Sfantul Ioan Botezatorul este cunoscut in mod special pentru sfintenia vietii lui, pentru severitatea ascezei si ravna inflacarata dupa dreptate si dupa cele ceresti. A fost denumit de imnologii Bisericii 'inger in trup' sau 'inger omenesc', iar in calendarul ortodox ii sunt inchinate nu mai putin de trei sarbatori, fiind cea mai cinstita personalitate a Vechiului Testament. La sfarsitul anului bisericesc, pe 29 august, Biserica Ortodoxa praznuieste 'Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul', zi de post. Din paginile Sfintei Scripturi stim cu totii ca Ioan Botezatorul vietuia aspru, avea drept imbracaminte o haina din par de camila si imprejurul mijlocului o cingatoare, iar de hranit, se hranea cu lacuste si miere salbatica. A fost Inaintemergator al Domnului Iisus Hristos, a vestit taina Dumnezeului-Om si Imparatia cerurilor, a mustrat ca nimeni altul pacatul si faradelegea. Desi toate acestea le stim, Biserica a retinut si blandetea Inaintemergatorului Ioan, adanca lui smerenie si frumusetea umana care au innobilat acest suflet, cercetat de harul lui Dumnezeu inca de la zamislire. Poate de aceea, 'noul popor' al lui Dumnezeu l-a pictat cu aripi de inger in nenumarate icoane, pentru ca prin aceste calitati s-a apropiat cel mai mult de Dumnezeu, fiind, dupa spusele Mantuitorului, cel mai mare om nascut din femeie. Parintele Nicolae Steinhardt, monahul de la Rohia, a sintetizat in urmatoarele cuvinte calitatile exceptionale ale Sfantului Ioan: absoluta smerenie, capacitatea de a iubi pe altul, nu numai ca pe sine, ci mai mult decat pe sine, capacitatea de a recunoaste superioritatea altuia, capacitatea de a sterge si anula sinea proprie, inlocuind-o cu a altuia. 'Omul acesta pretuieste mai mult decat jumatate din regatul meu''Viata Sfantului Ioan Botezatorul ne este cunoscuta in toata simplitatea si rigoarea ei. Moartea lui, timpurie, constituie o dovada a ceea ce istoricilor contemporani si ilustrului nostru compatriot Mircea Eliade, in special, le place a numi absurditate a istoriei', sublinia monahul Nicolae Steinhardt. Sfantul Ioan Botezatorul, prin acele vorbe fara ascunzis, a fost un toiag aprig de mustrare pentru nefericitul rege Irod Agripa, care isi luase ca femeie pe sotia fratelui sau, casatorie care era de fapt un osandit concubinaj. Inchis de Irod in beciurile palatului, Ioan a cazut victima a urzelilor fortelor intunericului si ale pacatului. In schimbul unui dans amagitor, Salomeea cere capul Botezatorului pe tipsie. Irod nu era dispus sa-l omoare, remarca parintele Nicolae Steinhardt, pentru ca poporul il socotea prooroc si drept pe Ioan, nu era dispus sa-l omoare si fiindca nici chiar lui Ioan nu-i era antipatic, ci il respecta si il pretuia. In felul acesta, Irod consimtea ca ceea ce facuse era un un act osandit, dar legaturile pacatului erau atat de mari in sufletul sau, ca nu s-a putut descotorosi de el. Il arestase pe Ioan ca sa scape de gura femeii. 'Nerodului, ametit cum era, i-a fost insa rusine sa-si calce nesabuitul juramant. Ar fi putut prea bine sa-i explice fetei: ti-am fagaduit pana la jumatatea regatului meu, dar omul acesta pretuieste mai mult decat jumatate din imparatia mea, astfel incat nu ti-l pot da; cere-mi altceva. Dar nu l-a dus mintea catre acest raspuns drept, ci ca netotul a implinit salbatica sfruntata cerere: lui Ioan i s-a taiat capul in chiar beciurile palatului si cinstitul cap i-a fost adus Salomeii pe tipsie, precum dorise ticaloasa de Irodiada'. Logica smerenieiTot parintele Nicolae Steinhardt arata ca smerenia lui Ioan reiese cu prisosinta din textul celor patru Evanghelii, care folosesc aproape aceleasi cuvinte centrate in jurul a cinci idei: Iisus Hristos este mai puternic decat Ioan, Ioan nu este vrednic sa-I dezlege cureaua incaltamintei, Ioan nu poate boteza decat cu apa, pe cand Iisus va boteza cu Duh Sfant si cu foc, Iisus este mai inainte de a fi Ioan, Iisus este Cel ce va sa vina. Referatul Evangheliei dupa Matei relateaza: 'Cel Care vine dupa mine este mai puternic decat mine. Nu sunt vrednic sa-I duc incaltamintea. Eu va botez cu apa spre pocainta. El va va boteza cu Duh Sfant si cu foc.' Iar cand Iisus vine la repejunile Iordanului spre a primi botezul, Ioan exclama uimit si coplesit: 'Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine si Tu vii la mine?' Parintele Nicolae spune ca la Ioan 3, 20 se regaseste una din cele mai emotionante, mai neasteptate, mai rascolitoare si mai iesite din comun fraze din cate se afla in Sfanta Scriptura; este declaratia-marturisire a nobilului Ioan Botezatorul: 'Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca'. 