Aceea este smerenie, când cineva cu faptele cele bune ale sale este mai presus de toti, si totusi se înjoseste înlauntrul sau. Smerenia nu înseamna ca un pacatos sa se socoteasca pe sine cu adevarat pacatos, ci aceea este smerenie, când cineva se stie pe sine ca a facut multe si mari fapte bune, si totusi nu cugeta lucruri înalte despre sine, ci zice ca Pavel: „Cu nimica pe mine nu ma stiu vinovat, însa aceasta nu ma îndrepteaza pe mine" (/Cor. 4, 4). Şi iarasi: „Iisus Hristos a venit în lume ca sa mântuiasca pe cei pacatosi, dintre care cel dintâi sunt eu" (/ Tim, l, 15).Aceea este smerenie, când cineva cu faptele cele bune ale sale este mai presus de toti, si totusi se înjoseste înlauntrul sau. Iara pentru ca sa cunoasteti cât de bine este a nu gândi cineva lucruri înalte despre sine, închipuiti-va doua trasuri care se întrec între ele. Tragatorii uneia sa fie dreptatea cu mândria, iar tragatorii alteia - pacatul cu smerenia; si veti vedea ca trasura pacatului învinge pe cea a dreptatii; nu pentru ca pacatul ar fi având asa de multa putere proprie, ci prin taria smereniei celei legate cu dânsul. Şi trasura dreptatii ramâne în urma, nu pentru ca dreptatea ar fi foarte slaba, ci pentru greutatea si povara mândriei. Adica, precum smerenia, prin puterea ei cea însemnata, covârseste puterea pacatului si ne ridica pâna la cer, asa pe de alta parte, mândria, prin greutatea si povara ei cea mare, pune stapânire pe dreptate si o doboara la pamânt.Si ca sa vezi ca un pacatos smerit întrece pe un drept mândru, adu-ti aminte ele fariseul si ele vamesul din Evanghelie. „Multumesc tie, Dumnezeule, ca nu sunt ca ceilalti oameni, rapitori, nedrepti, desfrânati, sau ca si acest vames" (Lc. 18, 11). O, ce nebunie! Mândria acestui fariseu nu numai ca îl facea sa se înalte pe sine mai presus de tot neamul omenesc, ci într-un chip nebunesc batjocorea pe vamesul, care sta nu departe de dânsul. Dar acesta ce a facut? El nu a rasplatit ocara cu ocara, nu s-a aprins prin batjocorire, ci a suferit totul cu îngaduinta, însa sageata vrajmasului a fost pentru el leac de vindecare, ocara i-a adus lui marire, pâra - cununa de cinste.Astfel de bine este smerenia, astfel de câstig urmeaza, când cineva nu se tulbura de batjocoriri si nu se iuteste ele semetia altora. Caci noi si ele la cei ce ne batjocoresc putem sa tragem mare folos, precum aceasta s-a întâmplat cu vamesul. Adica, pe când el primea batjocura, s-a dezbracat de pacate, si dupa ce a strigat: „Milostiv fii mie, pacatosului", el s-a întors miluit la casa sa, iara acela nu. De aceasta data cuvintele au biruit faptele. (Sfântul Ioan Gura de Aur, Omiliile la Postul Mare, Editura Anastasia, 1997)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 498
Id: 38036
Data: Feb 8, 2014
Imagine:
"Voi sunteți cei ce va faceți pe voi drepți înaintea oamenilor, dar Dumnezeu cunoaște inimile voastre; caci ceea ce la oameni este înalt, urâciune este .....
Data: Feb 8, 2014
Vineri, 7 februarie 2014,la Manastirea "Izvorul Tamaduirii" - resedinta episcopala din suburbia Melton a orasului Melbourne, Australia la ceas .....
Data: Feb 8, 2014
Nu cu strigatul glasului sa te rogi Aceluia care este cunoscator al celor ascunse, ci cu strigatul inimii tale bate la urechile Lui.Tu, dar, fiule, .....
Data: Feb 8, 2014
Cea dintâi Duminica, a Vameșului și Fariseului, Sfinții Parinți au mai numit-o „vestitoare” a luptelor celor duhovnicești, pentru ca prin ea, ca o trâmbița, ni se .....
Data: Feb 8, 2014
Daca fiecare dintre noi ar crede cu adevarat ca este cel dintâi dintre pacatoși (așa cum spunem când ne împartașim cu Sfintele Taine), atunci n-am mai avea nevoie sa .....
Data: Feb 8, 2014
Pocaința nu reprezinta doar penitența, mâhnire ori frica de osândire, ci mult mai mult: o schimbare profunda, radicala a felului de a fi, a gândi și a viețui; lupta cu .....
Data: Feb 8, 2014
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).