Taina Crucii - vestita in Vechiul Testament, implinita in Noul Testament

Dincolo de faptul ca este semnul distinctiv al crestinilor, Sfanta Cruce se cere asumata si indreptata ca arma asupra diavolului (Taina Maslului, Tropar). Sfanta Cruce este insa arma pacii (Acatist), facandu-se scara pana la cer pentru toti cei care cautand sa locuiasca impreuna si totdeauna cu cetele ingerilor (Acatist), intra in pacea lui Dumnezeu care covarseste orice minte (Flp. 4, 17).Pregatire aperceptivaDumnezeu, Care alege pe cele slabe ale lumii, ca sa le rusineze pe cele tari (1 Co. 1, 27), a ales lemnul cel dispretuit si hulit spre a-l sfinti cu Sangele Hristosului Sau. Ridicand pacatul lumii (In. 1, 29) prin Trupul Sau pironit pe Cruce, Mantuitorul ii cheama pe toti cei dupa chipul Sau sa-si ia crucea si sa-I urmeze, pentru a ajunge la asemanarea cu Dumnezeu. Cum vor putea insa sa-si ia crucea cei care n-au (re-)cunoscut-o in norul de marturii (Evr. 12, 1) ale celor care au vestit ca prin Cruce a venit bucurie la toata lumea?Anuntarea temeiAsadar, vom evidentia cum taina Crucii a fost prefigurata si prevestita in Vechiul Testament, cum s-a implinit in Noul Testament si cum ii apara si ii intrarmeaza pe crestini.Tratare1. Intre pomul vietii si pomul cunostintei binelui si raului. Primele pagini ale Scripturii ne descopera ca Dumnezeu l-a facut pe om dupa chipul Sau (Fc. 1, 27). Binecuvantandu-i pe primii oameni, Dumnezeu i-a indemnat sa creasca, sa se inmulteasca, sa umple pamantul si sa-l stapaneasca. Ascultarea de cuvantul Creatorului le garanta oamenilor ajungerea la asemanarea cu Dumnezeu sau viata din belsug (In. 10, 10). Pentru aceasta in mijlocul Raiului se afla pomul vietii. Insa neascultarea, prin mancarea din pomul cunostintei binelui si raului, i-a scos pe Adam si Eva din Rai. Ispitit de diavol, omul a socotit c-ar putea ajunge la asemanarea cu Dumnezeu fara ajutorul Lui si chiar incalcandu-i voia. Astfel pomul (lemnul) cunostintei binelui si raului a adus blestem asupra pamantului (Fc. 3, 17). Marcat fiind de consecintele atingerii acestui pom (lemn), omul a ajuns sa dispretuiasca lemnul folosit pentru a provoca suferinta si sa-l considere blestemat pe cel asupra caruia lemnul aduce suferinta: Blestemat este inaintea Domnului tot cel spanzurat pe lemn (Dt. 21, 23). Totodata, gandul la pomul vietii l-a determinat pe om sa inteleaga ca lemnul poate fi si salvator, precum cel din care a construit Noe corabia, cel folosit la ridicarea cortului adunarii, a chivotului legii si a templului; concluzionand: binecuvantat este lemnul care slujeste la o trebuinta binecuvantata (Int. Sol. 14, 7). 2. Prefigurari ale Sfintei Cruci in Vechiul Testament. Dupa izgonirea din Rai, protoparintilor li s-a promis ca vor fi izbaviti si ca, desi sarpele care ii amagise le va mai produce suferinta, intepand calcaiul, in cele din urma, samanta femeii ii va zdrobi capul (Fc. 3, 15). Asadar urmasii lui Adam si ai Evei au de purtat o lupta cu samanta sarpelui; lupta presupune suferinta, sacrificii si jertfa; toti urmasii lui Adam si ai Evei sunt chemati la aceasta lupta, insa jertfa suprema a fost adusa o data pentru totdeauna de Mantuitorul pe Cruce. Mai multe aspecte ale tainei Crucii sunt prefigurate in Vechiul Testament: a. Crucea altar de jertfa: prefigurata de lemnele pentru jertfa puse de Avraam pe umerii lui Isaac (Fc. 22, 6), de altarele si jertfele de la templu; b. Crucea arma si mijloc de salvare: prefigurata de toiagul lui Moise, cu care a facut minuni (Fc. 4, 2-4), despicand apele Marii Rosii (Ies. 14, 16-28), facand sa izvorasca apa din stanca (Ies. 17, 1-7); si de toiagul lui Aaron (Ies. 7, 9-12) la atingerea caruia apele Nilului s-au prefacut in sange (Ies. 7, 15-20) si care a odraslit (Nm. 17, 8-10); este prefigurata si de ridicarea mainilor lui Moise, care a asigurat biruinta lui Israel impotriva amalecitilor (Ies. 17, 8-16); de insemnarea pe frunte cu litera T (tau) a celor credinciosi, pentru a-i deosebi de cei nelegiuiti (Iez. 9, 4-6); c. Crucea prefigurata ca altar de jertfa si putere salvatoare in acelasi timp: stalpul pe care Moise a spanzurat sarpele de arama in pustie, ca sa scape pe cei muscati de serpii veninosi (Nm. 21, 8-9); d. Crucea semn de binecuvantare si biruinta: prefigurata de incrucisarea mainilor patriarhului Iacov cand ii binecuvanteaza pe Efraim si pe Manase (Fc. 48, 13-14); si de steagul inaltat peste neamuri, de care vorbeste proorocul (Is. 62, 10). 