Vizita pastorala in parohia Marghita I

În Duminica a doua din Sfântul și Marele Post al Paștilor, a Sfântului Grigorie Palama, 16 martie 2014, Preasfintitul Parinte Sofronie, Episcopul Oradiei, s-a aflat în vizita pastorala în cea mai veche parohie ortodoxa româneasca din orașul Marghita. Cu acest prilej, Ierarhul a savârșit Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ierarh Vasile cel Mare, înconjurat de un sobor de ieromonahi, preoti si diaconi, în biserica parohiala cu hramul „Nașterea Sfântului Ioan Botezatorul”.Chiriarhul Oradiei a fost așteptat cu multa bucurie de catre credincioșii acestei parohii care, în aceasta zi, au primit pe noul lor preot paroh, în persoana Preacucernicului Parinte Constantin Petru Filip, care a slujit, vreme de 17 ani, în parohia Cuzap din Protopopiatul Marghita.La aceasta frumoasa praznuire pentru parohia Marghita I, Chiriarhul Oradiei a rostit, în cadrul Sfintei Liturghii, la momentul îndatinat, o predica deosebit de bogata și înalțatoare, aratând semnificatiile duhovnicesti ale celor doua pericope evanghelice care s-au citit, de la Sfinții Evangheliști Marcu și Ioan, în strânsa legatura cu teologia Sfântului Ierarh Grigorie Palama:„Dupa ce Duminica trecuta, prima din Sfântul și Marele Post al Paștilor, Duminica Ortodoxiei, am serbat biruința sfintelor icoane, prin proclamarea oficiala a cinstirii sfintelor icoane, la sinodul local din Constantinopol, din 11 martie 843, și reafirmarea biruinței dreptei credințe împotriva tuturor ereziilor care s-au manifestat de-a lungul timpului în Biserica, în aceasta a doua Duminica a Sfântului și Marelui Post, prin cinstirea memoriei Sfântului Ierarh Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului, aparatorul învațaturii de credința ortodoxe cu privire la energiile divine necreate și a experienței, în viața duhovniceasca a creștinilor, a prezenței lui Dumnezeu prin Harul Sau necreat, Biserica noastra serbeaza tot biruința dreptei credințe, constituindu-se în a doua Duminica a Ortodoxiei (…)Sfântul Ierarh Grigorie Palama a învațat, pe temeiul Sfintei Scripturi și al experienței de credința și de rugaciune a Sfintei Biserici, ca Harul lui Dumnezeu este necreat, țâșnind din Ființa dumnezeiasca, așa cum țâșnește apa dintr-un izvor. Daca Dumnezeu ne este inaccesibil în Ființa Sa, daca noi oamenii nu Îl putem cunoaște pe Dumnezeu în taina Ființei Sale, totuși Îl putem cunoaște prin Harul Sau, prin energiile dumnezeiești necreate, care țâșnesc din Ființa lui Dumnezeu și ni-L fac noua cunoscut pe Dumnezeu ca Treime de Persoane, Tatal și Fiul și Sfântul Duh, ca și comuniune de iubire, Harul divin necreat descoperindu-L pe Dumnezeu ca iubire și bunatate”, a precizat Preasfinția Sa.„Omul rugator, care face experiența rugaciunii, se umple de curația lui Dumnezeu, de prezența în viața sa a Harului divin necreat care arde spinii tuturor pacatelor, îl purifica pe om, îl curațește, îl ajuta sa scape de patimi, iar despatimindu-l, îl lumineaza cu cunoștința Adevarului, pentru ca, în cele din urma, sa îl duca pe culmile mântuirii, la îndumnezeirea prin har. Pentru ca Hristos Domnul, Fiul lui Dumnezeu, a venit în lume pentru ca pe noi, oamenii, sa ne cheme la mântuire, care, în învațatura de credința a Bisericii Ortodoxe, înseamna îndumnezeirea prin har, prin lucrarea Harului Duhului Sfânt, îndumnezeire posibila în Biserica în urma Tainei Sfântului Botez, printr-o viața traita în rugaciune, în smerenie, cu duh de pocaința pentru pacatele savârșite și cu așteptarea vederii luminii divine necreate, a luminii slavei lui Dumnezeu, aceasta fiind esența, țelul vieții creștine: dobândirea darului Duhului Sfânt, primirea, în însași viața trecatoare a omului pe pamânt, a germenului veșniciei, a slavei divine necreate, care stralucește în chipurile sfinților (…) Așadar, omul care se roaga ajunge sa dobândeasca vederea lui Dumnezeu, vederea luminii divine necreate, a slavei lui Dumnezeu, care îl purifica pe omul respectiv, îl curațește de patimi, îl face straveziu, transparent pentru lucrarea Harului Duhului Sfânt, îl transforma din om al carnii, în om al duhului, din om dominat de patimi, în om plin de Harul Duhului Sfânt, așa cum sunt sfinții, care, atunci când trec de hotarul vieții acesteia, nu mor, ci se nasc în ceruri, trec la o alta viața, iar ca dovada, aici pe pamânt, a lucrarii mântuitoare a Duhului Sfânt în viețile lor, ramân sfintele lor moaște, pline de har dumnezeiesc, de lumina divina necreata”, a spus Episcopul Oradiei.