Sfintii canonizati de catre Biserica Ortodoxa Romana

Sfintii nationali sunt sfintii al caror cult s-a nascut pe teritoriul unei Biserici nationale autocefale. Existenta acestora demonstreaza si specificitatea etnica a unei Biserici Ortodoxe locale, care a fost prezenta in organizarea Bisericilor Ortodoxe de la inceput si pana in zilele noastre. La 20 iunie 1992, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarat 'ca de acum si pana la sfarsitul veacurilor, in intreaga Biserica Ortodoxa Romana, sa se numere cu sfintii si sa se cinsteasca dupa pravila cu slujba speciala si cu acatist toti sfintii din neamul romanesc, stiuti si nestiuti, pentru a caror cinstire se instituie 'Duminica Sfintilor Romani', care va fi asezata in calendarul Bisericii noastre, in fiecare an, a doua Duminica dupa Pogorarea Duhului Sfant, aratandu-se prin aceasta lucrarea Sfantului Duh in Biserica noastra de-a lungul veacurilor.' (Act sinodal al Bisericii Ortodoxe Autocefale Romane privind canonizarea unor sfinti romani, 20 iunie, 1992).S-a hotarat atunci ca, in aceasta duminica, sa fie amintiti si cinstiti cu evlavie: sfintii ierarhi, preoti si diaconi slujitori ai Bisericii Ortodoxe Romane, care s-au savarsit muceniceste si au marturisit si au aparat cu jertfelnicie credinta ortodoxa, neamul si tara noastra; sfintii cuviosi si cuvioase care s-au savarsit traind deplin viata calugareasca si care, prin pilda vietii lor si prin rugaciune, au hranit duhovniceste pe toti drept-credinciosii; sfintii martiri din orice treapta harica sau stare obsteasca si toti aceia care prin patimirile si sangele lor martiric au primit cununa sfinteniei; sfintii romani ucisi de ostile pagane sau ale altor asupritori de-a lungul veacurilor, precum si cei care au cazut in lupta cu acestia sau in amara robie pentru credinta, Biserica si neam; sfintii care s-au savarsit luptand cu arma cuvantului pentru apararea credintei, a Bisericii Ortodoxe si a bine-credinciosilor ei fii si toti ceilalti sfinti crestini ortodocsi romani din toate timpurile si de pretutindeni, stiuti si nestiuti, care au sporit in dragostea pentru Hristos, fapte bune, rugaciune si virtuti crestine, pe care Dumnezeu i-a scris in Cartea Vietii.Recunoasterea sfinteniei vine din lucrarea Sfantului Duh in oameni Istoria cultului sfintilor ne arata ca au existat si ca exista sfinti locali, in sensul cel mai restrans, adica sfinti venerati intr-o cetate sau numai intr-o manastire, apoi sfinti locali, in sensul mai larg al cuvantului, adica sfinti venerati intr-o regiune sau intr-o provincie, apoi sfinti nationali, venerati intr-o Biserica nationala autocefala, sfinti generali, venerati intr-o Biserica autocefala sau in intreaga Ortodoxie, si sfinti universali, venerati atat in Biserica Ortodoxa, cat si in cea Catolica. Sfintii nationali sunt sfintii al caror cult s-a nascut pe teritoriul unei Biserici nationale autocefale. Existenta acestora demonstreaza si specificitatea etnica a unei Biserici ortodoxe locale, care a fost prezenta in organizarea Bisericilor ortodoxe de la inceput si pana in zilele noastre. Crestinismul s-a nascut si exista in conditii date si el nu poate exista in conditii de normalitate decat respectand datele esentiale ale vietii.Sfintii romani, canonizati de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane incepand cu anul 1950, si praznuiti in calendarul nostru crestin ortodox, au fost mai intai cinstiti de poporul roman credincios, actul canonizarii confirmand si proclamand recunoasterea sfinteniei