Patriarhul Romaniei: Bunatatea lui Hristos elibereaza oamenii de rautatea demonilor

Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica a V-a dupa Rusalii – (Vindecarea celor doi demonizati din tinutul Gadarei) Matei 8, 28-34; 9,1'In vremea aceea, trecand Iisus dincolo de mare, in tinutul Gadarenilor, L-au intampinat doi demonizati iesind din morminte, acestia erau foarte cumpliti, incat nimeni nu putea sa treaca pe calea aceea. Şi iata, au inceput sa strige si sa zica: Ce ai cu noi, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai inainte de vreme ca sa ne chinuiesti? Departe de ei era o turma mare de porci pascand. Iar demonii Il rugau, zicand: Daca ne scoti afara, trimite-ne in turma de porci. Atunci El le-a zis: Duceti-va. Iar ei, iesind, s-au dus in turma de porci. Şi indata, toata turma s-a aruncat de pe tarm in mare si a pierit in apa. Iar pazitorii au fugit si, ducandu-se in cetate, au spus toate cele intamplate cu demonizatii. Şi, iata, toata cetatea a iesit in intampinarea lui Iisus si, vazandu-L, L-au rugat sa treaca din hotarele lor. Şi, intrand in corabie, Iisus a trecut si a venit in cetatea Sa.'† Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneEvanghelia Duminicii a V-a dupa Rusalii ne arata puterea vindecatoare a Domnului nostru Iisus Hristos si, in acelasi timp, dorinta Sa de a elibera pe oameni de puterea duhurilor rele.Mantuitorul Iisus Hristos a fost intampinat in tinutul Gadarenilor de doi indraciti care erau foarte rai, furiosi si periculosi. Acestia locuiau in morminte, intelegandu-se astfel ca oamenii demonizati se afla intr-o stare de moarte spirituala. Cei doi indraciti sau demonizati erau plini de rautate si urau pe ceilalti oameni, purtandu-se foarte violent cu ei. De fapt, nu ei insisi se purtau violent cu oamenii, ci duhurile rele care pusesera stapanire pe ei. Evanghelia ne arata ca duhurile rele care ii stapaneau pe acesti doi oameni se foloseau de vocea lor si ziceau Mantuitorului Iisus Hristos: 'Ce ai cu noi, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai inainte de vreme ca sa ne chinuiesti?' (Matei 8,29) Prin aceasta vedem ca demonii marturisesc dumnezeirea Mantuitorului Iisus Hristos si, in acelasi timp, se tem de puterea Lui dreapta ca Judecator al lumii la sfarsitul veacurilor, cand satana si toti slujitorii lui vor fi pedepsiti. De aceea, duhurile rele intrebau pe Iisus: 'Ai venit aici mai inainte de vreme sa ne chinuiesti?', adica mai inainte de judecata de obste sau judecata universala a lumii. Mantuitorul Iisus Hristos, venind in lume si scotand demonii din oameni, pronunta deja un inceput de judecata inainte de timpul judecatii finale a lumii. El incepea astfel eliberarea lumii de stapanirea diavolului, iar aceasta lucrare a Sa era socotita de demoni ca fiind o judecata inainte de vremea judecatii de la sfarsitul lumii.Iubirea milostiva a lui Hristos pentru oameni este chinuitoare pentru duhurile rele care urasc pe oameniDemonii care au pus stapanire pe acesti doi oameni cunosteau mai mult decat oamenii obisnuiti ce se va intampla in Ziua Judecatii cu cei care savarsesc raul. Dar acum Mantuitorul Iisus Hristos ii judeca si ii chinuieste doar prin prezenta Sa fizica alaturi de oamenii in care se aflau demonii, adica prin contrastul dintre iubirea Lui milostiva si rautatea lor violenta fata de oameni.Iubirea Lui milostiva si smerita ii chinuia pe acesti demoni, care nu iubeau pe oameni, ci ii urau si cautau sa-i impiedice sa traiasca in armonie cu ceilalti oameni. Desi