„Noi oamenii, care prin Adam am cazut în pacat și am fost izgoniți afara din Rai, prin Noul Adam, prin Fiul lui Dumnezeu Care Se face Om, suntem chemați sa ajungem din nou Acasa, la Tatal. El, prin moartea Sa pentru noi, rastignește pe Cruce, odata cu trupul Sau, și pacatele oamenilor. De aceea, El este nu doar Pastorul, nu doar Ușa prin Care se intra în Împarația cerurilor, ci și Mielul de jertfa, Care ia asupra Sa pacatele lumii. El, Cel fara de pacat, moare pentru pacatele noastre, pentru ca sa ne scoata din moarte la viața, pentru ca pe noi, oamenii muritori, sa ne duca în veșnicie, pentru ca noua, celor mulți și pacatoși, sa ne împartașeasca Harul divin necreat, lumina lui Dumnezeu cea mântuitoare. (…) Iar ca sa nu ne întristam ca mântuirea este rezervata unui grup restrâns de persoane, vine Pastorul Cel Bun, Pastorul și Mielul, Domnul nostru Iisus Hristos și ne anunța, aducându-ne multa nadejde, ca mai are și alte oi, care nu sunt din staulul despre care vorbea Mântuitorul Iisus Hristos ucenicilor Sai. Dar oare ce înseamna celelalte oi, care nu sunt din staulul acesta? Domnul Hristos se refera aici la faptul ca Mesia, Cel vestit și dorit de proorocii Legii celei vechi, nu a venit doar pentru oile cele pierdute ale casei lui Israel, ci a venit și pentru celelalte oi, care nu sunt din staulul Israelului, oi care se numara și ele între urmașii lui Adam, pentru toți urmașii lui Adam, ca sa ștearga lacrimile de pe chipurile lui Adam și al Evei, ca sa ridice povara pacatelor protoparinților neamului omenesc, a venit pentru ca sa îi cheme la mântuire pe toți fiii lui Adam. Și va fi o turma și un pastor, turma fiind Biserica, Israelul cel nou, iar pastorul este Hristos Domnul, Dumnezeu adevarat și Om adevarat, Care Își pune viața pentru turma Sa, ca sa o duca la lumina mântuirii. Prin El, oile Sale primesc viața cea veșnica, prin El, noi, oile Sale, prin Sângele Sau, a Mielului jertfit, ne spalam de pacatele noastre (…)Poporul nostru românesc, din zorile formarii și existenței sale pe pamânt a îmbrațișat credința cea dreapta, Ortodoxia, numarându-se în rândul acelor oi care nu erau din staulul vechiului Israel, și pe care a venit sa le caute Hristos, prin Sfântul Apostol Andrei, prin Sfântul Apostol Filip, iar la sudul Dunarii prin Sfântul Apostol Pavel. Pe aceștia, pe stramoșii noștri, a venit sa-i caute Domnul Hristos prin Sfinții Sai Apostoli, prin cei dintâi ierarhi ai Bisericii de aici, din rasaritul creștin al Europei și, pe vremea Sfântului Sfântului Grigorie Palama, prin Sfântul Ierarh Iachint, Mitropolitul de la Vicina, chemat de Domnitorul Țarii Românești la Curtea de Argeș, cetatea de scaun, ca sa fie Mitropolit al Țarii Românești, fiind recunoscut de Patriarhul de la Constantinopol, dar și prin toți ceilalți ierarhi și sfinți ai neamului nostru, care au marturisit, au propovaduit și au aparat credința creștina ortodoxa pe aceste meleaguri”, a aratat Chiriarhul.La finalul Sfintei Liturghii, Preasfințitul Parinte Sofronie a instalat pe Preacucernicul Parinte Constantin Petru Filip ca preot paroh al parohiei Marghita I. Astfel, i s-au încredintat Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce si cheile bisericii „Nașterea Sfântului Ioan Botezatorul” din Marghita, fiind asezat ca preot paroh.Parintele Ioan Şugar, Protopopul Marghitei, a rostit cuvântul de bun venit adresat Ierarhului Oradiei, mulțumindu-i pentru aleasa purtare