Concertul traditional de colinde la Palatul Patriarhiei

In Aula Magna Teoctist Patriarhul din Palatul Patriarhiei a avut loc in aceasta seara, 17 decembrie 2012, incepand cu orele 18:00, concertul traditional de colinde RĂSĂRITUL CEL DE SUS al Patriarhiei Romane, organizat de Centrul de Presa BASILICA.Concertul s-a desfasurat in prezenta Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Romaniei, a Inaltpreasfintitului Casian, Arhiepiscopul Dunarii de Jos, Preasfintitului Ambrozie, Episcopul Giurgiului, Preasfintitului Ciprian Campineanul, Episcop-vicar Patriarhal, Preasfintitului Varlaam Ploiesteanul, Episcop-vicar patriarhal, Preasfintitului Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor, a membrilor Permanentelor Consiliului National Bisericesc si ai Arhiepiscopiei Bucurestilor, a parintilor protopopi din Capitala si judetul Ilfov, a profesorilor de la Facultatea de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din Bucuresti, si a peste 900 de spectatori, inaintea carora au interpretat colinde circa 180 de colindatori, dupa cum urmeaza:I. Corala NICOLAE LUNGU" a Catedralei PatriarhaleDirijori:Pr. Lect. Dr. Stelian IonascuDiac. Siluan EloiDiac. Constantin Razvan ŞtefanLuminita Gutanu1. Purpuriu de colinde (florilegiu):• Noua azi ne-a rasarit - Dumitru Georgescu Kiriac• Pe plai infloritu' - Sabin Dragoi• Buna dimineata - Timotei Popovici• Steaua sus rasare - Ioan D. Chirescu• Colinda de pacurar - Ilarion Cocisiu• Leganelul lui Iisus - Valentin Teodorian2. Dupa datini colindam - Alexandru Pascanu3. Junii buni colindatori - Sabin Pautza4. Ici in ceastor curti - Vinicius Grefiens5. Shchedryk - Mykola Leontovych (cantec traditional ucrainean)6. Noi umblam si colindam - Mihail Barca    II. Grupul psaltic TRONOS" al Catedralei PatriarhaleDirijor: Diac. protopsalt Mihail Buca1. Trei crai de la Rasarit - varianta populara2. Colo' sus pe langa luna - colind popular3. Cerul si-a deschis soborul4. In noaptea sfanta de Craciun5. La tata casa-i lumina - colind popular (solist: George Popa)6. Colindam colindIII. Corul de copii si tineret SYMBOL" al Patriarhiei RomaneDirijori:Arhidiacon Jean LupuLuminita Gutanu1. Troparul Nasterii Domnului - armonizat de Paul Constantinescu2. Am plecat sa colindam - Gheorghe Cucu3. Trei pastori - Timotei Popovici4. Pe cararea serpuita - Gheorghe Carp5. Vecernii (Concert de Craciun) - Pr. Ion Runcu (solista: Corina Gatu)6. Cantec de stea, la Betleem - Pr. Constantin Dragusin7. Noël - Chales Adolphe Adam (solista: Andreea Diana Blidariu)8. Steaua sus rasare - armonizare de Ioan D. ChirescuIV. Corul DIMTTRIE SUCEVEANU" al Protoieriei II CapitalaDirijor: Pr. Alexandru-Marius Dumitrescu1. Sara-i bun'a lui Craciun - armonizat de Pr. Nicu Moldoveanu2. Praznic luminos - Timotei Popovici3. Mos Craciun - de Ioan Borgovan (versuri de Octavian Goga, aranjat pentru cor barbatesc de Pr. Constantin Dragusin)4. Lerui marului - de Gheorghe Danga5. Linu-i lin - de Tiberiu Brediceanu si Ioan D. Chirescu (solist: Pr. Florian Paraschiv)6. Sus boieri, nu mai dormiti - Timotei Popovici7. Plugusorul - Maxim VasiliuLa finalul concertului, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a rostit un cuvant de binecuvantare intitulat Colindele de Craciun - izvor de lumina si bucurie, pe care il redam in continuare:"Biserica a instituit un post de sase saptamani, in care ne aflam acum, ca pregatire pentru Sarbatoarea Nasterii Domnului sau Craciunului, pentru a avea in sufletele noastre spatiu si timp pentru primirea Celui care este mai presus de spatiu si timp, Iisus Hristos Care S-a facut Om din iubire pentru oameni. Slujbele liturgice si textele biblice care se citesc in aceasta perioada vorbesc despre pregatirea omenirii, prin stramosii, profetii si dreptii Vechiului Testament, ca sa primeasca pe Fiul lui Dumnezeu Care pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire, S-a pogorat din ceruri, S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria si S-a facut Om , cum se spune in Crezul Bisericii noastre ortodoxe.Bogatia teologica si spirituala a textelor liturgice din Postul Craciunului si din ziua Sarbatorii Craciunului vine din Sfintele Scripturi si din scrierile Sfintilor Parinti ai Bisericii care au meditat indelung si profund la taina iubirii lui Dumnezeu pentru oameni aratata noua prin Intruparea si Nasterea Fiului Sau Cel ce S-a facut Om din iubire pentru oameni, S-a smerit pe Sine, ca sa ne inalte pe noi la viata si slava vesnica.Inspirate din aceasta bogatie a cantarilor liturgice bisericesti, colindele sunt expresia cea mai vie a culturii teologice si duhovnicesti populare a romanului crestin ortodox. Ele sunt un memorial si o prelungire a Liturghiei si a slujbelor de Craciun auzite in biserica. Ele sunt ecou si rodire a slujbei si sfinteniei Bisericii in sate si orase, in casele crestinilor, intrucat inimile credinciosilor au devenit biserica, pestera din Betleem transformata in salas primitor pentru cer, casa