Talharul care a furat Raiul

Sinaxarul din Sfanta si Marea Vineri anunta ca, alaturi de Sfintele si mantuitoarele si infricosatoarele Patimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos, 'se mai face inca pomenire de marturisirea mantuitoare facuta pe cruce de talharul cel recunoscator, care a fost rastignit impreuna cu El'.Vorbind despre cele petrecute in Sfanta si Marea Vineri, Fericitul Augustin avea sa descrie urmatoarea imagine: 'Vad pe Golgota rastigniti trei oameni. Unul Care mantuieste, Iisus Hristos Mantuitorul, altul care primeste mantuirea, talharul din dreapta, si al treilea, care prin atitudinea sa impietrita si-a pierdut mantuirea'.Sfantul Efrem Sirul despre Patimirile DomnuluiIn Comentariul la Evanghelie (Diatessaron), Sfantul Efrem Sirul trateaza 'Patimirea (XX, 14-39)', vorbind si despre cei doi talhari rastigniti de-a dreapta si de-a stanga Mantuitorului, pe Golgota.Dialogul Mantuitorului cu cei doi talhari este prezentat de evanghelisti incepand de la cuvintele: 'Iar cand L-au rastignit, au ridicat impreuna cu El pe alti doi facatori de rele, ca sa se implineasca proorocia: cu cei fara de lege a fost socotit (Mc. 15, 27-28; Lc. 23, 33; Is. 53, 12)' (Sf. Efrem Sirianul, Imnele Paresimilor, Azimelor, Rastignirii si Invierii, Ed. Deisis, Sibiu, 2010, p. 80). Evanghelistul Luca arata ca 'unul dintre facatorii de rele rastigniti Il hulea, zicand: Nu esti Tu Hristosul? Mantuieste-Te pe Tine Insuti si pe noi' (Lc. 23, 39). Cuviosul Efrem explica aceste versete: 'Şi totusi, Domnul nu l-a dat jos de pe cruce, in ciuda cererii sale, ca sa inalte pe cel ce era de-a dreapta Crucii Sale si care a crezut in Cel rastignit; caci I-ar fi fost usor printr-o minune sa cucereasca pe oricare ca ucenic. Dar s-a facut o minune inca si mai inalta intrucat l-a silit sa I se inchine pe dispretuitorul adevarului'.Iuda Iscarioteanul, intre cei cazuti, talharul marturisitor, intre cei mantuitiDaca Iuda Iscarioteanul, unul dintre apostolii slujitori ai binelui, a cazut si a vandut pe Mantuitorul, acum un facator de rele, slujitor al raului, urma Binelui suprem: 'Satana, smulgand dreptatii pe unul din ucenicii Domnului, Acesta S-a intrecut cu el si i-a smuls unul din ucenicii sai, ca pe cel pe care faradelegile sale il silisera sa urce pe cruce, Domnul sa-l poata face rastignit de bunavoie prin credinta. Asa cum Satana a facut din Iuda un lepadat si a cazut de bunavoie, desi fusese ales de har, si i-a gatit funie in loc de tron, tot asa Domnul a gatit talharului gradina desfatarilor in locul crucii'.Pomeneste-ma, Doamne...Talharul cel aflat de-a dreapta Crucii Ii aduce Mantuitorului primul pomelnic cunoscut: 'Pomeneste-ma, Doamne, cand vei veni in imparatia Ta' (Lc. 23, 42), iar rasplata a primit-o indata. Sfantul Efrem Sirul arata ca 'Domnul nostru a vazut ca el avea mai multa credinta decat multi si nu se ingrijea de suferinta sa, ci de iertarea pacatelor; si de aceea l-a inaltat mai presus de multi. Fiindca nu ceruse numaidecat o rasplata pentru credinta sa, fiindca in ochii sai talharul era ticalos si rau, Domnul nostru a grabit venirea darurilor Sale si a facut o fagaduinta cu implinire grabnica: Astazi, iar nu la sfarsitul lumii'. Pentru ca a cerut cele de trebuinta sufletului, talharul avea sa primeasca o comoara nepretuita: 'Şi-a aratat astfel bogatia milei Sale, caci, din clipa in care talharul i-a dat credinta lui, l-a si rasplatit; i-a dat in dar daruri nemasurate, a revarsat peste el comorile Lui, l-a dus de indata in gradina Sa si, ducandu-l acolo, l-a asezat peste comorile Lui': 'Adevarat graiesc tie, astazi vei fi cu Mine in rai' (Lc. 23, 43).Un drept a cazut si a inchis raiul, un pacatos s-a ridicat si l-a deschisSfantul Efrem Sirul arata ca, daca raiul a fost inchis de Adam, un drept care a devenit pacatos, acum un pacatos devenit drept intra pentru prima data in rai: 'Asadar, un talhar a deschis raiul, iar nu un drept. Acesta fusese inchis de Adam, mai intai drept, apoi pacatos; si