Cuvantul Preafericitului Parinte Patriarh Daniel rostit la Parohia 'Sfantul Mucenic Gheorghe' din Alcalá de Henares, Spania

Mesajul Patriarhului Romaniei adresat comunitatii romanilor ortodocsi din Parohia 'Sfantul Mucenic Gheorghe' din Alcalá de Henares, Spania, in a doua zi a vizitei canonice in Episcopia Ortodoxa Romana a Spaniei si Portugaliei, 17 aprilie, 2010.Inaltpreasfintiile Voastre,Preasfintiile Voastre,Preacucernici si Preacuviosi Parinti,Iubiti credinciosi si credincioase,Hristos a inviat!Traim astazi bucuria intalnirii cu clerul si credinciosii parohiei ortodoxe romanesti Sfantul Mare Mucenic Gheorghe din Alcalá de Henares. Este un eveniment sfant si binecuvantat in mod special pentru clerul si credinciosii romani din aceasta zona, care se aduna in aceasta capela romano-catolica, pusa la dispozitia ortodocsilor romani de catre Episcopia Catolica din Alcalá de Henares, prin bunavointa Episcopului catolic Jesús Catalá Ibañez, pentru a pastra vie flacara credintei ortodoxe stramosesti si a spori dragostea fata de tara si de valorile autentice romanesti.Cunoastem demersurile, stradaniile si efortul depus de aceasta comunitate in obtinerea acestui spatiu de slujire, dar mai ales a terenului pe care se va construi noua biserica. Avem speranta ca tot efortul dumneavoastra va rodi ca binecuvantare bogata, cunoscand ravna si dragostea clericilor si credinciosilor, dar si deschiderea si frumoasa colaborare cu Episcopia Catolica din Alcalá de Henares, cu autoritatile locale, in mod special cu Domnul Bartolomé González Jiménez, primarul localitatii Alcalá de Henares. Va binecuvantam si va indemnam ca deodata cu zidirea bisericii materiale sa ziditi in sufletele dumneavoastra biserica spirituala, ca expresie a credintei, a jertfelniciei si comuniunii cu Dumnezeu si cu oamenii.Formati aici, in aceasta comunitate romaneasca, socotita drept una din cele mai mari comunitati romanesti din Spania, o mare familie ortodoxa. Suntem constienti de greutatile si problemele pe care le intampinati, sau care v-au determinat sa cautati aici, departe de Romania si de cei dragi, un loc de munca. De aceea, pentru a nu va pierde credinta stramoseasca, identitatea nationala si traditiile sfinte, Va indemnam sa cultivati aceste valori in familiile dumneavoastra, intrucat familia este coroana creatiei si locul sau mediul in care omul incepe sa inteleaga taina iubirii si a binecuvantarii parintesti a lui Dumnezeu.Astazi, atat in Romania, cat si in intreaga Europa, familia crestina se confrunta cu criza economica (saracie, somaj, nesiguranta zilei de maine), cu criza morala (avortul, divortul, abandonarea copiilor, libertinajul s.a.), cu criza spirituala (sectarismul, fanatismul si prozelitismul religios). La criza aceasta de ordin spiritual din Europa occidentala se mai adauga in Europa centrala si orientala, in fostele tari cu regim comunist, si alti factori negativi care lovesc in familie: saracia, somajul, sectele prozelitiste, violenta, nesiguranta zilei de maine, emigratia spre tari mai bogate. Criza familiei se manifesta si in abandonul copiilor si in abandonul parintilor, in numarul mare de avorturi si chiar o crestere a numarului divorturilor, cresterea violentei in familie si cresterea delicventei juvenile. Plecarea unuia dintre soti, pe o perioada mai lunga, in strainatate, a creat premisele savarsirii unor acte de infidelitate sau a dus chiar la divortul multor familii aflate in aceasta situatie. In plus, intre sotul plecat peste granite si copiii sai, legatura familiala slabeste in mod considerabil, iar daca ambii soti sunt plecati si isi incredinteaza unor rude sau cunostinte copiii, acestia din urma pot avea probleme de ordin afectiv sau chiar pot suferi derapaje sociale (lipsa unei educatii si a unei supravegheri atente inlesnind, in unele cazuri, savarsirea unor infractiuni). Sunt situatii in care parintii trimit prea multi bani acasa, pe care copiii nesupravegheati ii cheltuie fara discernamant, ajungand prada unor vicii sau patimi, dar sunt si situatii in care parintii trimit prea putini bani sau deloc, familia ramasa in tara confruntandu-se cu mari dificultati financiare, ajungandu-se, uneori, chiar la internarea copiilor in unitati de ocrotire sociala.Sperante pentru depasirea crizeia) Binecuvantarea lui Dumnezeu asupra familiei.Criza familiei de azi nu poate totusi fi mai puternica decat binecuvantarea lui Dumnezeu-Creatorul Care a zis: 'Cresteti si va inmultiti si stapaniti pamantul!' (Facere 1, 28). In ciuda multor pacate si primejdii abatute asupra neamului omenesc, totusi familia a fost institutia cea mai stabila in istorie. In acest sens, 'deja in antichitate, cum arata Aristotel, ea (familia) era recunoscuta ca fiind institutia sociala primara si fundamentala, anterioara si superioara Statului, (Etica Nic. VII, 12, 18), contribuind in mod eficace la bunatatea societatii insasi'(1). In plus binecuvantarea familiei de catre Domnul nostru Iisus Hristos la nunta de la Cana, cand a transformat apa in vin, la solicitarea Maicii Domnului – icoana Bisericii rugatoare – de a ajuta o familie noua in nevoie, constituie pentru noi o puternica baza a sperantei crestine. Hristos care a schimbat apa in vin poate schimba criza intr-o speranta noua, poate aduce bucurie acolo unde ameninta lipsurile si tristetea. Noi insa trebuie sa-L rugam, sa-I spunem Lui ce lipseste