Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul

Sfantul Ioan Botezatorul este cunoscut in mod special pentru sfintenia vietii lui, pentru severitatea ascezei si ravna inflacarata dupa dreptate si dupa cele ceresti. A fost denumit de imnologii Bisericii 'inger in trup' sau 'inger omenesc', iar in calendarul ortodox ii sunt inchinate nu mai putin de trei sarbatori, fiind cea mai cinstita personalitate a Vechiului Testament. La sfarsitul anului bisericesc, pe 29 august, Biserica Ortodoxa praznuieste 'Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul', zi de post. Din paginile Sfintei Scripturi stim cu totii ca Ioan Botezatorul vietuia aspru, avea drept imbracaminte o haina din par de camila si imprejurul mijlocului o cingatoare, iar de hranit, se hranea cu lacuste si miere salbatica. A fost Inaintemergator al Domnului Iisus Hristos, a vestit taina Dumnezeului-Om si Imparatia cerurilor, a mustrat ca nimeni altul pacatul si faradelegea. Desi toate acestea le stim, Biserica a retinut si blandetea Inaintemergatorului Ioan, adanca lui smerenie si frumusetea umana care au innobilat acest suflet, cercetat de harul lui Dumnezeu inca de la zamislire. Poate de aceea, 'noul popor' al lui Dumnezeu l-a pictat cu aripi de inger in nenumarate icoane, pentru ca prin aceste calitati s-a apropiat cel mai mult de Dumnezeu, fiind, dupa spusele Mantuitorului, cel mai mare om nascut din femeie. Parintele Nicolae Steinhardt, monahul de la Rohia, a sintetizat in urmatoarele cuvinte calitatile exceptionale ale Sfantului Ioan: absoluta smerenie, capacitatea de a iubi pe altul, nu numai ca pe sine, ci mai mult decat pe sine, capacitatea de a recunoaste superioritatea altuia, capacitatea de a sterge si anula sinea proprie, inlocuind-o cu a altuia. 'Omul acesta pretuieste mai mult decat jumatate din regatul meu''Viata Sfantului Ioan Botezatorul ne este cunoscuta in toata simplitatea si rigoarea ei. Moartea lui, timpurie, constituie o dovada a ceea ce istoricilor contemporani si ilustrului nostru compatriot Mircea Eliade, in special, le place a numi absurditate a istoriei', sublinia monahul Nicolae Steinhardt. Sfantul Ioan Botezatorul, prin acele vorbe fara ascunzis, a fost un toiag aprig de mustrare pentru nefericitul rege Irod Agripa, care isi luase ca femeie pe sotia fratelui sau, casatorie care era de fapt un osandit concubinaj. Inchis de Irod in beciurile palatului, Ioan a cazut victima a urzelilor fortelor intunericului si ale pacatului. In schimbul unui dans amagitor, Salomeea cere capul Botezatorului pe tipsie. Irod nu era dispus sa-l omoare, remarca parintele Nicolae Steinhardt, pentru ca poporul il socotea prooroc si drept pe Ioan, nu era dispus sa-l omoare si fiindca nici chiar lui Ioan nu-i era antipatic, ci il respecta si il pretuia. In felul acesta, Irod consimtea ca ceea ce facuse era un un act osandit, dar legaturile pacatului erau atat de mari in sufletul sau, ca nu s-a putut descotorosi de el. Il arestase pe Ioan ca sa scape de gura femeii. 'Nerodului, ametit cum era, i-a fost insa rusine sa-si calce nesabuitul juramant. Ar fi putut prea bine sa-i explice fetei: ti-am fagaduit pana la jumatatea regatului meu, dar omul acesta pretuieste mai mult decat jumatate din imparatia mea, astfel incat nu ti-l pot da; cere-mi altceva. Dar nu l-a dus mintea catre acest raspuns drept, ci ca netotul a implinit salbatica sfruntata cerere: lui Ioan i s-a taiat capul in chiar beciurile palatului si cinstitul cap i-a fost adus Salomeii pe tipsie, precum dorise ticaloasa de