de grija, si a vorbit despre frumoasele realizari ale Preacucernicului Parinte Constantin Petru Filip în fosta parohie de unde a venit, Cuzap, și unde a desfașurat o activitate pastoral-misionara, administrativ-gospodareasca și social-filantropica exemplara, ce l-a recomandat cu precadere pentru noua ascultare ce i-a fost încredințata de Preasfințitul Parinte Sofronie al Oradiei.Dupa cum a precizat pr. Cristian Rus, noul preot paroh al Parohiei Marghita I, Parintele Constantin Petru Filip, în cuvântul sau, a adus mulțumire Bunului Dumnezeu pentru toate darurile pe care le-a revarsat cu îmbelșugare peste persoana sa și a familiei sale, mulțumind, în același timp, cu recunoștința, Preasfințitului Parinte Sofronie pentru noua misiune preoțeasca pe care i-a încredințat-o la Marghita, asigurându-l de dragostea și prețuirea pe care i-o poarta, aratând ca încrederii acordate dorește sa îi raspunda cu rodnice rezultate în câmpul misionar din aceasta parohie, chemând ajutorul Preasfintei Treimi, a Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu și a tuturor Sfinților în lucrarea pastoral-misionara pe care o începe din aceasta zi.În numele Consiliului și Comitetului parohial al Parohiei Marghita I, dar și al tuturor drepmaritorilor creștini din aceasta enorie, Parintele Dan Gal, preot coslujitor, a adresat urari de bun venit Preasfințitului Parinte Sofronie, dar și noului preot paroh, asigurând-l pe Chiriarh de ascultarea și dragostea întregii suflari dreptmaritoare a Parohiei Marghita I.La final, Preasfintitul Parinte Sofronie a prezentat credinciosilor pe noul preot paroh, îndemnându-i la ascultare fata de acesta, aratând ca el este parintele duhovnicesc al tuturor credinciosilor din parohie, de la cei mai mici, pâna la cei cu tâmplele ninse. De asemenea, Ierarhul și-a exprimat convingerea ca experiența de pastor sufletesc, pe care Parintele Constantin Petru Filip a dobândit-o la parohia Cuzap, dar și frumoasa și pilduitoarea activitate în plan administrativ-bisericesc, cultural-educațional și social-filantropic, realizata pe parcursul celor 17 ani de preoție, vor fi puse în lucrare și vor face rod bogat în cadrul parohiei Marghita I, spre mântuirea celor încredințați spre pastorire.Nu în ultimul rând, în cuvântul sau, Preasfinția Sa a accentuat importanța savârșirii faptelor de milostenie în urcușul duhovnicesc spre Înviere, îndemnând pe credincioșii acestei parohii sa contribuie la colectele organizate la nivelul Patriarhiei Române, atât în aceasta perioada a Postului Paștilor, prin darul fiecaruia pentru Fondul Central Misionar, dar și în perioada pascala de dupa praznicul Învierii Domnului din acest an, prin ajutorarea creștinilor ortodocși din Siria, care sunt greu încercați în ultima vreme și care au nevoie de dragostea, rugaciunile și sprijinul concret al fraților lor creștini ortodocși din întreaga lume.Prima parohie ortodoxa din Marghita a fost înființata în anul 1924, la inițiativa Episcopului ctitor Roman Ciorogariu, românii dreptmaritori de aici rugându-se într-o capela amenajata într-o cladire din localitate. Mai apoi, la 12 iulie 1936, Episcopul Nicolae Popovici al Oradiei a sfințit piatra de temelie a primei biserici ortodoxe din Marghita, ce a primit hramul „Nașterea Sfântului Ioan Botezatorul”, fiind cunoscuta de locuitorii din oraș ca Biserica Alba. Lucrarile de construcție s-au executat cu sprijinul Armatei Române și a guvernelor României din perioada interbelica, prin grija preotului Cornel Halbac și a credincioșilor din Marghita și împrejurimi. Înfrumusețarea sfântului locaș cu pictura și toate cele necesare savârșirii cultului divin public s-a realizat între anii 1958-1966, prin grija Protopopului Petru Plumbaș, biserica fiind târnosita de catre Episcopul Valerian Zaharia al Oradiei, la data de 30 octombrie 1966.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 885

Id: 38936

Data: Mar 18, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).