Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a prezidat conferinta pastoral-misionara semestriala de primavara a preotilor din Arhiepiscopia Bucurestilor

In Aula Magna Teoctist Patriarhul din Palatul Patriarhiei, astazi, 26 mai, in prezenta Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, s-a desfasurat conferinta semestriala de primavara cu tema 2010 – Anul omagial al Crezului Ortodox si al Autocefaliei romanesti . La aceasta conferinta au participat peste 700 de preoti din Protoieriile Capitalei si din judetul Ilfov. Conferinta a fost precedata de Sfanta Liturghie si de slujba de Te-Deum, oficiate in Biserica Manastirii Radu-Voda de Preasfintitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucurestilor.Radio Trinitas ne informeaza ca primul referat din cadrul acestei conferinte, intitulat Istoria Crezului Ortodox (Simbolul Niceo-Constantinopolitan) a fost sustinut de pr. prof. dr. Tache Sterea de la Facultatea de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din Bucuresti, in care a vorbit si despre alte marturisiri de credinta premergatoare Crezului Ortodox: Din timpul Sfintilor Apostoli au aparut scurte marturisiri de credinta numite Simboluri pe care cei care urmau sa se boteze si le insuseau si le afirmau public. Cel mai vechi Simbol de Credinta este cel Apostolic in care se spune ‘Cred in Dumnezeu, Tatal Atotputernic si in Iisus Hristos, Unicul, Fiul Lui, Domnul nostru. Cred in Duhul Sfant’. Foarte clar si precis este exprimata invatatura de credinta a Treimii si in Simbolul Atanasian .Pr. prof. dr. Nicolae D. Necula, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Bucuresti, a sustinut referatul Locul Crezului Ortodox in cultul ortodox (text si cantare bisericeasca), in care a aratat ca invataturile Simbolului de credinta se regasesc in cultul ortodox: Simbolul de credinta alcatuit la cele doua sinoade ecumenice, cu cele douasprezece articole ale sale, care sunt o sinteza viabila a marturisirii de credinta ortodoxa, nu putea sa ramana numai un eveniment istoric, ci trebuia marturisit, propovaduit si explicat de catre membrii Bisericii credinciosilor, deoarece era cea mai importanta zestre doctrinara pe care Biserica a primit-o de la sinoade[…] Credinciosii care participa la cultul Bisericii progreseaza prin cunoasterea adevarului de credinta . De asemenea Parintele Nicolae D. Necula a numit Simbolul de credinta drept 'cea mai scumpa mostenire pe care Biserica Ortodoxa o are de la Sinoadele Ecumenice'.Al treilea referat, intitulat Locul Crezului Ortodox in cateheza ortodoxa (inclusiv ora de Religie si programul Hristos impartasit copiilor), a fost sustinut de parintele dr. Constantin Naclad din cadrul Sectorului teologic-educational al Patriarhiei Romane. Acesta a subliniat importanta vitala a Simbolului de Credinta in educatia religioasa a copiilor: Rolul Crezului in educatia religioasa a copiilor este esential. Trebuie amintit ca primele lectii din cateheza au avut ca tema explicarea Crezului, mai exact a Botezului. Drept urmare, fiecare institutie catehetica a Bisericii este legata de Crez. Printre proiectele propuse pentru anul 2010 de catre Biroul de catehizare parohiala din cadrul Patriarhiei Romane legate de consfintirea Crezului si integrate in Programul ‘Hristos impartasit copiilor’ am avut si organizarea Concursului de Oratorie crestina ‘Crezul meu’ .Ultimul referat a fost sustinut de parintele lect. dr. Gheorghe Holbea, Consilier Patriarhal in cadrul Sectorul teologic-educational al Patriarhiei Romane si s-a numit Crezul Ortodox in dialog cu alte Biserici Crestine (problema adaosului Filioque) in care a aratat, printre altele, ca adaosul Filioque anuleaza invatatura Parintilor Rasariteni (in special Parintii Capadocieni) despre Monarhia Tatalui, potrivit careia principiul in Sfanta Treime nu este Fiinta, ci Persoana Tatalui care naste din vesnicie pe Fiul si purcede din vesnicie pe Duhul Sfant. Pornind de