Irodiada'. Logica smerenieiTot parintele Nicolae Steinhardt arata ca smerenia lui Ioan reiese cu prisosinta din textul celor patru Evanghelii, care folosesc aproape aceleasi cuvinte centrate in jurul a cinci idei: Iisus Hristos este mai puternic decat Ioan, Ioan nu este vrednic sa-I dezlege cureaua incaltamintei, Ioan nu poate boteza decat cu apa, pe cand Iisus va boteza cu Duh Sfant si cu foc, Iisus este mai inainte de a fi Ioan, Iisus este Cel ce va sa vina. Referatul Evangheliei dupa Matei relateaza: 'Cel Care vine dupa mine este mai puternic decat mine. Nu sunt vrednic sa-I duc incaltamintea. Eu va botez cu apa spre pocainta. El va va boteza cu Duh Sfant si cu foc.' Iar cand Iisus vine la repejunile Iordanului spre a primi botezul, Ioan exclama uimit si coplesit: 'Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine si Tu vii la mine?' Parintele Nicolae spune ca la Ioan 3, 20 se regaseste una din cele mai emotionante, mai neasteptate, mai rascolitoare si mai iesite din comun fraze din cate se afla in Sfanta Scriptura; este declaratia-marturisire a nobilului Ioan Botezatorul: 'Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca'. 'Firesc ii era omului rationamentul cu totul invers: sa voiasca a creste si a propasi el pe seama si in dauna celorlalti. Ceilalti? Sa-l admire, sa-l slujeasca. Sa-l rasfete, sa-l ridice in slavi! Oricat de mult, de fara intrerupere, de nereticent. Satul de laude, de complimente, slujiri si plecaciuni nu se va declara niciodata. Convins de perfecta superioritate nu va inceta in veac a fi.' Egocentrismul si idolatrizarea sinelui sunt cererile si dorintele sufletului omenesc obisnuit catusi de putin cu stergerea si infranarea sinelui. Ioan s-a infranat si s-a smerit pana la capat, aratand ca a fost Inaintemergator al Domnului tocmai prin aceasta calitate. Sfantul Ioan Botezatorul a fost un smerit mergator-inainte al Celui care spunea ca este 'bland si smerit cu inima'. 'Şi totusi Ioan Botezatorul aceasta chiar face, lucrul acesta de necrezut, de potrivnic firii, de scandalos pentru orice psihie normala: pe sine se vrea micsorandu-se, pe celalalt crescand, biruind, afirmandu-se, implinindu-se! De aceea si este fraza de la Ioan 3, 30 atat de nepamanteasca, de fara de pereche, de anevoie asimilabila mintilor noastre. Model de slujire a lui Iisus HristosIn cuprinsul Scripturii, zicerea Botezatorului straluceste totusi ca o lumina nespusa si ni se infatiseaza ca un giuvaer; ea contrazice atat de fatis tendinta oricarei individualitati de a se socoti centrul cercului si de a considera ca legitim sa-si acorde numai drepturi si monopolul dreptatii, incat nu poate sa nu ne uimeasca asa cum ar face marul care, sfidand legea universala a gravitatiei, in loc sa cada la pamant, cand se desprinde din pom, s-ar inalta la cer.' Ioan Botezatorul este pentru noi toti model de iubire si de smerenie. 'Ioan ne poate fi indreptar pe calea stramta a infrangerii trufiei, a neroadei trufii, a egoismului si egocentrismului nostru ridicol care-si face ras de noi indemnandu-ne a crede ca suntem fiecare punctul geometric din chiar centrul lumii si ne da ghes a ne increde in noi insine, a ne inchide si incuia in carapacea sinei noastre imperialiste. Ioan ne poate fi pilda sigura de dragoste pentru Mire, adica pentru Hristos si de slujire neprecupetita a Sa.' (Articol publicat in ziarul Lumina de Duminica din data de 28 august 2011)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 872

Id: 33409

Data: Aug 28, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).