Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica a V-a dupa Pasti

Hristos cheama la mantuire pe toti oameniiDuminica a V-a dupa Pasti (a Samarinencii)Ioan 4, 5-42'In vremea aceea a venit Iisus la o cetate a Samariei, numita Sihar, aproape de locul pe care Iacov l-a dat lui Iosif, fiul sau. Şi era acolo fantana lui Iacov. Iar Iisus, fiind ostenit de calatorie, S-a asezat langa fantana si era ca la al saselea ceas. Atunci a venit o femeie din Samaria sa scoata apa. Iisus i-a zis: Da-Mi sa beau!, caci ucenicii Lui se dusesera in cetate ca sa cumpere merinde. Femeia samarineanca I-a zis: Cum Tu, care esti iudeu, ceri sa bei de la mine, care sunt femeie samarineanca? Pentru ca iudeii nu au amestec cu samarinenii. Iisus a raspuns si i-a zis: Daca ai fi stiut darul lui Dumnezeu si Cine este Cel ce-ti zice: Da-Mi sa beau, tu ai fi cerut de la El si ti-ar fi dat apa vie. Femeia I-a zis: Doamne, nici galeata nu ai, si fantana e adanca; de unde, deci, ai apa cea vie? Nu cumva esti Tu mai mare decat parintele nostru Iacov, care ne-a dat aceasta fantana si au baut din ea el insusi si fiii lui si turmele lui? Iisus a raspuns si i-a zis: Oricine bea din apa aceasta va inseta iarasi. Dar cel ce va bea din apa pe care i-o voi da Eu, nu va mai inseta in veac, caci apa pe care i-o voi da Eu se va face in el izvor de apa curgatoare spre viata vesnica. Femeia a zis catre El: Doamne, da-mi aceasta apa, ca sa nu mai insetez, nici sa mai vin aici sa scot. Iisus i-a zis: Mergi si cheama pe barbatul tau si vino aici. Femeia a raspuns si a zis: N-am barbat. Iisus i-a zis: Bine ai zis ca nu ai barbat, caci cinci barbati ai avut si cel pe care il ai acum nu-ti este barbat. Aceasta adevarat ai spus. Femeia I-a zis: Doamne, vad ca Tu esti Prooroc. Parintii nostri s-au inchinat pe acest munte, iar voi ziceti ca in Ierusalim este locul unde trebuie sa ne inchinam. Şi Iisus i-a zis: Femeie, crede-Ma ca vine ceasul cand nici pe muntele acesta, nici in Ierusalim nu va veti inchina Tatalui. Voi va inchinati caruia nu stiti; noi ne inchinam Caruia stim, pentru ca mantuirea din iudei este. Dar vine ceasul, si acum este, cand adevaratii inchinatori se vor inchina Tatalui in duh si in adevar, ca si Tatal astfel de inchinatori Isi doreste. Duh este Dumnezeu, si cei ce I se inchina trebuie sa I se inchine in duh si in adevar. I-a zis femeia: Ştim ca va veni Mesia Care se cheama Hristos; cand va veni, Acela ne va vesti noua toate. Iisus i-a zis: Eu sunt, Cel ce vorbesc cu tine. Dar atunci au sosit ucenicii Lui. Şi se mirau ca vorbea cu o femeie. Insa nimeni n-a zis: Ce o intrebi sau: Ce vorbesti cu ea? Iar femeia si-a lasat galeata si s-a dus in cetate si a zis oamenilor: Veniti de vedeti un om care mi-a spus toate cate am facut. Nu cumva acesta este Hristos? Şi au iesit din cetate si veneau catre El. Intre timp, ucenicii Lui Il rugau, zicand: Invatatorule, mananca. Iar El le-a zis: Eu am de mancat o mancare pe care voi nu o stiti. Ziceau, deci, ucenicii intre ei: Nu cumva I-a adus cineva sa manance? Iisus le-a zis: Mancarea Mea este sa fac voia Celui ce M-a trimis pe Mine si sa savarsesc lucrul Lui. Nu ziceti voi ca mai sunt patru luni si vine secerisul? Iata, zic voua: Ridicati ochii vostri si priviti holdele, ca sunt albe pentru seceris. Iar cel ce secera primeste plata si aduna roade spre viata vesnica, ca