Istoricul sarbatorii Nasterii Domnului

Cât priveste istoricul sarbatorii Nasterii Domnului, se stie ca în Rasarit, pâna prin a doua jumatate a secolului al IV-lea, Nasterea Domnului era serbata în aceeasi zi cu Botezul Domnului, adica la 6 ianuarie; aceasta dubla sarbatoare era numita în genere sarbatoarea Aratarii Domnului (Teofania si Epifania). Se credea ca Domnul Iisus Hristos S-a nascut în aceeasi zi a anului în care mai târziu, peste treizeci de ani, S-a botezat.Sarbatoarea Nasterii Domnului s-a despartit pentru Prima data de cea a Botezului, serbându-se Iu 25 decembrie, în Biserica din Antiohia, în jurul anului 375, apoi la Constantinopol în anul 379, astfel încât Sf. Ioan Gura de Aur vorbeste în Omilia sa Ia Nasterea Domnului, tinuta în Antiohia în anul 386, despre faptul ca data de 25 decembrie ca sarba¬toare a Nasterii Domnului a fost luata din practica Bisericii Apusene, de la Roma. în cartea Constitu¬tiile Apostolice (V, 13 si VIII, 33), redactata spre sfâr-situl secolului al IV-lea, se precizeaza ca sarbatoarea Nasterii Domnului are ca data de praznuire ziua de 25 decembrie, iar sarbatoarea Epifaniei (Botezul Domnului) este o sarbatoare distincta de cea a Nasterii Domnului. în prima jumatate a secolului al V-lea, ziua de 25 decembrie, ca data a sarbatorii Nasterii Domnului, a fost introdusa si în Biserica Alexandriei si apoi a Ierusalimului, generalizându-se în aproape toata crestinatatea rasariteana. Numai armenii serbeaza pâna astazi Nasterea Domnului tot la 6 ianuarie, împreuna cu Botezul Domnului.Motivul principal al serbarii Nasterii Domnului în ziua de 25 decembrie a fost dorinta Bisericii de a sublinia semnificatia cosmica a acestei sarbatori, si anume de a arata ca Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos, profetit în Biblie ca fiind „Soarele Dreptatii" (Maleahi 4, 2) si „Rasaritul de Sus" (comp. Zaharia 6, 2 cu Luca 1, 78-79), este începutul eliberarii lumii de întunericul pacatului si al mortii, asa cum în natura dupa solstitiul de iarna din 22 decembrie întunericul începe sa se micsoreze, iar lumina sa creasca.în plus, se mai aduce ca argument ca prin sarbatoarea Nasterii Domnului, fixata la 25 decembrie, Biserica a luptat împotriva cultului pagân al Nasterii Zeului Soare (Dies natalis Solis invicti), mai ales dupa ce împaratul Aurelian, la anul 274, a introdus la Roma sarbatoarea pagâna de origine orientala a zeului Mitra, care era populara mai ales în rândurile armatei romane. Deci, data de 25 decembrie ca zi de serbare a Nasterii Domnului Iisus Hristos are atât semnificatii teologice, cât si pastoral-misionare. (Informatii preluate din volumul Preafericitului Parinte Patriarh Daniel "Daruri de Craciun - întelesuri ale sarbatorii Nasterii Domnului", publicat le editura Basilica 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 508

Id: 36912

Data: Dec 25, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).