Erminia Icoanei Nasterii Domnului

In Biserica Ortodoxa, frumusetea sarbatorii Nasterii Domnului nu reiese numai din sfintele slujbe care se oficiaza in aceste zile si din traditiile pastrate cu sfintenie, ci si din modul in care este reprezentata scena marelui praznic in iconografie. Asa cum este cunoscuta astazi, icoana este o compozitie ampla ce grupeaza mai multe scene inspirate din Evangheliile canonice, dar si din traditia orala. Centrul de interes al acestei compozitii este reprezentat de grupul Pruncului si al Maicii Domnului. Ceea ce ne atrage atentia este faptul ca Pruncul este plasat in fundalul unei pesteri intunecate, semnificand lumea aceasta aflata in umbra mortii, luminata de soarele dreptatii care este Hristos, dar in acelasi timp ea ne duce cu gandul si la momentul Rastignirii, al Patimilor si al Mortii Domnului, lucru marcat de prezenta acelui cavou pe post de patut, a scutecelor care au forma unor giulgiuri de ingropare si, bineinteles, a fundalului pesterii care ne duce cu gandul la pestera Sfantului Mormant , a spus Asist. Drd. Ştefan Ionescu – Berechet de la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Bucuresti, dupa cum ne informeaza TRINITAS TV.Maica Domnului este reprezentata cu multa atentie, in toate icoanele Nasterea Mantuitorului. Alaturi de Prunc se afla Maica Domnului, de regula intinsa pe o saltea sau asezata oarecum cu spatele ridicat, cu sau fara semne de oboseala, in functie de accentele doctrinare pe care pictorii intentioneaza sa le puna subliniind nasterea mai presus de fire sau nasterea reala, omeneasca a Mantuitorului Hristos. Varianta in care Maica Domnului apare sezand in genunchi intr-o atitudine de adorare a Pruncului este mai tarzie, aparand in scoala cretana, prin secolul al XVII-lea, fiind o preluare din iconografia apuseana , a mai aratat Asist. Drd. Ştefan Ionescu – Berechet. In Icoana Nasterii Domnului sunt reprezentate toate treptele Creatiei, la momentul Intruparii Mantuitorului fiind de fata ingeri, oameni, dar si necuvantatoare. Din fundalul pesterii sunt boul si asinul, facand trimitere la o proorocire a lui Isaia, capitolul 1, versetul III. In registrul superior, in partea stanga, se observa ingerii care aduc slava lui Dumnezeu, slava intru cele de sus, grupul celor trei magi care este calauzit catre pestera Nasterii de catre steaua care este incadrata, intr-un mod foarte interesant, in acea raza de lumina simbolizand lumina dumnezeiasca. In partea dreapta, simetric cu grupul magilor, avem infatisata vestirea pastorilor de catre ingeri. In registrul inferior, in partea stanga, il observam pe Iosif ingandurat si uneori prezent in fata lui un batran garbov reprezentand pe diavol, demonul indoielii. In partea dreapta avem grupul moaselor care scalda Pruncul, un episod inspirat din Protoevanghelia lui Iacov menit sa puna in evidenta firea omeneasca, realitatea de netagaduit a Intruparii , a mai subliniat Asist. Drd. Ştefan Ionescu – Berechet. Icoana Nasterii Domnului este o teologie in imagine, intrucat reda prin culoare si face vizibil ceea ce Evanghelia ne descopera prin cuvant.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 672

Id: 10954

Data: Dec 24, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).