Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica a XVIII-a dupa Rusalii

Intalnirea cu Dumnezeu face din pescari apostolicEvanghelia Duminicii a XVIII-a dupa Rusalii (Pescuirea minunata). Luca 5, 1-11In vremea aceea sedea Iisus langa lacul Ghenizaretului si a vazut doua corabii oprite langa tarm, iar pescarii iesisera din ele si-si spalau mrejele. Intrand in corabia care era a lui Simon, l-a rugat s-o departeze putin de la uscat; apoi, sezand in corabie, invata din ea multimile. Iar cand a terminat de vorbit i-a zis lui Simon: departeaz-o la adanc si aruncati mrejele voastre, ca sa pescuiti. Atunci, raspunzand Simon, I-a zis: Invatatorule, toata noaptea ne-am ostenit si nimic n-am prins; dar, la porunca Ta, voi arunca mreaja. Şi facand ei asa, au prins multime mare de pesti, incat li se rupeau mrejele. Deci au facut semn tovarasilor, care erau in cealalta corabie, ca sa vina sa le ajute. Şi au venit si au umplut amandoua corabiile, de erau gata sa se scufunde. Iar Simon Petru, vazand aceasta, a cazut la picioarele lui Iisus si I-a zis: du-Te de la mine, Doamne, caci sunt om pacatos; pentru ca il cuprinsese spaima pe el si pe toti cei care erau cu el, din pricina pescuitului atator pesti pe care ii prinsesera; tot asa si pe Iacob, si pe Ioan, fiii lui Zevedeu, care erau tovarasii lui Simon. Atunci Iisus a zis catre Simon: nu-ti fie frica; de acum inainte vei fi pescar de oameni. Şi tragand corabiile la uscat, au lasat totul si au mers dupa Dansul. † Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneEvanghelia Duminicii a XVIII-a dupa Rusalii, de la Sfantul Evanghelist Luca, se numeste Evanghelia pescuirii minunate si evidentiaza o multime de invataturi duhovnicesti in ceea ce priveste taina Bisericii si viata crestinului in general. Sfantul Evanghelist Luca ne arata ca erau doua corabii oprite langa tarmul lacului Ghenizaret, numit si Marea Galileii, iar pescarii care iesisera din corabii curatau mrejele. Mantuitorul Iisus Hristos S-a apropiat de Simon-Petru, care avea una din corabii, si de Iacov si Ioan, fiii lui Zevedeu, care aveau cealalta corabie.Corabia pe mare prefigura Biserica lui Hristos in lume Domnul Iisus a intrat in corabia lui Petru si a cerut acestuia sa indeparteze putin corabia de la tarm, pentru ca El stand in corabie sa invete multimile adunate pe malul lacului. Astfel, mai intai, Mantuitorul Iisus Hristos a invatat multimile binevestindu-le Evanghelia Imparatiei cerurilor sau vestea cea buna a mantuirii. Predica Sa din corabie era o preinchipuire sau o prefigurare a tainei Bisericii prezenta in lumea aceasta ca o corabie pe mare, uneori linistita, alteori involburata. Biserica este corabia mantuirii care ne trece din lumea aceasta, unde viata noastra este amestecata cu pacatul si cu moartea, pe taramul celalalt al existentei, in viata vesnica, unde 'nu este durere, nici intristare, nici suspin', ci odihna in Imparatia lui Dumnezeu, care este 'dreptate, pace si bucurie in Duhul Sfant' (Rom. 14, 17). Iisus stand in corabie si propovaduind multimilor Evanghelia Imparatiei lui Dumnezeu prevesteste prezenta si lucrarea Sa in Biserica Sa, de-a lungul veacurilor. Dupa ce a invatat multimile si le-a hranit cu lumina Sfintei Evanghelii, Mantuitorul Iisus Hristos a poruncit lui Petru sa mane corabia inspre larg, unde apa e adanca, iar apoi a spus celor din corabie sa arunce mrejele in apa pentru a pescui. Insa Petru a raspuns lui Iisus zicand: 'Invatatorule, toata noaptea ne-am ostenit si nimic n-am prins, dar, la porunca Ta, voi arunca