Preafericitul Parinte Patriarh Daniel: Pregatire pentru venirea lui Hristos

Evanghelia Duminicii dinaintea Nasterii Domnului (a Sfintilor Parinti dupa trup ai Domnului)Evanghelia care se citeste la Sfanta Liturghie in duminica dinaintea Nasterii Mantuitorului Iisus Hristos ne prezinta genealogia lui Iisus, adica generatiile premergatoare nasterii dupa trup a Mantuitorului Iisus Hristos, pentru a ne invata trei adevaruri de mare importanta pentru credinta si viata noastra.In primul rand, Sfanta Evanghelie din duminica dinaintea Craciunului ne invata ca nasterea Mantuitorului Iisus Hristos - de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria - a fost pregatita generatii de-a randul, pana la plinirea vremii, pana cand poporul ales si celelalte popoare au ajuns la starea de maturitate spirituala necesara primirii si intelegerii lucrarii sfintitoare si mantuitoare a lui Dumnezeu.In al doilea rand, Evanghelia acestei duminci ne arata ca pregatirea venirii Mantuitorului Iisus Hristos in lume, a coborarii Fiului vesnic al Tatalui ceresc in lume, pentru a Se naste ca Om spre mantuirea oamenilor, s-a facut nu numai pentru poporul ales, adica pentru poporul lui Israel, ci si pentru toate celelalte neamuri, reprezentate in aceasta lista genealogica de cei de alta etnie decat cea iudaica.In al treilea rand, aceasa pericopa evanghelica ne arata ca nasterea Mantuitorului Iisus Hristos ca Om nu s-a facut in mod natural, obisnuit, ci intr-un mod care depaseste intelegerea noastra, si anume El nu S-a nascut din pofta barbateasca si din pofta carnii, ci El S-a nascut de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria. Cu alte cuvinte, nasterea Lui dupa trup este si o nastere duhovniceasca dupa Duhul, ca, astfel, sa ne putem naste si noi duhovniceste, prin Botez, pentru Imparatia cerurilor. Aceste trei mari adevaruri sunt, asadar: pregatirea omenirii pentru venirea Mantuitorului Iisus Hristos, includerea tuturor neamurilor in aceasta pregatire si faptul ca Mantuitorul Iisus Hristos din vesnicie Se naste din Tata fara mama, iar in istorie, la plinirea vremii, S-a nascut pe pamant din mama fara tata, ca pe noi sa ne duca in iubirea Tatalui ceresc, din Imparatia Preasfintei Treimi.Generatii de pregatire pentru primirea lui MesiaObservam faptul ca Sfantul Apostol si Evanghelist Matei, spre deosebire de Sfantul Evanghelist Luca, nu incepe genealogia cu Adam, ci cu Avraam, parintele credintei, pentru ca Evanghelia lui ii viza, in primul rand, pe evrei. Din acest motiv, Evanghelia Sfantului Apostol Matei vorbeste despre Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam, desi Avraam a trait inaintea lui David, aratand prin aceasta ca Iisus Hristos Se trage din neamul lui David, ca neam imparatesc. (David este mentionat primul pentru ca era foarte cunoscut pentru evrei, insa nu este uitat nici Avraam, intrucat el a fost patriarh si profet, precum si tatal tuturor popoarelor credincioase.)In Evanghelia acestei duminici, Mantuitorul Iisus Hristos este prezentat ca descendentul a 42 de neamuri (generatii). Sfantul Evanghelist Matei imparte era premergatoare nasterii dupa trup a Mantuitorului Iisus Hristos in trei serii a cate 14 generatii.Prima serie incepe cu Avraam si tine pana la David, cuprinzand epoca patriarhilor si a judecatorilor, adica perioada de formare si organizare a poporului evreu. A doua serie incadreaza evul regalitatii, o perioada de marire si apoi de decadere