Talcul evangheliilor de la Sfantul Maslu

Taina Sfantului Maslu ca ințeles și semnificații este admirabil cuprinsa in cele șapte Sfinte Evanghelii care, prin ințeleapta lor alegere ca text (pericopa) și ordine de citire, prezinta lucrarea lui Dumnezeu de identificare, de ingrijire, de vindecare a tuturor celor care sunt bolnavi trupește și sufletește – conștient sau mai puțin conștient.Atunci cand cineva sufera un accident grav și este ranit la limita, gasește puterea de a lupta pentru supraviețuire atunci cand vede medicul alaturi, prezența lui devine sursa de curaj și speranța de vindecare. Taina Sfantului Maslu are același efect incurajator insa mult mai complex, dupa cum vom vedea din talcuirile celor șapte Evanghelii.Prima Evanghelie……a Samarineanului milostiv ne plaseaza in lumea reala din viața reala a fiecaruia, și anume ca viața e un drum din Ierihonul pamantesc catre Ierusalimul ceresc, drum plin de primejdii, de talhari specializați in furtul calificat de timp, de pace, de liniște, de curaj, de credința, de Dumnezeu care, dupa ce ataca lasa victime nenumarate in agonia disperarii și a deznadejdii, plini de rani adanci – numite patimi. Adica noi cei dupa chipul lui Dumnezeu, odata raniți suntem infestați cu veninul urii și devenim dupa chipul celuilalt – adica aproape morți. Ca un duș rece, aceasta Evanghelie ne smulge din fantazia reclamelor și ne repune realitatea vieții cotidiene, insa, totodata ne prezinta și ne asigura de realitatea Marelui Doctor, veșnicul Calator, Care, deși venit special pentru cautare și vindecare, lasa permanent impresia ca toate vindecarile sunt simple coincidențe omul potrivit la locul potrivit .Deci prima Evanghelie ne asigura ca de doua mari realitați, prima ca fiecare ascunde in el boli mai mult sau mai puțin evidente dar și mortale daca sunt netratate, a doua ca nu suntem singuri in suferința noastra, ca Dumnezeu știe perfect unde zacem, cine ne-a facut rau, și cum se poate vindeca - știe pentru ca nu suntem priviți de sus printr-o lupa, ci Dumnezeu este alaturi – aproape, langa noi, iar o data gasiți suntem duși la casa de oaspeți și ingrijiți. De asemenea, se cunoaște aici cauza, sau microbul cauzator de moarte pentru fiecare și anume diluarea pana la incetare a iubirii din noi – de aceea Evanghelia incepe cu acel dialog referitor la iubire, care este sangele sufletului – un om care uraște este un om cu inima de gheața, rece, muribund spiritual.A doua Evanghelie……a lui Zaheu vameșul, ne confirma ca vindecarea este la dispoziția tuturor, dar o primesc doar cei care și-o doresc, se vindeca doar cei care il cauta pe Hristos, iar cautarea este valabila chiar daca are intensitatea firava a acestui vameș. Curiozitatea lui nespectaculoasa a fost producatoare de mantuire, deoarece cautarea noastra este cea mai frumoasa invitație pe care o putem face lui Dumnezeu, Care se autoinvita in casa sufletului fiecarui om curios duhovnicește. Deși Dumnezeu nu-i cere nimic lui Zaheu și nici nu-i face observație, sau macar aluzie la modul avar de viețuire, el iși injecteaza singur medicamentul daruirii primit tainic prin prezența Mantuitorului in viața lui, in casa lui – caci Fiul Omului a venit sa mantuiasca pe cel pierdut .A treia Evanghelie......continua povestea omului cazut in mainile talharilor, care, dus la o casa de oaspeți are parte de servicii de calitate, profesioniste, harice caci gazda chiar se pricepe sa primeasca și sa ingrijeasca oaspeții - care de fapt sunt aduși de Dumnezeu fiecare in parte pe asinul Lui – adica smerenia Lui, caci atragerea cuiva in Biserica este lucrarea tainica a lui Dumnezeu in fiecare suflet. Gazda este instruita bine și mai ales investita cu putere, cu har, cu viața lui Hristos in ea, și are toate instrumentele și medicamentele cu garanție nelimitata – Sfintele Taine. Ele sunt atat de eficace ca pot amadui orice boala și orice neputința din popor . O alta calitate este oferirea ca dar din dar a acestor servicii medicale .Evanghelia a patra......ne clarifica faptul ca tot ceea ce primim bun de la Dumnezeu nu ne este dat nici ca merit, nici ca obligație, ci pur și simplu dintr-o dragoste pe cat de dezinteresata pe atat de nefireasca, Lui Dumnezeu ii face placere sa ne ia neputințele si sa ne poarte bolile doar pentru a vedea acel zambet frumos și