Sfintii - prietenii lui Dumnezeu

Crestinii ortodocsi ii cinstesc pe sfinti pentru ca ei sunt 'cetateni si casnici ai lui Dumnezeu'. Sfintii aud rugaciunile noastre si le poarta catre Dumnezeu, fiind mijlocitori pentru noi inaintea Tronului Ceresc. Biserica Ortodoxa ii cinsteste in chip deosebit, randuind pentru fiecare o zi speciala de praznuire, slujbe speciale, rugaciuni si icoane pictate cu chipul si numele lor. O cateheza despre sfinti este bine-venita din doua puncte de vedere: mai intai, pentru a evidentia temeiurile de baza ale cinstirii lor si apoi, pentru a da un raspuns la atacurile diferitelor denominatiuni religioase.I. Pregatirea aperceptiva.Cultul Bisericii noastre asaza intr-o structura ierarhica bine determinata: adorarea pentru Preasfanta Treime, supravenerarea (supracinstirea) pentru Maica Domnului si venerarea sau cinstirea sfintilor, a Sfintei Cruci, a sfintilor ingeri si a sfintelor moaste. Sfintii sunt acei crestini - sau persoane alese din Vechiul Testament - prin care Dumnezeu savarseste in chip minunat voia Sa, dupa cuvantul psalmistului: Prin sfintii care sunt pe pamantul Lui, minunata a facut Domnul toata voia intru dansii (Psalm XV, 3). Faptul ca Dumnezeu alege sa lucreze prin ei este dovada unei cinstiri din partea Lui, temei firesc pentru a-i cinsti si noi, oamenii, in chip deosebit. Din pacate, nu toti crestinii vad lucrurile in acest fel. De aceea o cateheza despre sfinti este bine-venita din doua puncte de vedere: mai intai, pentru a evidentia temeiurile de baza ale cinstirii lor si apoi, pentru a da un raspuns la atacurile diferitelor denominatiuni religioase.II. Tema se va referi, asadar, la cateva dintre temeiurile cinstirii sfintilor, precum si la evidentierea importantei slujirii lor in iconomia mantuirii.III. Tratarea.A. Temeiuri biblice. Inca din viata, sfintii au fost socotiti prietenii lui Dumnezeu, dupa marturia Mantuitorului, care a zis catre sfintii Sai ucenici: Voi sunteti prietenii Mei (Ioan XV, 14). Şi in alt loc al Sfintei Scripturi ni se arata ca sfintii sunt prietenii lui Dumnezeu: A crezut Avraam lui Dumnezeu si i s-a socotit lui spre dreptate si prietenul lui Dumnezeu s-a chemat (Iacob II, 23; Facere XV, 6).Atat in Vechiul, cat si in Noul Testament, sfintii au aratat puterea lui Dumnezeu, facand nenumarate minuni ca dovada a trimiterii lor de catre Dumnezeu. Moise (Iesire III), ceilalti profeti (Daniel, Isaia, Ieremia, Iezechiel etc.). Apostolul Petru cunoaste gandurile lui Anania si ale Safirei (FA V,1-12), a vindecat si a facut invieri (Tavita FA 9). De asemenea, Apostolul Pavel face multe tamaduiri (FA XX), minuni si chiar invieri din morti (Eutihie in Troa, FA XX 9-11). Sfintii intervin, mijlocesc la Dumnezeu pentru oameni si sunt partasi cu acestia din urma la suferinta in vederea izbavirii (Filip. I, 3-4), indeamna la rugaciune unii pentru altii si ei insisi se roaga pentru toata lumea, pentru pacea comuna si necesara tuturor si pentru desavarsirea noastra (II Cor. XIII, 9). Ei sunt exemplu de mijlocire, invatand pe altii sa faca la fel (II Tim. I, 3). B. Temeiuri patristice (dogmatice, canonice, cultice): 1. Sinodul al VII-lea Ecumenic (Niceea 787) a hotarat: Noi pazim cuvintele Domnului, cuvintele apostolesti si proorocesti, prin care am invatat sa cinstim si sa preamarim, mai intai pe cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, sfintele puteri ingeresti, pe apostoli, pe prooroci, pe martirii cei mariti, pe sfintii purtatori de Dumnezeu, si pe toti barbatii cei sfinti si sa cerem mijlocirea lor, pentru ca ei ne pot face placuti lui Dumnezeu, imparatul tuturor.2. Sfantul Ioan Damaschin spune in Dogmatica sa: Trebuie cinstiti sfintii pentru ca sunt prieteni ai lui Hristos, fii si mostenitori ai lui Dumnezeu... Caci cinstea data de cei impreuna