Violenta si nonviolenta, dezbatute la Betleem

Universitatea din Betleem a fost aleasa in acest an pentru a gazdui a treia Conferinta Religioasa Internationala. Temele principale ale conferintei au fost 'Violenta, nonviolenta si raportul acestora cu religia'. Fouad Twal, Patriarhul latin al Ierusalimului, a rostit alocutiunea inaugurala si a rezumat punctele-cheie ale tematicii abordate, evidentiind in mod special si aspectele religiei islamice care indeamna la pace si respectarea celorlalte religii importante. In debutul discursului sau, Patriarhul Fouad Twal a subliniat faptul ca 'toate religiile pot fi identificate in mod special prin principiile interioare si mesajul divin care cere blandete, dragoste si toleranta'. Cu toate acestea, Patriarhul Twal a recunoscut faptul ca, in cursul veacurilor, diferitele religii nu au fost scutite de anumite acte violente suferite, dar si de momente in care ele insele au indemnat la persecutii crunte. Pentru a ilustra aceasta afirmatie, Fouad Twal a oferit trei exemple majore: invazia araba a Spaniei si a nordului Africii, intre secolele VII-X; institutia Inchizitiei spaniole (in special in perioada secolelor XV-XVI), precum si exemplul razboiului civil petrecut in Algeria in cursul secolului al XX-lea. Ultimul exemplu este de trista amintire pentru religia musulmana, avand in vedere ca peste 200.000 de aderenti au fost ucisi de alti membri sub pretextul renegarii propriei credinte. In continuare, Patriarhul Twal a evidentiat ca religia si misiunea ei certa trebuie diferentiate de diversele persoane care incearca sa le sustina prin mijloace strict omenesti. Tipurile de violenta si definirea nonviolenteiPatriarhul Twal a subliniat si necesitatea unei distinctii a adevaratei paci si nonviolentei: 'Absenta razboiului nu inseamna ca dispunem de pace, la fel cum absenta violentei nu genereaza automat liniste. Nu exista drumuri spre pace si nonviolenta in acest loc, dar, cu toate acestea, pacea este calea dorita'. In continuare, el a interpretat violenta din mai multe puncte de vedere. Astfel, violenta politica 'presupune uzul fortei in cautarea puterii absolute, in timp ce nici demnitatea nationala sau vreo persoana proeminenta din punct de vedere social nu o pot stavili. Acest tip de violenta nu este determinata de propria constiinta sau de frica de Dumnezeu'. Pe de alta parte, violenta economica 'reprezinta o cauza de baza pentru inceperea unui razboi care poate determina soarta unei natiuni. Aceasta nu este cu nimic mai buna decat violenta politica'. Ultima categorie a violentei este cea implantata prin comportament si mostenire. 'Aceasta se manifesta prin intregul comportament sal unei persoane, prin tratamentul aplicat celorlalti si prin reactia prin cuvinte si acte vulgare la diverse evenimente cotidiene.' Dupa exprimarea acestor consideratii privind tipurile de violenta, Patriarhul Twal a definit si nonviolenta: 'Unii considera nonviolenta drept un comportament civilizat sustinut de o forta inerenta persoanei si o vointa puternica de realizare a acestuia intr-un mod concret. Nonviolenta este o alegere si o luare de pozitie. Ea reprezinta un plan de actiune care isi propune sa elimine orice reactie violenta si presupune o atitudine pozitiva atat in controlul de sine, precum si in fata unor conditii dificile neasteptate. Rezultatele nonviolentei sunt abilitatea de a transforma slabiciunea in putere, credinta intr-o certitudine si posibilitatea de a avea active atat propria constiinta, cat si stima de sine.'(Articol publicat in ziarul ‘Lumina de Duminica’ din data de 27 februarie 2011)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 410

Id: 12070

Data: Feb 27, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).