Te Deum la Catedrala Mitropolitana din Iasi la inceputul vizitei canonice a Patriarhului Romaniei in Mitropolia Moldovei si Bucovinei

Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a fost intampinat astazi, 13 octombrie, in jurul orei 13:00, la Catedrala Mitropolitana din Iasi, de sute de credinciosi, la inceputul vizitei canonice pe care o efectueaza in Mitropolia Moldovei si Bucovinei, incepand de astazi, 13 octombrie, pana duminica, 17 octombrie. Patriarhul Romaniei s-a inchinat mai intai la moastele Sfintei Parascheva si ale Sfantului Maxim Marturisitorul, aflate sub un baldachin impodobit cu flori langa Catedrala Mitropolitana din Iasi. In continuare, cu ocazia vizitei canonice a Preafericirii Sale, in Catedrala Mitropolitana, a fost oficiata o Slujba de Te Deum de catre Preasfintitul Parinte Corneliu, Episcopul Husilor, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, slujitori la Centrul Eparhial din Iasi. La slujba Te Deum-ului, alaturi de Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane s-au aflat: Inaltpreasfintitul Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, Inaltpreasfintitul Parinte Vasilios de Elassona, Grecia, Inaltpreasfintitul Pimen, Arhiepiscopul Sucevei si Radautilor, Preasfintitul Calinic Botosaneanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Iasilor, Preasfintitul Emilian Lovisteanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Ramnicului si Preasfintitul Ioachim Bacauanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Romanului si Bacaului.Inaltpreasfintitul Parinte Teofan a adresat un mesaj de bun venit Patriarhului Romaniei in Mitropolia Moldovei si Bucovinei. Intru numele Domnului, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel al Bisericii Ortodoxe Romane, revine acasa, revine in Moldova, in Mitropolia Moldovei si Bucovinei. Intru numele Domnului ierarhii Sinodului Mitropolitan al Moldovei, vietuitorii sfintelor manastiri, preotii din parohii, ostenitorii din asezamintele bisericesti si poporul drept credincios din Moldova primesc cu dragoste pe Patriarhul lor, rugand pe Dumnezeu sa-l aiba in iubirea milostivirii Sale. Intru numele Domnului, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel vine sa slujeasca Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie, aici in Catedrala si in alte zone ale Moldovei. Vine ca sa se inchine la binecuvantatele moaste ale Sfintei Parascheva, Ocrotitoarea Moldovei, Ocrotitoarea Preafericirii Sale din timpul pastoririi aici, aproape doua decenii, ca Intaistatator al Bisericii lui Hristos din Moldova, Sfanta Parascheva care a continuat sa il ocroteasca pe Preafericirea Sa si in greaua si frumoasa responsabilitate de Intaistatator al Bisericii Ortodoxe Romane , a spus Inaltpreasfintitul Parinte Teofan care a mai amintit cateva cuvinte despre activitatea Intaistatatorului Bisericii noastre din vremea arhipastoririi ca Mitropolit al Moldovei si Bucovinei.A urmat apoi cuvantul Preafericitului Parinte Patriarh Daniel care si-a exprimat bucuria de a fi prezent anul acesta la hramul Sfintei Cuvioase Parascheva. Parintele Patriarh Daniel a evidentiat in cuvantul sau modelul de urmat pe care il reprezinta Sfanta Parascheva si Sfantul Maxim, care sunt cinstiti in mod deosebit la Iasi in aceste zile. Una din marile daruiri ale harului Preasfintei Treimi sunt sfintii, care se impartasesc din sfintenia lui Dumnezeu si devin luminatori in Biserica pentru veacuri. Biserica Ortodoxa praznuieste Duminica Tuturor Sfintilor, ca prima duminica dupa Pogorarea Sfantului Duh si nu la inceputul lunii noiembrie, asa cum se intampla in alta parte. Roadele lucrarii Duhului Sfant in Biserica sunt tocmai sfintii, care Il marturisesc si Il preamaresc pe Hristos prin felul lor foarte bogat de a exprima lucrarea sfinteniei lui Dumnezeu in fiecare persoana umana. In mod deosebit, aici, cinstim in aceste zile pe Sfanta Cuvioasa Parascheva pentru ca este hramul ei, centrul intregii sarbatori, dar si pe Sfantul Maxim Marturisitorul care este considerat astazi ca cel mai mare teolog al epocii bizantine. Sfantul Maxim Marturisitorul a fost si unul dintre cei mai eruditi oameni din timpul sau. A fost secretar imperial si a ramas toata viata monah. A respins orice propunere pentru ranguri mari in Biserica. El are in comun cu Sfanta Cuvioasa Parascheva monahismul smerit si erudit .Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a subliniat importanta teologiei Sfantului Maxim Marturisitorul in stabilirea adevarului de credinta referitor la cele doua firi ale Mantuitorului: Intr-o vreme in care ierarhia intregului rasarit aproape ca a cazut in erezie, a fost singurul mare teolog la Bizant care a marturisit ca Iisus Hristos este Om adevarat si Dumnezeu adevarat si care nu numai doua firi, asa cum a spus Sinodul de la Calcedon in hotararile sale, ci si doua vointe, vointa divina si vointa umana. A fost o lupta foarte grea pentru ca se cauta din punct de vedere politic sa se ajunga la o pace cu orice pret. El, insa, a spus ca adevarul credintei nu poate fi negociat si nu poate fi jertfit pentru interese de moment. Sfantul Maxim in Rasarit si Martin, Papa Romei, in Occident au fost marturisitori ai dreptei credinte. Dupa ce a fost Papa Martin alungat din scaun nu a mai ramas decat Sfantul Maxim marturisitor al dreptei credinte. Deci, avem de a face aici cu un marturisitor care nu relativizeaza credinta in vremuri grele, ci o marturiseste si o apara mai mult si a aratat ca Biserica cea adevarata Ortodoxa sau Catolica, pentru ca termenii erau identici in primul mileniu, este cea care marturiseste dumnezeirea lui Hristos si adevarul Intruparii Lui. Avem de la Sfantul Maxim Marturisitorul o prezenta marturisitoare si o teologie profunda .De asemenea, Preafericirea Sa a aratat rolul important pe care l-a avut Parintele Dumitru Staniloae in a face cunoscuta teologia Sfantului Maxim Marturisitorul: Insa, Sfantul Maxim Marturisitorul a devenit cunoscut in teologia ortodoxa romaneasca printr-un alt marturisitor, prin parintele Dumitru Staniloae. Nici un teolog inainte de el nu a folosit in opera sa atat de mult gandirea Sfantului Maxim Marturisitorul ca parintele Dumitru Staniloae. Patriarhul Fotie al Constantinopolului a si spus ca scrierile Sfantului Maxim Marturisitorul sunt greu de citit si de inteles, dar fascineaza prin profunzimea lor. In afara de Capetele despre iubirea crestina si cateva scrieri ascetice cam toate operele sale sunt de o profunzime extraordinara, incat Sfantul Maxim Marturisitorul de abia incepe sa fie cunoscut in lumea crestina si sa fie folosit in teologie. In Occident s-au organizat mai multe simpozioane si colocvii internationale dedicate Sfantului Maxim Marturisitorul si dupa ce a aparut cartea lui Hans Urs von Baltazar, un mare teolog romano-catolic, ‘Liturghia cosmica’, atunci au inceput si altii sa se intereseze de Sfantul Maxim Marturisitorul . Faptul ca avem aici doi monahi, unul foarte erudit, secretar imperial si mare traitor al vietii monahale si aparator al ortodoxiei universale si pe Sfanta Cuvioasa Parascheva care nu a teologhisit atat de mult prin reflectie teologica, dar a teologhisit prin lauda adusa lui Dumnezeu, prin nevointa, prin post si rugaciune, ne indeamna si pe noi sa inmultim rugaciunea, sa ne intarim in marturisirea credintei, intr-o vreme de mult relativism si delasare, intr-o vreme de tentatii de sincretism si intr-o vreme in care oamenii invata sa isi puna mai intai nadejdea in Dumnezeu si apoi in puterile omenesti sau in ceea ce omul nascoceste ca stiinta moderna , a mai spus Preafericirea Sa.Preafericirea Sa a aratat ca Biserica Ortodoxa Romana uneste spiritualitatea cu lucrarea social filantropica: Noi ne bucuram ca lucrarile de la aceasta catedrala care au inceput cu zece ani in urma, se continua si speram ca atunci cand vor fi terminate sa venim la resfintirea picturii, pentru ca resfintirea altarului s-a facut intrucat s-a adaugat acestei catedrale un demisol care nu exista si atunci a trebuit sa fie demontat altarul vechi si repus dupa ce s-a turnat placa de beton. Ne bucuram, de asemenea, ca sunt multe activitati care s-au intensificat, altele care s-au dezvoltat si in acelasi timp ne bucuram ca in vremea noastra unim spiritualitatea cu lucrarea social filantropica. Implicarea Mitropoliei in educatia copiilor, in lucrari de ajutorare a saracilor, mai ales intr-o zona marcata puternic de saracie, asa cum de altfel toata tara este. Insa s-a spus la Uniunea Europeana ca partea aceasta a Moldovei dinspre Prut are o saracie extrema. Noi consideram, insa, ca atat timp cat avem o credinta puternica si rugaciune multa suntem foarte bogati, pentru ca bogatia aceasta materiala astazi este, iar maine poate fi pierduta, fiind adunata in jurul nostru, pe cand bogatia spirituala se aduna in sufletul nostru si devine comoara pe care o luam cu noi in vesnicie. Aceasta lucrare sfanta de luminare a sufletului si de ajutorare a acelora care au nevoie de ajutorul nostru este lucrarea sfintilor parinti din totdeauna, izvorata din Sfanta Evanghelia a Mantuitorului Iisus Hristos .Apoi, in cuvantul sau, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a evocat personalitatea parintelui Paisie Olaru: Paisie Olaru a fost un urias ca duhovnic si o fiinta foarte fragila din punct de vedere fizic. A stat ani multi pe pat suferind de un picior. Odata l-am intrebat ‘Cum se face ca dumneavoastra un om de rugaciune si care ati ajutat atata lume stati acum atat de mult in pat?’