tot un pacatos, cait, dar biruitor, l-a deschis din nou'.Daca iudeii, in fata pretoriului, au ales sa elibereze un talhar, pe Baraba, dupa cum era obiceiul de Pasti, osandind pe Mantuitorul, acum Domnul alegea un talhar si lepada El pe cei ce L-au rastignit: 'Iudeii alegand un talhar si lepadandu-se de Domnul, Acesta a ales un talhar si i-a lepadat pe ei'.Sfantul Efrem Sirul arata chiar ca, prin pocainta sa, talharul cel drept primeste haina cea noua a Botezului: 'Prin taina apei si a sangelui tasnite din coasta Domnului talharul a primit stropirea care i-a adus iertarea pacatelor'.'Imnele Rastignirii'Sfantul Efrem inchina si cateva versuri din 'Imnele Rastignirii' (8, 8-9): 'Fericit esti si tu, talharule! Mt. 27, 38 Caci in moartea ta te-a intampinat Viata. Ai fost pravalit, ca sa fii aruncat dintr-un rau in altul, dar Domnul nostru te-a luat si te-a asezat in Eden. Limba noastra nu poate vorbi despre tine cu vrednicie. Fiindca Iuda L-a vandut cu viclenie pe Domnul, Simon L-a tagaduit si ucenicii au fugit si s-au ascuns; tu insa L-ai vestit. In chip simbolic a fost rastignit intre talhari, caci unul L-a ocarat, iar celalalt L-a marturisit, simbol care vesteste ca astazi poporul Israel Il batjocoreste. dar neamurile pagane Il marturisesc. In tacere L-a dispretuit tagaduitorul, simbolul lor, caci iata sunt dispretuiti in lume. Iar talharului celui credincios i-a facut parte de cinste prin cuvantul Sau, si iata ca urmatorii sai sunt cinstiti'.'Cea mai intai floare rasarita din Crucea lui Hristos a fost sufletul talharului'Parintele Cleopa amintea, in scrierile sale 'Despre rugaciune', cuvintele Sfantului Efrem, aratand ca 'face arta mare in cuvant: 'Vazut-ai rugaciune talhareasca? Vazut-ai talhar intelept? A stiut sa fure mult in viata lui! Dar, avand credinta in inima, a stiut sa fure cu limba raiul'. Adica: 'Talharule! Ai furat, ai spart, ai facut ucideri, rautati; dar acum cu credinta ta din inima ai stiut sa furi cu limba raiul'. Şi zice la urma acest cuvant asa: 'O! Talharule, si al raiului talharule! Ai furat toate, dar ai furat si raiul cu limba. O! Talharule si al raiului talharule! O! Floare timpurie a lui Hristos, Caruia I se cuvine slava!'. Adica cea mai intai floare rasarita din Crucea lui Hristos a fost sufletul talharului'.Despre talhar in rugaciunile BisericiiIn cadrul Sfintei Liturghii, preotul rosteste un tropar care rezuma invatatura ortodoxa despre Invierea Domnului: 'In mormant cu trupul, in iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, in rai cu talharul si pe scaun impreuna cu Tatal si cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplandu-le Cel ce esti necuprins'.Heruvicul ce se canta la Sfanta Liturghie savarsita in Joia Mare este rugaciunea rostita inaintea impartasirii cu Trupul si Sangele Domnului si aminteste despre marturisirea talharului: 'Cinei Tale celei de taina astazi Fiul lui Dumnezeu partas ma primeste, ca nu voi spune vrajmasilor Tai taina Ta, nici sarutare Iti voi da ca Iuda, ci ca talharul marturisindu-ma strig Ţie: Pomeneste-ma, Doamne, intru imparatia Ta'.Troparul Invierii cantat pe glasul al VII-lea aminteste de acelasi talhar: 'Stricat-ai cu Crucea Ta moartea, deschis-ai talharului raiul; plangerea mironositelor o ai schimbat si Apostolilor a propovadui le-ai poruncit. Ca ai inviat, Hristoase Dumnezeule, daruind lumii mare mila'.In cadrul Utreniei din Duminica Slabanogului (a IV-a dupa Sfintele Pasti), ultima stihira de la Laude preamareste: 'Iudeii in mormant au zavorat viata, iar talharul a deschis cu limba raiul, strigand si graind: Cel ce cu mine si pentru mine a fost rastignit, impreuna cu mine a fost pironit pe lemn si S-a aratat mie sezand pe scaun impreuna cu Tatal. Ca Acesta este Hristos, Dumnezeul nostru, Cel ce are mare mila'. (Articol publicat in Ziarul Lumina , Editia din data de 22 aprilie 2011)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 963

Id: 30519

Data: May 2, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).