Venirea lui Hristos a fost pregatita progresiv

CUVÂNT TEOLOGIC al parintelui Dumitru Staniloae:

Duminica a 28-a dupa Rusalii (a Sfintilor Stramosi) (Luca 14, 16-24) (Pilda celor poftiti la cina)[…] Cuvântul lui Dumnezeu Şi-a facut prin Revelatia Ve­chiu­lui Testament mai simtite pre­zenta si actiunea Lui perso­na­le în relatie cu oamenii, pre­ga­tindu-i totodata prin ea pentru viitoarea Lui prezenta per­so­­nala deplin clara si apropiata în Iisus Hristos - Cuvântul si Fiul lui Dumnezeu, Cel întrupat. Astfel,prezenta Cuvân­tu­lui dumnezeiesc prin ratiunile sau cuvintele lucrurilor, si cea prin cuvintele si faptele directe ale Vechiului Testament si ve­ni­rea Lui în trup se însira pe o li­nie progresiva, fiecare din ce­le anterioare pregatind-o pe cea ulterioara si fiecare din cele ul­terioare facând mai vadite pe cele anterioare.Dumnezeu-Cuvântul Şi-a fa­cut prezenta si actiunea mai cla­re si mai eficiente în Vechiul Tes­tament prin cuvinte directe sop­tite în inimile proorocilor si prin fapte care se distingeau în chip mai vadit ca fapte ale Sale de­cât evenimentele si împreju­ra­rile naturale, care puteau fi in­terpretate ca înfaptuindu-se fa­ra un Dumnezeu personal. Pa­­triarhii si proorocii traiesc, în cuvintele ce li se comunica si în faptele savârsite cu ei si cu po­porul Israel, prezenta directa a persoanei Cuvântului, desi a­ceas­ta înca nu intra ca persoa­na în comunitatea persoanelor u­mane. Ei stau fata în fata cu Per­soana care le adreseaza cu­vin­­tele si le anunta faptele Sa­le. Intra într-o relatie directa cu El ca persoana, dar înca nu ca persoana întrupata, coborâ­ta ontologic în rândul oameni­lor.Persoana Cuvântului ra­mâ­ne înca deasupra oamenilor, de­si îsi face puternic simtita ca­li­tatea de persoana si interesul pe care-l are pentru persoanele u­mane si relatia Sa cu ele. De a­ceea cuvintele Lui sunt puter­ni­­ce si au caldura comunicarii per­sonale si forta de a opri pe oa­meni de la cele contrare voii Lui si de a-i sprijini în îm­pli­ni­rea voii Lui, forta care sustine în acelasi timp ratiunea lor, fiind ea însasi rationala. Sfântul Maxim Marturisitorul gaseste în­tre prezenta Logosului, prin lu­­crurile si prin ratiunea uma­na, si prezenta Lui în Vechiul Tes­­­tament o identitate de fond1.Cu­vintele si faptele per­so­­nale mai clare din Vechiul Tes­ta­ment nu contrazic pe cele din na­tura (sau prin revelatia na­tu­r­ala), ci le pun si pe acestea în lumina ca fiind cuvinte si fap­te ale Sale, si împlinesc ceea ce ar fi trebuit sa se împlineas­ca prin acelea: un progres spre co­muniunea tot mai profunda cu Dumnezeu. Astfel, Psalmis­tul vede mai clar, în lumina vor­birii si actiunii mai directe a Cu­vântului lui Dumnezeu în Ve­chiul Testament, însasi rân­du­­iala din natura ca fiind cu­vin­­te si fapte ale lui Dumnezeu: „Ce­rurile spunmarirea lui Dum­nezeu si facerea mâinilor Lui îi vesteste taria. Ziua spu­ne zilei cuvânt(despre Dum­nezeu) si noaptea vesteste nop­tii stiinta, nu sunt graiuri, nici cu­vinte, ale caror glasuri sa nu se auda... în soare a pus locasul Sau“ (Ps. 18, 1-5).Despre prezenta si lucrarea Cu­vântului în Vechiul Tes­ta­ment ca