Intalnire duhovniceasca in orasul Paliei

La ceas de seara, in 14 martie, Parohia Ortodoxa Sfantul Nicolae din Orastie a chemat, intampinat si primit cu deosebita caldura duhovniceasca pe toti credinciosii doritori de merinde pentru suflet. Biserica a fost aproape neincapatoare pentru numarul mare de elevi, tineri, parinti si bunici veniti la intalnirea duhovniceasca sa-l cunoasca si sa-i asculte cuvintele Parintelui Paisie de la Manastirea Afteia, informeaza episcopiadevei.ro. Tema care urma sa fie abordata: Importanta gandurilor in viata duhovniceasca. Cuvintele sale de inceput ne-au reamintit faptul ca postul este calea de redobandire de catre om a starii sale originare, adamice. A acelei stari cand gandurile, vointa, sentimentele, toate puterile fiintei omenesti erau intru Dumnezeu, curate si nealterate in vreun fel. De aceea in acea stare bine-i era omului. In cuvantul sau Parintele a amintit felurile gandurilor cu care omul poate intra in contact. Gandurile bune sunt de la Dumnezeu si de la ingerii Sai, iar gandurile rele sau aparent bune, dar inselatoare ne sunt aduse de catre potrivnicii diavoli. Despre felul cum putem sa discernem care sunt gandurile de la Dumnezeu, Parintele a amintit cuvintele de la Galateni 5, 22-23: Iar roada Duhului este dragostea, bucuria, pacea, indelunga-rabdarea, bunatatea, facerea de bine, credinta, blandetea, infranarea, curatia... Gandul venit de la Dumnezeu ne aduce in suflet starile enumerate mai sus, ca mangaieri ale Duhului Sfant. S-au enumerat felurile ispitelor, dupa invatatura Sfintilor Parinti. Acestea sunt cele cu care a fost ispitit si Mantuitorul Hristos de catre diavol in pustia Carantaniei. Fiind Dumnezeu, Mantuitorul le-a biruit. Exista tot atatea feluri de ispite cate feluri de pacate exista. S-a mai amintit ca gandurile ispititoare pot veni din doua surse: ca sa ne duca la pacat, dar pot veni si ca o consecinta a pacatului. Parintele Paisie a enumerat etapele ajungerii de la gandul-ispita la pacat. Pot fi doua atitudini fața de ispita, dupa taria și straduințele noastre ascetice. Prima este intrarea gandurilor sau semanarea lor, iar a doua este reaua lor folosire sau invoirea cu ele. Intrarea gandurilor sau ispita nu este de osandit sau, cum spune Sfantul Marcu Ascetul, ,,momeala nu este pacat, nici dreptate, ci dovada libertații voii . Insa invoirea cu ea este slabire si cadere. De aici rezulta doua atitudini: cel care are puterea de a lupta și a birui aceste ispite, sa le lase sa intre, pentru ca aflandu-le pe terenul sau, sa le pricinuiasca o infrangere grea, insa cel slab, care nu are aceasta putere, sa le taie, alergand la Dumnezeu. Concluzia Parintelui Paisie a fost aceea ca inca de la inceput trebuie taiate orice legaturi cu gandul ispititor. Pentru a birui nu se poate de unul singur, ci doar cu ajutorul lui Dumnezeu. Un instrument de lupta recomandat este rugaciunea: Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul . Dumnezeu este mai aproape de noi decat ne putem inchipui, ne cunoaste ispitele si framantarile mai bine decat ni le cunoastem noi insine; asteapta doar sa-L chemam. De aceea, chiar daca am ajuns in starea de cadere sau robie a pacatului, apelul la Sfanta Spovedanie - taina savarsita de catre preot – ne poate ajuta sa revenim la libertatea pierduta. In final, Parintele a mai spus ca aceasta lupta impotriva gandurilor este una de durata, ba chiar una care tine intreaga viata. Conteaza foarte mult si felul cum gestionam contactul nostru cu sursele cele mai frecvente ale gandurilor: televizorul si internetul.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 479

Id: 20573

Data: Mar 15, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).