3. Implinirea tainei Crucii prin jertfa Mantuitorului Hristos. Desi legea veche arata ca lemnul prin care se face dreptate aduce binecuvantare, plinatatea binecuvantarii o primeste si o transmite mai departe doar lemnul ales de Dumnezeu pentru a pironi pe el pacatul protoparintilor, ridicand pacatul intregii lumi; lemnul prin care Noul Adam a biruit moartea si ne-a redat putinta de a deveni fii ai lui Dumnezeu; lemnul sfintit prin sangele Mantuitorului Hristos ca nou pom al vietii. 4. Urmarea lui Hristos pe calea Crucii. Jertfa Mantuitorului pe Cruce este unica si indestulatoare pentru ridicarea tuturor pacatelor lumii, deoarece Cel ce S-a rastignit este Fiul lui Dumnezeu intrupat. Sfantul Chiril al Ierusalimului evidentiaza sugestiv acest aspect: Nu era atat de mare nelegiuirea pacatosilor, pe cat de mare era dreptatea Celui Care a murit pentru noi (Cateheza XIII). Jertfa Mantuitorului ne-a redeschis Raiul cel inchis dupa izgonirea lui Adam si a Evei si ne-a croit drum catre pomul vietii. Ajungerea insa la viata din belsug depinde de fiecare dintre noi, mai exact, de modul in care raspundem la chemarea Mantuitorului: Oricine voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea si sa-Mi urmeze Mie (Mc. 8, 34).RecapitulareTaina Crucii se prelungeste prin jertfa euharistica. Fiecare dintre cei aflati in cautarea vietii din belsug este chemat sa traiasca taina Crucii, purtandu-si crucea ca suferinta si nevointa, ca arma si pavaza, ca binecuvantare ce duce la biruinta in suisul catre Imparatia nelumeasca a lui Hristos Care ne sustine permanent: Acestea vi le-am grait, ca intru Mine pace sa aveti. In lume necazuri veti avea; dar indrazniti. Eu am biruit lumea (In. 16, 33).AsociereSfantul Evanghelist Ioan arata lamurit ce a prefigurat ridicarea sarpelui de arama: Şi dupa cum Moise a inaltat sarpele in pustie, asa trebuie sa se inalte Fiul Omului, ca tot cel ce crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica (In. 3, 14-15). Iar Sfantul Ioan Gura de Aur explica: Chipul sarpelui era taina Crucii! Dar care e taina Crucii?... Precum atunci sarpele de arama, care nu musca si nu ranise pe nimeni, a fost spanzurat pe lemn pentru a reprezenta serpii ce muscau, tot asa si acum; precum toti oamenii sunt vinovati de pacat, Iisus, Care e lipsit total de pacat, sufera pentru toti. Acolo altii muscau si altul era pus pe lemn. Aici altii au pacatuit si Cel fara de pacat este rastignit pe cruce (Omilie despre sarpe).GeneralizarePrin Cruce se biruieste diavolul: Cel ce a amagit pe stramosul Adam prin lemn, prin Cruce se amageste (Vecernia Inaltarii Sfintei Cruci). Icoana ortodoxa a Invierii ni-L infatiseaza pe Hristos biruind iadul cu Crucea Sa pe care ii ridica pe Adam si pe Eva; iadul se cutremura si se recunoaste invins: simturile-mi tulbura duhul si ma silesc a lepada din mine pe Adam si pe cei din Adam, care imi sunt dati prin lemn; ca lemnul pe ei iarasi ii duce in rai (Utrenia Duminicii a III-a din Postul Mare).AplicareSfanta Cruce este usa tainelor (Acatist). De aceea orice rugaciune o incepem cu semnul sfintei cruci, de aceea o primim la Botez si o purtam la gat, iar dupa trecerea din aceasta viata ne strajuieste mormantul. Dar mai presus de toate aceste reprezentari materiale si vizibile ale Sfintei Cruci, taina Crucii trebuie purtata in suflet, caci ea ne deschide raiul, si de aceea ii strigam: Deschide, Cruce, portile cerurilor celor ce te iubesc pe tine (Vecernia Duminicii a III-a din Postul Mare). (Articol aparut sub semnatura Pr. lect. Alexandru, Gabriel Gherasim si publicat in "Ziarul Lumina" din data de 1 aprilie 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 917

Id: 29626

Data: Apr 1, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).