Cât priveste istoricul sarbatorii Nasterii Domnului, se stie ca în Rasarit, pâna prin a doua jumatate a secolului al IV-lea, Nasterea Domnului era serbata în aceeasi zi cu Botezul Domnului, adica la 6 ianuarie; aceasta dubla sarbatoare era numita în genere sarbatoarea Aratarii Domnului (Teofania si Epifania). Se credea ca Domnul Iisus Hristos S-a nascut în aceeasi zi a anului în care mai târziu, peste treizeci de ani, S-a botezat.Sarbatoarea Nasterii Domnului s-a despartit pentru Prima data de cea a Botezului, serbându-se Iu 25 decembrie, în Biserica din Antiohia, în jurul anului 375, apoi la Constantinopol în anul 379, astfel încât Sf. Ioan Gura de Aur vorbeste în Omilia sa Ia Nasterea Domnului, tinuta în Antiohia în anul 386, despre faptul ca data de 25 decembrie ca sarba¬toare a Nasterii Domnului a fost luata din practica Bisericii Apusene, de la Roma. în cartea Constitu¬tiile Apostolice (V, 13 si VIII, 33), redactata spre sfâr-situl secolului al IV-lea, se precizeaza ca sarbatoarea Nasterii Domnului are ca data de praznuire ziua de 25 decembrie, iar sarbatoarea Epifaniei (Botezul Domnului) este o sarbatoare distincta de cea a Nasterii Domnului. în prima jumatate a secolului al V-lea, ziua de 25 decembrie, ca data a sarbatorii Nasterii Domnului, a fost introdusa si în Biserica Alexandriei si apoi a Ierusalimului, generalizându-se în aproape toata crestinatatea rasariteana. Numai armenii serbeaza pâna astazi Nasterea Domnului tot la 6 ianuarie, împreuna cu Botezul Domnului.Motivul principal al serbarii Nasterii Domnului în ziua de 25 decembrie a fost dorinta Bisericii de a sublinia semnificatia cosmica a acestei sarbatori, si anume de a arata ca Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos, profetit în Biblie ca fiind „Soarele Dreptatii" (Maleahi 4, 2) si „Rasaritul de Sus" (comp. Zaharia 6, 2 cu Luca 1, 78-79), este începutul eliberarii lumii de întunericul pacatului si al mortii, asa cum în natura dupa solstitiul de iarna din 22 decembrie întunericul începe sa se micsoreze, iar lumina sa creasca.în plus, se mai aduce ca argument ca prin sarbatoarea Nasterii Domnului, fixata la 25 decembrie, Biserica a luptat împotriva cultului pagân al Nasterii Zeului Soare (Dies natalis Solis invicti), mai ales dupa ce împaratul Aurelian, la anul 274, a introdus la Roma sarbatoarea pagâna de origine orientala a zeului Mitra, care era populara mai ales în rândurile armatei romane. Deci, data de 25 decembrie ca zi de serbare a Nasterii Domnului Iisus Hristos are atât semnificatii teologice, cât si pastoral-misionare. (Informatii preluate din volumul Preafericitului Parinte Patriarh Daniel "Daruri de Craciun - întelesuri ale sarbatorii Nasterii Domnului", publicat le editura Basilica 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 508
Id: 36912
Data: Dec 25, 2013
Imagine:
Socotește numai ce minune ar fi când dintr-o data soarele s-ar pogorî din cer și s-ar mișca pe pamânt și de aici și-ar împraștia .....
Data: Dec 25, 2013
Colindele se cânta în cor, împreuna, în stare de comuniune pentru ca persoanele care le cânta, copiii, tinerii sau vârstnicii, reprezinta cetele de .....
Data: Dec 25, 2013
Herodot afirma ca tagma magilor era originara din cele 6 triburi ale mezilor, fiind o casta preoteasca, asemanatoare levitilor de la israeliti. .....
Data: Dec 25, 2013
Autenticitatea Cinstitelor Daruri este susținuta pe de o parte de tradiția orala și pe de alta de istorie. Dar ceea ce .....
Data: Dec 25, 2013
Evenimentele legate de Nasterea Domnului sunt prezentate în Evanghelia de la Luca, în capitolul II, versetele de la 1 la 20 si respectiv .....
Data: Dec 25, 2013
În zilele înaintepraznuirii Nașterii Domnului, Preasfințitul Episcop Macarie al Europei de Nord a primit la Centrul episcopal din Stockholm preoții români cu icoana .....
Data: Dec 25, 2013
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).