a poporului ales. A treia serie de generatii aminteste nume din perioada in care poporul evreu a fost condus de preoti, perioada care s-a caracterizat printr-o asteptare intensa a venirii lui Mesia, Unsul lui Dumnezeu si Mantuitorul lumii.Vedem ca, fie in libertate, fie in exil, poporul lui Israel a fost pregatit, din generatie in generatie, pentru nasterea Mantuitorului Iisus Hristos, pentru venirea Fiului lui Dumnezeu pe pamant ca pe noi pamantenii sa ne ridice la ceruri, la viata cea netrecatoare si vesnica.Mantuitorul Iisus Hristos, Mesia Cel asteptat, vine ca Judecator si Imparat al unei imparatii vesnice, si ca Mare Preot, Care Se aduce pe Sine, o data pentru totdeauna, jertfa pe Cruce si apoi Se daruieste cu iubire jertfelnica Bisericii, celor care cred in El, Il iubesc si implinesc voia Lui in lume, pentru dobandirea vietii ceresti. Remarcam, asadar, ca semnificatiile acestei Evanghelii ne trimit atat la taina lui Hristos, ca Persoana, ca Judecator, Imparat si Arhiereu vesnic, cat si la mantuirea noastra, prin credinta in Hristos.In Iisus Hristos se vor mantui toate popoareleMajoritatea persoanelor enumerate in genealogia prezentata de Sfantul Apostol si Evanghelist Matei sunt persoane drepte, care au dus o viata cinstita si bineplacuta lui Dumnezeu, dar, printre ele, sunt cateva nume despre care Sfanta Scriptura a Vechiului Testament arata ca au fost oameni pacatosi. Prin aceasta, Sfantul Evanghelist Matei ne arata ca Mantuitorul Iisus Hristos a venit in lume atat pentru cei drepti, cat si pentru cei pacatosi: celor drepti sa le rasplateasca sfintenia vietii lor, iar celor pacatosi sa le daruiasca iertarea de pacate si sa-i ridice, sa-i apropie, sa-i sfinteasca si sa-i mantuiasca, asemenea unui pastor care cauta si se ingrijeste de oaia ratacita.Genealogia se desfasoara, asa cum era obiceiul in Vechiul Testament, pe linie barbateasca, din tata in fiu, insa, in cateva cazuri, se mentioneaza si mamele unora dintre persoanele insiruite. Astfel, in lista genealogica prezentata de Sfantul Apostol Matei sunt amintite patru femei de neam strain, si anume: Tamar si Rahab, din neamul cananeenilor, Rut, din neamul moabitilor, si Batseeba, din neamul hititilor. Acest fapt arata ca Dumnezeu a avut in vedere chemarea la mantuirea in Iisus Hristos si a celorlalte popoare, nu doar a celui evreu. De asemenea, se confirma ca fagaduinta facuta lui Avraam, parintele credintei, ca el va fi tata a multime de popoare (cf. Facere 17, 5), se implineste in Iisus Hristos, deoarece El este urmasul lui Avraam, in intelesul ca in Iisus Hristos se vor mantui toate popoarele care au credinta in El.Zamislirea Mantuitorului Iisus Hristos este mai presus de intelegerea omeneascaPartea a doua a pericopei evanghelice a acestei duminici ne arata al treilea adevar, despre care am vorbit la inceput, si anume faptul ca Mantuitorul Iisus Hristos nu Se naste pe cale naturala din barbat si femeie, intrucat Iosif nu este tatal natural, ci tata adoptiv. Iosif Il pazeste si Il ocroteste pe Copilul nascut din Fecioara Maria, dupa cum s-a vazut mai ales atunci cand Maica Domnului impreuna cu Pruncul Iisus a trebuit sa fuga in Egipt, ca sa scape de mania lui Irod. Chiar daca este numit logodnicul Mariei sau, uneori, barbatul Mariei, Dreptul Iosif este doar ocrotitorul Mariei, pentru ca un logodnic este numit barbatul unei femei chiar inainte ca nunta sa aiba loc. Pentru ca sa nu apara in ochii lumii ca