nu i-a certat si nu i-a pedepsit atunci pe demoni, Iisus ii chinuia totusi, adica le provoca suferinta spirituala numai prin prezenta sfinteniei Lui si a iubirii Lui milostive fata de oamenii chinuiti de demoni. In mod deosebit, Evanghelia ne arata ca Domnul Iisus Hristos nu este indiferent fata de suferinta oamenilor, mai ales fata de suferinta oamenilor pe care nu-i mai ajuta ceilalti oameni.Nimeni dintre locuitorii tinutului Gadarei nu L-a rugat pe Iisus ca sa-i vindece pe acesti doi indraciti. De ce? Pentru ca populatia cetatii din care proveneau acesti doi oameni chinuiti de demoni nu-i mai considera oameni, ci ii asimila cu demonii raufacatori. Din cauza duhurilor rele care se aflau in ei, acesti oameni chinuiti devenisera foarte furiosi si violenti. Dar tocmai spre acesti doi oameni demonizati de care nimeni nu se mai ingrijea, ci toti se temeau, vine Mantuitorul Iisus Hristos ca sa-i elibereze. In mod intentionat El a trecut prin locul acela unde persoana umana era chinuita, instrainata si inraita, scoasa din firescul ei. Vedem ca demonii dezorienteaza, instraineaza si dezumanizeaza pe oameni. Insa Mantuitorul Iisus Hristos vrea sa elibereze pe oameni de rautate si violenta, sa-i faca pasnici, sa-i transforme din raufacatori in binefacatori, ca sa-si redobandeasca demnitatea lor de fiinte create dupa chipul lui Dumnezeu Cel Bun si Milostiv. Sfanta Scriptura si Sfintii Parinti ai Bisericii numesc adesea pe demoni ucigasi de oameni sau vrajmasi ai omului ori chinuitori de oameni. Hristos Domnul nu vorbeste mult cu demonii, nu coboara la nivelul lor, nu le da explicatii, pentru ca acestia sunt vicleni. El nu le acorda multa atentie, pentru ca acestia sunt mandri. El nu le explica lor lucrarea Lui, pentru ca El savarseste orice fapta sau minune din iubire sincera si smerita fata de oameni si pentru mantuirea lor.Iisus Hristos face din oameni instrainati oameni apropiati de semenii lorCand vindeca pe cei doi demonizati, Mantuitorul Iisus Hristos ridica ceea ce este cazut in om si elibereaza ceea ce este inrobit in acesta, adica vindeca facultatile sufletesti ale omului creat dupa chipul Persoanelor divine. Cei posedati de demoni sunt totusi oameni, dar nu mai sunt persoane umane libere, deoarece ei nu mai folosesc in mod liber, personal, propriile lor facultati mintale si propriile lor simtiri sufletesti, ci altcineva se foloseste de vocea lor, de gandirea lor si de miscarile trupului lor. Ei sunt instrainati de propria lor persoana. Aceasta inseamna ca duhurile rele instraineaza pe om de Dumnezeu, de ceilalti oameni si de el insusi. Insa Mantuitorul Iisus Hristos, ca Doctor al sufletelor si al trupurilor, ridica, elibereaza, vindeca si face din oameni instrainati oameni apropiati, le reda sanatatea si demnitatea, precum si bucuria de-a fi in comuniune cu El. In Evanghelia dupa Luca se arata ca unul dintre acesti demonizati, dupa ce a fost vindecat, s-a apropiat de Iisus si I-a cerut sa-l ia cu Sine. Insa Mantuitorul i-a spus: 'Intoarce-te la casa ta si spune cat bine ti-a facut tie Dumnezeu' (Luca 8, 39). Ca semn de recunostinta pentru ca a fost vindecat, acesta dorea sa devina un ucenic si un misionar care sa-I urmeze lui Iisus, sa fie pretutindeni alaturi de Cel ce l-a vindecat, dar Iisus l-a sfatuit ca e mai de folos ca el sa fie un marturisitor statornic in tinutul in care locuia, pentru ca lumea care-l cunostea cat de rau era el inainte de vindecare sa poata vedea cat de bun a devenit acum prin vindecarea daruita lui de