de oaspeti in care Pruncul este preamarit de magi intelepti!Colindele se canta in cor, impreuna, in stare de comuniune pentru ca persoanele care le canta, copiii, tinerii sau varstnicii reprezinta cetele de ingeri care au cantat la Nasterea Mantuitorului Hristos in Betleem: Slava intru cei de sus lui Dumnezeu, pe pamant pace, intre oameni bunavoire (Luca 2, 14). Colindele se canta in cor, in comuniune, si pentru ca ele reprezinta credinta Bisericii, iar Biserica este adunarea oamenilor in iubirea Preasfintei Treimi.Dar colindele se canta in cor nu numai impreuna cu oamenii din vremea noastra, ci si in cor cu stramosii, cu generatiile trecute. Astazi cu stramosii cant in cor colindul sfant si bun, Tot mos era si-n vremea lor batranul Mos Craciun . Cu alte cuvinte, colindele sunt deodata eveniment contemporan, nou, dar si traditie veche. Colindele sunt statornicie si prospetime. Ele reprezinta legatura vie a credintei Bisericii si a iubirii ei fata de Hristos-Domnul, ca raspuns al oamenilor la iubirea lui Dumnezeu Cel vesnic Care S-a facut Om. In colinde se arata familiaritatea oamenilor cu Dumnezeu – Copilul, cu Pruncul Iisus, Cel ce este mititel infasatel in scutec de bumbacel . Apropierea maxima a lui Dumnezeu de oameni, prin Intruparea Fiului vesnic, ii face pe acestia sa se apropie de Dumnezeu. In colinde se canta taina lui Dumnezeu Care coboara din ceruri si vine pe pamant, Se naste din Fecioara intr-o pestera, pentru ca Dumnezeu doreste sa sfinteasca si sa mantuiasca lumea (umanitatea si natura) din interiorul ei, cu acordul libertatii ei. Fiul lui Dumnezeu Se face Fiul Omului, Se salasluieste intre oameni. El vine la noi, pe pamant, in casa si sufletul nostru, pentru ca noi sa putem intra in casa cea cu multe locasuri a Tatalui din ceruri, asa dupa cum ne spune Mantuitorul cand zice in casa Tatalui Meu multe locasuri sunt (Ioan 14, 2).Colindele au darul de a revigora in Biserica lui Hristos constiinta misionara, intrucat misiunea de a vesti iubirea lui Dumnezeu prin cuvant si fapta este o vocatie a tuturor crestinilor.Ca si odinioara, Hristos vine astazi la noi in multe forme, ca un colindator sau ca un pelerin necunoscut, prin chipurile smerite ale oamenilor fara adapost, ale copiilor si batranilor abandonati, ale saracilor si bolnavilor, ale oamenilor singuri si intristati, flamanzi si neajutorati.De aceea, mai ales acum, cand in jurul nostru este multa suferinta si saracie, singuratate si neajutorare, sa aducem, prin cuvant si fapta, ajutor si bucurie, incurajare si speranta, asa cum ne invata Sfanta Evanghelie si Sfanta Biserica.In aceasta perioada a Sarbatorii Nasterii Domnului auzim colinde multe si frumoase despre Mos Craciun, desi, mai nou apare in societate si un fel de Mos Craciun secularizat si comercial, simbol al consumismului si al materialismului individualist. Totusi, adevaratul inteles al lui Moș Craciun se afla in iubirea parinteasca a lui Dumnezeu-Tatal, iubire care se arata in lume prin nașterea Fiului Sau Celui veșnic, Mantuitorul lumii. Mos Craciun e Tatal vostru si e Dumnezeul nostru , ne spune un vechi colind din traditia strabuna romaneasca (colindul Sfantului Andrei).Mos Craciun vine dintr-o tara indepartata – de obicei se spune ca vine din Nord, de acolo unde este frig si intuneric mai mult, adica in mod simbolic el vine de acolo unde e transcendenta si mister, inaccesibilitate si nepatrundere a intelesurilor.Insa Mos Craciun strabate intunericul si frigul intr-un mod minunat si aduce lumina si caldura interioara in suflete, prin iubirea sa milostiva, smerita si darnica. Prin aceasta, Mos Craciun ne mai arata ca iubirea lui Dumnezeu-Tatal este mai tare decat intunericul pacatului si decat raceala sau frigul instrainarii omului de Dumnezeu si al instrainarii oamenilor unii fata de altii.Mos Craciun cel bun este iubirea lui Dumnezeu – Tatal Cel Bun, Parintele luminilor , de la Care vine toata darea cea buna si tot darul (cf. Iacov 1, 17), Cel Care ne-a daruit pe Fiul Sau ca Mantuitor (cf. Ioan 3, 16).Astfel, Mos Craciun, care personifica iubirea Tatalui ceresc, ne indeamna sa fim buni, sa raspundem la bunatatea lui Dumnezeu cu bunatatea noastra fata de El si fata de semeni, sa raspundem prin rugaciune de multumire si prin fapte bune, prin daruri ale recunostintei fata de Dumnezeu si prin daruri ale iubirii noastre fata de copii, dar  si fata de saraci si straini, bolnavi si batrani, orfani si calatori.Felicitam pe organizatorii concertului de colinde al Patriarhiei Romane, intitulat Rasaritul cel de Sus, pe toti colindatorii si participantii la acest eveniment devenit deja traditie, dorindu-le tuturor Sarbatori fericite cu sanatate si bucurie!† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane"Toti colindatorii au primit la final daruri din partea Patriarhului Romaniei.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1285

Id: 26917

Data: Dec 18, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).