Fecioara Maria naste un copil in afara casatoriei, intr-un mod pacatos, printr-o pedagogie a lui Dumnezeu, Dreptul Iosif pare ca fiind logodnicul sau barbatul Mariei. Insa, chiar atunci cand Iosif intentiona sa o paraseasca, in taina, pe Fecioara Maria, ingerul Domnului i s-a aratat in vis,spunandu-i ca Pruncul este zamislit de la Duhul Sfant, si nu dintr-o relatie pacatoasa, nebinecuvantata, cu vreun barbat necunoscut.Sfanta Evanghelie dupa Sfantul Evanghelist Matei ne arata cum Dreptul Iosif a fost instiintat de inger ca zamislirea Mantuitorului Iisus Hristos este mai presus de fire si mai presus de intelegerea omeneasca. Totodata, ingerul ii spune Dreptului Iosif si ce nume va purta copilul: Iisus, nume care in limba ebraica inseamna Dumnezeu mantuieste.In Evanghelia dupa Matei se arata foarte precis ca Iisus Hristos este fiu al lui David, adica descendent din neamul lui David, si ca va mantui pe poporul Sau de pacate. Deci El nu mantuieste doar de primejdia de moment, cauzata de agresiunea unor popoare straine, cum facuse in Vechiul Testament Isus, fiul lui Navi, care era o preinchipuire simbolica a Mantuitorului. Mai mult, Iisus Hristos mantuieste sau izbaveste pe oameni si de moarte, prin Inviere, deoarece moartea a venit in lume ca urmare a pacatului primilor oameni, Adam si Eva.Vedem, asadar, ca numele lui Iisus Hristos are inclus in el scopul activitatii Lui pe pamant si in ceruri, si anume faptul ca El este Mantuitorul lumii. Proorocul Isaia L-a prevestit pe Iisus Hristos ca fiind Emanuel (cf. Isaia 7, 14), care inseamna Dumnezeu este cu noi. Cu alte cuvinte, L-a profetit ca fiind Dumnezeu-Omul, Cel ce Se face Om pentru mantuirea oamenilor, iar dumnezeirea Lui nu se desparte niciodata de firea Sa omeneasca asumata prin intrupare.Sa ne aducem aminte de Parintii credintei in Hristos!Desi la inceput parea doar o insiruire de nume, mai mult sau mai putin cunoscute, Evanghelia acestei duminici are un profund inteles pedagogic, aratandu-ne cum, generatii de-a randul, Dumnezeu a pregatit omenirea pentru venirea lui Hristos. De asemenea, aceasta Evanghelie se potriveste cu perioada de pregatire a noastra pentru sarbatoarea Nasterii Domnului.. Pentru noi, Postul Nasterii Domnului - care acum se apropie de sfarsit - a fost o perioada in care, prin post, fapte bune, spovedanie si impartasire cu Sfanta Euharistie, ne-am pregatit pentru primirea Fiului lui Dumnezeu, asa cum Dreptii si Sfintii din Vechiul Testament,prin credinta si fapte bineplacute lui Dumnezeu, s-au pregatit pentru venirea lui Mesia.In aceasta duminica, numita si a Sfintilor Parinti dupa trup ai Domnului, invatam, asadar, ca trebuie sa cinstim pe Parintii care ne-au transmis credinta. Iar printre acesti Parinti, pe langa cei enumerati de Evanghelie, ne amintim si de Dreptul Iov, de Moise si de toti ceilalti Profeti si Parinti duhovnicesti care au asteptat si prevestit venirea Mantuitorului Iisus Hristos si au profetit lucrarile Sale mantuitoare.Sa ne ajute Bunul Dumnezeu ca, in cele cateva zile de post care ne-au mai ramas, sa sporim pregatirea noastra duhovniceasca, pentru a primi duhovniceste in sufletele noastre pe Hristos Domnul, ca fiind Darul lui Dumnezeu - Tatal pentru mantuirea lumii (cf Ioan 3,16), spre slava Preasfintei Treimi si spre bucuria noastra! Amin. † DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 901

Id: 3854

Data: Dec 19, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).