'Firesc ii era omului rationamentul cu totul invers: sa voiasca a creste si a propasi el pe seama si in dauna celorlalti. Ceilalti? Sa-l admire, sa-l slujeasca. Sa-l rasfete, sa-l ridice in slavi! Oricat de mult, de fara intrerupere, de nereticent. Satul de laude, de complimente, slujiri si plecaciuni nu se va declara niciodata. Convins de perfecta superioritate nu va inceta in veac a fi.' Egocentrismul si idolatrizarea sinelui sunt cererile si dorintele sufletului omenesc obisnuit catusi de putin cu stergerea si infranarea sinelui. Ioan s-a infranat si s-a smerit pana la capat, aratand ca a fost Inaintemergator al Domnului tocmai prin aceasta calitate. Sfantul Ioan Botezatorul a fost un smerit mergator-inainte al Celui care spunea ca este 'bland si smerit cu inima'. 'Şi totusi Ioan Botezatorul aceasta chiar face, lucrul acesta de necrezut, de potrivnic firii, de scandalos pentru orice psihie normala: pe sine se vrea micsorandu-se, pe celalalt crescand, biruind, afirmandu-se, implinindu-se! De aceea si este fraza de la Ioan 3, 30 atat de nepamanteasca, de fara de pereche, de anevoie asimilabila mintilor noastre. Model de slujire a lui Iisus HristosIn cuprinsul Scripturii, zicerea Botezatorului straluceste totusi ca o lumina nespusa si ni se infatiseaza ca un giuvaer; ea contrazice atat de fatis tendinta oricarei individualitati de a se socoti centrul cercului si de a considera ca legitim sa-si acorde numai drepturi si monopolul dreptatii, incat nu poate sa nu ne uimeasca asa cum ar face marul care, sfidand legea universala a gravitatiei, in loc sa cada la pamant, cand se desprinde din pom, s-ar inalta la cer.' Ioan Botezatorul este pentru noi toti model de iubire si de smerenie. 'Ioan ne poate fi indreptar pe calea stramta a infrangerii trufiei, a neroadei trufii, a egoismului si egocentrismului nostru ridicol care-si face ras de noi indemnandu-ne a crede ca suntem fiecare punctul geometric din chiar centrul lumii si ne da ghes a ne increde in noi insine, a ne inchide si incuia in carapacea sinei noastre imperialiste. Ioan ne poate fi pilda sigura de dragoste pentru Mire, adica pentru Hristos si de slujire neprecupetita a Sa.' (Articol publicat in ziarul Lumina de Duminica din data de 28 august 2011)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 872
Id: 33409
Data: Aug 28, 2013
Imagine:
Luni, 26 august 2013, au inceput Taberele Olarilor, organizate de catre Biserica Olari din Bucuresti, in parteneriat cu Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector .....
Data: Aug 28, 2013
Biserica ortodoxa romaneasca din Sacal (Körösszakál), din cadrul Episcopiei Ortodoxe Romane din Ungaria, inchinata Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil si Praznicului Adormirii Maicii .....
Data: Aug 28, 2013
CUVÂNT TEOLOGIC al parintelui Dumitru Staniloae:Duminica a zecea dupa Rusalii (Vindecarea lunaticului)[…] Marimea raului din lume si din om nu s-ar putea explica numai din libertatea .....
Data: Aug 28, 2013
Educația, cultura și religia au fost declarate servicii publice indispensabile in situații de criza financiara. Potrivit unei Hotarari aprobate, ieri, de Guvern, cele trei se numara printre .....
Data: Aug 28, 2013
Cu binecuvantarea Inaltpreasfintitului Parinte Arhiepiscop Calinic, in perioada 20-25 august 2013, un grup de monahi si monahii de la diferite Manastiri din Arhiepiscopia Argesului si .....
Data: Aug 28, 2013
In perioada 22-26 august, a avut loc editia a VI-a, a Festivalului Coral de la Ohrid, unde au fost prezente aproape saizeci de formatii, din saptesprezece tari. Cu binecuvantarea IPS .....
Data: Aug 28, 2013
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).