la aceasta teologie a Parintilor, marele nostru teolog Parintele Staniloae a aratat ca aceasta invatatura are consecinte eclesiologice si misionare. Valorizand persoana, Biserica devine icoana a Preasfintei Treimi. Fiecare persoana umana este unica si irepetabila si are o valoare incomensurabila, absoluta, in fata lui Dumnezeu. Asa cum in Sfanta Treime fiecare Persoana divina poseda integral Fiinta dumnezeiasca, la fel si in iconomia divina fiecare persoana umana poseda integral fiinta umana in unicitatea sa. Spre deosebire de ideologiile occidentale care au vorbit despre umanitatea abstracta, sacrificand persoana concreta, transformand uneori persoana umana intr-un element de statistica, Biserica Ortodoxa, in lumina teologiei Sfintilor Parinti, valorizeaza persoana umana aratand ca umanitatea consista in fiecare persoana umana concreta, ca drama fiecarei persoane este drama intregii umanitati. Prin aceasta invatatura se poate salva omul intre doua extreme la fel de periculoase: individualismul si colectivismul. La finalul conferintei de astazi, dupa sustinerea celor patru referate, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a tinut un cuvant prin care a subliniat importanta Crezului Ortodox in viata Bisericii, dar si in viata credinciosilor.Preafericirea Sa a aratat ca Dumnezeu este iubire pentru ca este Treime de Persoane: Dumnezeu este iubire pentru ca este Treime. Nu poate fi iubire o persoana singura vesnica, o singuratate vesnica nu poate fi o iubire vesnica. Deci, Dumnezeu este iubire pentru ca este Treime de Persoane distincte, egale si nedespartite, care se contin reciproc si se daruiesc reciproc. Persoanele divine nu sunt una langa alta; noi nu ne putem imagina Taina Sfintei Treimi in afara spatiului si a timpului, dar in Sfanta Treime nu exista spatiu si timp . De asemenea, Patriarhul Romaniei a vorbit despre crearea lumii, adevar marturisit in Simbolul de Credinta: Lumea a fost creata de Dumnezeu Treime pentru a participa la slava si bucuria vesnica a Sfintei Treimi. De ce a creat Dumnezeu lumea? Pentru a impartasi iubirea Lui vesnica, a Persoanelor divine necreate, unor multimi de persoane create, care sunt oamenii. Dumnezeu a creat lumea pentru ca iubirea care se revarsa din Sfanta Treime sa fie receptata, impartasita persoanelor create dupa chipul Persoanelor divine. Omul a fost creat dupa chipul Sfintei Treimi, adica este fiinta comunionala. Daca a fost creat dupa chipul unei comuniuni eterne, omul inseamna ca nu se desavarseste decat in stare de comuniune cu persoanele umane si cu Persoanele divine. De aceea, cand se boteaza copilul trebuie sa primeasca si un nume. Are un chip si trebuie sa aiba si un nume, pentru ca el se boteaza in numele Persoanelor Sfintei Treimi si devine o persoana creata in comuniune cu persoanele divine necreate. Biserica este adunarea oamenilor in iubirea Preasfintei Treimi si are ca izvor si model de viata comuniunea de viata si iubirea Sfintei Treimi'. Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a subliniat faptul ca Preasfanta Treime este singurul izvor de viata si unitate pentru Biserica: Sfanta Treime este arhetipul dupa care a fost creat omul, iar Biserica nu are alt model de unitate, nici Imperiul Roman, nici o ideologie din lumea asta, ci singurul izvor de viata si unitate pentru Biserica este Preasfanta Treime. Familia cand are armonie, iubire si unitate devine o icoana a Preasfintei Treimi. Prin calitatea relatiilor intre persoane se daruieste unitatea, nu prin insingurare. Intr-o parohie, intr-un sat, intr-un cartier, cand exista armonie, este semnul ca avem pe Sfanta Treime prezenta in noi prin harul Sfintei Treimi; la fel si in societate. De aceea un filozof rus, cand a fost intrebat care este programul vostru social, a raspuns: 'Sfanta Treime' .

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 638

Id: 6748

Data: May 27, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).