Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise a inaltat sarpele in pustie, asa trebuie sa Se inalte Fiul Omului, pentru ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica. Caci asa a iubit Dumnezeu lumea, incat a dat pe Fiul Sau Unul-Nascut, pentru ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica. Caci n-a trimis Dumnezeu pe Fiul Sau in lume ca sa osandeasca lumea, ci ca sa se mantuiasca lumea prin El.† Daniel,Patriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneSfanta Evanghelie a Duminicii dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci face o legatura intre sarpele care a fost inaltat de catre Moise in pustie si inaltarea pe Cruce a Mantuitorului Iisus Hristos. Se stie ca in timp ce poporul evreu traversa pustia, multi oameni mureau fiindca erau atacati de serpi veninosi. Atunci Dumnezeu i-a spus lui Moise sa inalte un sarpe de arama si oricine se va uita la sarpele de arama, inaltat in pustie, se va vindeca. Aceasta vindecare a oamenilor care erau muscati de serpi era o preinchipuire a Crucii Mantuitorului Iisus Hristos. In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: 'Nu vedeti potrivirea chipului cu adevarul? Atunci evreii au scapat de moarte, dar de o moarte temporala; acum credinciosii sunt scapati de moartea vesnica. Atunci sarpele inaltat in aer vindeca muscaturile serpilor; Iisus vindeca ranile pe care le face dragonul duhovnicesc (diavolul). Acolo, cel ce privea cu ochii trupului era vindecat; aici cel ce vede cu ochii sufletului se usureaza de toate pacatele sale. Acolo spanzura un chip de arama, care reprezenta un sarpe; aici trupul Domnului pe care l-a format Duhul Sfant. Acolo, un sarpe musca si un sarpe vindeca; aici moartea biruieste moartea si moartea daruieste viata' (Sfantul Ioan Gura de Aur, Comentariu la Evanghelia de la Ioan, omilia 27, 2; trad. in limba romana de diacon Gheorghe Babut, Ed. Pelerinul Roman, Satu Mare, 1997, p. 129).In Antichitate crucea era un instrument de tortura si de ocara pentru raufacatori. Dar Mantuitorul Iisus Hristos, primind a fi rastignit pe cruce din iubire pentru oameni si luand asupra Sa pacatele lumii, a transformat crucea din instrument de ocara si de tortura in simbol al iubirii de viata facatoare. Prin moartea Sa, Hristos Domnul a biruit pacatul si moartea, iar prin Invierea Sa din morti a aratat slava Crucii ca fiind slava a iubirii Sale jertfelnice, sfintitoare si de viata facatoare. De aceea, cantam noi in fiecare Duminica: 'Iata, prin cruce, a venit mantuire la toata lumea'.Crucea, izvor de mantuire si de viata vesnicaTransformarea mortii lui Hristos in viata vesnica arata si transformarea Crucii din instrument de tortura sau de ocara in izvor de mantuire, de viata vesnica.Evanghelia ne spune ca 'atat de mult a iubit Dumnezeu lumea, incat pe Fiul Sau Cel Unul Nascut L-a dat, ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica' (In. 3, 16).Apoi Iisus spune ca 'Dumnezeu nu a trimis pe Fiul Sau in lume ca sa judece lumea, ci ca lumea sa se mantuiasca prin El' (In. 3, 17). Asadar, vedem ca Sfanta Cruce arata cat de mult a iubit Dumnezeu lumea. Sfanta Cruce este semnul iubirii nesfarsite si mai presus de intelegere a lui Dumnezeu fata de oameni, o iubire care respecta libertatea omului chiar si atunci cand omul