În această lună, ziua a opta, pomenirea sfântului măritului marelui mucenic Teodor Stratilat.
 Acest sfânt a trăit pe vremea  împăratului Liciniu. Se trăgea după neam din Evhaita şi  locuia în Iracleea, care se află lângă marea Neagră.  El întrecea pe mulţi cu podoaba sufletului, cu frumuseţea  trupului şi cu puterea cuvintelor; şi toţi căutau să-i câştige  prietenia. Chiar şi Liciniu s-a găsit multă vreme în  legătură cu el, cu toate că auzise că este creştin şi că  defăimase pe idoli. Odată Liciniu a trimis pe câţiva bărbaţi  din Nicomidia, care erau de acelaşi rang cu Teodor, şi le-a  poruncit să aducă cu cinste înaintea lui pe mucenic. Când  aceştia s-au întors şi i-au spus lui Liciniu răspunsul  fericitului Teodor (cum că se cădea mai degrabă ca împăratul  să se ducă acolo, cu cei mai mari dintre zeii lui) atunci împăratul  a pornit îndată la Iracleea. Iar sfântul Teodor,  pregătit de mai înainte fiind prin vedenii ce i-au fost  trimise în vis de Dumnezeu, când a auzit că Liciniu se  apropie, a încălecat pe cal şi i-a ieşit înainte,  cinstindu-l precum se cuvine. Şi Liciniu întinzându-i  mâna dreaptă, şi întrebându-l de sănătate, a  intrat în cetate, şi şezând într-un loc înalt,  îndemna pe fericitul Teodor, să aducă jertfă zeilor săi.  Iar sfântul, cerând lui Liciniu pe zeii cei mai de seamă,  ca şi cum ar fi voit să-i cinstească mai întâi acasă,  şi numai după aceasta să le aducă şi jertfe de obşte, împăratul  dându-i voie, el a luat pe zeii cei de aur şi de argint, şi  la miezul nopţii i-a sfărâmat, şi făcându-i pe toţi  mici bucăţi, i-a împărţit celor săraci şi celor lipsiţi.  Şi când s-a făcut ziuă Maxenţiu Comentarisie a spus  împăratului, că a văzut capul zeiţei celei mari, Artemida,  în mâinile unui sărac. De aceea, din porunca lui  Liciniu, sfântul a fost prins şi adus înaintea lui, unde  a fost supus la nenumărate chinuri şi apoi a fost aruncat în  temniţă cu picioarele în butuci, unde a petrecut acolo  nemâncat şapte zile. După aceea iarăşi a fost scos şi  supus la şi mai grele chinuri în timp ce era pironit pe cruce,  în văzul mulţimii din care mulţi luau parte la chinuirea  sfântului, care răbda chinurile cu ajutorul lui Dumnezeu.  Văzând aceasta, au crezut în Hristos optzeci şi cinci  de oameni şi după dânşii alţi trei sute de slujitori, a  căror căpetenie era antipatrul Chestiu, care fiind trimişi să  omoare pe cei dintâi, au crezut în Hristos. Şi dacă  Liciniu, a văzut că se face zgomot mult în cetate, a poruncit  să se taie capul sfântului. Dar mulţime multă de creştini  s-a ridicat să-i oprească şi abia potolindu-i sfântul, şi  făcând rugăciuni către Hristos, i-au tăiat capul,  săvârşindu-şi astfel calea muceniciei sale. Iar sfintele lui  moaşte au fost mutate din Iracleea la Evhaita, şi puse în  locaşul părinţilor săi, precum a poruncit mucenicul, lui Avgar,  tahigrafului său, să facă. Acesta, fiind de faţă la mucenicia  lui, a scris mai pe larg toată istoria muceniciei sale, întrebările  pe care le-a primit şi răspunsurile pe care le-a dat şi a mai  descris şi vremea şi chipurile chinurilor sale de multe feluri,  precum şi ajutorul pe care l-a primit de la Dumnezeu.
