2011 anul Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarat in sedinta de lucru din 6 iulie 2010 proclamarea de catre Patriarhia Romana a anului 2011 ca 'An Omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana'. Actul oficial a fost citit, de Anul Nou, de arhim. Timotei Aioanei, Mare Eclesiarh al Catedralei patriarhale.Sfantul Sinod al Bisericii noastre a hotarat din 2008 ca fiecare an, in Patriarhia Romana, sa fie dedicat unei teme omagiale. Astfel, anul 2009 a fost consacrat 'Comemorarii Sfantului Vasile cel Mare si al celorlalti Sfinti Capadocieni', iar anul 2010 - 'Crezului Ortodox si Autocefaliei romanesti'. In Patriarhia Romana, traditia continua cu proclamarea anului 2011 ca 'An Omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii'. Proclamarea oficiala a fost facuta sambata, 1 ianuarie 2011, de catre Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, imputernicitul Sfantului Sinod.'Noi astazi am facut proclamarea solemna a ceea ce a hotarat Sfantul Sinod in vara anului trecut. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa ne gandim la faptul ca purtam numele de crestini, numele lui Hristos, ca suntem binecuvantati de Preasfanta Treime in numele Careia ne-am botezat si avem binecuvantare de la Mantuitorul Iisus Hristos Care S-a botezat la Iordan si Care a participat impreuna cu Maica Domnului si ucenicii Sai la nunta din Cana Galileii, savarsind acolo prima Sa minune, si anume transformarea apei in vin ca binecuvantare a iubirii dintre sot si sotie si ca semn al faptului ca prin familie noi ne inaltam duhovniceste si invatam iubirea unei familii mai mari, si anume: Biserica lui Hristos, Biserica Preasfintei Treimi', a spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel. In continuare, arhim. Timotei Aioanei a citit actul oficial:'Cu frateasca dragoste, Va aducem la cunostinta ca Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, in sedinta sa de lucru din 6 iulie 2010, a luat in examinare referatul Cancelariei Sfantului Sinod in legatura cu proclamarea de catre Patriarhia Romana a anului 2011 ca 'Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana'. Avand in vedere ca prin hotararea Permanentei Consiliului National Bisericesc din 25 februarie 2010 s-a aprobat, la initiativa Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, ca proiectul privind proclamarea anului 2011 ca 'Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana' sa fie prezentat in cadrul sedintei Sfantului Sinod pentru analiza si aprobare.Ţinand seama de programul-cadru pentru realizarea, in anul 2011, a proiectului religios-duhovnicesc, cultural-editorialistic si mediatic intitulat '2011 - Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana', elaborat de Cancelaria Sfantului Sinod, cu aprobarea Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, redat dupa cum urmeaza:I. In primul semestru al anului 2011:A. Va fi tratata complementar si prezentata credinciosilor tema Taina Sfantului Botez, din urmatoarea perspectiva:1. Prezentare istorica:a) Sfantul Botez in Sfanta Scriptura: prefigurare in Vechiul Testament si realitate in Noul Testament;b) Sfantul Botez in perioada patristica;c) Influente scolastice si neoscolastice;d) Sfantul Botez in teologia contemporana.2. Slujba Sfintei Taine a Botezului - semnificatie teologica si existentiala.3. Pregatirea parintilor dupa trup si a parintilor duhovnicesti (nasii) pentru botezul copiilor.4. Pastoratia celor botezati, a familiei crestine sau a institutiilor care contribuie la cresterea, educarea si formarea copiilor.5. Sfanta Taina a Botezului la orele de religie si in proiectul 'Hristos impartasit copiilor'.6. Practici neortodoxe privind savarsirea botezului:a) Influente pagane si sincretiste;b) Reduceri sau deformari de ritual;c) Nume necrestine;d) Nasi improvizati (de alta credinta sau fara credinta).7. Botezul copiilor in familii mixte din punct de vedere confesional sau interreligios.B. Sustinerea de emisiuni cu prioritate la Radio Trinitas si la Trinitas TV, la posturile de radio bisericesti locale, precum si contributii in Ziarul Lumina, in presa bisericeasca centrala si eparhiala;C. Realizarea de studii, comentarii si bibliografii cu continut biblic, istoric, dogmatic, liturgic, omiletic-catehetic, pastoral-social si ecumenic pentru prezentarea Tainei Sfantului Botez in cadrele prezentate la paragraf I, lit. A.II. In al doilea semestru al anului 2011:A. Va fi tratata complementar si prezentata credinciosilor tema Taina Sfintei Cununii, din urmatoarea perspectiva:1. Prezentare istorica:a) Taina Cununiei in Sfanta Scriptura: prefigurare in Vechiul Testament si realitate in Noul Testament;b) Taina Cununiei in perioada patristica;c) Influente scolastice si neoscolastice;d) Taina Cununiei in teologia contemporana.2. Slujba Sfintei Taine a Cununiei - semnificatie teologica si existentiala.3. Pregatirea mirilor, a parintilor trupesti si a parintilor duhovnicesti (nasii) pentru primirea Tainei Cununiei.4. Pastoratia mirilor, a familiei crestine sau a institutiilor care contribuie la educarea si formarea familiei.5. Nasterea de prunci, ca dar si binecuvantare a familiei crestine.6. Sfanta Taina a Cununiei la orele de religie si in programele catehetice.7. Practici neortodoxe privind savarsirea cununiei:a) Influente pagane si sincretiste;b) Reduceri sau deformari de ritual (oficierea in afara locasului de cult; logodna neurmata de cununie, problema dispenselor in post etc.);c) Practici necanonice si nelegale (gradele de rudenie, cununia a doua si a treia fara atestarea divortului, obligativitatea certificatului de casatorie emis de starea civila etc.);d) Nasi improvizati (de alta credinta sau fara credinta).8. Problema familiilor mixte din punct de vedere confesional sau interreligios.B. Sustinerea de emisiuni cu prioritate la Radio Trinitas si la Trinitas TV, la posturile de radio bisericesti locale, precum si contributii in Ziarul Lumina, in presa bisericeasca centrala si eparhiala;C. Realizarea de studii, comentarii si bibliografii cu continut biblic, istoric, dogmatic, liturgic, omiletic-catehetic, pastoral-social si ecumenic pentru prezentarea Tainei Sfintei Cununii in cadrele prezentate la paragraf II, lit. A.III. In ultimul trimestru din anul 2011, la Palatul Patriarhiei se va organiza o sedinta solemna a Sfantului Sinod cu tema '2011 - Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana', precum si organizarea unei expozitii tematice cuprinzand cele mai frumoase si reprezentative fresce, icoane, miniaturi, broderii si tesaturi, mozaicuri si vitralii care sa reflecte Botezul si Familia crestina in arta bisericeasca ortodoxa.IV. Pe toata durata anului 2011, la nivelul eparhiilor si al institutiilor de invatamant teologic, se vor organiza dezbateri si colocvii teologice, elabora studii istorico-teologice si comentarii pastoral-misionare, desfasura concursuri artistice (iconografice, muzicale) pe diverse niveluri (elevi, studenti, artisti profesionisti).V. Ca parte a programului-cadru national bisericesc, la Conferinta pastoral-misionara semestriala din primavara anului 2011 se va trata tema '2011 - Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana', cu posibilitatea aprofundarii acesteia fie la Conferinta pastoral-misionara semestriala din toamna anului 2011, fie la una din conferintele preotesti administrative lunare pe care o va stabili fiecare eparhie.VI. In scopul realizarii unor materiale vizuale despre 'Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana', redactorii postului de televiziune Trinitas TV si ai Ziarului Lumina vor solicita colaborarea centrelor eparhiale pentru identificarea in biserici si manastiri, precum si in biblioteci, a celor mai frumoase si reprezentative fresce, icoane, miniaturi, broderii si tesaturi, mozaicuri si vitralii, care sa reflecte Botezul si Familia crestina in arta bisericeasca ortodoxa. Intregul material va fi cuprins intr-un album intitulat 'Familia crestina in arta sacra', care va fi publicat sub ingrijirea Centrului de Presa Basilica al Patriarhiei Romane.VII. Pentru folosul duhovnicesc al credinciosilor si ca mijloc de catehizare si educare a tineretului ortodox, prin grija Sectorului teologic-educational al Administratiei Patriarhale, se va publica un volum intitulat 'Familia crestina, din punct de vedere religios, spiritual, cultural si social', Patriarhul Romaniei urmand a desemna colectivul de autori care sa pregateasca volumul pentru tipar.Luand act de caracterul national bisericesc al acestui proiect de program-cadru cu importante implicatii in sustinerea si promovarea invataturii de credinta ortodoxe despre cele doua Sfinte Taine, afirmarea rolului familiei crestine, din punct de vedere religios, spiritual, cultural si social, apararea familiei crestine in fata provocarilor contextului contemporan secularizat, precum si necesitatea aprofundarii acestuia prin dezbateri si colocvii teologice, elaborarea de studii istorico-teologice si comentarii liturgice si pastoral-misionare, organizarea unor concursuri tematice, care sa reflecte rolul familiei crestine, din punct de vedere religios, spiritual, cultural si social, precum si a evidentierii acestui program-cadru prin mijloacele media si publicistice ale Bisericii noastre.In urma lamuririlor suplimentare prezentate in plen de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, la propunerea Comisiei teologice, liturgice si didactice, precum si a votului exprimat cu unanimitate, Sfantul Sinod a hotarat:1. Ia act si aproba initiativa Preafericitului Parinte Patriarh Daniel privind proclamarea de catre Patriarhia Romana a anului 2011 ca 'Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana'.2. Aproba programul-cadru national bisericesc in 7 puncte (I-VII), initiat si propus de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, redat in referatul Cancelariei