Anul acesta, Biserica Ortodoxa Romana ii omagiaza pe Sfintii Imparati Constantin si Elena datorita implinirii a 1700 de ani de cand Sfantul Imparat Constantin cel Mare a dat la inceputul anului 313 un edict in orasul Mediolanum (Milano de astazi) prin care crestinii aveau libertatea de a-si manifesta public credinta pe teritoriul Imperiului Roman. Din acel moment, crestinismul, care era o religie persecutata si care isi desfasura activitatea in clandestinitate, iar daca mergem la Roma, constatam ca spatiile liturgice ale inaintasilor nostri intru marturisirea lui Hristos ca Domn si Dumnezeu erau tocmai catacombele, a devenit o religie libera, iesind in spatiul public al oraselor si satelor Imperiului Roman. Astfel, acum, la inceputul anului mantuirii 2013 sarbatorim 1700 de ani de cand Dumnezeu a lucrat in istorie prin Sfantul Imparat Constantin, care a oferit libertate de a-si manifesta credinta celor care se numesc pana astazi crestini. Insa el nu numai ca a oferit libertate crestinilor, ci, mai mult, a avut grija de Biserica pentru dreapta marturisire, convocand Sinodul I Ecumenic de la Niceea din 325, a scutit Biserica de taxe, i-a inapoiat tot ceea ce ii fusese confiscat, i-a dat dreptul de a primi donatii, a ridicat biserici, a acordat ajutoare clerului din tezaurul imperial, a dat Bisericii dreptul de a elibera sclavii si a asigurat unitate Bisericii crestine, facand din aceasta unitate elementul de viata si rezistenta al Imperiului Roman. Acordand libertate, ajutor si privilegii crestinismului, el a facut din minoritatea prigonita, dispretuita, persecutata, institutia cea mai insemnata a imperiului. Toate acestea s-au intamplat datorita convertirii sale in mod miraculos dinaintea bataliei cu Maxentiu de la Pons Milvius (Podul Vulturului) din octombrie 312, cand a vazut pe cer ziua, o cruce luminoasa, deasupra soarelui, cu inscriptia: In hoc signo vinces (prin acest semn vei invinge), iar noaptea in vis i s-a aratat Mantuitorul nostru Iisus Hristos cerandu-i sa puna pe steagurile armatei sale simbolul Sau ca semn protector in lupte. In urma acestei viziuni, cu o armata inferioara numeric, Sfantul Constantin a repurtat o victorie miraculoasa, lucru marturisit si in inscriptia de pe Arcul lui Constantin din Roma ca a castigat lupta instinctu divinitatis (prin inspiratie divina). Din acest moment, primul imparat crestin al Imperiului Roman, Constantin cel Mare, a avut preocuparea principala de a apara Biserica lui Hristos si de a o face principalul liant al existentei Imperiului Roman, lucru care s-a si intamplat, deoarece orasul pe care l-a ctitorit la Bosfor, dandu-i numele de Constantinopol, a dainuit ca o capitala crestina a imperiului mai bine de 1000 de ani.Sa ne imaginam evolutia istoriei Bisericii noastre fara edictul de libertate a crestinismului dat de Sfantul Imparat Constantin in anul 313 si mai ales fara implicarea in mod exceptional in consolidarea si raspandirea crestinismului in Imperiul Roman facuta de acest mare imparat al Romei de odinioara. De aceea, pe buna dreptate putem spune ca anul acesta sarbatorim 1700 de ani de cand crestinismul a iesit din catacombele Romei, in centrul acesteia, prin basilicile inchinate Domnului nostru Iisus Hristos de Sfantul Imparat Constantin cel Mare. Pana astazi, in centrul Romei troneaza un baptisteriu de mari dimensiuni zidit de primul imparat crestin. De aceea, in aceste zile sa reflectam si sa cercetam ce inseamna pentru noi, crestinii ortodocsi romani de astazi, evenimentul din urma cu 1700 de ani. Ce ar fi fost astazi teritoriul pe care il numim Romania si teritoriul pe care il numim Europa cu fundament crestin, daca nu ar fi existat Edictul de la Milano dat la inceputul anului 313 de Sfantul Imparat Constantin cel Mare? Pentru meritul sau deosebit de a fi pus Biserica crestina pe drumul libertatii in istoria Europei, Imparatul Constantin cel Mare a fost considerat cel intocmai cu Apostolii.(Editorial publicat in Ziarul Lumina de Duminica, Editia din data de 27 ianuarie 2013, aparut sub semnatura Pr. Dr. Ciprian Apetrei)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 629
Id: 27885
Data: Jan 27, 2013
Imagine:
Data: Jan 27, 2013

Data: Jan 27, 2013
Data: Jan 27, 2013

Data: Jan 27, 2013

Data: Jan 27, 2013

Data: Jan 27, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).