Acest sfânt a trăit pe vremea  împăratului Liciniu. Se trăgea după neam din Evhaita şi  locuia în Iracleea, care se află lângă marea Neagră.  El întrecea pe mulţi cu podoaba sufletului, cu frumuseţea  trupului şi cu puterea cuvintelor; şi toţi căutau să-i câştige  prietenia. Chiar şi Liciniu s-a găsit multă vreme în  legătură cu el, cu toate că auzise că este creştin şi că  defăimase pe idoli. Odată Liciniu a trimis pe câţiva bărbaţi  din Nicomidia, care erau de acelaşi rang cu Teodor, şi le-a  poruncit să aducă cu cinste înaintea lui pe mucenic. Când  aceştia s-au întors şi i-au spus lui Liciniu răspunsul  fericitului Teodor (cum că se cădea mai degrabă ca împăratul  să se ducă acolo, cu cei mai mari dintre zeii lui) atunci împăratul  a pornit îndată la Iracleea. Iar sfântul Teodor,  pregătit de mai înainte fiind prin vedenii ce i-au fost  trimise în vis de Dumnezeu, când a auzit că Liciniu se  apropie, a încălecat pe cal şi i-a ieşit înainte,  cinstindu-l precum se cuvine. Şi Liciniu întinzându-i  mâna dreaptă, şi întrebându-l de sănătate, a  intrat în cetate, şi şezând într-un loc înalt,  îndemna pe fericitul Teodor, să aducă jertfă zeilor săi.  Iar sfântul, cerând lui Liciniu pe zeii cei mai de seamă,  ca şi cum ar fi voit să-i cinstească mai întâi acasă,  şi numai după aceasta să le aducă şi jertfe de obşte, împăratul  dându-i voie, el a luat pe zeii cei de aur şi de argint, şi  la miezul nopţii i-a sfărâmat, şi făcându-i pe toţi  mici bucăţi, i-a împărţit celor săraci şi celor lipsiţi.  Şi când s-a făcut ziuă Maxenţiu Comentarisie a spus  împăratului, că a văzut capul zeiţei celei mari, Artemida,  în mâinile unui sărac. De aceea, din porunca lui  Liciniu, sfântul a fost prins şi adus înaintea lui, unde  a fost supus la nenumărate chinuri şi apoi a fost aruncat în  temniţă cu picioarele în butuci, unde a petrecut acolo  nemâncat şapte zile. După aceea iarăşi a fost scos şi  supus la şi mai grele chinuri în timp ce era pironit pe cruce,  în văzul mulţimii din care mulţi luau parte la chinuirea  sfântului, care răbda chinurile cu ajutorul lui Dumnezeu.  Văzând aceasta, au crezut în Hristos optzeci şi cinci  de oameni şi după dânşii alţi trei sute de slujitori, a  căror căpetenie era antipatrul Chestiu, care fiind trimişi să  omoare pe cei dintâi, au crezut în Hristos. Şi dacă  Liciniu, a văzut că se face zgomot mult în cetate, a poruncit  să se taie capul sfântului. Dar mulţime multă de creştini  s-a ridicat să-i oprească şi abia potolindu-i sfântul, şi  făcând rugăciuni către Hristos, i-au tăiat capul,  săvârşindu-şi astfel calea muceniciei sale. Iar sfintele lui  moaşte au fost mutate din Iracleea la Evhaita, şi puse în  locaşul părinţilor săi, precum a poruncit mucenicul, lui Avgar,  tahigrafului său, să facă. Acesta, fiind de faţă la mucenicia  lui, a scris mai pe larg toată istoria muceniciei sale, întrebările  pe care le-a primit şi răspunsurile pe care le-a dat şi a mai  descris şi vremea şi chipurile chinurilor sale de multe feluri,  precum şi ajutorul pe care l-a primit de la Dumnezeu. 
Tot în această zi, pomenirea sfântului prooroc Zaharia.