Sfantului Sinod, care va fi adus la cunostinta eparhiilor, pentru realizarea proiectului religios-duhovnicesc, cultural-editorialistic si mediatic intitulat '2011 - Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana'.3. Aproba ca, in fiecare eparhie si in fiecare scoala teologica, ierarhii eparhioti sa ia masurile necesare pentru a ilustra programul-cadru national bisericesc intitulat '2011 - Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana', prin actiuni si manifestari locale (media, publicistice, conferinte, intruniri si simpozioane pastorale, teologice, cultural-educative), cu contributia profesorilor de teologie, a specialistilor, a preotilor si monahilor, subliniindu-se importanta Familiei crestine in viata Bisericii si a credinciosilor, o atentie speciala acordandu-se receptarii acestui program de catre tineret.4. Aproba publicarea, prin grija Sectorului teologic-educational al Administratiei Patriarhale, a unui volum dedicat Familiei crestine, din punct de vedere religios, spiritual, cultural si social, pentru folosul duhovnicesc al credinciosilor si ca mijloc de catehizare si educare a tineretului ortodox, precum si a unui volum dedicat Botezului, din punct de vedere liturgic, canonic si pastoral.5. Aproba elaborarea si publicarea, sub ingrijirea Centrului de Presa Basilica al Patriarhiei Romane, a unui album intitulat 'Familia crestina in arta sacra', care va cuprinde cele mai frumoase si reprezentative fresce, icoane, miniaturi, broderii si tesaturi, mozaicuri si vitralii, care sa reflecte Botezul si Familia crestina in arta bisericeasca ortodoxa.6. Ca parte a programului-cadru national bisericesc, aproba ca la Conferinta pastoral-misionara semestriala de primavara din anul 2011 sa se trateze subiectul intitulat '2011 - Anul omagial al Sfantului Botez si al Sfintei Cununii in Patriarhia Romana', structurat pe cadrele redate la punctele I si II din prezenta comunicare, cu posibilitatea continuarii aprofundarii acesteia fie la Conferinta pastoral-misionara semestriala din toamna anului 2011, fie la una din conferintele preotesti administrative lunare pe care o va stabili fiecare eparhie.Aducandu-Va la cunostinta aceasta hotarare a Sfantului Sinod, Va rugam sa binevoiti a lua masurile necesare pentru instiintarea tuturor unitatilor bisericesti si de invatamant teologic din eparhie, precum si a clerului, monahilor si credinciosilor din eparhie prin mijlocirea presei eparhiale.Cu frateasca intru Hristos imbratisare,Presedintele Sfantului Sinod† DanielArhiepiscopul Bucurestilor,Mitropolitul Munteniei si Dobrogei,Loctiitor al Tronului Cezareei Capadociei siPatriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneSecretarul Sfantului Sinod† Ciprian CampineanulEpiscop-vicar patriarhalDuminica, zi de sarbatoare si prima zi a saptamaniiLamuriri privind calendarul crestin ortodox pe anul 2011In calendarul crestin-ortodox roman pe anul 2011, duminica nu mai apare barata cu doua linii rosii, ci exista o continuitate intre duminica si luni, pentru a sublinia adevarul din Sfanta Evanghelie ca Domnul nostru Iisus Hristos a inviat in prima zi a saptamanii, care urmeaza dupa sambata (cf. Matei 28, 1; Marcu 16, 2, 9; Luca 24, 1; Ioan 20, 1). Deci, nu se schimba nimic in calendarul crestin-ortodox pe anul 2011, ci doar se subliniaza adevarul ca duminica, ziua Domnului, adica ziua Invierii Lui din morti, este ziua de sarbatoare care ne daruieste lumina pentru toata saptamana, ca noi sa traim viata in lumina Invierii lui Hristos si sa ne pregatim pentru invierea noastra. In calendarul crestin-ortodox al Bisericilor de limba greaca, acesta fiind calendarul de baza al Ortodoxiei, duminica apare ca fiind prima zi a saptamanii, cum ne spune Sfanta Evanghelie, iar luni a doua zi, marti a treia zi, miercuri a patra zi s.a., adica luni este ziua a doua dupa duminica, aceasta fiind ziua intai a saptamanii. In concluzie, calendarul crestin-ortodox roman pe anul 2011 nu schimba cu nimic ordinea zilelor, ci doar subliniaza ca saptamana nu incepe cu luni, zi de lucru, ci cu o zi duhovniceasca, si anume duminica, zi de sarbatoare si de odihna. Pentru oamenii care nu cunosc suficient Sfanta Evanghelie si intelesul calendarului, ziua de luni este considerata prima zi a saptamanii, intrucat este prima zi de lucru din saptamana, dar pentru crestinii duhovnicesti si cunoscatori ai Sfintei Evanghelii si ai Traditiei duhovnicesti a Bisericii, ziua intai a saptamanii este ziua Invierii, adica duminica. Prin urmare, nu trebuie sa ne tulburam si nici sa ne punem intrebari inutile, ci este nevoie de o intelegere mai duhovniceasca a calendarului si a timpului vietii noastre, ca timp al mantuirii, care are in centrul lui adevarul Invierii lui Hristos, ca temelie a invierii noastre din pacat si din moarte.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 592

Id: 11116

Data: Jan 4, 2011

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).