cu adevarat familiei astazi si sa spunem familiei crestine in criza ca de fapt criza ei cea mai profunda este insuficienta ei deschidere spre ajutorul lui Hristos si al Maicii Domnului in organizarea insasi a vietii conjugale. Cu alte cuvinte, este vorba despre insuficienta cultivare a sfinteniei sau sacramentalitatii familiei. Minunea din Cana Galileii ne descopera fericirea ca dar al lui Dumnezeu care produce comuniune si bucurie in societate, nu ca drept ce trebuie cucerit in spirit individualist - egoist.b) O alta sursa de speranta este efortul Bisericilor de a apara familia naturala, traditionala, universala, si de a rezista in fata unor 'modele' noi de familie, in care relatia normala barbat-femeie este considerata ca ceva depasit.In acest sens, criza familiei in Occident a suscitat in diferite Biserici, mai ales in Biserica Romano-Catolica o intensa reflectie teologica si o activitate pastorala intensa privind familia. Cu toate acestea, se recunoaste ca mai sunt multe de facut(2). O cooperare ecumenica intensa in acest domeniu poate fi benefica si devine sursa de speranta. Este nevoie aici de mai multe programe si proiecte de cooperare ecumenica pe termen lung.De asemenea, este din ce in ce mai necesar un raspuns crestin comun la probleme noi ca: eutanasia, transplantul de organe, ingineria genetica (implantul de celule embrionare, fecundarea in vitro, procrearea prin disociere parentala, maternitatea de imprumut, clonarea), avortul, unirile libere ca alternativa la familia traditionala, casatoriile intre persoane de acelasi gen, etc. Reflectia teologica, stiintifica si etica a unor Biserici poate ajuta si alte Biserici in formarea unei atitudini comune in societatea secularizata de azi.c) Cooperarea Stat-Biserica (Biserici) este o alta sursa majora de speranta.Ingrijorati de amploarea fenomenelor sociale indreptate impotriva familiei crestine si constientizand situatia de criza prin care trece familia naturala, traditionala, astazi, Patriarhia Romana s-a alaturat actiunilor de combatere a violentei si discriminarii din familii, implicandu-se activ prin preotii si profesorii de religie din Romania in programe de sustinere a familiei crestine, de prevenirea si combaterea violentei, intolerantei si marginalizarii carora cad victime mai ales femeile si pruncii. Totodata, indemnam preotii la o mai serioasa angajare pastorala in promovarea si sustinerea valorilor traditionale ale familiei crestine, in afirmarea si cultivarea sfinteniei casatoriei, in afirmarea demnitatii maternitatii si a paternitatii, a filiatiei si a fraternitatii, ca daruri ale iubirii lui Dumnezeu, ce trebuie cultivate.De asemenea, este necesara o atentie speciala in organizarea solidaritatii in familie si intre familii, mai ales in contextul actual de criza spirituala si materiala, pentru ca lucrarea noastra sa devina o marturie misionara si binecuvantata.In interiorul Bisericii noastre, a comunitatii, pentru ca speranta sa devina un dar cultivat si roditor, sunt necesare, programe de cateheza si asistenta pastorala a copiilor si familiilor in criza, cicluri de cateheze pentru pregatirea tinerilor pentru casatorie, cateheze pastorale pentru tinerii casatoriti si pentru parintii lor, astfel incat pregatirea pentru casatorie sa nu se reduca doar la frumosul ceremonial al cununiei. Este necesar un program de cateheza pastorala pentru nasi pentru a-i implica in sustinerea continua a familiilor pe care le cununa. Trebuie inteleasa si mai profund si cultivata si mai mult legatura sfanta care exista intre taina familiei si taina Bisericii, intre taina copilului si taina persoanei, de vreme ce, pentru a fi Om adevarat, Dumnezeu-Fiul S-a nascut din femeie si a intrat in istorie ca fiind si copil. Toti termenii de baza in Biserica sunt imprumutati din familie: parinte spiritual, mama sau maica spirituala, frate si sora spirituala, fiu si fiica spirituala, chiar si in domeniul vietii monahale. De aceea, fara taina familiei nu poate fi inteleasa nici taina Bisericii, si fara sfintenia Bisericii nu poate fi inteleasa nici sfintenia familiei. Cununia este binecuvantata de Biserica in calitatea ei de icoana a iubirii dintre Hristos si Biserica, dintre Dumnezeu si umanitate. Niciodata familia nu poate fi redusa la aspectul ei biologic, juridic, psihologic, sociologic sau cultural, ea este mai mult decat toate acestea laolalta si le transcende, pentru ca are vocatia de a fi in lume icoana iubirii divine vesnice.† Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane1)Discours du Saint-Père (Jean Paul II) aux participants à la IIe Rencontre dahommes poliques et de législateurs daEurope, in Droits de lahomme, famille et politique, p. 14.2)Mgr. Battista Re, art.cit., p. 169. O reflectie interdisciplinara (drept, psihosociologie, etica, psihanaliza) intersanta se gaseste in lucrarea colectiva scrisa de Françoise Dekeuwer-Défossez, Albert Donval, Philippe Jeammet, Norbert Rouland, Inventons la famille, Editions Bayard, Paris, 2001, mai ales paginile scrise de Albert Donval despre legatura filiatiei, legatura conjugala, legatura fraternitatii si legatura sociala, ca legaturi ale vietii (pp. 214-224). (Articol publicat in 'Lumina de Duminica' din data de 18 aprilie 2010)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 606

Id: 5759

Data: Apr 18, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).