Cinstirea mortilor este un act de credinta

Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, in cuvantul de invatatura rostit pe 7 octombrie 2012 in Paraclisul Sfantul Grigorie Luminatorul din Resedinta Patriarhala, a explicat semnificatiile pericopei evanghelice a Duminicii a XX-a dupa Rusalii de la Sfantul Evanghelist Luca, capitolul al VII-lea, versetele de la 11 la 16, care face referire la Invierea fiului vaduvei din Nain.Minunea releva in primul rand faptul ca Mantuitorul nu Isi lasa poporul la greu, a aratat Patriarhul Romaniei. Evanghelia ne arata ca minunea Mantuitorului Iisus Hristos este o cercetare a lui Dumnezeu, o prezenta milostiva, mangaietoare si izbavitoare si de viata datatoare a lui Dumnezeu Care este de fapt Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu cel vesnic Care S-a facut om din iubire pentru oameni si pentru mantuirea lor. In mod surprinzator insa Evanghelia ne arata ca nimeni nu L-a chemat pe Iisus si nici pe ucenicii Sai sa vina in Nain. Nimeni nu L-a anuntat despre durerea acestei mame vaduve care ducea pe ultimul drum pe unicul sau copil. Prin aceasta intelegem ca Mantuitorul Iisus Hristos nu asteapta sa fie chemat ca sa consoleze pe cei indoliati, pe cei indurerati de moartea unei fiinte dragi, ci El din proprie initiativa merge spre locul unde se afla multa durere, intristare si suspin. El fiind Dumnezeu milostiv merge spre cei ce au nevoie de intarire sufleteasca, de consolare, de mangaiere atunci cand se simt singuri, parasiti, deznadajduiti si dezorientati. Prin aceasta Mantuitorul Iisus Hristos ne invata sa fim alaturi de cei care sunt tristi, indurerati, indoliati pentru ca au pierdut copii sau rude sau prieteni sau persoane pe care le-au pretuit foarte mult. Deci, iubirea milostiva este ratiunea principala sau motivul principal pentru care Iisus Hristos Domnul impreuna cu ucenicii Sai a mers spre cetatea Nain . Mantuitorul Hristos ii spune femeii vaduve Nu plange! si o impiedica astfel sa se prabuseasca sufleteste, coplesita de durerea pierderii unicului ei fiu. Atitudinea de mangaiere aratata de Domnul este un indemn pentru toti sa oferim compasiune celor aflati in necazuri grele, a mai spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, dupa cum ne informeaza Radio TRINITAS. Omul aflat in durerile simtirii pierderii unei fiinte dragi este adesea patruns de sentimentul neputintei, neajutorarii si al parasirii. Al parasirii de Dumnezeu si parasirii de propria forta sau putere de a mai face ceva in fata mortii, in fata necazului sau a suferintei. Consolarea sau mangaierea in vremuri de mare durere pentru cineva este o lucrare de iubire milostiva, de ajutorare a semenilor nostri si de aceea lucrarea Mantuitorului Iisus Hristos de pastor de suflete, de vindecator de durere si suferinta este o lucrare a Bisericii. Biserica prin slujbele, prin rugaciunile ei pentru cei morti, pentru cei adormiti in Domnul aduce mangaiere si alinare in familia indoliata. De aceea, a stabilit mai multe soroace de pomenire a mortilor care sunt si consolare sau intarire duhovniceasca, mangaiere a familiilor indoliate . Evanghelia ne cheama sa avem fata de cei indoliati sau indurerati o atitudine de compatimire si in acelasi timp de cinstire a celor plecati dintre oameni trecuti la cele vesnice. Cultul mortilor sau cinstirea mortilor este in primul rand un act de credinta si anume, credinta ca sufletul omului este nemuritor intrucat a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu cel nemuritor, cel vesnic viu. Hristos Care este Domn si peste cei morti si peste cei vii se bucura cand noi iubim pe cei care au fost parintii nostri, binefacatorii nostri, apropiati, marturisitori in credinta. De aceea, rugaciunea pentru morti este dovada cea mai frumoasa a iubirii mai tare decat moartea. Aceasta iubire fata de cei trecuti la Domnul se arata si in ingrijirea mormintelor lor, prin modul cum cinstim osemintele lor pe care le inhumam, le ingropam, nu le incineram, nu le ardem in crematoriu tocmai din respect pentru trupul in care a locuit Duhul Sfant, pentru ca Duhul Sfant locuieste in sufletul omului, iar din suflet se raspandeste prezenta lui si in trupul omului , a mai aratat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane.De asemenea, Preafericirea Sa evidentiaza ca Mantuitorul Hristos are o grija deosebita pentru tineri. In Evanghelia de astazi invatam ca Mantuitorul Iisus Hristos cinsteste si sicriul acestui tanar mort prin faptul ca se atinge de el. In Legea veche, mozaica a lui Moise nu se permitea ca cineva sa se atinga de mort pentru ca se considera un act de necuratie. Mantuitorul insa, dupa cum spune Evanghelia, S-a atins cu mana de sicriul lui. Iar Sfantul Chiril al Alexandriei interpreteaza acest gest al Mantuitorului ca fiind unul de pretuire a materiei trupului prin care lucreaza Duhul Sfant. S-a atins cu trupul, cu mana Sa de sicriul tanarului mort pentru a arata ca prin trup se comunica puterea vietii pe care Mantuitorul i-o reda acestui copil. Evanghelia ne mai arata ca trebuie sa intarim, sa mangaiem, sa consolam pe cei indoliati, sa cinstim pe cei trecuti la Domnul, dar ea arata prin mesajul cuvintelor Mantuitorului Tinere, tie iti zic scoala-te si o grija pentru tineri. Mantuitorul a savarsit trei invieri din morti si toate acestea trei au fost savarsite asupra unor tineri: fiul vaduvei din Nain, fiica lui Iair si prietenul Sau Lazar din Betania, fratele surorilor Marta si Maria. Prin aceasta Mantuitorul ne arata ca tineretea este simbolul vietii vesnice si ca El nu doreste moartea celor tineri, ci sa fie o bucurie pentru parinti, pentru frati, pentru societate, pentru comunitate . Duminica viitoare Biserica Ortodoxa se va afla in Duminica a XXI-a dupa Rusalii.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 550

Id: 24979

Data: Oct 7, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).