mreaja' (Lc. 5, 5). De fapt, Sfantul Apostol Petru nu avea mare speranta ca va prinde peste, dar, din smerenie, a implinit ceea ce i s-a poruncit. Smerenia inseamna ascultare fara a cere explicatiiPetru era un pescar iscusit, experimentat care stia cum se prinde pestele noaptea, dar stia si ce inseamna rabdarea si osteneala. Daca o noapte intreaga nu a prins nimic, acum, istovit de puteri si oarecum trist ca nu a avut nici o izbanda, Petru pescarul nu are prea mare speranta ca va putea pescui vreun peste. Evanghelia nu ne spune ca Petru s-ar fi indoit, dar nici nu ne spune ca ar fi fost foarte increzator, ci doar a ascultat, din respect si din smerenie, de porunca Mantuitorului Hristos. Semnul smereniei lui este ascultarea de Hristos fara sa puna vreo intrebare, fara sa ceara vreo explicatie si fara sa inteleaga pentru moment ce va urma. Nu stia ce se va intampla. Sfantul Petru a ascultat de Iisus doar pentru ca Il iubea si recunostea ca El este Invatatorul sau. Aceasta smerita ascultare a lui Petru fata de Iisus era atitudinea sa obisnuita, desi nu intelegea ce va urma si nici nu avea multa speranta ca va reusi sa prinda peste. Nici pe departe nu se gandea el ca, deodata, o izbanda mare in cele ale pescuitului va schimba viata sa. Deci, el doar a ascultat de Iisus si a zis: 'La porunca Ta, voi arunca mreaja' (Lc. 5, 5). Insa, dupa ce a facut ce i s-a poruncit, Petru si cu cei care-l insoteau 'au prins multime mare de pesti incat li se rupeau mrejele'. Atunci ei au facut semn celor ce se aflau in cealalta corabie sa vina ca sa-i ajute. Şi astfel au umplut ambele corabii de peste, incat erau gata sa se scufunde.Teama care se naste din intalnirea pacatoseniei omului cu sfintenia lui DumnezeuInsa Evanghelia ne spune ca cei care au prins o mare multime de pesti, in loc sa se bucure, s-au inspaimantat. In mod obisnuit, nimeni nu se inspaimanta sau se teme dupa o mare izbanda, ci se bucura.De ce in loc sa se bucure pescarii au fost cuprinsi de spaima? Deoarece si-au dat seama ca pescuirea aceasta neasteptata nu era ceva obisnuit, ci o minune savarsita prin puterea cuvantului lui Dumnezeu, ca urmare a ascultarii smerite a lui Simon Petru fata de Domnul Iisus Hristos. Vedem ca primele cuvinte ale Sfantului Apostol Petru nu au fost cuvinte de multumire, cum era firesc, nici cuvinte de bucurie, ci o puternica si profunda constiinta a pacatoseniei sale in fata lui Dumnezeu Cel Sfant. De aceea, Petru a zis: 'Du-te de la mine, Doamne, ca sunt om pacatos!' (Luca 5, 8). Iar aceste cuvinte le-a rostit el dupa ce a ingenuncheat la picioarele Mantuitorului Iisus Hristos. De ce acest gest cu totul neasteptat al Sfantului Apostol Petru? Deoarece el a simtit puterea dumnezeiasca a lui Hristos. Cuvintele sale 'du-te de la mine, Doamne, ca sunt om pacatos!' (Lc. 5, 8) exprima fiorul si teama omului credincios cand se intalneste cu puterea sfinteniei lui Dumnezeu, Care S-a facut Om pentru mantuirea oamenilor. Aceasta teama sfanta si plina de smerenie este exprimata in spatiul sacru al Bisericii Ortodoxe cand ne apropiem de Sfanta Masa a Sfantului Altar, care simbolizeaza mormantul lui Hristos si tronul Sau de slava. De aceea, in timpul Sfintei Liturghii Euharistice, inainte de impartasanie, ne inchinam pana la pamant in fata Sfintei Mese si zicem: 'Dumnezeule, curateste-ma pe mine, pacatosul!' Deci, vedem in cuvintele si gesturile Sfantului Apostol Petru din Evanghelia acestei Duminici atitudinea pe care trebuie sa o avem cand ne intalnim cu Hristos, Dumnezeu-Omul, prezent in Sfanta