sa se bucure impreuna si cel ce seamana si cel ce secera. Caci in aceasta se adevereste cuvantul: Ca unul este semanatorul si altul seceratorul. Eu v-am trimis sa secerati ceea ce voi n-ati muncit; altii au muncit si voi ati intrat in munca lor. Şi multi samarineni din cetatea aceea au crezut in El, pentru cuvantul femeii care marturisea: Mi-a spus toate cate am facut. Deci, dupa ce au venit la El, samarinenii Il rugau sa ramana la ei. Şi a ramas acolo doua zile. Şi cu mult mai multi au crezut pentru cuvantul Lui. Iar femeii ii ziceau: Credem nu numai pentru cuvantul tau, caci noi insine am auzit si stim ca Acesta este cu adevarat Hristos, Mantuitorul lumii.'† DANIEL,Patriarhul Bisericii, Ortodoxe RomaneSfanta Evanghelie din Duminica Femeii Samarinence este plina de intelesuri duhovnicesti, care arata de ce aceasta Evanghelie se citeste acum, in Duminica a V-a dupa Sfintele Pasti, ce legatura are aceasta Evanghelie cu taina Invierii Domnului, cu taina Inaltarii Domnului la cer, si mai ales cu taina Pogorarii Duhului Sfant, care incheie perioada pascala numita si a Penticostarului.Iisus Hristos este izvorul haruluiIisus spune femeii din Samaria, la fantana lui Iacov, aproape de cetatea Sichem sau orasul Sihar ca: 'Daca ai fi stiut darul lui Dumnezeu, si Cine este Cel ce-ti zice Da-Mi sa beau, tu ai fi cerut de la El, si ti-ar fi dat apa vie' (Ioan 4, 10). Deci, in primul rand, Evanghelia de astazi ne arata ca Iisus Hristos nu este doar tamaduitor sau vindecator de boli, ci Iisus Hristos este si Izvorul harului si al adevarului (cf. Ioan 1, 17). Sfantul Apostol Pavel numeste har lucrarea mantuitoare a lui Hristos. De aceea el saluta pe crestinii din Corint cu aceasta binecuvantare: 'harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatal si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi' (II Corinteni 13, 13), binecuvantare preluata de Biserica in Sfanta Liturghie. Asadar, harul pe care ni-l descopera si ni-l daruieste Hristos Domnul contine in el dragostea lui Dumnezeu Tatal si impartasirea Sfantului Duh. Harul este insasi iubirea Preasfintei Treimi impartasita oamenilor de catre Mantuitorul Iisus Hristos Cel inviat din morti si inaltat la ceruri, prin Duhul Sfant Care coboara in lume pentru a uni pe oameni duhovniceste cu Hristos Cel preaslavit si pentru a darui oamenilor viata vesnica.Intre iudei si samarineni erau multe bariere mentale de ordin religios si culturalInvatatura centrala a Evangheliei de astazi este faptul ca Iisus Hristos daruieste lumii harul mantuitor, numit 'apa cea vie'. Insa El vorbeste despre aceasta realitate dumnezeiasca sau cereasca pornind de la viata pamanteasca. Mai intai Iisus cere femeii samarinence apa obisnuita din fantana mai mult pentru a intra in dialog cu aceasta femeie. Iisus Hristos cere femeii samarinence apa si ca sa vada dispozitia sufletului persoanei necunoscute, mai ales ca intre iudei si samarineni erau multe bariere mentale de ordin religios si cultural, astfel incat intre ei domnea o dusmanie veche. Se dispretuiau reciproc si se evitau reciproc. Ţinutul Samariei se afla intre Galileea din nordul Ţarii Sfinte si Iudeea din sudul acesteia. Iudeii, ca sa nu se intalneasca cu samarinenii, ocoleau distante mari, deoarece samarinenii erau oameni de alt neam si de alta credinta. Credinta lor mozaica era amestecata cu foarte