Patriarhul Romaniei la Manastirea Ţiganesti
Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, s-a aflat astazi, 30 decembrie 2012, in Duminica dupa Nasterea Domnului, in mijlocul obstii monahale a Manastirii Ţiganesti din judetul Ilfov, unde a participat la Sfanta Liturghie.In cuvantul de invatatura rostit, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a evidentiat invataturile duhovnicesti ce se desprind din Pericopa Evanghelica de astazi: "Fuga in Egipt, adica intr-un alt teritoriu decat Ţara Sfanta, are o semnificatie deosebita. Egiptul era considerat de catre evrei un loc al robiei deoarece multa vreme au fost dusi in robie in Egipt si intr-un mod cu totul minunat i-a scapat Dumnezeu, prin interventie directa, avand drept conducator pe Moise. Egiptul, tara robiei pentru evrei si tara intunericului pentru ca se inchinau la dumnezeii pagani, a devenit insa acum tara de scapare. Fuga Pruncului Iisus impreuna cu mama sa si Dreptul Iosif care era ocrotitor al copilului a fost transformata in salvare. Instrainarea Lui printre straini a devenit mai tarziu pentru Egipt o binecuvantare. Iisus Hristos a mers in Egipt pentru a arata ca uneori conducatorii unei tari se poarta mai crud cu propriul lor popor, cum a fost Irod Idumeul, decat strainii. Pe de alta parte fuga in Egipt vrea sa arate ca Hristos nu a venit in lume doar pentru mantuirea poporului evreu, ci si pentru mantuirea altor neamuri de alte credinte care se vor converti la crestinism. Asa se face ca Mantuitorul Iisus Hristos trimite mai tarziu o binecuvantare peste Egipt deoarece in pustiile Egiptului au inflorit cele mai frumoase manastiri".Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a vorbit si despre semnificatia misionara si mistica a provinciei Galileei Neamurilor: "Vedem de asemenea ca atunci cand se intoarce dupa moartea lui Irod in Iudeea Pruncul Iisus nu gaseste liniste si pace si trebuie sa mearga intr-o alta provincie a Ţarii Sfinte care era condusa de un alt rege si anume Galileea Neamurilor. Aceasta Galilee a Neamurilor, asa cum o numeste Proorocul Isaia, este o regiune in care evreii sunt amestecati cu neamuri diferite. Mantuitorul Iisus Hristos a intalnit a multime de saraci si a avut mila de ei. Dar Galileea Neamurilor a avut de asemenea o semnificatie misionara si mistica. Mantuitorul Iisus Hristos a venit in lume sa mantuiasca nu doar pe evrei, ci pe toate popoarele care vor crede in el. Intr-un fel Galileea era o prefigurare a universalismului credintei crestine. In Nazaret a stat in timpul copilariei si tineretii Lui, dar la un moment dat unii locuitori ai Nazaretului au fost ostili lui Iisus si invataturii Lui. De aceea, Mantuitorul a fost nevoit sa plece din Nazaret si sa mearga sa stea in gazda in Capernaum in casa lui Simon Petru".Cel care a facut toate bogatiile pamantului si frumusetea stelelor nu avea casa proprie, a spus Preafericitul Parinte Daniel aratand ca "Mantuitorul Iisus Hristos a fost atat de sarac si nu a dorit sa isi adune lucruri materiale in lumea aceasta pentru ca sa ne arate ca in viata trecatoare de aici de pe pamant cel mai important este sa ne imbogatim sufleteste cu daruri duhovnicesti, nu cu cele pamantesti, si ca, de fapt, casa ultima si definitiva a fiecarui crestin nu este in lumea aceasta, ci in Casa Tatalui Ceresc unde sunt multe lacasuri potrivit credintei si lucrarii fiecarui om in timpul vietii pamantesti. Deci, aceasta lipsa de casa proprietate personala a Lui ne indreapta spre Casa Tatalui din Ceruri. El foloseste lucrurile materiale si trecatoare doar pentru a