Il respinge pe Dumnezeu sau nu Il primeste. Crucea Mantuitorului Iisus Hristos reprezinta iubirea lui Dumnezeu aratata oamenilor intr-o lume plina de ura si de violenta. De fapt, Hristos a fost rastignit pe cruce, ca urmare a invidiei, a urii si a violentei mai-marilor carturarilor si fariseilor, care Il invidiau si Il urau pe Iisus tocmai pentru ca multimile Il iubeau pe El, credeau in El si Il urmau. La rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos au participat si paganii, adica soldatii romani, care ocupasera Ţara Sfanta si erau condusi de procuratorul Pontiu Pilat. Dar atat de mare a fost iubirea lui Dumnezeu aratata in Mantuitorul Iisus Hristos, incat El nu a raspuns la ura cu ura, la rautate cu rautate, la dispret cu dispret, ci S-a smerit si a rabdat umilinta si suferinta pana la moarte, si inca moartea pe cruce, destinata talharilor sau raufacatorilor. Ca Dumnezeu atotputernic, Iisus Hristos putea oricand sa nimiceasca pe vrajmasii Sai, dar nu a raspuns la rautate cu rautate, ci a zis: 'Parinte, iarta-le lor, ca nu stiu ce fac!' (Lc. 23, 34). Aceasta putere a iubirii jertfelnice, de a ierta, in loc de a te razbuna, de a birui raul cu binele, este iubirea smerita a lui Hristos. Smerenia impreuna cu rabdarea indelunga a Mantuitorului Iisus Hristos, aratata pe Cruce, face din Sfanta Cruce arma nebiruita si semn de infricosare pentru demoni, care sunt mandri si rai. Smerenia Lui si bunatatea Lui ii infricoseaza pe demonii mandri si rai. In acest sens, spune Sfantul Apostol Pavel, in epistola catre Coloseni, ca Hristos Domnul a dezbracat (dezvaluit, demascat) puterile diavolesti si le-a tintuit pe Cruce (cf. Col. 2, 14-15), adica demonii, care au indemnat pe oamenii rai sa Il rastigneasca pe Hristos, au fost biruiti prin smerenia si rabdarea Mantuitorului Iisus Hristos, prin iubirea Sa jertfelnica si mai presus de intelegere. 'Atat de mult a iubit Dumnezeu lumea, incat pe unicul Sau Fiu L-a dat, ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica' (In. 3, 16). Iubirea aceasta a lui Dumnezeu, Care Il trimite pe unicul Sau Fiu intr-o lume bolnava de pacat, de ura si de rautate pentru a o vindeca de pacat si moarte, este iubire mantuitoare si facatoare de viata. Intrucat Hristos Cel care a murit pe cruce a fost fara de pacat, moartea ca plata a pacatului nu a putut sa-L stapaneasca, iar El a biruit cu moartea Sa puterea mortii inviind din mormant. In noaptea de Pasti, noi ridicam cu ambele maini Sfanta Cruce in vazul tuturor, adaugam lumanarea de Inviere la ea si spunem: 'Hristos a Inviat!', apoi ni se raspunde: 'Adevarat a Inviat!', deoarece Hristos Cel rastignit este Hristos Cel Inviat, Care si dupa moartea Sa poarta in trupul Sau semnele Crucii, adica semnele cuielor din maini si picioare, precum si semnul lasat de lancea care L-a strapuns. Crucea, intiparita vesnic in trupul lui HristosSemnele Crucii raman vesnic in trupul Mantuitorului Iisus Hristos, Cel Inviat si Inaltat la ceruri, pentru a ne arata cat de mult ne-a iubit El pe noi si S-a daruit noua, ca pe noi sa ne ridice la ceruri. De aceea, Sarbatoarea Inaltarea Sfintei Cruci, ca cinstire a Sfintei Cruci, este preamarirea iubirii jertfelnice, a iubirii smerite, singura iubire pe care Dumnezeu o pretuieste. El nu pretuieste iubirea posesiva si mandra, ci