Tarnosire de biserica si Liturghie arhiereasca in Sanmartin de Beius

În Duminica a treia dupa Paști, a Mironosițelor, 4 mai 2014, Preasfintitul Parinte Sofronie, Episcopul Oradiei, a oficiat slujba de târnosire a noii biserici cu hramurile „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil” și „Sfinții Împarați Constantin și mama sa, Elena” din parohia Sânmartin de Beius, Protopopiatul Beiuș. Slujba a fost urmata de savârsirea Sfintei Liturghii, în sobor de preoti si diaconi. Evenimentul a adunat atât credinciosi din parohia Sânmartin de Beius, cât si din localitatile învecinate, dar si distinsi reprezentanti ai autoritatilor centrale și locale, a precizat Pr. Marian Popa.Localitatea Sânmartin de Beius se situeaza în sudul judetului Bihor, la 4 km nord de municipiul Beius și aparține de comuna Pocola. Cercetarile arheologice efectuate în anul 1990 la Sânmartin de Beiuș atesta prezența unei vechi așezari, înca din secolele X-XI, fiind localizate, în partea de hotar numit „La Piatra”, vatra de locuire a satului, cimitirul și locul unde se afla biserica.Noua biserica parohiala din Sânmartin de Beiuș a fost zidita între anii 1995 – 2014, lânga vechea biserica de lemn a satului (1885), prin purtarea de grija a parintelui Ilie Lobonț, care a trecut la cele veșnice în urma cu doi ani, și a noului preot paroh Valer Radu Staniș, cu ajutorul membrilor Consiliului si Comitetului parohial, dar mai ales prin darnicia si jertfelnicia bunilor credinciosi.În sunetul clopotelor, Preasfintitul Parinte Sofronie a fost întâmpinat cu mare bucurie, la vechea biserica de lemn, de un frumos sobor de preoti si diaconi, barbati cu prapuri si multime de credinciosi. A urmat slujba de târnosire a bisericii, dupa care Chiriarhul Oradiei a explicat celor prezenti importanta si semnificatiile celor mai importante momente din slujba de târnosire a bisericii, moment istoric, unic, pentru comunitatea dreptmaritorilor crestini din Sânmartin de Beiuș.În piciorul Sfintei Mese a Altarului au fost așezate particele din moastele primilor martiri din Dobrogea, Sfintii Epictet si Astion. Sfânta Masa s-a spalat cu apa curata, apoi cu apa de trandafiri pentru a fi „curata si înmiresmata”. A urmat ungerea cu Sfântul si Marele Mir, asezarea Evanghelistilor în cele patru colturi si îmbracarea cu giulgiu sau „catasarca”, care este „întruchiparea giulgiului în care a fost învelit trupul cel mort al Mântuitorului Iisus Hristos dupa coborârea de pe cruce”. S-a pecetluit apoi cu ceara rosie „asa cum a fost pecetluit mormântul cel de viata facator al Domnului Hristos Iisus”.„Din clipa sfintirii, Sfântul Altar devine preînchipuirea mormântului de viata facator al Mântuitorului Hristos si, totodata, prin asezarea sfintelor moaste, mormânt al martirilor: Sfintii Epictet si Astion” a spus Preasfintia Sa, invocând obiceiul din vechime al crestinilor de a zidi biserici pe mormintele sfintilor. Dupa întocmirea Sfintei Mese, s-a continuat cu sfintirea bisericii pe dinauntru, a catapetesmei și a picturii. A urmat, apoi, savârșirea primei Sfinte Liturghii pe altarul proaspat sfintit.În cadrul Dumnezeieștii Liturghii, dupa citirea pericopei evanghelice de la Sfântul Evanghelist Marcu, Preasfintitul Parinte Sofronie a rostit o frumoasa predica, în care a subliniat importanta caracterului tainic al Învierii din morti a Mântuitorului Iisus Hristos si adeverirea acesteia de catre femeile purtatoare de miruri, care au devenit primele vestitoare ale Învierii:„Duminica de astazi, a treia dupa Paști, a Sfintelor Femei purtatoare de miruri, mirofore, este închinata acelor femei evlavioase care, împreuna cu Preasfânta Nascatoare de Dumnezeu, Îl înconjurau cu multa evlavie și dragoste pe Domnul nostru Iisus Hristos, și care au alergat la mormântul Domnului ca sa unga trupul cel mort al Domnului, potrivit obiceiului iudaic, cu miresme și cu miruri. Au gasit mormântul gol și un tânar, un înger al Domnului, în veșminte albe, care le-a aratat locul unde a fost pus și giulgiurile în care a fost înfașurat trupul Domnului Hristos Iisus, marturisindu-le ca Domnul a înviat și îndemnându-le sa mearga sa îi anunțe pe ucenici și pe Petru, care se lepadase de Hristos, ca Domnul Iisus Hristos a înviat.”