robi catre cei buni este dovada dragostei fata de stapanul obstesc.3. Biserica Ortodoxa cinsteste in chip deosebit pe sfinti, randuindu-le in calendar cate o zi anuala de praznuire, slujbe speciale la biserica, rugaciuni si icoane pictate cu chipul si numele lor. Celor mai cunoscuti dintre sfinti, precum: Maica Domnului, Sfantul Ioan Botezatorul, Sfintii Apostoli, Sfintii Trei Ierarhi Vasile, Grigorie si Ioan Gura de Aur si multi altii se bucura de un cult deosebit. Slujba lor este mai bogata cu priveghere, cu Litie si Acatist, iar sarbatorile lor se praznuiesc cu multa evlavie. In numele sfintilor mari se zidesc biserici, acestia devenind astfel protectorii lacasurilor si ai localitatilor respective. C. Cateva precizari cu privire la obiectiile protestantilor. Protestantii, neoprotestantii si unele denominatiuni religioase resping cu desavarsire cultul sfintilor, negand posibilitatea acestora de a mijloci pentru noi. Pe baza textului din I Tim. II, 5 Pentru ca unul este Dumnezeu, unul si Mijlocitorul intre Dumnezeu si oameni; omul Iisus Hristos, ei sustin ca nimeni altcineva, deci nici sfintii, nu pot mijloci la Dumnezeu pentru mantuirea noastra.Dar in textul de mai sus este vorba de Mijlocitorul impacarii dintre om si Dumnezeu, omul Iisus Hristos, care prin Jertfa Sa a savarsit mantuirea obiectiva, rascumpararea sau impacarea omului cu Dumnezeu. Aceasta mijlocire a impacarii intr-adevar n-a putut-o face nimeni in afara de Iisus Hristos, si ea fost realizata odata pentru totdeauna numai de catre El. Prin ea s-a dat posibilitatea fiecarui om sa se mantuiasca personal sau subiectiv, adica sa-si poata impropria mantuirea obiectiva.La dobandirea acestei mantuiri, in afara de harul insusit prin Sfintele Taine, sunt necesare credinta si faptele bune ale crestinului, la care se adauga si mijlocirea sfintilor prin rugaciunile lor catre Dumnezeu. IV. Recapitularea: - Cine le-a acordat mai intai cinstire sfintilor?- Reproduceti doua temeiuri semnificative pentru cinstirea lor.- Care este locul sfintilor in cultul ortodox?V. Asocierea. Sfantul devine un atlet al lui Hristos. El nu este nicidecum un fugar din lume, ci traieste in mijlocul lumii, in vazul si cu stiinta tuturor. El nu este o fiinta ascunsa, ci una care lupta si infrunta toate asprimile vietii ravasite de realitatile timpului, pe fata, cu calm si indelunga-rabdare.VI. Generalizarea.Asadar, noi ii cinstim pe sfinti si aducem lauda lui Dumnezeu direct si indirect. Mantuitorul nostru Iisus Hristos ne arata ca cine cinsteste pe sfinti, pe El Il cinsteste, caci a zis: Cine va primeste pe voi, pe Mine Ma primeste (Matei X, 40).VII. Aplicarea.Rugaciunile sfintilor inaintea lui Dumnezeu pentru mantuirea noastra sunt mai bine primite, insa daca si noi credinciosii, impodobiti cu credinta si fapte bune, ne rugam impreuna cu ei, lepadandu-ne de pacatele noastre. Acest adevar il intareste si Sfantul Ioan Gura de Aur, cand spune: 'Ştiind acestea, iubitilor, sa alergam la mijlocirea sfintilor, dar sa nu ne marginim la aceasta, ci sa lucram si noi cum se cuvine, dupa pilda pe care ne-au dat-o ei'.Surse bibliografice:Invatatura de credinta ortodoxa, EIBMO, Bucuresti, 2000.Pr. prof. dr. Isidor Todoran si arhid. prof. dr. Ioan Zagrean, Dogmatica Ortodoxa, Ed. Arhidiecezana Cluj, 1997.Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica, Ed. Librariei Teologice, 1938.Arhid. prof. dr. Ioan Floca, Canoanele Bisericii Ortodoxe. Note si comentarii, Sibiu, 1992.Sf. Ioan Gura de Aur, Predici la sarbatori imparatesti si cuvantari de lauda la sfinti, EIBMO, Bucuresti, 2006.(Cateheza publicata in Ziarul Lumina, Editia din data de 15 septembrie 2012)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1347

Id: 24531

Data: Sep 15, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).