 Numele Zaharia se tâlcuieşte:  pomenirea lui Dumnezeu. El era din neamul lui Israel din seminţia  lui Levi, şi s-a născut în Galaad. A venit apoi în  Ierusalim din ţara caldeilor, bătrân foarte; şi aflându-se  acolo, a proorocit multă vreme poporului şi a dat multe semne  pentru dovedirea celor grăite de el. A spus lui Iosedec, că va  naşte fecior şi se va face preot al Domnului în Ierusalim. A  binecuvântat pe Salatiil pentru fiul său, zicându-i: tu  vei naşte fiu şi vei pune numele lui Zorobabel. Şi în vremea  lui Cirus, împăratul perşilor, a dat semn, despre Cresus  împăratul Lidiei. Şi a mai înfăţişat cele cu privire  la prădarea Ierusalimului, la sfârşitul lui Israel, la  începutul şi sfârşitul limbilor şi la dărâmarea  templului; şi cu privire la încetarea proorocilor, a preoţilor  şi a sâmbetelor, şi cu privire la judecata a doua. Şi  proorocind şi alte multe, a răposat în bătrâneţi  bune; şi a fost îngropat aproape de mormântul  proorocului Agheu.
Numele Zaharia se tâlcuieşte:  pomenirea lui Dumnezeu. El era din neamul lui Israel din seminţia  lui Levi, şi s-a născut în Galaad. A venit apoi în  Ierusalim din ţara caldeilor, bătrân foarte; şi aflându-se  acolo, a proorocit multă vreme poporului şi a dat multe semne  pentru dovedirea celor grăite de el. A spus lui Iosedec, că va  naşte fecior şi se va face preot al Domnului în Ierusalim. A  binecuvântat pe Salatiil pentru fiul său, zicându-i: tu  vei naşte fiu şi vei pune numele lui Zorobabel. Şi în vremea  lui Cirus, împăratul perşilor, a dat semn, despre Cresus  împăratul Lidiei. Şi a mai înfăţişat cele cu privire  la prădarea Ierusalimului, la sfârşitul lui Israel, la  începutul şi sfârşitul limbilor şi la dărâmarea  templului; şi cu privire la încetarea proorocilor, a preoţilor  şi a sâmbetelor, şi cu privire la judecata a doua. Şi  proorocind şi alte multe, a răposat în bătrâneţi  bune; şi a fost îngropat aproape de mormântul  proorocului Agheu. 
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor mucenici Nichifor şi Ştefan, care prin sabie s-au săvârşit.
Tot în această zi, pomenirea sfintelor surori Marta şi Maria, şi a cuviosului Licarion mucenicul, care de sabie s-au săvârşit.
Sfintele Marta şi Maria, fiind surori, vieţuiau în singurătate, păzindu-şi fecioria. Trecând pe acolo pe unde petreceau ele ighemonul locului, ele scoţând capul pe fereastră au strigat că sunt creştine. Şi ighemonul înduioşându-se de moartea lor cea în floarea vârstei, ele au grăit împotrivă arătând cã moartea cea pentru Hristos nu este moarte, ci viaţă fără de sfârşit. Tot asemenea şi Licarion care era un copil, ce trăia laolaltă cu ele, spunând că este creştin, din porunca ighemonului a fost răstignit împreună cu ele pe cruce. Şi fiind împunşi cu sabia de călăi, şi-au dat sfintele lor suflete în mâinile lui Dumnezeu.
Tot în această zi, pomenirea sfinţilor mucenici Filadelf şi Policarp.
Tot în această zi, pomenirea cuviosului părintelui nostru Macarie, episcopul Pafosului.
Tot în această zi, pomenirea cuviosului Perghet.
Cu ale lor sfinte rugăciuni, Doamne, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi. Amin.
Textul este preluat de pe site-ul Calendar Ortodox
 Recomandari ortodoxe:
		Resurse ortodoxe - www.resurse-ortodoxe.ro
Noutati ortodoxe - www.noutati-ortodoxe.ro
Maica Domnului - www.maicadomnului.ro