pregatire a venirii Sale în trup, Sfântul Maxim Mar­tu­ri­sitorul spune ca „înainte de ve­nirea vazuta si în trup, Cu­vân­tul lui Dumnezeu venea în mod spiritual la patriarhi si pro­oroci, preînchipuind tainele ve­nirii Lui“ 2; sau: „Cuvintele le­gii si ale proorocilor, fiind îna­in­te-mergatoarele venirii Lui în trup, calauzeau sufletele la Hristos “3.Nu numai prin cuvinte îsi fa­ce Cuvântul mai sesizabila pre­zen­ta în Vechiul Testament, ci si prin fapte, prin tipuri rându­i­te de El si printr-o putere, în ca­re se simtea ceva din harul ca­re va iradia deplin din El du­pa Întrupare si Înviere. „Harul no­ului Testament era ascuns tai­nic în litera Vechiului“, spu­ne tot Sfântul Maxim. Sau: „Vo­ind Dumnezeu sa trimita ce­lor de pe pamânt harul vir­tu­tii dumnezeiesti (al puterii pro­du­­catoare de virtute) din cer, pen­tru mila Sa cea catre noi, a pre­gatit simbolic cortul sfânt si toa­te cele din el, care este o ras­frângere, un chip si o imitare a în­telepciunii“4. Desigur, cortul Ve­chiului Testament nu era sim­bol numai în sensul intelec­tu­­al al cuvântului, ci în sensul de recipient a ceva din puterea cor­tului de Sus, sau a Cu­vân­tu­lui dumnezeiesc personal, Care va aduce prin întrupare toata pu­terea Sa în trupul omenesc, a­devaratul Lui cort, si deci în re­­latia directa cu oamenii. Sfân­­tul Maxim considera ca ori­­ce mijloc prin care se face co­mu­­nicata prezenta spirituala a lui Dumnezeu si se face simtita pu­terea Lui e un simbol al Lui. Dar simbolul poate deveni tot mai transparent mijloc de co­mu­­nicare a unei puteri tot mai mari a Lui. Exista astfel o sui­ta de simboluri. Chiar Cuvân­tul lui Dumnezeu cel întrupat poa­te deveni tot mai transpa­rent si poate manifesta în mod tot mai simtit puterea Lui, co­res­punzator cu starea du­hov­ni­ceas­ca a celor ce se alipesc Lui prin credinta si prin viata. „Pre­cum cuvintele legii si ale pro­orocilor, fiind înainte-mer­ga­toarele venirii Lui în trup, ca­lauzeau sufletele la Hristos, la fel si Cuvântul lui Dumnezeu cel întrupat, ridicat întru sla­va, S-a facut înainte-mer­ga­to­rul venirii Sale duhovnicesti, ca­lauzind sufletele prin pro­pri­i­­le Sale cuvinte spre primirea lu­minoasei Sale veniri du­hov­ni­cesti. Aceasta venire o înfap­tu­ieste El pururea, preschimbând prin virtuti pe cei vrednici din trup în duh. Dar o va în­fap­tui si la sfârsitul veacului, des­co­­perind în chip vadit cele ce e­rau mai înainte ascunse tutu­ror“ 5. Cu cât prezenta Sa ca per­­soana e mai clar sesizata, cu a­tât iradiaza din Persoana Sa o lu­mina spirituala mai va­di­ta.Astfel, „legea era umbra, iar pro­orocii (ansamblul pro­oro­ci­lor), preînchipuirea bunurilor dum­nezeiesti si duhovnicesti din Evanghelie“6. În umbra an­ti­cipata e proiectata însa nu nu­mai forma nedeplin deslusi­ta a originalului, ci si ceva din pu­terea lui. Caci numai o raza pro­i­ectata din original da for­ma umbrei. În acest sens, „ma­na data lui Israel în pustie este Cu­vântul lui Dumnezeu, Care ha­razeste toata placerea du­hov­niceasca celor ce-L ma­nân­ca si se deosebeste de orice gust care raspunde poftelor celor ce-L manânca“7.Despre rezumarea si întregi­rea