iubirea smerita, care deschide sufletul omului spre a iubi pe Dumnezeu si pe semeni.Evanghelia de astazi ne mai spune ca 'Dumnezeu nu a trimis pe Fiul Sau in lume ca sa osandeasca, ci ca lumea sa se mantuiasca prin El' (In. 3, 17). Deci, Mantuitorul vine sa mantuiasca, nu sa osandeasca lumea. El vine sa cheme, sa vindece pe cei bolnavi, sa hraneasca pe cei saraci, sa indrepte pe cei rataciti, sa ridice pe cei pacatosi si cazuti, vine sa daruiasca viata adevarata. Sfanta Cruce - izvor de binecuvantare pentru viata crestinaCrucea este lumina si binecuvantare spre mantuire. Crucea este semnul credintei in iubirea lui Dumnezeu, iubire mai tare decat moartea. De aceea, noi am facut din Cruce semnul mantuirii, iar cand spunem 'Doamne, ajuta-ne', 'Doamne, mantuieste-ne', 'Doamne, miluieste-ne', ne insemnam cu Sfanta Cruce, deoarece ea este semnul iubirii Preasfintei Treimi pentru noi.De aceea, si biserica este construita sub forma de cruce, iar pe turlele ei se afla o cruce, care ne aminteste de iubirea lui Hristos pentru noi.Pretutindeni unde locuiesc crestinii adevarati intalnim semnul CruciiSa ne ajute bunul Dumnezeu ca sa il iubim pe Hristos Domnul mai mult, ori de cate ori vedem Sfanta Lui Cruce, pe biserica si in biserica, la margine de drum, pe morminte sau langa o fantana. Oriunde vedem Sfanta Cruce, sa ne aducem aminte cat de mult ne iubeste Dumnezeu pe noi si asteapta raspunsul nostru. Purtam crucea cu lantisor la gat de cand suntem botezati, ne insemnam cu semnul Sfintei Cruci dimineata cand ne trezim din somn, seara cand ne culcam, inainte de masa si dupa masa. Mamele noastre faceau semnul Sfintei Cruci peste painea care urmeaza sa intre in cuptor, iar taranii nostri incrustau semnul Sfintei Cruci pe poarta lor, ca sa intre pe ea in curte sau in casa ca intr-o biserica, ca intr-un loc sfintit, prin rugaciune si fapte bune. Noi asezam crucea la margine de drum sau la rascruce de drumuri, ca sa ne aducem aminte de Mantuitorul Iisus Hristos, Cel Care a zis: 'Eu sunt Calea, Adevarul si Viata' (In. 14, 6). Cand vedem Sfanta Cruce langa un izvor sau langa o fantana sau pe acoperisul fantanii, ne aducem aminte de Hristos Cel Care a zis: 'Eu sunt Apa cea vie. Cine bea din Apa aceasta nu va inseta niciodata' (cf. In. 4,14). Aceasta apa este harul lui Hristos prezent in noi prin lucrarea Sfantului Duh. Sfanta Cruce sta de straja si la mormintele celor adormiti in Domnul, pentru a ne aminti ca rugaciunea noastra pentru ei este mai tare decat moartea. Noi iubim astfel pe cei dragi ai nostri trecuti la Domnul ori de cate ori ii pomenim in rugaciune ori savarsim un parastas in amintirea lor, dam de pomana saracilor in numele lor sau sadim flori pe mormintele lor si le ingrijim mormintele lor. Crucea iubirii duhovnicesti care este mai tare decat moartea si a bucuriei invierii sta de veghe pe mormintele celor dragi ai nostri, parinti, frati si cunoscuti, care au trecut la Domnul, intrucat noi asteptam invierea mortilor si viata vesnica. Crucea de pe mormintele lor ne spune ca ne vom intalni cu ei, in iubirea Preasfintei Treimi. Cine L-a iubit pe Dumnezeu in lumea aceasta Il va iubi si in vesnicie, pentru ca si Dumnezeu ne iubeste vesnic.Iata cat de prezenta este iubirea jertfelnica a Mantuitorului nostru Iisus Hristos in viata