Euharistie. Pescuirea minunata a schimbat viata lui Petru: din pescar a devenit apostol sau misionar al lui IisusObservam ca dupa ce omul credincios asculta Evanghelia lui Hristos si implineste poruncile Lui, se arata si lucrarea lui Hristos in viata sa. Numai in stare de ascultare smerita si de implinire a poruncilor lui Hristos, poate omul simti sfintenia lui Dumnezeu care contrasteaza cu pacatosenia sa. Vazand smerenia si teama lui Petru, Mantuitorul Iisus Hristos ii spune acestuia: 'Nu te teme. De acum te voi face pescar de oameni!' (Luca 5, 10) Astfel, pescuirea minunata a fost lucrare de pregatire a ucenicilor lui Iisus ca sa inteleaga ca lucrarea lor viitoare trebuie sa se bazeze mai intai pe puterea harului lui Hristos, nu pe fortele proprii. Dupa aceasta minune, Sfantul Apostol Petru si cei impreuna cu el, Iacob si Ioan, fiii lui Zevedeu, Il urmeaza pe Mantuitorul Iisus Hristos cu multa convingere si bucurie: 'si tragand corabiile la uscat, au lasat totul si au mers dupa El' (Luca 5, 11).Intelegem, asadar, ca Evanghelia de azi se refera in mod direct la taina Bisericii. Corabia din Evanghelie preinchipuie Biserica lui Hristos ca spatiu al mantuirii, ca adunare a oamenilor in iubirea mantuitoare a lui Hristos. De aceea, majoritatea bisericilor, ca locasuri de cult, din primele veacuri si pana acum, se construiesc in forma de corabie (chiar daca, mai tarziu, corabia a luat forma crucii), iar turla principala tine loc de catarg, purtand in varf o cruce. Hristos Cel rastignit si inviat conduce tainic aceasta corabie a mantuirii. El sta la carma Bisericii pentru ca El este Capul Bisericii. Insa El cheama la lucrarea mantuirii slujitori care binevestesc lumii Evanghelia vietii vesnice si indruma pe calea mantuirii pe cei ce cred in El si sunt botezati in numele Preasfintei Treimi. Harul lui Dumnezeu primeaza fata de osteneala omuluiInvatatura principala pe care o primim din Evanghelia de astazi este ca lucrarea de pescuire sau adunare a oamenilor din marea vietii in corabia mantuirii, adica in Biserica, se realizeaza prin harul lui Dumnezeu. Ceea ce invata Sfantul Apostol Petru prin pescuirea minunata in largul marii este un capitol de teologie referitor la taina Bisericii si a pastorului in Biserica, si anume: in lucrarea bisericeasca mai intai conteaza harul sau ajutorul lui Dumnezeu si apoi priceperea omeneasca. Cat timp Sfantul Petru a contat doar pe priceperea sa, pe forta sa fizica si pe dibacia sa de a pescui, nu a prins nimic. Cuvintele sale: 'Toata noaptea ne-am ostenit si nimic nu am prins!' (Luca 5, 5) sunt, de fapt, constatarea trista a unui esec total, insotit de o stare de oboseala si regret. Dar iata ca, pe neasteptate, la capatul puterilor omenesti, incepe lucrarea lui Dumnezeu. Cand Petru nu mai avea nici o speranta de reusita, atunci a venit ajutorul lui Dumnezeu si s-a facut minunea. Dupa ce a facut ce i-a spus Hristos, Sfantul Petru a vazut cum s-a schimbat esecul in succes. Aceasta putere, care face minuni, schimba situatii si rezolva probleme dificile, este harul lui Dumnezeu. In acest sens, Sfantul Apostol Pavel spune: 'Toate le pot cu Hristos Care ma intareste!' (Filip. 