prezentei si lucrarii Cu­vân­tu­lui înainte de întrupare atât în natura, cât si în Vechiul Tes­ta­ment, în Hristos cel întrupat, pre­zenta care astfel nu e su­pri­ma­­ta prin venirea Cuvântului în trup, ci facuta luminoasa, tot Sfântul Maxim spune: „Tai­na întruparii Cuvântului cu­prin­de în sine întelesul tuturor ghi­citurilor si tipurilor Scrip­tu­rii si stiinta tuturor fapturilor va­zute si cugetate“8.Datorita acestui fapt, nu numai Revelatia culmineaza în Lo­gosul întrupat si înviat, fapt ce se va descoperi deplin în via­ta viitoare, ci (si) cosmosul în­treg îsi va face vadita si lumi­noa­­sa concentrarea si bogatia lui de sensuri în Persoana lui Hris­tos, sau a Logosului întrupat. Cheia de bolta a creatiei nu este o lege impersonala ge­ne­­rala, nu este o substanta, ci Per­soana plina de sens, plina de toate sensurile, a Logosului. To­tul culmineaza într-o persoa­na, anume în Persoana de la Ca­re si provine. De la aceasta Per­soana vin toate, în Ea sunt ti­nute toate, în Ea se vor arata cu­prinse si luminate toate. Pan­tocratorul, deci sustina­to­rul si împlinitorul nu numai al Bi­sericii, ci al tuturor, e Per­soa­na: e Logosul personal în­tru­­pat. Lumea a fost creata pen­tru om, iar acesta, pentru Hris­tos, în Care se realizeaza de­plin. „Firea omului a fost con­stituita de la început pentru Omul cel nou (Hristos). I s-a dat minte si dorinta pentru A­ce­la. Am luat ratiune pentru El, ca sa cunoastem pe Hristos, iar dorinta, ca sa alergam spre El. Am primit memorie ca sa-L pur­tam pe El, pentru ca El era si arhetipul celor creati“ 9.În Hristos se deschide ne­sfâr­­situl dragostei si al liber­ta­tii în Dumnezeu, natura însasi d­e­paseste starea ei de natura su­pusa necesitatii; în om si în mod deplin în Hristos ea de­pa­ses­te repetitia, intrând în nou­ta­­tea continua a libertatii în iu­bi­­re. Omul a fost creat spre Hris­tos, „ca spre un dreptar (ca­non) si norma..., ca sa-L poa­ta primi pe Dumnezeu“10.Înca din primele timpuri ale Bi­sericii, Sfântul Irineu spu­nea: „Hristos cel istoric a fost pro­totipul pe care l-a avut Dum­nezeu în minte când a creat pe primul om. Hristos era o­mul deplin si desavârsit Care a­vea sa Se arate pe pamânt, iar Fa­catorul a vazut de mai îna­in­te si a creat pe Adam potrivit cu acest prototip viitor. Prin ur­ma­­re Adam a fost creat dupa mo­delul Cuvântului, Care avea sa asume în timp, ca Hristos, fi­rea omeneasca si sa Se arate om desavârsit pe pamânt“ 11. „Este cunoscuta învatatura lui I­rineu despre Adam ca «prunc» si despre dezvoltarea «pruncului» pâna la Hristos. Dupa a­cest Parinte, Cuvântul S-a fa­cut om la sfârsitul dezvoltarii o­mului în «cuvânt» (în ratiune), ca o coroana si ca un scop final al neamului omenesc“ 12.Parintii (Bisericii) pun prin a­ceasta în relief legatura dintre antropologie si hristologie, sau împlinirea omului si a cos­mo­­sului în Hristos, ca fiind Per­­soana suprema în relatie cu ce­lelalte Persoane treimice.