. El a raspuns ca prin suferinta si nevointa ne mantuim. Dupa aceea a facut o pauza si a zis: ‘Ci poate pentru ca eu ca duhovnic am dat prea repede dezlegari’. El era mai ingaduitor decat parintele Cleopa. Parintele Cleopa cand spunea ceva sau facea ceva aducea argumente din Scriptura si din Sfintii Parinti, niciodata nu a exprimat o opinie personala, ci totdeauna argumentata pe baza Sfintei Scripturi si a Sfintilor Parinti. Parintele Paisie spunea acelasi lucru, insa intr-o forma a lui personala, foarte simpla si inteleapta. Eu l-am admirat tocmai pentru faptul ca marturisea Ortodoxia intr-o forma accesibila pentru oamenii simpli. Semana intr-un fel cu parintele Paisie din Muntele Athos, pe care l-am vizitat impreuna cu parintele Cleopa in 1977 pe cand era la Manastirea Stavronichita. Parintele Paisie al nostru de la Sihastria a fost un om care zidea suflete pe cand se demolau biserici in Bucuresti. Odata, impreuna cu vrednicul de pomenire Parintele Patriarh Teoctist ne-am dus sa ne faca o rugaciune de binecuvantare in chilia lui care nu era departe de staretie. Asa cum avea obiceiul, ne-a binecuvantat cu rugaciunea cunoscuta acum de toti si care se sfarsea: ‘..si da-le Doamne un coltisor de Rai’. Noi cunosteam rugaciunea aceasta, pentru ca s-a raspandit in popor, insa am trait personal experienta binecuvantarii lui. Aproape o saptamana, in fiecare zi simteam o bucurie si o pace deosebita si aceasta se explica prin faptul ca era cu adevarat un om sfant care transmitea pacea si bucuria Duhului Sfant. Prezenta Duhului Sfant in om este cea mai mare lucrare in Biserica si cea mai pretioasa. De aceea, am hotarat sa venim sa facem pomenire la 20 de ani de la trecerea sa la Domnul. S-au scris cateva carti si una dintre ele, pe care am publicat-o la Iasi avea titlul ‘Parintele Paisie Olarul – povatuitor al credinciosilor catre poarta cerului’. Am descoperit, apoi, un manuscris al sau despre monahii de la inceputul secolului al XX-lea, dupa Primul Razboi Mondial care a fost publicat sub numele Da-le Doamne un coltisor de rai . Avea multa intelepciune si ne-am gandit ca este povatuitor al credinciosilor si acum, prin rugaciunile sale, spre poarta raiului . In continuare, Preafericirea Sa a vorbit despre Biserica Manastirii Golia care va fi resfintita duminica: Desigur al treilea motiv important pentru care am raspuns invitatiei Inaltpreasfintitului Teofan este resfintirea Bisericii Manastirii Golia dupa 350 de ani de existenta, 350 de ani de rugaciune, 350 de ani de marturisire, 350 de ani de aparare a dreptei credinte. Acolo este inmormantat un Patriarh Ecumenic si o multime de oameni care au luptat pentru pastrarea credintei ortodoxe. Este o biserica precum o cetate, numai Iasiul mai pastreaza sapte biserici in forma de cetate; nu se mai gasesc in Europa Rasariteana orase care au sapte manastiri inconjurate cu ziduri de cetati, astfel trebuie pusa in evidenta bogatia si frumusetea acestor manastiri cetate . La final, Patriarhul Romaniei a multumit pentru primirea deosebita si a vorbit despre legatura dintre hramul Sfintei Parascheva si al Sfantului Dimitrie, Ocrotitorul Bucurestiului: Am venit sa vedem evlavia credinciosilor si sa vedem ca unii dintre ei, in luna octombrie, dupa ce se roaga la Sfanta Parascheva vin si la Sfantul Dumitru. De aceea, o sa comandam la Panselinos, la aceasta echipa de tineri iconografi, o icoana care sa aiba doi sfinti: Sfanta Parascheva si Sfantul Dimitrie si sub ei scene din viata lor. Aceasta este icoana lunii octombrie, un sinaxar concentrat pentru luna octombrie. Am primit deja un sinaxar pictat al lunii septembrie, dar acum facem unul special si o sa multiplicam aceasta icoana ca sa vada lumea ca cele doua hramuri nu sunt in competitie, ci se completeaza si arata izvoare ale binecuvantarii pentru intreg poporul roman. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa simtim prezenta si lucrarea rugaciunilor sfintilor in viata noastra si impreuna cu ei sa preamarim pe Dumnezeu, sa-I multumim pentru toata lucrarea Bisericii si in acelasi timp sa ne intarim in credinta mai ales cand trecem prin incercari. Va multumim pentru primirea frumoasa, pentru cuvantul cald adresat si pentru prezenta dumneavoastra. Sa traiti intru multi si binecuvantati ani .

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 696

Id: 9590

Data: Oct 13, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).