Denia Prohodului Domnului la Patriarhie

In toate lacasurile de cult s-a oficiat in aceasta seara Denia Prohodului Domnului. La Catedrala Patriarhala, la slujba Deniei au participat sute de credincioși. In mijlocul lor a fost prezent și Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, care a rostit un cuvant de invațatura.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a spus ca Prohodul Domnului este o cantare de o frumusețe rara din punct de vedere duhovnicesc, fiind o meditație teologica profunda exprimata intr-o forma poetica deosebita și a vorbit despre semnificațiile duhovnicești ale slujbei Prohodului Domnului: Aceasta slujba a Prohodului a fost intocmita de Sfantul Teodor Studitul care a trait in a doua jumatate a secolului al XIII-lea și in prima parte a secolului al IX-lea. Aceasta slujba are trei stari și in toate aceste trei stari tanguirea este o tanguire de ingropare. Insa, nu este o tanguire sentimentala, ci este o tanguire duhovniceasca pentru ca Cel care se afla in mormant cu trupul și in iad cu sufletul nu este un om simplu, ci Dumnezeu devenit Om pentru izbavirea din iad și din moarte a neamului omenesc. De aceea, prima strofa din starea I arata ca in mormant a fost pus Izvorul Vieții, Iisus Hristos. Astfel, oștirile sau cetele ingerești s-au mirat vazand plecaciunea Lui cea multa, smerenia Lui cea adanca. De asemenea, cantarile Prohodului ne arata ca soarele și luna se intuneca pentru ca Cel care se afla in mormant este Creatorul universului. Deci, tanguirea este insoțita de marturisirea dumnezeirii lui Hristos și de mirarea ingerilor și a oamenilor. Aceasta iubire smerita care coboara pana la iad ca sa ridice pe cei din iad este iubirea puternica, smerita și milostiva a lui Hristos care s-a aratat pe Cruce cand Hristos a zis: Parintele iarta-le lor ca nu știu ce fac! aratand nu razbunare, ci iertare. Apoi, aceasta iubire smerita coboara la iad ca sa distruga puterile iadului ca insingurarea omului fața de Dumnezeu și insingurarea oamenilor intreolalta. Deci, taina mare a șederii in mormant a Mantuitorului și a pogorarii lui la iad sunt cantate in slujba Prohodului .In continuare, Patriarhul Romaniei a aratat semnificația procesiunii care are loc la Denia Prohodului: Ieșim afara ca sa vestim lumii intregi ca Hristos a murit pentru noi ca sa ne daruiasca noua prin Invierea Sa viața veșnica. Dupa cum vestim moartea Lui in seara aceasta tot așa vom vesti in noaptea de Inviere invierea Lui. Deci, moartea Mantuitorului Iisus Hristos pe Cruce și Invierea Sa din morți nu privesc doar pe creștini, ci pe toți oamenii, adica și pe cei care cred și pe cei care nu cred pentru ca toți vor invia și toți se vor prezenta la Judecata de Apoi. Unii spre a dobandi viața veșnica și alții care s-au hotarat sa ramana separați de Dumnezeu prin necredința vor patimi veșnic, nu pentru ca Dumnezeu este nemilostiv, ci pentru ca ei au refuzat iubirea Lui .Preafericirea Sa a vorbit credincioșilor prezenți despre momentul trecerii pe sub Sfantul Epitaf: Cand se face inconjurul bisericii in seara aceasta se fac patru opriri. Prima la miaza-zi, a doua in dreptul altarului, a treia la miaza-noapte și una in fața. In timpul acestor patru opriri se inalța rugaciuni catre Dumnezeu prin care se cere sanatate, mantuire și ajutor de la Dumnezeu. Dupa ce se rostesc rugaciunile celei de-a patra opriri credincioșii intra in biserica pe sub Sfantul Epitaf. Trecerea credincioșilor pe sub Sfantul Epitaf, care inseamna acoperamant de mormant, aceasta fiind semnificația in limba greaca a Epitafului, se face pentru a arata ca ei participa la suferințele și la moartea lui Hristos cu nadejdea in invierea noastra in Hristos. Cel care s-a rastignit și a Inviat este primul dintre oameni care inviaza la o viața veșnica netrecatoare. El se face inceputul invierii tuturor oamenilor. Deci, trecem prin spațiul de sub Epitaf ca și cand am trece prin mormantul Mantuitorului ca sa inviem impreuna cu El .La sfarsitul Doxologiei, a avut loc traditionala procesiune in jurul Catedralei Patriarhale care simbolizeaza ducerea catre mormant a Mantuitorului. Au fost patru opriri si la fiecare oprire a fost rostita o ectenie. Dupa procesiune, toti credinciosii prezenti au trecut pe sub Sfantul Epitaf, la intrarea in lacasul de cult. Apoi, Sfantul Epitaf a fost asezat pe Sfanta Masa cantandu-se troparul Iosif cel cu bun chip… Denia Prohodului Domnului cuprinde o serie de cantari sau imne, impartite in trei stari, inegale ca numar de strofe. Aceste cantari exprima durerea pentru rastignirea si moartea Mantuitorului. Alcatuirea Prohodului este atribuita imnografului bizantin Iosif Studitul. In tara noastra, aceasta slujba a fost tiparita pentru prima oara la Buzau, in anul 1836.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1064

Id: 30554

Data: May 3, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).