noastra, prin semnul Sfintei Cruci. Aceasta ne indreptateste si ne indeamna sa cinstim Sfanta Cruce, sa ne insemnam cu semnul Sfintei Cruci, ca iubirea lui Dumnezeu sa ne ocroteasca, sa ne daruiasca sanatate, sa ne fereasca de primejdii, de accidente, de rataciri, sa ne scape de intamplarea cea rea si sa ne pazeasca de toti vrajmasii vazuti si nevazuti. Simtind noi ca din Crucea lui Hristos vine bucuria Invierii, ne vom ruga mai mult in fata Sfintei Cruci, vom merge mai des la biserica din parohie sau manastire, deoarece biserica este purtatoare a luminii si harului Sfintei Cruci spre slava lui Dumnezeu si spre a noastra mantuire. Amin! (Articol publicat in Ziarul Lumina , Editia din 9 septembrie 2010)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 16173
Id: 8897
Data: Sep 12, 2010
Imagine:
Crestinii ortodocsi romani il sarbatoresc maine, 13 septembrie, pe Sfantul Ioan de la Prislop. Fiu al Ţarii Hategului, Sfantul a trait la inceputul secolului al XVI-lea si s-a nevoit la Manastirea Prislop. Aici a impletit rugaciunea cu munca. Dornic de o viata mai aspra s-a retras, intr-o .....
Data: Sep 12, 2010
Credinciosii romani ortodocsi din orasul suedez Solvesborg vor avea o noua Biserica. Piatra de temelie a fost pusa astazi, 12 septembrie, de Preasfintitul Parinte Macarie, Episcopul romanilor ortodocsi din Europa de Nord impreuna cu Preasfintitul Andrei Fagarasanul, Episcop Vicar al .....
Data: Sep 12, 2010
Biserica Ortodoxa se afla astazi, 12 septembrie, in Duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci. In toate Bisericile din tara, la Sfanta Liturghie, s-a citit pericopa desprinsa din Evanghelia dupa Ioan, capitolul al III-lea, versetele de la 13 la 17 care prezinta convorbirea Mantuitorului Iisus .....
Data: Sep 12, 2010
Manastirea Pangarati din judetul Neamt are de astazi, 12 septembrie, o noua biserica. Slujba de sfintire a fost oficiata de un sobor de ierarhi, preoti si diaconi in frunte cu Inaltpreasfintitul Parinte Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei.Mai multe informatii cu privire la acest .....
Data: Sep 12, 2010
Capela si casa de praznuire ale Parohiei buzoiene Chirlesti au fost astazi, 12 septembrie, sfintite. Slujbele au fost oficiate de Inaltpreasfintitul Parinte Epifanie, Arhiepiscopul Buzaului si Vrancei, informeaza TRINITAS TV. Este o stradanie deosebita din partea parintelui paroh, din partea .....
Data: Sep 12, 2010
In Biserica parohiei Malureni din judetul Arges Sfanta Liturghie a fost oficiata astazi, 12 septembrie, de Inaltpreasfintitul Parinte Calinic, Arhiepiscopul Argesului si Muscelului, informeaza TRINITAS TV. Biserica poarta hramurile Sfantul Ierarh Nicolae si Duminica tuturor Sfintilor si a .....
Data: Sep 12, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Biblia in istorie - Vindecarea slugii sutasului - Pr Petru Moga
Pr Vasile Sorin Dobre - Purtarea crucii celuilalt - ASCOR Cluj - p3
Pr Serafim Pantea - Manastirea Golia Iasi - Charisma si Harisme in Biserica - 5-12-2013 - p1
Ieroschimonahul Nil Dorobantu - Nebun intru Hristos si flacara vie a monahismului sec XX
Pr Constantin Sturzu - vindecarea slugii sutasului - 01 iul 2012
Arhim Nichifor Horia - Duminica a 4 a dupa Rusalii - Vindecarea slugii sutasului
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).