[…]În Hristos ni s-a deschis ca­lea spre tinta deplinei u­ma­ni­zari si El e calea spre aceasta, caci e calea spre comuniunea cu Dumnezeu ca o comunitate de persoane pe care nu le pu­tem reduce la starea de obiecte, si, prin aceasta, calea spre co­mu­niunea deplina cu semenii nos­tri. Prin întruparea Sa ca om, Hristos ne-a facut accesibi­la comuniunea cu Sine ca Dum­nezeu în forma umana cul­mi­nan­­ta, mai bine zis cu întreaga Sfân­ta Treime. Numai Iisus Hris­tos ne-a dat puterea sa ie­sim deplin din egoismul paca­tu­­lui, din închisoarea în limi­te­le naturii ca sistem al procese­lor de compunere si descompu­ne­re, sau al coruptibilitatii ce se încheie cu moartea.Dar în Iisus-Omul, aflat la ca­­patul final al umanului, uni­ver­­sul însusi si-a descoperit în­tre­gul lui sens si destin, ca ­tran­s­pa­rent al lui Dumnezeu. Hris­tos e „lumina lumii“, lumina ca­re lumineaza lumea, lumina în care se lumineaza lumea. Fie­care din noi e într-un fel o lu­mina a lumii. Dar calitatea a­ceas­ta e si o misiune, pe care nu o putem împlini prin noi în­si­ne în mod deplin. Noi o vedem îm­plinita în Hristos si, prin Hris­tos, participând si noi la a­ceasta împlinire; Hristos e îm­pli­nirea fiintei reale a omului - co­roana a creatiei - pentru ca în El omul e deplin unit cu Dum­nezeu. Astfel Hristos e atât de „is­toric“, atât de neconstruit si din acest punct de vedere e chi­pul cel mai uman al omului, dar, în acelasi timp, dincolo de ni­velul la care poate ajunge fi­in­ta noastra prin puterile sale. De aceea Hristos, omul atât de re­al, e, în împlinirea Lui ca om, si Dumnezeu. Mai precis, Hris­tos e omul împlinit, pentru ca e u­nit cu modelul omului, cu Lo­go­sul divin. Dar în Iisus Hris­tos, ca Logosul întrupat si în­vi­at, si în cei uniti cu El îsi va a­tin­ge si lumea desavârsirea sau sco­pul ei. Hristos e omul de vârf în care se împlineste cre­a­tia, întrucât este într-o comuni­u­­ne deplina cu Dumnezeu. „Re­fe­ratul creatiei... arata pe om ca (fiind) coroana si împlinire a cre­atiei. În faptele celor cinci zi­le dintâi cuvântul lui Dum­nezeu se manifesta ca simpla po­runca... Omul este chemat în e­xistenta si întronizat în cre­a­tie printr-o misiune ce i se în­cre­dinteaza. De-abia cu acest act creatia este desavârsita (Gen. 2, 1). Ea se prezinta ca o or­dine organizata în trepte, ca­re e orientata spre om si îsi a­tin­ge împlinirea suprema în om. Numai omul este pus în re­la­tie cu Dumnezeu fara alte trep­te intermediare.“13 Prin om u­neste Dumnezeu lumea cu Si­ne. Prin natura Sa umana Hris­tos aduna lumea în mod de­plin în Sine. Ca om unit cu Dum­nezeu în mod culminant, sau ca Dumnezeu actionând prin om, Hristos vindeca bolnavi, porunceste marii si vân­tu­­lui, învie morti si învie El în­susi la viata eterna, aratând sta­rea finala a lumii. E un alt sens în care Lui I s-a dat dupa înviere „toata puterea în cer si pe pamânt“ (Mt. 28, 18).