4, 13). De aceea, slujitorii Bisericii se sfintesc prin 'dumnezeiescul har care totdeauna pe cele neputincioase le vindeca si pe cele cu lipsa le implineste' (Arhieraticon, Slujba Hirotoniei diaconului, preotului si episcopului). Totusi, trebuie remarcat ca Hristos nu a savarsit minunea pentru niste pescari lenesi, care au dormit toata noaptea, ci minunea s-a facut pentru pescari harnici, care s-au ostenit toata noaptea. Iar din multa lor osteneala s-a nascut multa lor smerenie. Intrucat i-a aflat in stare de osteneala si de smerenie, Hristos-Dumnezeu le-a daruit ajutorul Sau care face minuni. Sfantul Isac Sirul spune: 'Dumnezeu ne daruieste harul Sau pentru smerenia care vine din multe osteneli'. Asadar, harul se daruieste celor ce au privegheat mult si s-au ostenit mult. Chiar daca nu s-a implinit speranta lor cand se asteptau ei, ea s-a implinit in mod mai frumos sau mai bogat tocmai pe cand ei nu se mai gandeau la aceasta. Asa se intampla uneori si in viata Bisericii sau in viata crestinului. Foarte adesea ne straduim sa facem ceva bun, dar nu reusim cand si cum dorim noi. Apoi ne intrebam, cu intristare sau nedumerire: 'De ce n-am reusit?' Cineva se pregateste pentru examen, dar are un moment de slabiciune si nu reuseste sa treaca examenul cu succes. Cineva se straduieste sa faca o lucrare mare cu scop nobil, dar nu mai ajunge sa o termine; intervine o situatie neprielnica si toata lucrarea a esuat. Totusi, ceea ce nu poate fi inteles la un moment dat se va lumina mai tarziu, cand si cum voieste Dumnezeu.Ajutorul lui Dumnezeu se dobandeste prin ugaciune smerita, osteneala si rabdare multaUneori oamenilor care, pe langa multa osteneala, dau si dovada de rabdare le vine ajutorul lui Dumnezeu pe cand nu se asteapta. Unii oameni, fiindca nu au ajuns la o reusita pe care o doreau, au interpretat aceasta ca fiind un esec, o parasire a lor de catre Dumnezeu. Mai tarziu, insa, au constatat ca daca s-au smerit si s-au intarit in credinta, cu toate ca Dumnezeu nu a raspuns la cererea lor cand doreau ei, totusi le pregatea atunci o biruinta viitoare sau o binecuvantare mai bogata. Insa El a voit sa le verifice smerenia, ascultarea si rabdarea. In cazul Sfantului Apostol Petru si al celorlalti pescari care erau cu el, Hristos Domnul a vazut multa lor osteneala, rabdare si smerenie. Dupa ce Simon Petru a recunoscut, in stare de smerenie si pocainta, limitele puterii si cunoasterii sale, Dumnezeu l-a chemat sa devina pescar de oameni, adica pastor de suflete. Vedem ca abia cand omul recunoaste ca are nevoie de ajutorul sau harul lui Dumnezeu, el poate deveni slujitor al lui Dumnezeu pentru mantuirea oamenilor. Aceasta intelepciune tainica a lucrarii lui Dumnezeu in viata oamenilor este cuprinsa in Evanghelia de astazi. Astfel, Evanghelia ne arata ca Dumnezeu cunoaste atat ostenelile omului, cat si limitele sau slabiciunile lui, dar il invata sa-I ceara ajutorul Lui, sa lucreze impreuna cu El, sa se bucure de iubirea Lui milostiva. Evanghelia acestei Duminici ne arata ca totdeauna avem nevoie de ajutorul lui Dumnezeu. Nu numai cand ne simtim mai slab pregatiti, ci si cand suntem foarte bine pregatiti trebuie sa ne rugam Lui zicand: 'Doamne, ajuta!'. Dumnezeu iubeste pe cel smerit, pe cel care ii cere ajutorul Sau si se straduieste sa fie harnic si darnic. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa simtim puterea Lui cand Ii cerem ajutorul, sa nu deznadajduim niciodata, chiar daca nu se implineste dorinta noastra cand voim noi si cum voim noi. Sa invatam ca intelepciunea Lui este mai mare decat intelepciunea noastra, puterea Lui este mai mare decat puterile noastre, iar harul Lui si sfintenia Lui sunt izvor de lucrari minunate si mantuitoare, spre slava Preasfintei Treimi si spre bucuria noastra. Amin!

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 10353

Id: 9230

Data: Sep 26, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).