Sfantul Apostol Matei, autorul primei Sfinte Evanghelii, este sarbatorit astazi de Biserica Ortodoxa

Sfantul Apostol si Evanghelist Matei este sarbatorit astazi, 16 noiembrie, de Biserica Ortodoxa.Evreul Levi era vames in Capernaum si a fost chemat de Mantuitorul Iisus Hristos sa-i fie ucenic. Levi a lasat totul si L-a urmat pe Domnul, care i-a schimbat numele in Matei. Eusebiu si Sfantul Epifanie ne spun ca, dupa sarbatoarea Cincizecimii, primind puterea Duhului Sfant, Sfantul Matei a scris Evanghelia sa in doua limbi: in aramaica si, prin anii 62-63, in greceste, limba care se vorbea in Imperiul Roman. Matei a propovaduit credinta in Hristos la persi, etiopieni si nubieni, savarsind multe minuni. O traditie spune ca Sfantul Matei ar fi primit moartea de mucenic in Etiopia, fiind ars pe rug de pagani. Atunci cand vorbim despre cei patru evanghelisti ne putem minuna cu usurinta de bogatia operei lor, desi putine amanunte ne-au parvenit cu privire la viata lor concreta.Astazi vom incerca sa deslusim putin din viata Sfantului Apostol si Evanghelist Matei, primul autor al unei Sfinte Evanghelii, pentru ca este necesar sa cunoastem si autorul unei scrieri, nu doar scrierea in sine.Cine a fost de fapt Sfantul Apostol si Evanghelist Matei? Unde s-a nascut? Care este data nasterii sale? Ştim doar ca a fost vames pana la chemarea sa de catre Mantuitorul. Cam putin. In afara unei mentiuni chiar la inceputul vietii sale conform careia ar fi fost frate cu Iacob al lui Alfeu, nu mai posedam alte detalii legate de familia sa. Nu stim daca era sau nu casatorit. Nu stim daca avea o situatie materiala infloritoare, sau, din contra, era cinstit in meseria sa de vames, nepracticand taxe suplimentare. Putem doar sa deducem acest fapt din relatarile sale sau ale celorlalti evanghelisti. Singura sa mentiune cu privire la sine in propria Evanghelie o gasim in capitolul al IX-lea: Şi plecand Iisus de acolo, a vazut un om care sedea la vama, cu numele Matei, si i-a zis acestuia: Vino dupa Mine. Şi sculandu-se, a mers dupa El (Mt. 9, 9). Sfantul Apostol Matei a raspuns rapid chemarii Mantuitorului. Putem desprinde cateva ipoteze din acest verset coroborat si cu marturiile celorlalti evanghelisti. Astfel, Sfantul Matei a renuntat la slujba sa de vames si a facut un ospat pentru Mantuitorul si ceilalti ucenici. In aceasta privinta, avem marturia Sfantului Apostol si Evanghelist Luca: Şi dupa aceasta a iesit si a vazut un vames, cu numele Levi, care sedea la vama, si i-a zis: Vino dupa Mine. Şi, lasand toate, el s-a sculat si a mers dupa El. Şi I-a facut Levi un ospat mare in casa sa. Şi era multime multa de vamesi si de altii care sedeau cu ei la masa (Lc. 5, 25-27). Marturia Sfantului Apostol si Evanghelist Luca intareste ipoteza anterioara conform careia Sfantul Apostol si Evanghelist Matei a renuntat imediat la slujba sa si lasand toate i-a urmat Mantuitorului. Din urmatoarea afirmatie deducem ca Sfantul Matei avea o reputatie destul de ridicata printre confratii sai, de vreme ce multime multa de vamesi a venit la ospatul pregatit de el pentru Mantuitorul. Se pare ca era destul de bogat, poate nu la fel ca Zaheu, dar in mod sigur dispunea de o situatie materiala buna. Daca fusese si cinstit inainte sau nu, acest lucru nu poate fi determinat cu exactitate. Cert este ca, dupa chemarea Mantuitorului, a renuntat la bunastare si a inceput viata dificila de apostol.Ţinuturile evanghelizateSfantul Apostol Matei a predicat in Persia si Etiopia, apoi a venit la locul muceniciei sale in mijlocul unui trib de canibali din cetatea Mirmeniei. Acestia nu trebuie considerati decat canibali ritualici, adica oameni care obisnuiau sa se hraneasca cu carnea semenilor doar in cadrul unor anumite sarbatoriri. Canibali ritualici au fost, spre exemplu, si aztecii. Sfantul Apostol Matei a putut sa evanghelizeze partial acest trib nemilos. Dupa ce a castigat cateva suflete, a hirotonit un episcop, pe nume Platon, si s-a retras intr-un munte din apropiere, unde a inceput sa se roage pentru intoarcerea poporului din cetate la Dumnezeu. A avut o descoperire prin care Domnul i-a daruit un toiag pe care l-a indemnat sa il infiga in fata bisericii construite in cetate: caci degraba se va inradacina si va creste copac inalt cu puterea mea si va aduce multa roada, intrecand cu marimea si cu dulceata toate celelalte roade. Iar din radacina lui va curge izvor de apa curata si, daca mancatorii de oameni se vor spala, vor deveni albi, si cei ce vor gusta din roada lui, vor lepada naravurile cele de fiara si vor fi oameni blanzi si buni (Vietile sfintilor pe noiembrie, p. 297). Venind in cetate, lucrurile s-au petrecut