„Teama femeilor mirofore de la mormântul gol al Mântuitorului Iisus Hristos a devenit izvor de bucurie, încredințându-se ele, dupa întâlnirea cu îngerul alb și dupa întâlnirea cu Însuși Domnul Cel Înviat, ca El a înviat. Ziua întristarii lor se preface în bucurie, ziua cea dintâi a saptamânii devine ziua a opta, Ziua Învierii, Ziua Domnului, ziua pe care a facut-o Domnul ca sa ne bucuram și sa ne veselim într-ânsa. De aceea, în fiecare Duminica, în Biserica Ortodoxa se serbeaza Învierea Domnului, iar în amintirea întâlnirii femeilor mironosițe cu îngerul la mormântul gol al Domnului, în fiecare Duminica, la Utrenie, se citește, în latura dinspre miazanoapte a Sfintei Mese, în partea unde a stat îngerul, lânga locul unde fusese așezat capul Mântuitorului Iisus Hristos când trupul Sau a fost în mormânt, din Sfânta Evanghelie, câte una din cele unsprezece Evanghelii ale Învierii.”„Dragostea sfânta a acestor femei purtatoare de miruri, în frunte cu Maica Domnului, pentru Mântuitorul Iisus Hristos, le face pe acestea modele ale sfințeniei feminine din toate timpurile și din toate locurile, în Sfânta Biserica a Domnului nostru Iisus Hristos, pe pamânt și în ceruri. Prin cinstirea aratata femeilor mirofore, în aceasta Duminica, Biserica aduce cinstire tuturor femeilor sfinte din istoria mântuirii neamului omenesc, atât femeilor drepte din vremea Vechiului Legamânt, a Legii celei Vechi, care s-au învrednicit chiar sa prooroceasca cu privire la Mântuitorul Iisus Hristos, dar mai ales femeilor sfinte din Legea cea Noua, a harului, în frunte cu Maica Domnului, Nascatoarea de Dumnezeu.”„Duminica de astazi, închinata femeilor purtatoare de miruri este, așadar, o zi de cinstire a tuturor sfintelor femei și, mai mult decât atât, o zi de cinstire în Biserica Ortodoxa a tuturor femeilor creștine, evlavioase, pioase, care întotdeauna au iubit și iubesc Biserica lui Hristos, care L-au iubit și Îl iubesc pe Domnul Iisus Hristos, uneori cu prețul vieții lor, cum este cazul sfintelor femei martire sau mucenițe, alteori marturisind în tacere și transmițând mai departe, cu evlavie mare și cuviința multa, credința în Domnul Iisus Hristos, Fiul Veșnic al Tatalui, întrupat pentru noi, oamenii, și pentru a noastra mântuire.”„Astazi, citindu-se aceasta frumoasa pericopa evanghelica, am reascultat nu doar cuvintele sfinte, ci am avut înaintea ochilor minții noastre și preafrumoasa icoana a Învierii Mântuitorului Iisus Hristos, zugravita de Sfântul Evanghelist Marcu în cuvinte, iar noi, înțelegând cele ce s-au întâmplat, cum femeile purtatoare de miruri au fost încredințate cu privire la adevarul Învierii Mântuitorului Iisus Hristos, suntem și noi încredințați ca Domnul Hristos a înviat. Nu au vazut ele cum a înviat Domnul Hristos din mormânt, dar s-au întâlnit cu îngerul, care le-a vestit Învierea. De aceea, icoana Evangheliei pe care am ascultat-o acum, devine icoana a Învierii Domnului.”Chiriarhul Oradiei a adresat celor prezenți apelul Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române pentru colecta în bani ce se afla în desfașurare în întreaga Patriarhie Româna, pentru ajutorarea creștinilor ortodocși din Siria, colecta ce a început în Duminica a doua dupa Paști, a Sfântului Apostol Toma, 27 aprilie, și se continua pâna în Duminica a patra dupa Paști, a Slabanogului, 11 mai.În cadrul slujbei, Preacucernicul Parinte paroh Valer Radu Staniș a fost distins cu rangul de iconom, pentru lucrare pastoral-misionara desfasurata în parohie, cât si pentru stradaniile depuse în vederea finalizarii si înfrumusetarii noului locas de cult.Parintele Ioan Nat Balint, Protopopul Beiușului, Seghiștei și Șteiului, a dat citire „Actului de sfințire” întocmit cu aceasta ocazie și a rostit un cuvânt de bun venit Ierarhului. Preacucernicia sa a facut și o scurta prezentare a parohiei, subliniind realizarile și împlinirile în plan pastoral-misionar, administrativ-grospodaresc, social-cultural și ctitoricesc din vremea pastoririi vrednicului de pomenire Preot Ilie Lobonț și a actualului paroh, Parintele Valer Radu Staniș.La finalul Sfintei Liturghii, parintele paroh a multumit tuturor celor care au contribuit la înaltarea și înfrumusețarea sfintei biserici. A multumit Bunului Dumnezeu si Preasfintitului Parinte Sofronie pentru aleasa purtare de grija, dar și pentru prezenta în mijlocul bunilor credincioși din Sânmartin de Beiuș. Dupa savârsirea sfintelor slujbe, pe parcursul întregii zile, toti credinciosii ortodocsi prezenti, barbati si femei, copii, tineri si vârstnici, au avut posibilitatea sa intre în Sfântul Altar, sa se închine si sa sarute Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce si Sfânta Masa.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 763

Id: 40373

Data: May 5, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).