multe imprumuturi din religii pagane, politeiste. Samarinenii erau considerati de iudei ca fiind inferiori si tradatori, adica de alt neam si de alta credinta decat cea mozaica, o credinta pervertita prin influente pagane. De aceea, cand iudeii mergeau in Galileea, ocoleau Samaria, adica o evitau.Prin desfiintarea barierelor mentale si a complexelor de superioritate, Mantuitorul Iisus Hristos prefigureaza taina Bisericii sau comuniunea persoanelor in iubirea Preasfintei TreimiMantuitorul Iisus Hristos este iudeul care nu ocoleste Samaria. Mai mult, El vorbeste cu o femeie din Samaria, rupand astfel, prin dialog, barierele mentale ale ostilitatii, create de diferentele religioase si culturale. El trece peste complexul superioritatii iudeilor fata de samarineni si peste complexul inferioritatii samarinenilor fata de iudei. Iar fata de aceasta femeie, desi de neam pagan si de credinta diferita, manifesta respect, intrucat si ea este fiinta umana creata dupa chipul lui Dumnezeu si chemata la mantuire. Prin aceasta se vede ca Evanghelia Mantuitorului Iisus Hristos nu este destinata numai evreilor, ci tuturor popoarelor. Prin ruperea barierelor mentale si prin vindecarea celor ce sufera de complexul de superioritate, Mantuitorul Iisus Hristos prefigureaza deja taina Bisericii Sale care se va constitui nu numai din iudei, ci si din alte etnii, adica din toate popoarele care vor crede in El. Evanghelia ne mai spune ca ucenicii lui Iisus, care plecasera sa cumpere ceva de mancare, cand se reintorc si vad ca El vorbeste cu o femeie, se mira. De ce se mira? Pentru ca El, barbat iudeu, acorda atentie unei femei de alt neam. Dar ucenicii Sai n-au indraznit sa-L intrebe despre ce vorbeste cu ea. Vedem aici o alta bariera mentala pe care Mantuitorul o demoleaza, si anume complexul superioritatii barbatului fata de femeie. In lumea antica pagana, femeia era considerata ca fiind doar un obiect util. Barbatul era stapan asupra ei si putea dispune de viata si moartea ei. Putea fi omorata fara ca lui sa i se intample ceva. Poligamia era in floare, iar femeia era umilita si dispretuita. Desi in societatea iudaica femeia se bucura de o anumita consideratie, totusi exista o mare diferenta de valoare intre barbat si femeie. Atunci nu se putea spune ca femeia este egala cu barbatul in fata lui Dumnezeu si a oamenilor. Insa, prin insusi faptul ca Iisus vorbeste cu o femeie de alta credinta si de alt neam, vedem ca El cheama la sfintenie si mantuire nu numai barbati, ci si femei. De aceea, in Biserica lui Hristos vor exista multe femei sfinte, dupa cum se poate vedea si in calendar.Apa cea vie este harul care vindeca pe om de pacat si ii sfinteste viataIn convorbirea Sa cu femeia samarineanca, Iisus porneste de la apa zilnica pe care o bea omul pentru a-si intretine viata trecatoare a trupului. Insa, repede Mantuitorul Iisus trece de la apa care are izvorul ei in pamant la o alta apa, si anume la apa care-si are izvorul in ceruri, la apa cea vie, care este harul lui Dumnezeu. El ii spune femeii samarinence: 'Daca ai fi stiut darul lui Dumnezeu si Cine este Cel ce-ti zice: Da-Mi sa beau, tu ai fi cerut de la El, si ti-ar fi dat apa vie'. (Ioan 4, 10). Cand femeia si-a dat seama ca Iisus vorbeste de alta apa decat apa obisnuita care astampara setea trupului pentru o vreme, I-a zis: 'Doamne, da-mi aceasta