binefacator de pe chipul nostru. Profetul Isaia, menționat in Evanghelie, arata ca aceasta calitate minunata de Tata presupune asumarea imediata și fara compromis a durerilor fiilor – atitudine de altfel probata de fiecare parinte care are copii. De aceea, vindecarea este gratuita, dezinteresata, fara scoatere de ochi, fara judecata, fara a cere socoteala, fara aducere aminte. Dumnezeu nu se așteapta la gesturi fantastice de recunoștința, mai ales ca de multe ori nu are unde sa-și plece capul, nu gasește un adapost in sufletele noastre, care, poate cateodata, speculeaza mai mult astfel de momente.Evanghelia a cincea......ofera din textul ei un cuvant pe care se sprijina intreaga omenire cu viața ei cu tot și anume intarzierea Mirelui, adica rabdarea ieșita din comun și de multe ori nejustificata (asta ca sa fim sinceri) a lui Dumnezeu in ceea ce privește dorința noastra de intoarcere, de vindecare. Din mila Sfantului, facem umbra pamantului spunea cu precizie Mihai Eminescu, intruchipand intr-un vers toata taina vieții noastre. Nu este nefiresc sa mai ramanem fara untdelemn in candele,dar este strigator la cer de sfidator sa nu incercam sa o umplem macar – curata nebunie. Refuzul categoric al ajutorului, a mainii intinse a lui Dumnezeu duce inevitabil la veșnica și permanenta izolare de El.Evanghelia a șasea......reprezinta apogeul lucrarii de vindecare dar mai ales reprezinta contrastul prin excelența cu Evanghelia a doua. Zaheu și samarineanca, doi cautatori, doi marturisitori, doi suferinzi, doua boli asemanatoare (aceleași duhuri negre și rele), doi primitori de vindecare unul astazi , celalalt in ceasul acela .Putem ințelege niște adevaruri zguduitoare de aici și anume:Universalitatea vindecarii, atat ca persoane candidate la vindecari (nu conteaza neamul, originea, etc, ci dorința de a cunoaște și a iubi), cat și ca moduri de vindecare - fiecare om este unic și se deosebește ce ceilalți, iar Dumnezeu respecta aceasta calitate și se ofera spre descoperire in tot atatea moduri cate inimi sunt.Amandoi au un curaj nebun, unul marturisește public ca este hoț și nedrept, iar femeia de alt neam marturisește public ca este caine - ce aflam de aici ca dorința și lucrarea in sine de a ne vindeca reciproc presupune curaj cu tona iar eliberarea definitiva se produce in urma marturisirii tip explozie la spovedanie, a patimii aferente. Astazi a devenit un trend sa te consideri pacatos – e un tertip ieftin de impacare a conștiinței, curajos este sa te numești cu patima care te domina (e mai greu sau chiar imposibil sa ne facem pe noi inșine vipere, tradatori, desfranați, scorpii, invidioși, etc).Un alt mare adevar ascuns aici este acela pe care Sfantul Ioan Gura de Aur il descopera și anume ca de cele mai multe ori nu ne dorim cu adevarat ceea ce-I cerem lui Dumnezeu. Nu primi pentru ca nu cerem ci doar simulam infricoșați de raspunderea ajutorului pe care il dorim . Cum ne rugam pentru copii nostri acum și cum ne-am ruga daca ar fi in pericol de moarte – sesizam diferența. De aceea femeia cananeanca este un adevarat profesor și mentor al dorinței sincere și nezdruncinate de nimeni și de nimic, nici macar de Dumnezeu. De aceea sfantul Ioan Hrisostom ne indeamna sa rugam astfel Doamne ajuta-ma sa-mi doresc cu adevarat ceea ce-ți voi cere .Evanghelia a șaptea......vine și ne da mandria de a fi bolnavi, de a fi pacatoși. E foarte interesant ca aceasta mandrie are eficiența atunci cand se conștientizeaza aceasta stare. Alcoolicii, cand incep terapia de recuperare prima data se ridica in picioare și recunosc in plen sunt alcoolic , și 50% din terapie s-a incheiat. Numai cei care se considera bolnavi și cu nevoie stringenta de ajutor stau la masa cu Dumnezeu. Cei inconștienți de neputințele lor fac parte din elita celor din a patra Evanghelie morții care-și ingroapa morții lor . Ești cu adevarat sanatos cand te consideri cu putere bolnav, și ești cu adevarat viu cand te vezi cu incapațanare mort.Taina Sfantului Maslu reprezinta tainic dar real prezența lui Dumnezeu langa noi, prezența ce aduce mangaiere, curaj, putere de viața. (Articol postat pe site-ul Doxologia.ro in data de 03. 05. 2012)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 2169

Id: 21680

Data: May 3, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).