Dumnezeu.Valoarea spirituala a omului intrece orice valoare comercialaDemonii, plini de rautate, vazand ca Iisus vrea sa elibereze pe oamenii chinuiti de ei si astfel ei nu mai pot sa faca nici un rau acestora, au cerut lui Iisus sa-i lase sa intre intr-o turma de porci, adica sa faca rau animalelor pe care le aveau in proprietate locuitorii din tinutul Gadarenilor, adica aproximativ doua mii de porci (cf. Marcu 5, 11).Iisus accepta cererea lor si, indata dupa ce au iesit din oameni, demonii au intrat in porci, iar turma intreaga de porci s-a aruncat in mare si s-a inecat. Atunci, in mare graba, cei care pazeau porcii au anuntat pe locuitorii cetatii despre cele intamplate, iar acestia au venit si I-au cerut lui Iisus sa plece din tinuturile lor, intrucat le-a facut mare paguba. Vedem, asadar, ca oamenii din cetate erau mai preocupati de valoarea porcilor decat de vindecarea concetatenilor suferinzi. In loc sa se bucure ca doi oameni robiti de demoni au fost vindecati si, ca atare, sa arate recunostinta fata de Iisus, acesti locuitori I-au cerut sa plece de la ei. Paguba pricinuita prin inecarea porcilor li s-a parut mult mai mare decat binefacerea vindecarii celor doi oameni demonizati, care fusesera vreme indelungata pentru ei o primejdie permanenta din cauza violentei lor.De ce a permis Iisus ca demonii sa intre in turma de porci? Mantuitorul Iisus Hristos a ingaduit ca demonii din oamenii posedati sa intre in turma de porci tocmai pentru a mustra, printr-o paguba materiala, pe locuitorii din tinutul Gadarenilor. Permitand demonilor sa intre in turma de porci, Iisus i-a certat, de fapt, pe locuitorii acestui tinut pentru ca ei, din lacomie de bani, incalcau Legea lui Moise care nu le permitea sa creasca porci. Deci, ei cresteau porci nu pentru mancare, acestia fiind considerati animale necurate, ci pentru vanzare sau comert; nu pentru a se hrani, ci pentru a se imbogati. Dorinta lor de castig material necurat devenise mai puternica decat evlavia lor in implinirea Legii. Dorinta lor de castig devenise un idol, din pricina duhului lacomiei care-i stapanea. Astfel, Iisus a vindecat pe cei doi oameni stapaniti de duhurile rele violente si, in acelasi timp, a mustrat, printr-o paguba materiala, pe locuitorii acelui tinut prea lacomi de castig material necurat, voind sa-i vindece astfel si pe ei de un alt duh rau sau necurat, si anume duhul lacomiei, care-i facea insensibili la suferinta altora. Adesea, pagubele materiale sunt ingaduite de Dumnezeu in viata oamenilor, intrucat ei s-au legat prea mult de lucrurile materiale, neglijand viata lor spirituala.Demonii dezbina pe oameni, iar Dumnezeu ii adunaDin Evanghelia de azi vedem ca Mantuitorul Hristos invata pe oameni nu doar prin ceea ce spune, ci si prin ceea ce face. In fiecare gest al Lui, in fiecare fapta a Lui exista o multime de intelesuri duhovnicesti, o multime de lumini spirituale pentru luminarea sufletului nostru.Evanghelia Duminicii a V-a dupa Rusalii este tulburatoare, pentru ca ne arata atitudinea demonilor fata de oameni si a oamenilor unii fata de altii. Vedem ca demonii care chinuiesc pe oameni ii folosesc pe acestia ca sa chinuiasca si ei pe alti oameni, la randul lor.Insa Mantuitorul Iisus Hristos doreste vindecarea oamenilor, eliberarea lor si adunarea lor in comuniune de iubire cu Dumnezeu si intreolalta.Lucrarea Mantuitorului Iisus Hristos de eliberare a oamenilor de duhurile rele se continua in Biserica Sa, in Trupul Sau tainic, ca lucrare de vindecare a oamenilor, de eliberare