Întrucât este înca înainte de În­viere împlinirea omului real, El duce prin Înviere pe acesta la capatul destinat lui.Dar daca Logosul întrupat ca om arata în Sine lumea a­du­na­ta si transfigurata si o va du­ce la aceasta stare în toti oame­nii ce se vor uni cu Sine, El poa­te face aceasta pentru ca a avut în­ca înainte de întrupare o le­ga­tura speciala cu lumea, le­ga­tu­ra pusa în relief prin oameni.Sfântul Apostol Pavel identi­fi­­ca pe Hristos cel întrupat cu Fiul lui Dumnezeu întru Care au fost create si asezate toate (Col. 1, 16-20). În Iisus Hristos se vor readuna toate, pentru ca în El au fost asezate toate de la în­ceput. Faptul readunarii de­pli­ne a tuturor în Hristos are o an­ticipare în faptul ca toate au fost create si asezate în El.Sfântul Ioan Evanghelistul iden­tifica pe Fiul lui Dum­nezeu, care S-a întrupat, cu Cu­­­vântul, iar pe Acesta Îl cu­noas­­te, ca si Sfântul Pavel, ca pe Cel prin Care toate s-au fa­cut si era înca înainte de în­tru­pare viata si lumina oamenilor, lu­minând în întuneric (In. 1, 3-5, 14). Sfântul Ioan a lu­at ideea Lo­gosului de la stoici si de la Fi­lon, dar identifi­cân­du-l pe a­ces­ta cu Fiul lui Dum­nezeu, Ca­ruia Sfântul A­pos­tol Pavel îi a­tribuie acelasi rol de fundament al tuturor în­ca de la cre­a­tie, dând acestui Logos întelesul de Per­soa­na, pe care îl are Fi­ul lui Dumnezeu la Sfântul Apostol Pavel.Sfintii Parinti au mers mai de­parte în învatatura despre pre­zenta Logosului în lume în­ca de la creatie, adoptând de la stoici si de la Filon si ideea ca Lo­­gosul era prezent în lume prin ratiunile lucrurilor. Dar i­den­tificarea continua pe care ei o fac între Logos si Fiul lui Dum­nezeu ne îndreptateste sa ve­dem în aceste ratiuni totoda­ta cuvintele Fiului lui Dum­nezeu, ceea ce pune în relief pre­zenta Logosului în lume în­ca înainte de întrupare, ca o pre­zenta a Persoanei Lui în re­la­tie cu persoanele umane.De fapt la Sfintii Parinti ra­ti­unea implica si cuvântul; iar cu­vântul e totdeauna cuvântul u­nei persoane catre alta. Deci în­sasi ratiunea e o functie a per­soanei în relatie cu alta.În acest sens, Ratiunea divi­na are caracter ipostatic, perso­nal si e îndreptata totdeauna spre alte ipostasuri, ca si ra­ti­u­nea umana. Dar aceasta nu exclude ca ratiunea sa aiba si un sens de ousia (fiinta) comuna mai multor persoane. Ea e via­ta si sens si raportare interi­pos­ta­­­tica în acelasi timp. „Cu­vân­tul“ Sfântului Evanghelist Ioan era „viata si lumina“. Ca viata e si putere. Iar sensul nu e des­par­tit de viata, nici viata de sens. Orice unitate reala e o u­ni­tate de viata sau de putere, a­vând în ea un sens si o rapor­ta­re la o alta unitate de viata si de sens. Ratiunea ca ousia sub­zis­­ta totdeauna în forma unor per­soane în relatie reciproca. Sfin­tii Parinti mentin, prin a­cest înteles, de Cuvânt, al Ra­ti­u­nii, caracterul personal al pre­zen­tei Logosului în creatie, ur­m­ând calea Sfântului Pavel si Sfân­tului Ioan. Prin aceasta ra­ti­unile Logosului sunt cu totul de­osebite de „ideile platonic-fi­lo­nice“. „Acolo problema cosmo­lo­­gica centrala era în ce fel Dum­nezeu, ca spirit absolut ima­terial si pur, a putut chema lu­mea impura în fiinta. Aici, dim­potriva, se porneste de la pro­blematica, hotarâtoare pentru gândirea biblica a Vechiu­lui Testament, despre lucrarea lui Dumnezeu. Ce vrea Dum­nezeu cu lumea? “14 El vrea sa o mân­tuiasca, sa o duca la o re­la­tie intima cu Sine ca persoana, fapt care se împlineste în Hris­tos. O interpretare ulterioara a pre­zentei Logosului în lume, prin ratiuni impersonale, ca te­me­iuri ontologice ale