apa ca sa nu mai insetez, nici sa mai vin sa scot' (Ioan 4, 15). Dar Hristos Domnul trece indata pe un alt plan al dialogului, si anume la starea vietii personale intime sau afective a femeii samarinence. El ii spune acesteia: 'Mergi si cheama pe barbatul tau si vino aici', iar ea, surprinsa de aceste cuvinte, zice: 'Nu am barbat', iar Mantuitorul ii spune: 'Bine ai zis ca nu ai barbat, caci cinci barbati ai avut si cel pe care il ai acum nu-ti este barbat' (Ioan 4, 16-18). Deci, foarte discret, cu tact pastoral, fara sa-i reproseze ca este imorala sau nestatornica in iubire, Mantuitorul Iisus Hristos arata totusi acestei femei ca El cunoaste viata sa si ca numai apa cea vie sau harul vindeca pe om de pacate, ii schimba viata si ii transforma dorinta lui de fericire trecatoare, momentana si fragmentata in dorinta de fericire vesnica. In clipa aceea, femeia samarineanca si-a dat seama ca in fata ei se afla un profet sau prooroc, care are in el harul lui Dumnezeu si cunoaste viata omului, adica starea sufletului si faptele lui. Indata femeia a lasat galeata jos langa fantana si a alergat in cetate, iar acolo in cetate a spus tuturor: Iata, am intalnit un prooroc, pe Mesia, pe Care il asteapta iudeii si pe Care il asteptam si noi, samarinenii. Auzind aceste cuvinte, locuitorii cetatii au devenit foarte atenti si curiosi, intrucat femeia le-a spus ca El cunostea toata viata ei. In realitate, Mantuitorul nu i-a spus femeii toate cate a facut, ci i-a spus doar ca a avut cinci barbati, iar cel pe care il are acum nu este sotul ei legitim. In scurt timp, o multime de oameni a iesit din cetate si a venit la Iisus ca sa-L vada. Apoi ei L-au invitat pe Iisus sa intre in cetatea lor. Evanghelia ne spune ca Iisus Domnul a ramas in cetate timp de doua zile. Unii Sfinti Parinti ai Bisericii interpreteaza cele doua zile ca fiind zile in care Iisus a predicat, in forma concentrata, Vechiul si Noul Testament, sau a invatat pe samarineni cele doua porunci ale iubirii, adica iubirea fata de Dumnezeu si iubirea fata de semeni. Drept urmare, multi samarineni au crezut in El.Adevarata inchinare adusa lui Dumnezeu: de la Templul din Ierusalim la bisericile din toata lumeaIn Evanghelia de astazi, Hristos-Domnul vorbeste cu femeia samarineana si despre adevarata inchinare adusa lui Dumnezeu, afirmand ca adevaratii inchinatori ai Tatalui sunt inchinatorii in duh si in adevar, adica in stare de rugaciune si de credinta adevarata care rodesc in viata sfanta si fapte bune. Duhul si adevarul inseamna aici viata de comuniune a omului cu Dumnezeu, realizata prin rugaciune luminata de Duhul Sfant si prin marturisirea dreptei credinte. Aceasta invatatura, potrivit careia adevaratii inchinatori ai Tatalui sunt inchinatorii 'in duh si in adevar', inseamna si ca ei sunt inchinatori ai Preasfintei Treimi, deoarece Duhul Sfant indeamna si ajuta deplin pe om sa se roage lui Dumnezeu Tatal si sa marturiseasca pe Fiul Sau, Iisus Hristos, Cel ce a zis: 'Eu sunt Calea, Adevarul si Viata' (Ioan 14, 6).Deci Mantuitorul Iisus Hristos spune ca adevarata credinta va fi una spirituala si universala. Ca atare, El a prevestit vremea in care iudeii nu se vor mai inchina numai in Ierusalim, nici samarinenii numai in muntele lor, Garizim, ci se vor inchina lui Dumnezeu pretutindeni, deoarece nu conteaza atat de mult locul, cat