a lor de pacate si de revenire a lor la iubirea fata de Dumnezeu si de semeni. Rugaciunea zilnica a credinciosului si puterea semnului Sfintei Cruci pe care-l foloseste des alunga puterea duhurilor rele. Sfanta Cruce are o putere mare in ea dupa cum spune Sfantul Apostol Pavel in prima sa epistola catre Corinteni (1 Cor. 1, 18): 'Cuvantul Crucii pentru cei ce pier este nebunie, iar pentru noi, cei ce ne mantuim, este puterea lui Dumnezeu'. Cu alte cuvinte, puterea Crucii este puterea iubirii smerite a lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Smerenia iubirii atotputernice a lui Hristos Cel rastignit si inviat ii infricoseaza pe demoni, deoarece ei nu au smerenie si nici iubire fata de Dumnezeu. De fapt, din mandrie si neascultare de Dumnezeu au cazut unii ingeri si au devenit demoni sau duhuri rele.In acest sens, lucrarea de vindecare a sufletului de pacate si patimi cuprinde in ea o lupta duhovniceasca intre Duhul lui Hristos primit de crestin la Botez si duhurile rele, care urasc pe omul credincios. Din acest motiv, rugaciunile incepatoare ale Bisericii Ortodoxe au in frunte rugaciunea Imparate Ceresc. Prin ea se cere ca Duhul Sfant sa locuiasca in noi si sa ne curateasca de toata intinaciunea si sa ne mantuiasca, adica sa ne uneasca prin har cu Dumnezeu. Primind lumina Evangheliei de astazi, ne umplem de speranta, de incredere multa in ajutorul lui Dumnezeu, pentru ca, daca-L iubim pe Hristos, nu ne temem de demoni. In 'programul duhovnicesc' de la Botez preotul intreaba pe cel ce se boteaza: 'Te lepezi de satana?, si de toate lucrurile lui?, si de toti slujitorii lui?, si de toata slujirea lui?, si de toata trufia lui?' Raspunsul este: 'Ma lepad de satana.' Apoi: 'Te unesti cu Hristos? Şi crezi Lui?', iar raspunsul este: 'Ma unesc cu Hristos. Şi Cred Lui, ca unui Imparat si Dumnezeu.'Daca in timpul vietii noastre ne unim cat mai des cu Dumnezeu prin rugaciune, prin ascultarea Evangheliei, prin implinirea poruncilor Lui si mai ales prin impartasirea cu Sfintele Taine, atunci ne intarim mai mult spiritual si nu mai avem teama de duhurile rele, tocmai pentru ca ne unim cu Hristos, Mantuitorul nostru.Insa cand ne indepartam de Hristos, cand rugaciunea slabeste, cand credinta se raceste, cand dragostea noastra fata de Dumnezeu si fata de aproapele scade, atunci ne aflam in primejdie. Eliberarea omului de duhurile rele se savarseste prin credinta puternica, rugaciune fierbinte si post aspru, ca pregatire pentru primirea Sfintei Taine a Maslului sau a Ungerii bolnavilor si pentru citirea de catre preot a Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare si ale Sfantului Ioan Gura de Aur, care sunt rugaciuni de alungare a duhurilor rele si necurate din oamenii chinuiti de ele. Aceste rugaciuni trebuie insa citite nu oricand si oricum, ci dupa o pregatire duhovniceasca deosebita, in stare de smerenie, pocainta si curatie duhovniceasca dobandita prin Spovedanie.Sa ne rugam lui Dumnezeu ca sa ne daruiasca tuturor puterea de a birui ispitele care vin de la demoni, dar si puterea duhovniceasca de a fi milostivi, de a ne ruga si pentru altii, indeosebi pentru cei ce nu se mai pot ruga pentru ei insisi, aratand astfel prezenta iubirii si a lucrarii Mantuitorului Iisus Hristos in viata noastra, spre slava Preasfintei Treimi si a noastra mantuire. Amin.* Text revizuit de autor in anul 2011

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 783

Id: 15194

Data: Jul 16, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).