care vine din lucrarea Sfantului Duh in oameni. La 28 februarie 1950, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarat canonizarea Sfantului Ierarh Calinic de la Cernica, cu data de praznuire la 11 aprilie; a Sfintilor Ierarhi Marturisitori Ilie Iorest si Sava, mitropolitii Transilvaniei, cu data de praznuire la 24 aprilie; a Sfintilor Cuviosi Marturisitori Visarion, Sofronie si Sfantul Mucenic Oprea, cu data de praznuire la 21 octombrie, si a Sfantului Ierarh Iosif cel Nou de la Partos, cu data de praznuire la 15 septembrie. Proclamarea oficiala a canonizarii acestora a avut loc la 21 octombrie 1955, in catedrala din Alba Iulia, respectiv la 7 octombrie 1956, pentru Sf. Iosif cel Nou, la Catedrala mitropolitana din Timisoara.La data de 20-21 iunie 1992, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarat canonizarea urmatorilor sfinti romani: Sfantul Cuvios Gherman din Dobrogea, cu data de praznuire la 29 februarie; Sfantul Ierarh Iosif Marturisitorul din Maramures, cu data de praznuire la 24 aprilie; Sfantul Ierarh Ghelasie de la Ramet, cu data de praznuire la 30 iunie; Sfantul Ierarh Leontie de la Radauti, cu data de praznuire la 1 iulie; Sfantul Voievod Ştefan cel Mare si Sfant, cu data de praznuire la 2 iulie; Sfantul Cuvios Ioan Iacob de la Neamt - Hozevitul, cu data de praznuire la 5 august; Sfanta Cuvioasa Teodora de la Sihla, cu data de praznuire la 7 august; Sfintii Martiri Brancoveni, Constantin Voda cu cei patru fii ai sai: Constantin, Ştefan, Radu, Matei, si sfetnicul Ianache, cu data de praznuire la 16 august; Sfantul Cuvios Ioan de la Prislop, cu data de praznuire la 13 septembrie; Sfantul Ierarh Martir Antim Ivireanul, cu data de praznuire la 27 septembrie; Sfintii Preoti Marturisitori Ioan din Gales si Moise Macinic din Sibiel, cu data de praznuire la 21 octombrie; Sfantul Cuvios Antonie de la Iezerul-Valcea, cu data de praznuire la 23 noiembrie, si Sfantul Cuvios Daniil Sihastrul, cu data de praznuire la 18 decembrie. Proclamarea oficiala a canonizarii acestora a avut loc la 21 iunie 1992.In acelasi an, s-a hotarat introducerea in calendarul Bisericii noastre si a Sfantului Cuvios Antipa de la Calopodesti, cu data de praznuire la 10 ianuarie.In anul 1997, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane si-a insusit canonizarea Sfantului Ierarh Petru Movila, Mitropolitul Kievului, facuta de Biserica Ortodoxa Ucraineana, in decembrie 1996, si a hotarat ca ziua de pomenire a acestuia, in calendarul ortodox roman, sa fie data de 22 decembrie, ziua trecerii sale la Domnul. La 13 octombrie 2002, cu prilejul implinirii a 360 de ani de la organizarea sinodului de la Iasi (1642-2002), a fost proclamata solemn si canonizarea acestuia, la catedrala mitropolitana din Iasi. La 5 martie 2003, Sf. Sinod a hotarat canonizarea Sfantului Cuvios Vasile de la Poiana Marului, cu data de praznuire la 25 aprilie, si a Sfantului Ierarh Mucenic Teodosie de la Manastirea Brazi, cu data de praznuire la 22 septembrie. Proclamarea oficiala a canonizarii acestora a avut loc la 5 octombrie 2003, la Manastirea Brazi.La 5 iulie 2005, a fost intocmit tomosul sinodal de canonizare a Sfantului Cuvios Onufrie de la Vorona, cu data de praznuire la 9 septembrie. Proclamarea oficiala a canonizarii acestuia a avut loc la 9 sept. 2005, la Manastirea Vorona. La 5 iulie 2005, s-a hotarat canonizarea Sfantului Ierarh Dosoftei, mitropolitul Moldovei, cu data de praznuire la 13 decembrie. Proclamarea oficiala a canonizarii acestuia a avut loc la 14 