Vesmant innoit pentru biserica Sfantului Antonie

Pictura Bisericii Domnesti Sfantul Anton – Curtea Veche din Capitala a fost sfintita ieri, 16 iunie, de catre Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, impreuna cu Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor. Tot cu acest prilej a fost oficiata slujba de binecuvantare a lucrarilor savarsite la biserica parohiala in perioada 2007-2013.Considerata ca fiind cea mai veche biserica din Bucuresti, ctitorie a domnitorului Mircea Ciobanu de la anul 1559, Biserica Buna Vestire si Sfantul Antonie de la Curtea Veche a fost innoita in ultimii sase ani prin ample lucrari de restaurare si consolidare interioara si exterioara: a fost consolidat si restaurat intregul edificiu, au fost restaurate pictura murala si catapeteasma, a fost infrumusetata cu mobilier nou sculptat in lemn de stejar si a fost amenajat pavimentul din jurul sfantului lacas. Eforturile pe care preotii si credinciosii de la aceasta parohie le-au depus in tot acest timp pentru realizarea acestor lucrari au fost incununate ieri, prin savarsirea Sfintei Liturghii, de catre Preasfintitul Episcop-vicar Varsanufie Prahoveanul si prin rugaciunile de sfintire si binecuvantare rostite de catre Preafericitul Parinte Patriarh Daniel. Prin resfintirea picturii, am facut o lucrare de confirmare a acestor lucrari, dar si de multumire adusa lui Dumnezeu pentru ceea ce s-a realizat prin osteneala credinciosilor, prin coordonarea preotilor slujitori si prin jertfelnicia unor oameni cu suflet mare si inima larga. Aceasta curatire a icoanelor si aceasta sfintire a lor nu se fac numai pentru biserica de zid, ci se fac si pentru noi, cei care ne rugam in biserica, deoarece pictura curatita si sfintita ne cheama sa ne curatim sufletul, sa ne curatim viata de zgura pacatului, de fum si de praf si sa ajungem la frumusetea cea dintai, la haina luminoasa de la Botez; aceasta o facem prin pocainta, prin Spovedanie, prin nevointe si prin toata fapta cea buna. Şi atunci, biserica sfintita este oglinda vietii noastre; ne indeamna sa ne sfintim si noi spre slava Preasfintei Treimi si a noastra mantuire, a spus Preafericirea Sa. Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a mai adaugat ca Biserica Sfantul Anton - Curtea Veche este o ctitorie voievodala mica din punctul de vedere al spatiului, dar foarte frumoasa si de o valoare inestimabila, un simbol al continuitatii credintei in vremurile grele de sub stapanirea otomana si un centru spiritual al orasului vechi.Referindu-se la pictura bisericii, Patriarhul Romaniei a mai explicat ca aceasta este, in primul rand, o marturisire de credinta in Intruparea lui Dumnezeu, in al doilea rand, o chemare la rugaciune si comuniune cu Dumnezeu si cu sfintii, in al treilea rand, un indemn la viata sfanta prin urmarea pildei vietilor sfintilor pictati si abia in al patrulea rand o podoaba sau o frumusete estetica. Icoanele nu sunt o simpla amintire din trecut, ci o privire in Imparatia cerurilor in slava Preasfintei Treimi unde se afla sfintii. De aceea, sfintii au in jurul capului lor nimbul de lumina din lumina cea netrecatoare, lumina slavei din Imparatia cerurilor. Lumina de pe fetele sfintilor nu vine din exterior, nu este o lumina de la soare, ci vine din sufletul lor luminat de prezenta lui Hristos prin lucrarea Duhului Sfant. Asadar, icoana ortodoxa reprezinta realitatea din istorie, transfigurata in Imparatia lui Dumnezeu; este o marturisire permanenta a credintei ortodoxe ca Dumnezeu a luat chip de om ca noi sa avem un chip stralucitor vesnic in slava lui Dumnezeu, a spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel. Preafericirea Sa a mai aratat ca sfintii pictati in icoane sunt invatatorii nostri, dar si impreuna-rugatori cu noi pentru mantuirea noastra: Cand citim vietile lor, vedem cum s-au luptat ei cu ispitele, cu pacatele, cu ratacirile, cu necazurile, cu suferinta in timpul bolilor si in timpul prigoanelor, iar ei devin astfel invatatorii nostri. De aceea, mai mult decat toate cartile de teologie, vietile sfintilor au intarit, intaresc si vor intari credinta parintilor de odinioara, de acum si din viitor. Sfantul din icoana este viu in ceruri si prin icoana sa de pe pamant stabileste o legatura de chemare la viata in Hristos. Trebuie sa adaugam si faptul ca sfintii, invatatorii nostri din icoane, sunt si rugatori pentru noi. Ei nu doar ne invata ce trebuie sa facem prin exemplul lor, ci se si roaga pentru noi, ca Dumnezeu sa ne daruiasca putere sa implinim in fapta ceea ce ei ne spun prin cuvintele lor si prin vietuirea lor.Marturisirea dumnezeirii lui Hristos, conditia prima pentru inaltarea noastra la cerIntrucat evenimentul sfintirii picturii si