinei s-au luminat..." sau stihiri precum "Aduna-se soborul iudeilor ca sa dea lui Pilat pe Ziditorul si Facatorul tuturor...", sau "Astazi isi ascunde Iuda fata cea iubitoare de saraci si isi descopera chipul lacomiei..." ne determina sa participam duhovniceste la toate actele premergatoare Patimirii Mantuitorului Hristos. Intreaga slujba contine imne sfinte inchinate fiecarui moment relatat de Sfintele Evanghelii si ne indeamna sa participam trup si suflet la ceea ce s-a savarsit atunci. "Nimeni sa nu fie necunoscator de cina Stapanului, o, credinciosilor! Nimeni sa nu vina acum la masa cu viclesug, ca Iuda!", ne indeamna o stihira de la Denia Joii celei Mari.Ce specific liturgic are Joia Mare?Liturghia oficiata in Joia Mare este cea a Sfantului Vasile cel Mare unita cu Vecernia. Aceasta Liturghie a fost cea mai des folosita in cult. A concurat cu ea Liturghia Sf. Ioan Gura de Aur si a dominat-o, datorita lungimii celei dintai. Canonul euharistic al Liturghiei Sf. Vasile cel Mare este mult mai amplu si de aceea se oficiaza de 10 ori pe an, in special in Postul Mare.In cadrul acestei Liturghii se sfintesc Sfintele Taine, adica Sfanta Euharistie, pentru impartasirea grabnica din tot timpul anului. Se scoate un Agnet corespunzator nevoilor pastorale din timpul anului. Acesta se asaza pe Sfantul Disc, langa Agnetul scos pentru Liturghia din Joia Mare, se sfintesc impreuna, iar inainte de Impartasanie, Sfantul Trup pregatit pentru tot timpul anului se imbiba in Sfantul Sange. Se pastreaza, cu coaja in jos, pe un disc anume, pana in Martea Pastilor, cand printr-o lucrare speciala se taie si se usuca la o sursa lenta de caldura, pe coltul Sfantului Antimis. In timpul Utreniei se usuca si vor fi pastrate in Sfantul Chivot, in vase speciale, pentru Impartasania din timpul anului.La anumite perioade, Bisericile autocefale sfintesc, in aceasta zi, Sfantul si Marele Mir. Care este legatura intre aceasta zi deosebita si acest act de sfintire?Cand este nevoie, si nu in fiecare an, ci atunci cand se constata ca pentru un an de zile nu mai exista Sfantul Mir necesar bisericilor, se pregateste din timp Sfantul si Marele Mir. Este o perioada de aproape o saptamana dedicata acestei pregatiri. Sunt pregatite materia de baza si cele 40 de ingrediente care simbolizeaza multimea darurilor Duhului Sfant. Untdelemnul de masline si vinul curat, vechi de cativa ani sunt principalele materii. Sfantul Mir se sfinteste in Joia Mare pentru ca Mantuitorul a instituit Sfanta Liturghie tocmai in Joia Mare si a fost desavarsita prin Invierea Sa si pusa in act, devenita realitate dupa Pogorarea Sfantului Duh, adica dupa intemeierea Bisericii. De aceea Sfantul Mir este pregatit acum, in legatura cu Sfanta Liturghie. (Interviu publicat in Ziarul Lumina din data de 2 mai 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 630

Id: 30507

Data: May 2, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).