conteaza starea in care oamenii traiesc credinta cea adevarata in iubirea lui Dumnezeu Tatal, in adevarul vietii vesnice descoperit de Hristos si in lucrarea sfintitoare a Duhului Sfant. Cu alte cuvinte, El spune ca va veni vremea cand oamenii se vor inchina nu numai in Ierusalim, ci pretutindeni, mai precis in fiecare biserica in care este preamarit Tatal, impreuna cu Fiul si cu Duhul Sfant, si astfel fiecare biserica devine un 'Ierusalim', oriunde s-ar afla pe pamant, devine o poarta deschisa spre Ierusalimul ceresc (cf. Apocalipsa 21, 2).Femeia samarineanca prefigureaza Biserica alcatuita din neamuri diferiteFemeia samarineanca, desi are o credinta confuza (sincretista) si o viata morala dezordonata, totusi se schimba in bine cand doreste sa primeasca apa cea vie, harul divin ca iubire sfanta nesfarsita, o iubire netrecatoare si neinselatoare. Dintr-o femeie pacatoasa ea devine o femeie marturisitoare a lui Hristos, o misionara care aduce la Hristos o cetate intreaga, si-L duce pe Hristos in cetatea Siharului, ca sa schimbe si viata altora. Vedem cum Iisus, pornind de la o convorbire cu o femeie pacatoasa despre apa naturala sau pamanteasca si trecand la o convorbire despre apa cea vie sau viata vesnica, in scurt timp converteste aceasta femeie pacatoasa, iar prin ea se converteste apoi o multime de oameni. Fericitul Augustin spune ca aceasta femeie samarineanca reprezinta Biserica provenita dintre alte neamuri decat poporul evreu. Biserica lui Hristos este compusa din iudeii care au crezut in El, dar si din toate popoarele de religii diferite, de culturi diferite care s-au convertit, adica au crezut in Hristos. Vedem aici ca femeia samarineanca reprezinta tainic viitorul Bisericii. De unde stim ca aceasta interpretare a Fericitului Augustin este adevarata? Din Evanghelia care s-a citit astazi, pentru ca Mantuitorul spune: 'Priviti holdele ca sunt albe pentru seceris' (Ioan 4, 35), desi nu era atunci timpul secerisului. El se refera simbolic la multimile de oameni care vor intra in 'hambarul' Imparatiei cerurilor prin lucrarea harului lui Dumnezeu. Deci harul lui Dumnezeu trezeste in om dorul de viata vesnica si de mantuire, schimba viata omului din viata pacatoasa in viata duhovniceasca virtuoasa, in comuniunea vesnica a lui Dumnezeu Tatal, a lui Dumnezeu Fiul si a Duhului Sfant. Mantuitorul Iisus Hristos le spune ucenicilor Sai: voi secerati unde altii au semanat, adica unde au semanat patriarhii si proorocii Vechiului Testament, dar voi aveti acum privilegiul de a vedea cum vin popoarele la Hristos pe Care L-au prevestit cu mult timp inainte patriarhii si proorocii. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa intelegem ca, de fapt, Evanghelia de astazi este si o pregatire a credinciosilor pentru sarbatoarea Inaltarii Domnului, deoarece, prin Inaltarea Sa la cer, Hristos Domnul vrea sa ne inalte la apa cea vie, la viata cea vesnica a Preasfintei Treimi, iar prin Pogorarea Duhului Sfant, serbata in Duminica a opta dupa Pasti, ni se daruieste apa cea vie, adica harul Duhului Sfant, pe Care L-am primit mai intai la Botez, spre slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire. Amin!* Text revizuit de autor in anul 2011

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 9295

Id: 13865

Data: May 21, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).