octombrie 2005, la Catedrala mitropolitana din Iasi.Sfintii romani, insufletirea cugetului si simtirii romanesti de duhul lui HristosLa 20-21 octombrie 2005, a fost intocmit tomosul sinodal de canonizare a Sfantului Cuvios Gheorghe de la Cernica, cu data de praznuire la 3 decembrie, si a Sfantului Ierarh Grigorie Dascalul, mitropolitul Ţarii Romanesti, cu data de praznuire la 22 iunie. Proclamarea oficiala a canonizarii acestora a avut loc la 3 decembrie 2005, la Manastirea Cernica, respectiv la 21 mai 2006, la Catedrala patriarhala din Bucuresti.La 14-15 noiembrie 2006, Sfantul Sinod a hotarat canonizarea Sfantului Ierarh Pahomie de la Gledin, Episcopul Romanului, cu data de praznuire la 14 aprilie. Proclamarea oficiala a canonizarii acestuia a avut loc la 14 aprilie 2007, in localitatea bistriteana Gledin.La 12 februarie 2007, Sfantul Sinod a hotarat trecerea in calendarul sfintilor romani a mitropolitului Varlaam al Moldovei, cu data de praznuire la 30 august. Proclamarea oficiala a canonizarii acestuia a avut loc la 29 august 2007, la Manastirea Secu.La 22-24 octombrie 2007, au fost canonizati Sfintii Martiri si Marturisitori nasaudeni: Atanasie Todoran din Bichigiu, Vasile din Mocod, Grigore din Zagra si Vasile din Telciu, cu data de praznuire la 12 noiembrie. Proclamarea oficiala a canonizarii acestuia a avut loc la 11 mai 2008, la Manastirea Salva. La 5-7 martie 2008, Sfantul Sinod a hotarat canonizarea Sfintilor Cuviosi Rafael si Partenie de la Agapia, cu data de praznuire la 21 iulie; a Sfantului Cuvios Iosif de la Varatec, cu data de praznuire la 16 august; a Sfantului Cuvios Ioan de la Rasca si Secu, cu data de praznuire la 30 august; a Sfintilor Cuviosi Simeon si Amfilohie de la Pangarati, cu data de praznuire la 7 septembrie; a Sfantului Cuvios Chiriac de la Tazlau, cu data de praznuire la 9 septembrie, si a Sfintilor Cuviosi Iosif si Chiriac de la Bisericani, cu data de praznuire la 1 octombrie. Proclamarea oficiala a canonizarii acestora a avut loc la 5 iunie 2008, la Manastirea Neamt.La 8 iulie 2008, au fost canonizati Sfantul Ierarh Iachint, mitropolitul Ţarii Romanesti, cu data de praznuire la 28 octombrie; Sfantul Voievod Neagoe Basarab, cu data de praznuire la 26 septembrie, si Sfantul Dionisie Exiguul, cu data de praznuire la 1 septembrie. Proclamarea oficiala a canonizarii acestora a avut loc la 26 octombrie 2008, la Catedrala patriarhala din Bucuresti.Alaturi de acesti sfinti romani canonizati de catre Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, exista trecuti in calendarul Bisericii Ortodoxe Romane si alti sfinti daco-romani, din secolele III - V, si de neam strain, care au trait in Ţarile Romane, sau ale caror moaste se gasesc la noi in tara.Nominalizarea tuturor acestor sfinti romani contureaza si articuleaza si mai bine identitatea locala ortodoxa, cu specificul ei national. Se poate vorbi despre un mod de manifestare spirituala care nu rezulta dintr-o viziune particulara in ce priveste adevarul de credinta sau dintr-o interpretare diferita a tezaurului liturgic si canonic, ci 'reprezinta doar forma specifica de diversificare harismatica, dupa felul in care cugetul si simtirea noastra s-au insufletit de duhul lui Hristos, potrivit particularitatilor noastre de origine si grai, de vocatie si destin'. (Articol publicat in Ziarul Lumina de Duminica din data de 6 iunie 2010)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 2661

Id: 6985

Data: Jun 6, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).