binecuvantarii lucrarilor de la Biserica Sfantul Anton - Curtea Veche a avut loc in duminica inchinata de Biserica Ortodoxa Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic, care a avut loc la Niceea in anul 325, Intaistatatorul Bisericii noastre a vorbit si despre importanta marturisirii credintei in dumnezeirea Mantuitorului nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu intrupat, invatatura statornicita de Parintii niceeni: Sfintii Parinti pe care ii praznuim astazi (n.r., ieri) s-au adunat sa marturiseasca adevarata credinta, deoarece erezia sau ratacirea lui Arie se raspandise foarte mult si punea in pericol unitatea Bisericii si unitatea imperiului. Arie, un preot eretic din Alexandria, invata ca Iisus nu este Dumnezeu adevarat, ci este o faptura indumnezeita sau sfintita prin harul lui Dumnezeu. Parintii de la Niceea au combatut aceasta invatatura gresita si au afirmat ca «Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu, Unul Nascut Care din Tatal S-a nascut mai inainte de toti vecii. Lumina din lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut, iar nu facut, Cel de o fiinta cu Tatal prin care toate s-au facut», asa cum marturisim in Crez. La Niceea s-a statornicit marturisirea ca Hristos care S-a nascut in Betleem, a copilarit in Nazareth si a locuit in Capernaum nu este un om obisnuit, nu este fiul lui Iosif din Nazareth, care era doar protectorul sau sau tatal adoptiv, ci este Fiul lui Dumnezeu cel vesnic care S-a facut Om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor. Aceasta marturisire a dumnezeirii lui Hristos a fost formulata in primele sapte articole ale Crezului de la Niceea, completat mai tarziu cu altele cinci, in anul 381, prin Sinodul II Ecumenic de la Constantinopol. De aceea se numeste Crezul niceo-constantinopolitan.Patriarhul Daniel a explicat ca cinstirea Parintilor de la Sinodul I Ecumenic se afla in stransa legatura cu sarbatoarea Inaltarii Domnului si cu sarbatoarea Pogorarii Duhului Sfant, deoarece marturisirea dumnezeirii lui Hristos este conditia prima ca sa ne inaltam cu sufletul in rugaciune la Cer, si apoi, la a doua venire a Mantuitorului Iisus Hristos, dupa invierea trupurilor, sa ne inaltam impreuna cu El cu toata fiinta noastra. Nimeni nu poate sa se inalte in slava iubirii Preasfintei Treimi daca nu marturiseste credinta in Sfanta Treime aratata noua de Unul din Sfanta Treime care S-a facut Om, ca pe noi oamenii sa ne mantuiasca: Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Numai marturisind adevarul ca doar Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu, ca El S-a facut Om ca pe noi oamenii sa ne faca dumnezei dupa har, adica sa ne sfinteasca, numai marturisind aceasta credinta ortodoxa cuprinsa in Crez, noi ne putem inalta la Dumnezeu prin rugaciune acum pe pamant si apoi, cu toata fiinta noastra, cand va veni Hristos intru slava sa judece viii si mortii si a carui Imparatie nu va avea sfarsit. Prin aceasta vedem ca exista o legatura intre dreapta credinta si sarbatoarea Inaltarii la cer a Domnului. Totodata, marturisirea dreptei credinte este si o pregatire pentru sarbatoarea Pogorarii Duhului Sfant, pentru ca Duhul Sfant ne ajuta sa facem deosebirea intre adevar si eroare, intre dreapta credinta si ratacirea mintii omenesti. De aceea, atat Apostolii adunati in Sinodul de la Ierusalim la anul 50, cat si cei 318 Sfinti Parinti adunati la Sinodul de la Niceea in anul 325 aveau constiinta ca atunci cand marturisesc dreapta credinta, ei o marturisesc impreuna cu Duhul Sfant.Ranguri si distinctii pentru slujitorii si binefacatorii bisericiiLa final, Patriarhul Bisericii a acordat ranguri si distinctii celor care au ajutat la lucrarile efectuate la sfantul lacas. Astfel, parintele paroh Gheorghe Zaharia a primit Ordinul Sfintii Imparati Constantin si Elena, parintelui Ciprian-Florin Apetrei i-a fost conferit Ordinul Sanctus Stephanus Magnus, iar rangul onorific de iconom stavrofor li s-a acordat parintelui Viorel-Robert Barbu si parintelui Iulian-Florin Scuturoiu. De asemenea, Patriarhul Romaniei a oferit Diploma de onoare Sfintii Imparati Constantin si Elena mai multor binefacatori ai sfantului lacas: George Dinca, dr. Petru Calistru, prof. univ. dr. Bogdan Voiculescu, prof. univ. dr. Ştefan Birica, Marinela Caramida si Nicoleta Stroe. Preafericirea Sa a mai daruit parintelui paroh Gheorghe Zaharia un nou antimis pentru Sfantul Altar si un set de carti religioase pentru biblioteca parohiala. (Articol aparut sub semnatura domnului Gheorghe Cristian Popa si publicat in "Ziarul Lumina" din data de 17 iunie 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 702

Id: 31801

Data: Jun 17, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).