Sute de credinciosi in rugaciune la cumpana dintre ani in Catedrala Patriarhala

La Catedrala Patriarhala din Bucuresti la trecerea in Anul Nou civil 2011 Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a savarsit Acatistul Mantuitorului Iisus Hristos si a citit rugaciunile de multumire pentru Anul Nou, fiind inconjurat de un sobor de preoti si diaconi. La final Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a tinut si un cuvant de invatatura prin care a evidentiat istoricul slujbelor de la miezul noptii la trecerea dintre ani Bunul Dumnezeu a binevoit ca in aceste momente sa trecem din anul 2010 in anul 2011. Incepand cu noaptea de anul 1999 spre anul 2000 s-a nascut o traditie frumoasa si sfanta si anume, aceea de a ne ruga la cumpana dintre ani nu numai in ziua de 1 ianuarie dupa Liturghie prin slujba de Te-Deum speciala pentru Anul Nou, ci si la miezul noptii. Acest moment de priveghere de la miezul noptii si de rugaciune si de multumire adusa lui Dumnezeu pentru binefacerile primite in anul care a trecut si de cerere pentru ajutorul de care avem nevoie in anul in care am intrat a fost pricinuita de serbarea mare a 2000 de ani de la Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos. Anul 2000 a fost un an jubileu. In 2001 a fost serbat ca moment sfant ca inceput al celui de-al treilea mileniu. Au fost mari sarbatori in anul 2000 la Ierusalim si la Constantinopol. Acest frumos obicei de a intampina Noul An la miezul noptii cu rugaciune s-a dezvoltat si a devenit o traditie, mai ales in Biserica noastra Ortodoxa Romana. De aceea, noi am indemnat in Pastorala de Craciun pe toti credinciosii ca la cumpana dintre ani sa se roage si impreuna, preotii din Bisericii si maicile din Manastiri sa aducem slava lui Dumnezeu pentru timpul pe care ni l-a dat ca timp al mantuirii noastre , a spus Preafericirea Sa, dupa cum ne informeaza Radio TRINITAS.Preafericirea Sa a mai subliniat si valoarea timpului pentru mantuirea oamneilor. In fiecare moment de trecere de la un an la altul se fac tot felul de evaluari, se fac bilanturi, dar in general acestea sunt legate de cele materiale, de progresul economic. Mai putini oameni fac bilantul vietii lor duhovnicesti. Dorim ani mai buni fara ca noi sa fim mai buni. Dorim ani mai bogati in cele materiale fara ca noi sa fim mai bogati in fapte bune. Dorim multa fericire, dar nu suntem totdeauna in legatura directa cu Izvorul fericirii Care este Dumnezeu. De aceea, noi trebuie sa ne gandim in primul rand ca fiecare an pe care il primim de la Dumnezeu ca an al vietii noastre este an al mantuirii. De aceea se si scrie la Mantuitorul incoace pe inscriptii, pisaniile de la Biserici ca s-a zidit aceasta Biserica sau s-a zidit aceasta casa in anul mantuirii, adica in anul de la Hristos Mantuitorul. Sfanta Scriptura a Noului Testament ne arata ca timpul acum este timpul mantuirii, timpul intoarcerii noastre spre Dumnezeu si a unirii noastre cu Dumnezeu cu rugaciune prin pocainta si prin fapte bune. Apostolul Pavel spune ‘Iata timpul mantuirii’. Valoarea timpului pentru crestini este mai intai o evaluare duhovniceasca sa punem inceput bun pentru anul in care am intrat. Sfantul Pavel spune, de asemenea, ‘Rascumparati vremea, ca zilele sunt grele’. Adesea, cand in viata noastra sau in istorie se aduna multe rautati toate acestea nu trebuie sa-l conduca pe crestin la disperare, ci la mai multa nadejde in Dumnezeu decat in propriile sale puteri ale omului limitat si trecator. Rascumparam timpul pierdut prin pocainta, regretand raul pe care l-am savarsit si hotarandu-ne sa facem mai mult bine. Sa cerem iertare lui Dumnezeu pentru timpul pierdut, timpul neroditor, timpul petrecut fara fapta cea buna si fara lumina in constiinta si fara iubire in inima. Aceasta rascumparare a timpului pierdut se poate face numai in lumea aceasta. De aceea, Apostolul neamurilor indeamna zicand ‘Iata acum vreme potrivita’. Timpul vietii noastre il putem petrece in rodire de cuvinte, ganduri si fapte bune sau in nerodire. Rascumpararea inseamna o ridicare din starea de cadere si un inceput nou pentru a rascumpara timpul pierdut. Talharul de pe Cruce prin pocainta in ultima clipa a vietii sale a rascumparat timpul pierdut si altii, cum a fost si Iuda Iscarioteanul, a pierdut intr-o clipa mantuirea ca si talharul din stanga. De aceea, Fericitul Augustin spune: ‘Vad pe Golgota rastigniti trei oameni. Unul Care mantuieste Iisus Hristos Mantuitorul, altul care primeste mantuirea, talharul din dreapta, si al treilea, care prin atitudinea sa impietrita si-a pierdut mantuirea’. In aceeasi clipa vedem atitudini diferite ale oamenilor fata de Dumnezeu-Omul. Unul se mantuieste si altul pierde mantuirea. Totul depinde de ce legatura duhovniceasca avem noi cu Dumnezeu . Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a explicat si de ce s-a citit Acatistul Mantuitorului Hristos. Am citit Acatistul Mantuitorului pentru ca Domnul Iisus Hristos este Cel Care a primit mostenire de la Dumnezeu Tatal toate cele ce au fost create. In Evanghelia dupa Sfantul Ioan, capitolul III, versetul al III-lea se spune ca in Dumnezeu-Cuvantul au fost facute toate. Prin El toate cele ce exista au fost facute. Sfantul Apostol Pavel in Epistola catre Coloseni, capitolul I, versetul XVI, ne spune ca in Iisus Hristos au fost facute toate, prin El si pentru El. Atat cele nevazute ceresti cum sunt ingerii, puterile ceresti, cat si cele nevazute. Acest ‘pentru El’ este plin de semnificatii si anume ca intreaga lume, intregul universul vazut si nevazut creat de Dumnezeu Tatal prin Fiul si in Fiul s-a facut pentru Fiul, adica este darul lui Dumnezeu-Tatal pentru Fiul Sau ca sa fie o bucurie permanenta Dumnezeu-Tatal a creat prin Fiul, in Fiul si pentru Fiul intreg universul, iar Dumnezeu-Fiul intrupandu-Se, facandu-Se Om, intrand in timpul cel vesnic si mai presus de timp sfinteste prin iubirea Sa jertfelnica toata creatia vazuta si nevazuta si o aduce ca ofranda sfintita de recunostinta lui Dumnezeu-Tatal. In aceasta lucrare de sfintire a timpului, a lumii create, vazute si nevazute, ne cheama Hristos pe noi ca impreuna sa multumim Tatalui din Ceruri pentru sfintirea timpului vietii noastre. In Epistola catre Evrei, capitolul I, versetul al II-lea, Sfantul Apostol Pavel spune ca Dumnezeu-Tatal a facut mostenitor a toate ce exista pe Fiul Sau prin Care au fost facute si veacurile. Aceste perioade de timp au fost facute prin Iisus Hristos. El este numit in Liturghia Sfantului Vasile cel Mare Imparatul Veacurilor pentru ca veacurile au fost facute prin El si pentru El. Aceasta explica de ce noi in seara aceasta am citit in stare de rugaciune Acatistul Mantuitorului Hristos . Preafericirea Sa a precizat si intelesul duhovnicesc al timpului. Sfintii Parinti ai Bisericii au meditat asupra intelesului duhovnicesc al timpului si Sfantul Grigore de Nyssa spune ca toate cele ce devin, devin in timp. Şi timpul este masura devenirii celor create, adica masura devenirii celor create intre crearea lumii si raspunsul omului catre Dumnezeu-Creatorul este un interval in care omul poate sa raspunda cu recunostinta sau cu ignoranta. Deci, acesta este timpul in care noi devenim apropiati de Dumnezeu sau departati de Dumnezeu. In timp ne apropiem de Dumnezeu Cel vesnic si in timp ne putem departa de El. Venind Cel mai presus de timp in timp Hristos Domnul traieste deodata si in vesnicie si in timp ca pe noi cei din timp sa ne faca partasi la viata vesnica. Fericitul Augustin remarca ca pe buna dreptate ca Timpul nu exista pentru Dumnezeu, fiindca El traieste in vesnicie, ci timpul este o caracteristica a fapturilor, a celor ce au un inceput si de aceea spune El Dumnezeu nu a creat lumea in timp, ci odata cu timpul. Timpul incepe odata cu creati si este masura devenirii celor create de Dumnezeu. De aceea, Fericitul Augustin spune in continuare ca ‘Anii Tai Doamne nici nu trec, nici nu vin, nici nu diminueaza, nici nu se aduna, caci astazi al Tau este vesnicia’ . Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a aratat in continuare cum pot oamenii sa sfinteasca timpul. Dumnezeu traieste intr-un permanent astazi. In El nu exista ieri si nici maine. Dar noi, cei nascuti in timp, pentru ca am fost creati deodata cu timpul ca masura a devenirii, noi facem din timp o scara spre Dumnezeu. Aceasta scara catre Dumnezeu timpul este sfintita de Biserica prin cele sapte laude. Fiecare ceas este un ceas al mantuirii, fiecare zi este o zi a mantuirii. De aceea, noi avem Ceaslovul care ne arata cum sa sfintim timpul prin rugaciunile saptamanii, iar calendarul este ecranul duhovnicesc prin care privim in vesnicie si vedem cum au sfintit oamenii timpul. In fiecare zi din calendar avem unul sau mai multi sfinti si acestia sunt oamenii care au sfintit timpul pentru ca au trait in rugaciune si fapte bune s-au pocait pentru faptele rele, au savarsit fapte bune si s-au impartasit cu Hristos, Imparatul Cel fara de moarte si Cel vesnic. In Biserica nu e vorba de o filozofie a timpului, ci despre o traire a timpului, o intelepciune de a trai timpul ca timp al prezentei lui Dumnezeu Cel vesnic in viata noastra ca si pe noi cei trecatori sa ne faca partasi la viata lui cea vesnica. E atata intelepciune in cultul nostru incat nu ne mai trebuie alti povatuitori ca sa stim cum sa traim viata in mod crestineste. Rugam pe Bunul Dumnezeu sa ne daruiasca dragoste de a sfinti timpul prin venirea cat mai deasa la Biserica, prin rugaciuni pe care noi le inaltam ziua si noaptea dupa putinta. In aceasta noapte ne-am adus aminte in mod deosebit ca Hristos Imparatul veacurilor ne daruieste in timp si sanatate si bucurie, uneori ne lasa sa trecem prin incercari ca sa ne apropiem mai mult de El, nu ca sa ne indepartam de El si asa vom aduce multumiri lui Dumnezeu pentru fiecare clipa a vietii noastre, pentru fiecare ceas, pentru fiecare zi, pentru fiecare saptamana si pentru fiecare an .Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a anuntat la finalul cuvantului Sau faptul ca in dimineata aceasta de 1 ianuarie, dupa slujba de Te-Deum, se va savarsi proclamarea Anului 2011 ca An Omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 902

Id: 11075

Data: Jan 1, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).