creatiei, in­­terpretare care s-a impus prin scolastica si prin toata fi­lo­sofia ultimelor secole si care de­personalizeaza ratiu­nea (Kant, Hegel etc.), e pe cale de a fi azi de­pasita chiar si în teologia catolica15.Logosul, ca Ratiunea perso­na­la, ca subiect al gândirii iubi­toa­re, ipostaziaza în Sine na­tu­ra umana, având ca urmare o re­alizare personala umana cul­mi­­nanta. Caci daca persoana u­mana e facuta „dupa chipul“ Lui, modelul implica în sine po­ten­tial si chipul Sau, pe care-l re­alizeaza, în mod subzistent si în grad culminant, prin asu­ma­rea naturii umane ca un chip des­fasurat în Sine însusi, ca chip unit nedespartit cu mode­lul. Chipul Sau uman ca par­te­ner deosebit al dialogului cu Lo­­gosul nu mai este în Hristos un astfel de partener deosebit, ci Logosul însusi este în dialog cu Tatal, atât ca Fiu dumneze­iesc, cât si ca om, si în dialog cu noi, atât ca om, cât si ca Fiu al lui Dumnezeu. Ca om în dialo­gul cu Tatal, Hristos înalta res­pon­sabilitatea Sa umana la ni­ve­lul omenesc maxim, dar a­ceas­­ta pentru ca e ridicat ca om la acest nivel prin calitatea Sa si­multana de Fiu al lui Dum­nezeu, Care are constiinta ca e nu numai Fiul lui Dumnezeu, ci si om. Iar ca Dumnezeu în di­a­­logul cu noi e coborât la ni­ve­lul iubirii si intimitatii maxime cu noi, dar aceasta este tocmai da­torita faptului ca fiind la a­cest nivel omenesc culminant, El nu înceteaza sa fie si Dum­nezeu. Ca Dumnezeu, Se face stra­veziu si vadit în umanita­tea Sa; ca om, pune o nota de a­pro­piere maxima în calitatea Sa de Dumnezeu în raport cu noi si de Fiu ascultator omenesc în raport cu Tatal.Unul si A­celasi ne cheama la raspun­de­­re maxima ca Dumnezeu si ma­nifesta o responsabilitate ma­xima fata de Tatal, pentru noi. El ne porunceste si Se roa­ga împreuna cu noi si pentru noi. Ne cere ascultare si ne roa­ga sa-I primim iubirea si sa-I ur­mam pilda de smerenie, de blân­dete si de slujire. Prin a­mân­doua e omul desavârsit, dar e omul desavârsit întrucât a­celasi e si Dumnezeu.[…]*Pr. prof. Dumitru Stani­loae, Teologia Dogmatica Or­to­­do­xa, vol. 2, EIBMO, Bu­cu­resti, 2010, pp. 16-21; 31-35. (Ti­tlul si su­blinierile din text a­partin re­dac­tiei).Note: 1 ‑Ambigua, P.G. 91, col. 1280-1281; 1289; 1305-1321; 1129; 1149-1151 etc.2 ‑Capete gnostice, II, 28, în Filoc. rom. II, p. 177.3 Op. cit, II, 29, loc. cit.4 ‑Op. cit, I, 88, 89, în trad. cit., p. 160, 161. Sfântul Ma­xim urmeaza aici Sfân­tu­lui Grigorie de Nyssa (Via­ta lui Moise, P.G. 44, col. 381 A).5 ‑Op. cit, II, 29, în trad. cit, pp. 177-178.6 ‑Op. cit, I, 93, în trad. cit., p. 162.7 ‑Op. cit, I, 100, în trad. cit, p. 164.8 ‑Op. cit, I, 66, în trad. cit., p. 148.9 ‑Nicolae Cabasila, Despre via­ta în Hristos, P.G. 150, col. 680 A.10 Ibidem, col. 560 D.11 ‑P. Nellas, „Ἠδικαωσιζ τοσ ίνθρρώποσ έν. Ηριπώ“, p. 69.12 Ibidem.13 ‑W. Beinert, Christus un­d der Kosmos, p. 17.14 Ibidem, p. 29.15 Ibidem, p. 66.(Cuvânt teologic publicat în saptamânalul “Lumina de Duminica” din data de 15 decembrie 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 672

Id: 36497

Data: Dec 12, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).