intocmai. Sfantul Apostol Matei a botezat mai intai familia conducatorului cetatii, iar apoi o parte din popor in izvorul care curgea din radacina pomului.Chinurile si mucenicia Sfantului Apostol MateiDin nefericire, conducatorul acestui trib, pe nume Flavian, a considerat ca Sfantul Matei este un vrajitor si a hotarat sa il dea pe mana chinuitorilor. A trimis trei cete de soldati la biserica pentru a-l prinde, dar nici una nu s-a putut apropia de Sfantul Apostol. In cele din urma, a venit el insusi, dar, apropiindu-se de biserica, a orbit dintr-o data. Rugandu-l pe Sfantul Matei sa ii redea vederea, a dobandit repede acest lucru. Facand semnul crucii peste ochii care nu mai vedeau lumina, si rugandu-se, Sfantul Apostol Matei i-a redat vederea. Rasplata sa a venit imediat. A fost prins si dus sa fie ars de viu. Dupa ce au incercat de doua ori sa il arda, nereusind acest lucru, s-au speriat. A doua oara, cand au turnat smoala asupra lui si au adus si idolii de aur, Sfantul Apostol a facut o rugaciune, iar idolii s-au sfaramat, iar smoala s-a racit. Flavian a vrut sa il scoata din foc pe Sfantul Matei, dar acesta, rugandu-se, a trecut la Domnul. Inca uimit de cele petrecute si cu o inima sfasiata de necredinta si indoiala, Flavian a hotarat sa mai puna inca o data la incercare puterea Sfantului. A luat trupul acestuia si l-a asezat intr-un sicriu de fier inainte de a-l arunca in mare spunand celor din jur: Daca Cel ce l-a pazit pe Matei intreg in foc, il va pazi pe el si de innec, apoi cu adevarat Acela este Dumnezeu si Aceluia ne vom inchina, lasand pe toti zeii nostri, care n-au putut sa se izbaveasca de arderea focului (Vietile sfintilor pe noiembrie, p. 299-300). Desigur, a doua zi moastele erau scoase din apa de episcopul Platon dupa o minunata descoperire in vis. Vazand aceasta, nobilii cetatii s-au botezat, abjurand idolii si caindu-se pentru uciderea facuta. Flavian s-a botezat cel dintai, primind numele de Matei. Marturisirea lui nu s-a oprit aici, ci a urmat caii drepte si din treapta de episcop mai tarziu. Astfel, luand voievodul din botez numele Apostolului, s-a sarguit a fi urmator al faptelor lui apostolesti. Caci degraba, incredintand altuia domnia sa, s-a lepadat de lumea aceasta desarta si se sarguia intru rugaciuni in biserica lui Dumnezeu. Apoi a fost invrednicit randuielii preotesti de catre Sfantul Platon episcopul. Iar dupa trei ani, murind episcopul, Sfantul Matei s-a aratat in vedenie preotului Matei, celui ce-si lasase domnia si l-a sfatuit sa primeasca scaunul episcopal, dupa fericitul Platon (Vietile sfintilor pe noiembrie, p. 300).O parere actuala cu privire la Sfanta Evanghelie dupa MateiDesi cunoastem faptul ca Sfantul Apostol Matei a scris mai intai Evanghelia in limba ebraica, acest text initial nu ni s-a pastrat. Ceea ce este frapant in toata aceasta controversa (pentru ca textul actual este scris in greaca) ramane faptul ca Evanghelia nu pare a fi o traducere a unui text ebraic, ci o noua creatie in greaca. Enrico Norelli afirma: Limba si stilul lui Matei au fost definite drept «greaca de sinagoga»: din punct de vedere sintactic, el il imbunatateste pe Marcu, sursa lui, folosind un lexic mai precis si mai elevat; Matei este mai concis, vrea sa prezinte esenta naratiunilor si are intentii didactice. Stilul sau este in mod deliberat influentat de limba folosita in Septuaginta. Papias din Hierapole (Eusebiu, Istoria bisericeasca, III, 39, 17) cunostea o traditie care afirma: «Matei a alcatuit culegerile in limba ebraica, fiecare le-a interpretat apoi dupa puterile sale». Totusi, Evanghelia care ne-a parvenit nu e o traducere dintr-o limba semitica, ci depinde de texte grecesti ca Marcu si Q (Culegeri de sentinte), foloseste Septuaginta ca text biblic, iar stilul sau este grecesc si contine jocuri de cuvinte grecesti (Claudio Moreschinni, Enrico Norelli, Istoria literaturii crestine vechi grecesti si latine, vol. I, Editura Polirom, 2001, p. 66-67). Pe scurt, dupa ce a scris o varianta in ebraica, Sfantul Apostol Matei a rescris Sfanta Evanghelie, de data aceasta in greaca, folosindu-se de izvoare ca Sfanta Evanghelie dupa Marcu si Culegerile de sentinte care au existat ca texte de baza inainte de aparitia Sfintelor Evanghelii ca atare. Acest amanunt are o deosebita importanta datorita faptului ca, fiind scrisa in greaca, Evanghelia se adresa tuturor neamurilor, nu doar iudeilor. Evanghelia se deschidea astfel lumii intregi… (articol de Adrian Agachi, Ziarul Lumina, luni, 16 noiembrie 2009)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 5063

Id: 3333

Data: Nov 16, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).