exprima prin ele binecuvantarea lui Dumnezeu, dar nu se leaga de ele pentru ca cine crede in Dumnezeu nu isi face cetate statatoare in lumea aceasta trecatoare"."Mai invatam din Evanghelia de astazi ca ingerul ii spune Dreptului Iosif: Ia Pruncul si pe mama Lui!, nu a zis: Ia copilul tau si pe sotia ta. A zis: Ia Pruncul si pe mama Lui, ceea ce inseamna clar ca Iosif nu este tatal lui Iisus, ci este doar ocrotitor al Lui, pentru ca singurul Lui tata este Tatal Cel Ceresc deoarece El se Naste vesnic din tata fara mama si s-a nascut in lume de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria, adica din mama fara tata. Şi ingerul i-a zis: ...si pe mama lui, nu sotia ta, aratand ca Dreptul Iosif nu era sotul Maicii Domnului, ci ocrotitor al ei. Insa, in lume trebuia sa apara ca acest Copil s-a nascut intr-o familie. Pe de alta parte, Pruncul avea nevoie nu numai de iubirea mamei, ci si de iubirea tatalui. Iosif este tatal adoptiv intr-un fel al Pruncului Iisus care are grija de copil ca si cand ar fi fost copilul lui. Aici vedem iubirea parinteasca aratata fata de un copil, chiar daca acest Copil nu este copilul dupa trup al unui om care arata iubire parinteasca", a spus Preafericirea Sa.Patriarhul Romaniei a mai subliniat importanta raspunsului oamenilor la chemarea de mantuire a lui Dumnezeu: "In aceasta Evanghelie Mantuitorul Iisus Hristos este un Om al incercarii, al suferintei si al prigoanei, iar aceasta se va vedea in toata viata Lui pentru ca o parte din poporul evreu l-a primit si o parte l-a respins. Aceasta nu este numai o caracteristica a unui popor, ci in fiecare popor exista o parte din el care primeste credinta, care iubeste pe Dumnezeu si ii multumeste si o parte care ramane ostila sau indiferenta. De aceea, este foarte important sa cunoastem ca atunci cand Dumnezeu cheama la mantuire El cheama pe toti oamenii, dar nu toti raspund. In Sfanta Scriptura se spune ca sunt multi chemati, dar putini alesi, iar Sfantul Grigore de Nyssa spune: Sunt alesi cei care raspund chemarii. Adica, Dumnezeu respecta libertatea omului si aceasta libertate poate sa fie o credinta puternica sau poate sa fie o indiferenta, chiar ostilitate"."In aceasta duminica dupa Nasterea Domnului si ultima duminica din an noi vedem pe de o parte binecuvantarea familiei, prin Pruncul Iisus, prin Maica Domnului care este serbata a doua zi de Craciun, sarbatoare numita Soborul Maicii Domnului. Vedem insa ca in zilele care urmeaza dupa Soborul Maicii Domnului Biserica a randuit sa se faca pomenire in 27 decembrie a Sfantului Arhidiacon Ştefan, Intaiul Mucenic care a patimit pentru credinta in Hristos. In data de 28 decembrie se face pomenirea celor 20 000 de mucenici arsi in Nicomidia, iar in 29 decembrie sunt pomeniti cei 14 000 de copii ucisi in Betleem si imprejurimi din porunca regelui Irod. Iata ca si modul in care dupa Craciun Biserica a randuit ca in calendar sa fie pomeniti acesti mucenici ne arata ca Mantuitorul Iisus Hristos in lumea aceasta are de suferit, dar nu numai El ci si toti care cred in El, dupa cum cei care il iubesc pe El si chiar devin mucenici sunt cei mai fidel fii ai Bisericii, ceea ce ne arata ca numai moastele sfintilor mucenici pot fi depuse in piciorul sfintei mese din altar atunci cand se sfinteste o biserica ortodoxa, precum si in Antimisul pe care se savarseste Sfanta Liturghie", a mai aratat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Data: Dec 30, 2012
Recomandari www.resurse-ortodoxe.ro:
Articole similare
Random Links
Users login
username:
Password:
Calendar
Evanghelia zilei